är det ett måste med heldämpat i grov terräng???

mogge_swe

Ny medlem
Hej!!! alla glada, köpte en Bianchi mtb med sr suntour xct dämpare. på dom flesta forum säger alla att suntour dämparen är skit men jag är nöjd med den? är ju inget proffs heller om det kan höra till saken. men i allafall har jag kört ett par månader å märker att jag har en speciell läggning att bröta mig mer å mer in i skogen och i tuffare teräng, är det ett måste att ha heldämpat eller är det en bekvämlighets sak?? märker att bak däcket blir lite ojämt ekrarna blev lösa en gång vid tuff körning men det har inte hänt igen undrar om det kunde varit fel draget vid fabrik. fungerar det att köra tufft med bara fram dämpare?? kan man ha en starkare bak fälg??
ha en trevlig dag alla:)

Nä, heldämat är väl ingen måste, men det är ofta roligare att kunna ligga på lite utan att skaka sönder. :)

Köp en ekernyckel och lär dig justera ekrarna, det är lite pyssligt i början men man har igen det senare.

Annars kör tills set rasar och köp bättre grejjerdär det behövs! Bara man ha roligt. :)

Det underlättar och är mer förlåtande men är inget krav. Det går definitivt att köra fort i stök utan FS.

men ju mindre hjälp du får sv tekniken desto mer måste du jobba själv. båda stilarna har sina för och nackdelar.

ok man blir lite orolig att man skall skaka sönder sakerna men det kanske är en själv som gör det hahaha har inga problem med att det skakar bara det håller:) jag köpte en eker nyckel men känns lurigt, måste vara lätt att få fälgen helt skev?

Det kan vara så hård att du kör hårdare än vad just din cykel är bättre. Cyklar med sämre gafflar har ofta även sämre hjul och då kan det du beskriver inträffa. Dessutom kanske man inte är så vass tekniskt när man börjar vilket också blir tufft för hjulen. Vi är nog många som har varit där.

jag får köra på och så småning om byta till bättre fälg är nöjd med cykeln för övrigt, det får bli en heldämpad vid nästa köp, men nu blir det träning till cykel vasan. men vad jag har sett där verkar man ju knappt behöva fram dämpning? ser ut som en cykel tur på motions spåren i skatås i gbg. någon som har cyklat vasan?? är det något att ha? finns det några andra lopp i närheten av gbg med mera terräng som ändå är ett par mil?

tack för alla svar förresten:)

Bättre eller ej. Men man kommer inte ifrån att man orkar köra hårdare, under en längre period, i stökig terräng med dämpning fram och bak.

Ha sönder prylar kan man dock ha oavsett cykeltyp. Jag tror som Oxr - en kombo av billiga komponenter och en smula nybörjar(o)teknik.

Bockstensturen skall väl vara en hel del stig på har jag hört. Vasan verkar vara väldigt otekniskt.

Ja, självklart måste man ha heldämpat.

Det enda tekniska med Bockstensturen är typ en stock och några lerpölar.

hur mycket bör man lägga på en heldämpad cykel om det skall var någorlunda kvalitet?? det finns ju verkligen alla prisklasser, dom billigaste verkar ju ligga på 11000:- kanske bättre att köpa en någorlunda ny hoj på blocket för typ 8000:-?? bör ju få mycket mer för pengarna då!

Däck med större luftkammare(som man har lågt tryck i på bakhjulet) gör en hoj med stel bak mycket bekvämare i stöket. Och när man vet att man inte ska kör i så ojämn terräng pumpar man däcken till maxtrycket och får lättrullade däck. :)

Jag böt i år från framdämpad 90talare till en Trek Fuel Ex heldämpad (singel track modell). För mig med ganska dålig MTB teknik relativt styrkan i mina ben, blev skillanden stor. Nu är det jobbigt för polarna att ställa av/komma ifatt mig även där det är trixigt. Jag lade ungefär dubbla beloppet på MTB mot på racern :)

Lycka till med ditt val
Vallan

Senast ändrad:
I Vintras Byggde jag om min hoj med en ny ram med bakdämpning (Cube XMS 100mm) och nu går det bra mycket fortare i stöket och den känns lika rapp som den gjorde som hardtail (Scott Scale).

När man talar om gafflar så tycker jag själv att på en hardtail så är det inte bara prestandan man får av finare gafflar som gör det roligare utan även att man kan kapa nästan 1kg i nosen på hojen vilket gör stor skillnad.

Köpte en sunkig ht-mtb som jag hade som skogspendlare ett tag. Det som fungerade allra sämst var framgaffeln och hjulen.

Problemet med gaffeln var att den saknade returdämpning. Detta resulterade i stök och en del farliga situationer. Van som man är med en finare gaffel så pumpar man ganska mycket i stök och kurvtagning. En gaffel som fjädrar tillbaka lika snabbt är rent ut sagt farligt.

Så, vill man köra i stök med en enklare mtb blir det mycket trevligare ifall man har en vettig gaffel. Feta däck med lågt tryck gör träningen mycket trevligare och roligare. Resten av prylarna går sönder förr eller senare och då är det bara att uppgradera.

Iggy_82 skrev:
-------------------------------------------------------
> I Vintras Byggde jag om min hoj med en ny ram med
> bakdämpning (Cube XMS 100mm) och nu går det bra
> mycket fortare i stöket och den känns lika rapp
> som den gjorde som hardtail (Scott Scale).
>
> När man talar om gafflar så tycker jag själv
> att på en hardtail så är det inte bara
> prestandan man får av finare gafflar som gör det
> roligare utan även att man kan kapa nästan 1kg i
> nosen på hojen vilket gör stor skillnad.

Satte du en bakdämpare på en scale? har du en bild i så fall? vore kul att se

Rumpel skrev:
> Iggy_82 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > I Vintras Byggde jag om min hoj med en ny ram
> med
> > bakdämpning (Cube XMS 100mm) och nu går det
> bra
> > mycket fortare i stöket och den känns lika
> rapp
> > som den gjorde som hardtail (Scott Scale).
> >
> > När man talar om gafflar så tycker jag själv
> > att på en hardtail så är det inte bara
> > prestandan man får av finare gafflar som gör
> det
> > roligare utan även att man kan kapa nästan 1kg
> i
> > nosen på hojen vilket gör stor skillnad.
>
>
> Satte du en bakdämpare på en scale? har du en
> bild i så fall? vore kul att se

Med ny ram så menar jag just ny ram (Cube XMS)!=)

Har sagt i tre fyra år att jag ska skaffa fs, men det har blivit ht istället. Kör gärna tekniskt och grov terräng. Väger en bit över hundra. Ser inte problemet. Som nån sa, låga tryck i bak och schysst gaffel.kanske är jag söligare än många, men det beror inte på cykeln. Däremot har jag blivit jävligt vass i knixet och brötet.

Har kört kolfiber helstel i Hellas i 1.5 år den är fortf. intakt..

Så tror nog att vilken helstel som helst funkar i stökig terräng.

Det är sjukt mycket rea på CRC, framför allt KONA och SUNN Kern kan du få för halva priset= riktigt bra grejer för ca 12 och uppåt. (Tror priserna började där men kanske finns billigare oxå)

/T

Seriöst, fulldämpat bara för att det är bökigt och jäkligt? Tsss, nej du, det går utmärkt med hardtail, man lär sig tekniken.

Kolla in killen som vet hur det funkar med HT

mogge_swe skrev:
> jag får köra på och så småning om byta till
> bättre fälg är nöjd med cykeln för övrigt,
> det får bli en heldämpad vid nästa köp, men nu
> blir det träning till cykel vasan. men vad jag
> har sett där verkar man ju knappt behöva fram
> dämpning? ser ut som en cykel tur på motions
> spåren i skatås i gbg. någon som har cyklat
> vasan?? är det något att ha? finns det några
> andra lopp i närheten av gbg med mera terräng
> som ändå är ett par mil?
>
> tack för alla svar förresten:)

Har kört Cykelvasan två år med ht och nåt mer behöver man egentligen inte. Vissa kör ju till och med cross, men det tycker jag personligen ska bli stötigt. I år tänker jag köra på fs så det blir spännande att se om det är nån skillnad.

Det är precis som Rippa säger, största skillnaden är att man blir mindre trött i kroppen med heldämpat, på gott och ont.

Ska jag bara ut max ett par timmar kör jag gärna helstelt.

Iggy_82 skrev:
> Rumpel skrev:
> -----
> > Iggy_82 skrev:
> >
>
> > -----
> > > I Vintras Byggde jag om min hoj med en ny ram
> > med
> > > bakdämpning (Cube XMS 100mm) och nu går det
> > bra
> > > mycket fortare i stöket och den känns lika
> > rapp
> > > som den gjorde som hardtail (Scott Scale).
> > >
> > > När man talar om gafflar så tycker jag
> själv
> > > att på en hardtail så är det inte bara
> > > prestandan man får av finare gafflar som
> gör
> > det
> > > roligare utan även att man kan kapa nästan
> 1kg
> > i
> > > nosen på hojen vilket gör stor skillnad.
> >
> >
> > Satte du en bakdämpare på en scale? har du en
> > bild i så fall? vore kul att se
>
> Med ny ram så menar jag just ny ram (Cube XMS)!=)

var nog lite trött när jag läste det där eller så kanske det var önsketänkande ;P

FS med låsbart fram och bak är en bra kompromiss. Det enda jag saknar är en remote till bakdämparn. Spaken måste röras mellan låst olåst, som på en gammal hederlig zündapp, fast vågrätt. Klart man kan göra det med handen också, men finns i-landsproblem så ska dom belysas

Är man en vek typ (som jag) är det trevligt med helsämpat. Hårdingar kör stelt.
Skämt å sido, det är inte dumt att köra HT i alla fall första åren för att bygga upp åktekniken och kroppen.

jag inbillar mig att i riktigt stökig terräng (typ i Sthlm Roslgsledens lite värre rot och stenpartier) studsar man omkring som faan vare sig man har stel e dämp bak. Att den största skillanden där görs av lite högre och bredare styre och däcken. - Dock att i lite mindre stökigt tycker jag det är helgött med dämp bak.

- kanske det iofs beror på min cykel som inte är helt modern? - Scott MC 20 (eller nån siffra, XT utr. iaf) från 2004 typ. Jag är iofs nöjd med den. Samt jag har nog ingen superfin teknik, även om jag är (eller iaf var) ganska bra på att ta mig fram; medelst brötning.

Så, nej jag tycker absolut inte bakdämt är så viktigt i stökig terräng, även om jag föredrar det.

Senast ändrad:
Jag har kört MTB i ca 2 år nu och kör HT. Jag tycker att när man väl börjar få upp tekniken och farten så har bakänden en tendens till att studsa som satan. Det kan vara lite störande och göra att man tappar rytmen.
Däremot så är jag glad att jag började med HT eftersom det kräver med tycker jag när det kommer till tekniken och linjeval osv tycker jag.
Men nästa cykel som jag köper kommer garanterat att bli en FS då jag är helt övertygad om att det passar min körstil bättre.

Nej det är inte ett måste att köra FS i stökig terräng. Själv har jag kört HT i brötig terräng i över 10 år. Men det vanligaste idag är nog att man väljer en FS.

Med 2,4" däck bak och under 2 bars tryck tar man udden av rotmattor och stenar.

Folk tror man skakar sönder inälvorna om de såg en mtb från 1989 med smalt styre och lång styrstam försedd med 1,95"-däck

Tillbaka
Topp