Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

Boxöppning i butiken igår,....

20180308_173159.jpg

Känner mig rätt nöjd så långt med mitt köp, eftersom det är lite för mycke snö för ordentlig provcyking har jag sminkat grisen lite istället. Med lite svart folie m.m. har jag försökt tona ner språket lite genom att maskerat bort delar av den hemska varselgula dekoren och även pimpat bort med överblivna delar i lådorna. Tyckte även märket på styrhuvudet behövde styras upp, chromelister ger mindre gult och lite fejkemblemlook, på foton iallafall.

Bilagor

• 20180310_120440.jpg
    20180310_120440.jpg
    223.7 KB · Besök: 163
  • 20180310_120054.jpg
    20180310_120054.jpg
    273.4 KB · Besök: 112
  • 20180309_232308.jpg
    20180309_232308.jpg
    212.1 KB · Besök: 113
Senast ändrad:
MickeMud sa:
Känner mig rätt nöjd så långt med mitt köp, eftersom det är lite för mycke snö för ordentlig provcyking har jag sminkat grisen lite istället. Med lite svart folie m.m. har jag försökt tona ner språket lite genom att maskerat bort delar av den hemska varselgula dekoren och även pimpat bort med överblivna delar i lådorna. Tyckte även märket på styrhuvudet behövde styras upp, chromelister ger mindre gult och lite fejkemblemlook, på foton iallafall.
Stiligt. Den blå färgen är snygg och utan en massa dekaler och accenter blir det rätt clean look.

Gott om plats i ramen på min 90-27 2018. 2,8" kan man kasta in, skulle nog gå med 3" däck utan skohorn.
Provade med 29" hjulet och det touchade lätt i framkant med 2,4" Ardent däck. Med lite snabbare 2,1-2,2" däck skulle det gå fritt.
Bäst av allt var att slangarna vägde 520gram tillsammans. Man blir extra glad över att upptäcka så tunga as i hjulen när man ska stansa. Nästan 200gram nettovinst per hjul, helt gratis, tejp var redan klart dessutom.

Wiciman sa:
Lite sugen på någon av dessa i 27.5+-versionen.

Ex. mellanmodellen:
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-70-27-orange-bla-svart

De har ju boost.

NOOB-fråga: Har ett par vanliga 27.5" hjul med standard QR jag tänkte använda som reserv. Någon som vet om man med hjälp av adapter kan trycka in dessa i den ramen? Vad krävs?

Nya hjul.
Vissa nav går att byta end caps på och sen behöver du adaptrar för bromsskivor centrera om fälgen osv.
Men de flesta hjulen är nog körda.

MickeMud,

såg att det sitter samma fälgar på 70+ (som jag funderar på) och den 90+ som du har. vad är det för innerbredd på dem? 40mm?

Sixten Fors sa:
Wiciman sa:
MickeMud,
såg att det sitter samma fälgar på 70+ (som jag funderar på) och den 90+ som du har. vad är det för innerbredd på dem? 40mm?
Det är en 2018 Blizzard 90-27. Inte en + cykel. Enligt katalogen är det WTB STP i29, alltså 29 mm inre bredd.
https://rockmachine.us/se/2018/edge/blizzard-90-27/matte-slate-grey-radioactive-yellow-black

Helt rätt 29mm fälgarna och min är inte kategoriserad som + men har gott om plats även bak, det går att köra (min bedömning på min) upp till 3" 27,5 både fram och bak (med reservation för vissa feta däcksmodeller med superlånga nabbar. Och även 29" om man kör mindre däck, 2-2,3" beroende på nabbstorlek m.m.

Sixten, det blev en Large, med facit i hand känns det helrätt. Hade nog funkat med XL men blivit precis på sadelstolpen och lite för modern längd för mig ;-)

Fick tag i en lätt begagnad 90-27 2017 L, kort provrundan men känns perfekt, blir nog bra detta :)

Bilagor

• D412490C-B70E-497B-BD92-5760B52634BE.jpeg
    D412490C-B70E-497B-BD92-5760B52634BE.jpeg
    641.3 KB · Besök: 103
Som Rookie blir man mer eller mindre uppgiven. Helt oerfaren men vill komma igång, sjukt sugen för våren men intresset väcktes sensommaren förra året genom diverse youtubekanaler. Började med att jag kikade på en Cayano Spectral AL 2016 års modell för 18000 och hade då redan ökat min ingångssumma från ~8000 ca, dock försvann 2016 modellen i årsskiftet, nya modellerna kostar 22+ samt att man från M (jag är 173cm cirka) gått över till 29’ ringar.. Efter mycket om och men tittade jag på en Scott Scale 765 (går för betydligt mindre än Cayanon jag gick miste om samt mindre service behov eftersom den är en HT) dock otur igen och sista exet rök i lokal butik.... Var inställd på en HT för att man enligt erfarna får mer för pengarna. Målet är att cykla cykelvasan med risk för att intresset för andra långlopp väcks. Det är dock något som sker mer sällan än vardagscyklingen som istället räknas ske i skogen men i löpspår och enklare stigar då min stad typ saknar tuffare cykelspår tyvärr vad jag vet... Efter att ha läst och läst och läst så började jag titta på både HT och FS då många motiverar att i långa loppet kommer man ha roligare i skogen på en FS och jag räknar inte med några elittider på mindre tekniska långlopp, mer genomförandet i sig (4h strecket på cv vore såklart fint).

Nu dök Rock Machine Blizzard 70- 27+ upp för en överkomlig summa! Har de specs jag vill ha, 27,5 däck, 11 växlar, FS(inte prio... men ändå) och beskrivs som ”rolig körning”.

Frågan är dock för en oerfaren (bortse helt från överdriven ”den bromsen väger 3 gram mer än bla bla” eller ”den skruven behöver bytas mot skruven y”... och sådan detaljpet, för mig känns det överdrivet då jag är helt ny och vill ha kul) hur kommer den vara att trampa fram på en landsväg? (Eller cv terräng).. Kommer energin ätas upp av dämpning? Väger cykeln för mkt? Sett folk cykla cv på damtralla så när går gränsen ”för tung” för en amatör som i första hand vill ha kul, i andra hand cykla cv kring 4h. Min träning förväntas som sagt ske i skogen och då dessutom som en kul hobby.

Löper i vanliga fall men söker komplement till löpning samt att cykling är lite snällare mot kroppen så länge man inte cyklar omkull..

Lite segt att det inte finns några reviews på engelska på dessa Rock Machine.. Hur långa lopp är den lämplig för? Är det helt fel cykel om jag vill ha kul i skogen men även cykla mindre tekniska långlopp? Skulle en jämntränad polare på damtralla cykla ifrån mig på långdistans?

Om ni svarar mig, utgå från att jag vet väldigt lite om detaljerna, vill ha kul i skogen men någon gång cykla långt utan att vilja ta livet av mig själv.. Söker 27,5’ 11 växlar, gärna FS men HT går bra. Betalar helst kring 12000 men kan gå upp mot 18000 i nödfall... kanske till och med uppåt 22 eftersom jag blev tipsad av en säljare om en för 22-ish som är en mycket bra ”allround”. Tycker bara 20+ är lite väl saftigt för att ”testa på om det är kul och ens blir av”... Denna Rock Machine känns som ett överkomligt pris för att ”prova på”...

Beslutsångest...

Den verkar vettig, med bra utrustning för den summan. Jag har bara en kommentar och råd. Släpp 27,5 och satsa på 29. Finns ingen, absolut ingen anledning att du inte ska välja 29er för den typ av cykling du vill börja med.
27,5 är sämre på allt, utbudet av däck i cykelbutikerna talar sitt tydliga språk. Trenden är tydlig sedan flera år. 27,5 däcken ligger i reastockarna. På väggarna hänger det 5 rader med 29 däck i olika bredder möster och gummiblandningar för alla olika behov. En rad 27,5" och några enstaka 26".

Om jag förstod någon rätt tidigare i tråden så är det möjligt att kräma på 29or på dessa cyklar? Jag får bara intrycket att jag kommer känna mig klumpig >,< Skulle typ vilja ha en BMX storlek för det känns lätt att kasta runt.

Onlinebutikerna beskriver ju dock 27,5 som ”det bästa av två världar”. Hur stort är ett vanligt damtralladäck för att ha något att jämföra med?

Ryuk sa:
Inte för att jag förstod speciellt mycket av ditt långa inlägg...
Du har ingen och har aldrig haft någon mtb, right?
Du vill cykla på stig och i skogen, gärna snabbt och gärna i flera timmar, lite cv och ev andra långlopp.
Din längd och vikt?

MickeMud sa:
Den verkar vettig, med bra utrustning för den summan. Jag har bara en kommentar och råd. Släpp 27,5 och satsa på 29. Finns ingen, absolut ingen anledning att du inte ska välja 29er för den typ av cykling du vill börja med.
27,5 är sämre på allt, utbudet av däck i cykelbutikerna talar sitt tydliga språk. Trenden är tydlig sedan flera år. 27,5 däcken ligger i reastockarna.
Gäller ej 27,5PLUS!

Ryuk sa:
Om jag förstod någon rätt tidigare i tråden så är det möjligt att kräma på 29or på dessa cyklar?
Det är just det som är fördelen med många moderna cyklar med rejält däckutrymme och boost-nav fram och bak: Man kan ha två hjulset och alternera mellan t.ex. maffiga 27,5 x 3,0 och snabba 29 x 2,2 på samma cykel, allt efter aktuellt underlag och cyklistens smak för dagen.

JTF sa:
MickeMud sa:
27,5 är sämre på allt, utbudet av däck i cykelbutikerna talar sitt tydliga språk. Trenden är tydlig sedan flera år. 27,5 däcken ligger i reastockarna.
Gäller ej 27,5PLUS!
27,5 plus kom för sent och har inte slagit i nån större utsträckning, dom plusdäcken hänger på raden.
Baserat på besök i veckan på fyra större lbs varav två cykloteket på norrsidan sth. och fyndat billiga 27,5 däck.
Cykelmässan idag likaså, knappt något 27,5. Letar man hjul är det samma visa, gamla osålda smalfälgar och icke boost dom har hemma.

MickeMud sa:
JTF sa:
MickeMud sa:
Gäller ej 27,5PLUS!
27,5 plus kom för sent och har inte slagit i nån större utsträckning, dom plusdäcken hänger på raden.
Baserat på besök i veckan på fyra större lbs varav två cykloteket på norrsidan sth. och fyndat billiga 27,5 däck.
Cykelmässan idag likaså, knappt något 27,5. Letar man hjul är det samma visa, gamla osålda smalfälgar och icke boost dom har hemma.
Jaja, du har säkert rätt. Men i resten av Europa ser det lite annorlunda ut.

JTF sa:
MickeMud sa:
JTF sa:
MickeMud sa:
Gäller ej 27,5PLUS!
Jaja, du har säkert rätt. Men i resten av Europa ser det lite annorlunda ut.
Precis den kommentaren nämnde en handlare, I Sverige är det 29 som gäller i högre utsträckning än övriga europa för allt annat än enduro och lite AM men även där efterfrågas 29 mer idag.
Jag ska ge 27,5 en changs med lite bredare däck och se om jag blir fat & happy :-)

Okej om jag upplevdes som otydlig. Skulle någon kunna förklara skillnaden på dessa två utan att gå in på för mycket detaljer om typ av gaffel, växlar eller bromsar. Snarare en förklaring om varför båda beskrivs som skogscyklar men den ena även som en cykel som är bra för långlopp och kan resultera i respektabel tid ex på Cykelvasan. Jag är för novis för att förstå skillnaden. För mig är det liknande cyklar?

Superior XF 969

Vs

Rock Machine Blizzard 70-27+

Ryuk sa:
Okej om jag upplevdes som otydlig. Skulle någon kunna förklara skillnaden på dessa två utan att gå in på för mycket detaljer om typ av gaffel, växlar eller bromsar. Snarare en förklaring om varför båda beskrivs som skogscyklar men den ena även som en cykel som är bra för långlopp och kan resultera i respektabel tid ex på Cykelvasan. Jag är för novis för att förstå skillnaden. För mig är det liknande cyklar?

Superior XF 969

Vs

Rock Machine Blizzard 70-27+

Ok, då tar vi den extremt korta förklaringen.

Superior XF 969 är en lätt-TRAMPAD heldämpad hoj för hyfsat snälla stigar men som ändå innehåller lite rötter o sånt, geometrin gör att den kommer kännas rapp men nervös när det börjar gå fortare (nerför i skogen).

RM Blizzard 70-27+ är grövre (och tyngre) som kommer att vara mer trögtrampad än Superior-cykeln, MEN mycket stabilare och inge mer trygghet när du framöver kommer utvecklas och vilja ha mer skoj (och troligen fart) i nerförsbackarna.
Plus-däck rullar sämre än 29” över ojämnheter men ger o andra sidan MASSOR med grepp vilket gör att du kan köra ”halkigare linjer” (dvs bomba rakt på...)

2018 Sup XF 969 är utmärkt för CV och en prisvärd cykel, det utförandet av Sup XF som jag tycker är mest intressant. Kör på den. De är lite små i storlekarna så ligger du strax under eller på gränsen mellan storlekar så välj den större. Är du länge än ca 190 cm är även största storleken lite liten.

Blizzard 27+ är inte rätt verktyg för CV.

Går oxå i köptankar. Min nuvarande mtb är en Scott från -04 och tänkte nu börja cykla lite igen. Är inne på Rock Machine Blizzard 70-27. +modellen finns ej i min storlek. Nu till min fråga... Är dämparna låsbara? Hur är de i de branta stigningar?

Senast ändrad:
Rvik sa:
Går oxå i köptankar. Min nuvarande mtb är en Scott från -04 och tänkte nu börja cykla lite igen. Är inne på Rock Machine Blizzard 70-27. +modellen finns ej i min storlek. Nu till min fråga... Är dämparna låsbara? Hur är de i de branta stigningar?
Bakdämpen är samma som på min förutom större gasbehållare så ddn borde va identisk i övrigt och länkaget och dämpen har vaäldigt bra trameffektivitet i både tramp och låsta läget. Gaffeln är inte samma som min men eftersom bak fixar biffen så blir det inte mycke problem för gaffeln. Tycker den klättrar över förväntan, kanske inte lika bra som min Camber men den är 29 och mer allroundget än utförsget som denna.
Har du en scott från 04 tror jag du kommer bli riktigt nöjd.

MickeMud sa:
Gott om plats i ramen på min 90-27 2018. 2,8" kan man kasta in, skulle nog gå med 3" däck utan skohorn.
Provade med 29" hjulet och det touchade lätt i framkant med 2,4" Ardent däck. Med lite snabbare 2,1-2,2" däck skulle det gå fritt.
Bäst av allt var att slangarna vägde 520gram tillsammans. Man blir extra glad över att upptäcka så tunga as i hjulen när man ska stansa. Nästan 200gram nettovinst per hjul, helt gratis, tejp var redan klart dessutom.

Har för mig att dom på GMBN sa att man kunde räkna x3 på den roterande vikten. Du tjänar alltså 400g på bägge hjulen x3 är 600g/hjul!!
Ska plocka väck slangarna på min 70-27+ nästa vecka. Undrar om det är samma slangar som din? Ska väga dom också innan.

Bubas sa:
MickeMud sa:

Har för mig att dom på GMBN sa att man kunde räkna x3 på den roterande vikten. Du tjänar alltså 400g på bägge hjulen x3 är 600g/hjul!!
Ska plocka väck slangarna på min 70-27+ nästa vecka. Undrar om det är samma slangar som din? Ska väga dom också innan.

Man kan räkna att roterande massan motsvarar lika mycket som den statiska massan. Att du sänker totalvikten och den ofjädrade vikten är vad du vinner. Rotationsmassa är lagrad energi och har du kommit upp i x-fart så håller tyngre hjulen farten längre vilket kan vara en fördel om man kör på ett ställe där det inte går att trampa och måste ha med sig all fart som går. Lättare hjul ger bara mer oscillering som känns snabbt men varje gång du inte trampar dvs mellan pedaltagen så förlorar du fart vilket i snitt blir samma hastighet som om du tog bort 400g från ramen. Det är ju en billig uppgradering att bli av med slangarna då däcken blir mer följsamma och punkorna färre.

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6394&p=60824&hilit=runge+kutta#p60824

Senast ändrad:
BjornR sa:
Bubas sa:
MickeMud sa:

Man kan räkna att roterande massan motsvarar lika mycket som den statiska massan. Att du sänker totalvikten och den ofjädrade vikten är vad du vinner. Rotationsmassa är lagrad energi och har du kommit upp i x-fart så håller tyngre hjulen farten längre vilket kan vara en fördel om man kör på ett ställe där det inte går att trampa och måste ha med sig all fart som går. Lättare hjul ger bara mer oscillering som känns snabbt men varje gång du inte trampar dvs mellan pedaltagen så förlorar du fart vilket i snitt blir samma hastighet som om du tog bort 400g från ramen. Det är ju en billig uppgradering att bli av med slangarna då däcken blir mer följsamma och punkorna färre.

http://weightweenies.starbike.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=6394&p=60824&hilit=runge+kutta#p60824

Oavsett om den där tesen stämmer i praktiken på en mtb på en stökig stig så har vi en klar och tydlig "Funfactor" som ökar med kvadraten på minskningen av roterande massan i fälg och däck. Minskad ofjädrad vikt ger bättre grepp och snabbare styrrespons och kursändringar.
200gr icke perifiert i hjulen placerad viktminskning ger bara ökad funfactor med factorv2.
Min egen personliga reflektion av otaliga hoj och cykelbyggen genom åren.

Bytheway, kan va fördel med den stabiliserande effekten av hög roterande massa också.
Har ju kört motoriserad cross och enduro och där är det plättlätt att göra långa fina hopp, tunga hjul och motordelar som roterar, men när jag hyrt DH hojar i åre och säfsen och hoppat är det superläbbigt för dom har ingen stabilitet genom luften och man kan landa lite varsom om man inte passar sig för vindbyar m.m.

MickeMud sa:
BjornR sa:
Bubas sa:
MickeMud sa:

Oavsett om den där tesen stämmer i praktiken på en mtb på en stökig stig så har vi en klar och tydlig "Funfactor" som ökar med kvadraten på minskningen av roterande massan i fälg och däck. Minskad ofjädrad vikt ger bättre grepp och snabbare styrrespons och kursändringar.
200gr icke perifiert i hjulen placerad viktminskning ger bara ökad funfactor med factorv2.
Min egen personliga reflektion av otaliga hoj och cykelbyggen genom åren.

Bytheway, kan va fördel med den stabiliserande effekten av hög roterande massa också.
Har ju kört motoriserad cross och enduro och där är det plättlätt att göra långa fina hopp, tunga hjul och motordelar som roterar, men när jag hyrt DH hojar i åre och säfsen och hoppat är det superläbbigt för dom har ingen stabilitet genom luften och man kan landa lite varsom om man inte passar sig för vindbyar m.m.

Bara jag som satt på jobbet och var lite grinig om rotationsmassa. Gillar inte den myten att x-vikt motsvarar y-vikt då alla har sin version av den.

Cross har ju också en motor som snurrar på och även det ger lite gyroskopisk effekt. Inte ens rampageåkarna vågar köra om det blåser för mycket och dom är ju helt dumma i huvudet. Har inte koll på gyroskop men klippet under ser man rätt tydligt att fart är det viktiga för att inte krasha och inte gyroskop ;)

Jag kan rekommendera 70-27+. Cykeln som helhet är väldigt balanserad och dämperiet lämpar sig väl för stigåka. Jag skulle kategorisera den mellan camber och kralliga endurohojar. Så klart är den mer tungrullad på grusväg och lättare motionslingor men cykelglädjen den ger tillbaka utför och stökig stig har inte jag hittat för de pengarna någonstans, min kostade 14500kr. I varje fall jag är mycket imponerad av länkaget och hur den klättrar då jämfört med min kona process 153 dl 2016 som sjunker ihop vid klättring och är tämligen tråkig på vanlig stig, konan vaknar till liv utför men så har den också 160mm fram jämfört med blizzard 140mm. Något att lyfta fram är också möjligheten att sätta 29” hjul med xc-däck, då får man nog (min teori utan att testat) en alldeles utmärkt motionsxchoj på köpet. Yarigaffeln är också ett plus då det finns mycket ombyggnadsmöjliggheter till och med att bygga om till lyrik om man inte tycker yarin duger som den är. Innan jag köpte den här har jag ägt många xc 29:or hardtails samt en kona heihei (fs) som jag satte en pike 130mm fram och innan blizzarden blev det en scott scale 27,5 hardtail. Jag saknade för min cykling alltid stabilitet antingen fram eller bak eller både och där tycker jag den här cykeln verkligen glänser. Nu känner jag mig alltid ”klädd” för vad terrängen bjuder på.

raider sa:
Jag kan rekommendera 70-27+. Cykeln som helhet är väldigt balanserad och dämperiet lämpar sig väl för stigåka. Jag skulle kategorisera den mellan camber och kralliga endurohojar. Så klart är den mer tungrullad på grusväg och lättare motionslingor men cykelglädjen den ger tillbaka utför och stökig stig har inte jag hittat för de pengarna någonstans, min kostade 14500kr. I varje fall jag är mycket imponerad av länkaget och hur den klättrar då jämfört med min kona process 153 dl 2016 som sjunker ihop vid klättring och är tämligen tråkig på vanlig stig, konan vaknar till liv utför men så har den också 160mm fram jämfört med blizzard 140mm. Något att lyfta fram är också möjligheten att sätta 29” hjul med xc-däck, då får man nog (min teori utan att testat) en alldeles utmärkt motionsxchoj på köpet. Yarigaffeln är också ett plus då det finns mycket ombyggnadsmöjliggheter till och med att bygga om till lyrik om man inte tycker yarin duger som den är. Innan jag köpte den här har jag ägt många xc 29:or hardtails samt en kona heihei (fs) som jag satte en pike 130mm fram och innan blizzarden blev det en scott scale 27,5 hardtail. Jag saknade för min cykling alltid stabilitet antingen fram eller bak eller både och där tycker jag den här cykeln verkligen glänser. Nu känner jag mig alltid ”klädd” för vad terrängen bjuder på.

Intressant! Om man skulle köra på ett par reservhjul i 29", hur feta sulor uppskattar du att man kan få plats med i den ramen?

Framför nuvarande hjul 27,5x40mm innermått med nobby nic 27,5x2,6.

Framför däcket är det ca 26mm mellanrum och på sidorna mot kedjestaget 17mm.

2,25” säkert kanske ända upp till 2,35”.

Bilagor

• 4466CFF0-A282-4687-921B-1135FB6AC158.jpeg
    4466CFF0-A282-4687-921B-1135FB6AC158.jpeg
    211.4 KB · Besök: 80
Blizzard 70-27+ helt slutsåld i strl M hos Cykelkraft :-(

Så om någon tröttnat eller gjort ett felköp - plinga gärna i ett PM :-)!

Även Blizzard 90-27+ kan vara intressant till rätt pris.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Leonnoren sa:
https://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-mattgra-gul-svart

Tror ni denna är något för en snubbe på 190 cm? Hur är den i storlek? Man kanske skulle ha en sån och slänga på lite svenskt guld?
XL funkar väl bra om man är 190 cm (nya 2018 YT Capra 27 XL med liknande mått säger 183-193 cm, XXL 192-202 cm).
Vad är problemet Lyrik RC 170 mm fram och Super Deluxe RC3 160 mm bak? Är öhlins bättre på något sätt?

Ja.

Tillbaka
Topp