Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

NickPick sa:
Sixten Fors sa:
Äh, färgen är rätt ball. Bra mycket roligare än stealth matt svart som många andra ramar begåvats med. Det enda jag skulle vilja ändra är att riva bort alla klibbor på gaffeln och köra helsvart sadel.

Perfekt färg om man gillar hot wheels :D

Bor man i GBG vet jag ett ställe som kan fixa ny färg för lite pengar och en vetefläta ;)

Astraboy sa:
Ah nice!
Hade varit kul att få en rapport om hur den känns. Kanske till och med få klämma lite på den :)

Jag har än så länge bara cyklat på parkeringen och ner för trappor så jag kan inte säga så mycket än. Har gått ifrån en 12 kilos 160mm hoj så den känns såklart ganska mycket tyngre. Ramen är välbyggd har riktigt hög kvalitetskänsla.
Du får gärna komma och klämma på den men just nu har jag tagit av hjul mm för invägning men till helgen har jag säkert monterat ihop den igen.
Det är väldigt gott om plats i ram för breda däck (drygt 80mm) Vet inte hur många millimeter ett plusdäck är men ett 2,6 däck lär passa utan problem.

Senast ändrad:
Maakus sa:
NickPick sa:
Sixten Fors sa:
Äh, färgen är rätt ball. Bra mycket roligare än stealth matt svart som många andra ramar begåvats med. Det enda jag skulle vilja ändra är att riva bort alla klibbor på gaffeln och köra helsvart sadel.

Perfekt färg om man gillar hot wheels :D

Bor man i GBG vet jag ett ställe som kan fixa ny färg för lite pengar och en vetefläta ;)

Haha. Om jag skall byta färg på den så blir det nog anodisering.

rouster sa:
Astraboy sa:
Ah nice!
Hade varit kul att få en rapport om hur den känns. Kanske till och med få klämma lite på den :)

Jag har än så länge bara cyklat på parkeringen och ner för trappor så jag kan inte säga så mycket än. Har gått ifrån en 12 kilos 160mm hoj så den känns såklart ganska mycket tyngre. Ramen är välbyggd har riktigt hög kvalitetskänsla.
Du får gärna komma och klämma på den men just nu har jag tagit av hjul mm för invägning men till helgen har jag säkert monterat ihop den igen.
Det är väldigt gott om plats i ram för breda däck (drygt 80mm) Vet inte hur många millimeter ett plusdäck är men ett 2,6 däck lär passa utan problem.
Hjulen väger fetmycket. Bakhjul 1,5 kg Framhjul 1,26 kg. (alltså endast fälg, ekrar, nav och tubelesstejp) så där är det lätt att spara ett kilo realtivt billigt.

Okej, återkom gärna efter din premiärtur. Jag såg att din var en small? eller medium? Jag tror jag är en Large, men man kan ju åtminstone känna på kvaliteten och känslan. Ja, hjul kan man spara mycket på då. Säkert ett par hundra gram på att byta ut bojsänket till vevparti också ;)

Jag är också en i den stora skara som passat på att fynda på mellandagsrean :)
Det blev en blizzard 70+, får väldigt bra vibbar av den men har tyvärr inte hunnit testa ännu. Tanken var att hitta det perfekta mellantinget för både Åre och CV men även till jobbet. Känns som att det kan bli bra.
Bromsarna hamnad någonstans i Pacos garage och ersattes av ett par XT. Nästa investering blir ett lättare hjulpar.
Enda molnet på himlen med detta köp är bakaxeln, känslan är att jag fått en för kort bakaxel, vad tror folket på happy??
Återkommer med en recension a.s.a.p!
422EFF41-1BCE-4A9C-83B8-BE0ECD214596.jpeg

1EA475A1-5BEA-4BFA-B69F-356E31C346FA.jpeg

1E457347-1821-4493-B6B5-04C80ABDAB1D.jpeg

Vad kikar man efter?

Tog premiärtur idag, kändes bra :)

Bilagor

• 15159615230371027980848.jpg
    15159615230371027980848.jpg
    286.8 KB · Besök: 120
Ampo sa:
Jag är också en i den stora skara som passat på att fynda på mellandagsrean :)
Det blev en blizzard 70+, får väldigt bra vibbar av den men har tyvärr inte hunnit testa ännu. Tanken var att hitta det perfekta mellantinget för både Åre och CV men även till jobbet. Känns som att det kan bli bra.
Bromsarna hamnad någonstans i Pacos garage och ersattes av ett par XT. Nästa investering blir ett lättare hjulpar.
Enda molnet på himlen med detta köp är bakaxeln, känslan är att jag fått en för kort bakaxel, vad tror folket på happy??
Återkommer med en recension a.s.a.p!

Kan väl påpeka att det där inte är mitt garage?

Jag har sett precis såna axlar på några så om det kommer fram till att det är för korta får du gärna pm a mig så jag säga till polarna?

EST sa:
Jag har sett precis såna axlar på några så om det kommer fram till att det är för korta får du gärna pm a mig så jag säga till polarna?

Tror allt ärbi sin ordning. Det verkar finnas gott om gängor att fästa trots allt ??

Jag han skicka ett mail till cykelkraft innan jag hann upptäcka att det fanns rätt mkt gäng att sitta i.
Jag fick svar ifrån två olika personer där och det barkar vara som det ska.
Snabb och bra kundkontakt iaf ??

Man kan ju t.ex. pilla dit en täckplugg av plast så slipper man störa sig på om det ser knasigt ut.

Jag köpte också en orange 70+ som jag premiärcyklade i lördags och det ser ut på samma sätt map bakaxeln.

Nu går jag från en 17 år gammal, 10kg, HT med 63mm slaglängd fram och canti-bromsar till detta "åbäke" så jag kan inte komma med några vettiga kommentarer men den känns en aning mer förlåtande i stökig terräng;-)

Blev 2 mils jobbpendling idag.

På den korta sträckan bestående av isig grusväg samt snöig asfalt kan jag konstatera at den förvånar hur lättrampad den är vid transportcykling. I övrigt sitter jag i en bekväm ställning, kommer dock byta styret till ett med något högre rise.
Jag är 194cm och kör på Large ramen.
Dagens andra positiva överraskning var hur lätt min ice spiker evolve rullade. Har haft sommarsulor av enduro/dh modell som rullar betydligt sämre på torr och fin asfalt.

Det blev en 70+ för mig. Kan konstatera att montaget från fabrik/Cykelkraft kanske gick lite för snabbt. Dropper lockout'en hade de monterat på höger sida och bromsslangen fram sitter inte fast i fästet på gaffelbenet. Remote'en flyttades snabbt, men bromsslangen får jag flytta när lusten faller på. Fäste den tillfälligt med ....boom... a zip tie.

Blir nog bra komplement till Scalpeln ?

rouster sa:
Ännu en snål Göteborgare som slagit till. Fortfarande lite chockad över hur mycket man fick för pengarna(ganska många kilo också iofs). Det blev en blizzard 50-27 med ett av de värsta färgteman jag sett på en cykel någon gång. 15,5 kilo som på bilden. Nu börjar bantningskuren...

Börjar du också med morakniven????

fredrik168 sa:
rouster sa:
Ännu en snål Göteborgare som slagit till. Fortfarande lite chockad över hur mycket man fick för pengarna(ganska många kilo också iofs). Det blev en blizzard 50-27 med ett av de värsta färgteman jag sett på en cykel någon gång. 15,5 kilo som på bilden. Nu börjar bantningskuren...

Haha. Jag har börjat vänja mig vid färgen. Mer orange än röd.
Har hunnit med att byta hjul, däck, stolpe och sadel så nu är heffaklumpen nere på 13,7kg. Premiärturen är avklarad, riktigt rolig cykel!

_MG_9003.jpg

Bilagor

• _MG_9007.jpg
    _MG_9007.jpg
    239.3 KB · Besök: 155
  • _MG_9009.jpg
    _MG_9009.jpg
    143.7 KB · Besök: 99
  • _MG_9013.jpg
    _MG_9013.jpg
    109.3 KB · Besök: 78
rouster sa:
fredrik168 sa:
rouster sa:

Har hunnit med att byta hjul, däck, stolpe och sadel så nu är heffaklumpen nere på 13,7kg. Premiärturen är avklarad, riktigt rolig cykel!

giphy1.gif

rouster sa:
fredrik168 sa:
rouster sa:

Har du styret högt eller sadeln lågt...? :D

NickPick sa:
rouster sa:
fredrik168 sa:
rouster sa:

Har du styret högt eller sadeln lågt...? :D

Sadeln är nog lägre än jag brukar ha den på bilden. Provturen ägde rum efter fotograferingen. Iofs har jag nog sadeln rätt lågt annars också..

Astraboy sa:
Bytte du från sänkstolpe till fast stolpe!! Hur vågar du?!? :)

Överhängande risk att högafflarna kommer fram. Borde monterat tillbaka den bara för fotografering. Är trött på att gulla med sänkstolpar som behöver mer uppmärksamhet än dämparna som rimligtvis lever ett mycket hårdare liv. Bytte från sänkstolpe till vanlig på förra cykeln efter 4e reverben jag fick på garntin. Saknade den förvånandsvärt lite =)

Senast ändrad:
Inte bara snåla Göteborgare som kör Rockmachin även en Värmlänning har slagit till på en.?
Har bara hunnit med en tur på bröt och stök stig. Är sjuk nöjd den förutom att dropperposten gick sönder.
Tog kontakt med Cyckelcraft och fick snabbt svar att dom skulle fixa en ny. Dom beställde en på torsdagen och på tisdag veckan därpå kunnde jag hämta ut den nya.
En stor eloge till Cyckelcraft för detta.
När det gäller bak axeln så är det samma sak på min men verkar ju gå bra. Dock var det inte helt lätt få i axeln och hitta gäng.
Ska bli intressant att testa denna sommar på stigar och i parker.
DSC_0077.JPG
DSC_0074.JPG
DSC_0076.JPG

Nej ingen pump följde med. Gjorde premiärturen med min idag. Cykeln överraskade på alla plan. Kommer att bli mkt bra det här. Ser fram mot att testa den i stökigare miljö än finstig?. Tycker man får väldigt mycket glädje för pengarna, nästan så man börjar undra vad de ”andra” tillverkarna tar betalt för i samma klass?

Bilagor

• AF6FA125-5C71-468B-845B-E34EFCDF3CDE.jpeg
    AF6FA125-5C71-468B-845B-E34EFCDF3CDE.jpeg
    585.5 KB · Besök: 135
I vanlig ordning så har man svårt bestämma sig när köptankarna snurrar. Likt många så har jag haft siktet inställt på RM hojjarna, men nu börjar storlekarna ta slut. Hur står sig SKEEN TRAIL 8.0 mot ex. RM? Vill ha en någorlunda lättrampad hoj med max 130 i slag. Det ska vara en allsidig stigcykel. Trek fuel är en förmodligen optimal cykel för mig enligt många recensioner, men ligger lite högt i pris. Kan sträcka mig till ca 20'. Andra förslag som man bör kika på?

Den står sig utmärkt?På din beskrivning av önskemål på cykel så verkar Radonen väldigt nära det du söker. Radon gör fina cyklar.

raider sa:
Nej ingen pump följde med. Gjorde premiärturen med min idag. Cykeln överraskade på alla plan. Kommer att bli mkt bra det här. Ser fram mot att testa den i stökigare miljö än finstig?. Tycker man får väldigt mycket glädje för pengarna, nästan så man börjar undra vad de ”andra” tillverkarna tar betalt för i samma klass?

Jag tror dom andra bla tar betalt för "löner i andra länder än Tjeckien".
Men billigt är det.

Dom där stigarna ser inte helt fel ut, vart är det?

Då fick jag oxå ifrån gbg området beställt en blizzard 70 27.5+ i strl M
Hur är bromsarna, är det bättre o satsa på slx på en gång eller är de som sitter på ok. Och funkar det att slänga slangarna, tejpa och byta ventiler för att köra slanglöst?
Med ifylld vätska då såklart.

Tillbaka
Topp