Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

Drakir sa:
Då fick jag oxå ifrån gbg området beställt en blizzard 70 27.5+ i strl M
Hur är bromsarna, är det bättre o satsa på slx på en gång.

Lika bra som SLX fast med färre funktioner. Ska du köpa bromsar så är det Zee eller Saint som gäller från shimano då dessa har rejält med bromskraft. När man har mjölksyra så att armarna domnar av så föredrar jag att ha bromsar som nyper hårt med lite fingerkraft.

Om det är Nobby Nic [Performance] så skulle jag bytt däck, iaf fram till något med bättre gummi.

Luthman Photography sa:
Fyrkolvsok är kanske lite overkill för vanligt folk som kör stig....

Totalt 50g högre vikt för rejält mycket mer broms är för mig mer värt än att köpa nya bromsar med fränare design och identisk bromskraft. Känns för övrigt rätt meningslöst att gå till SLX-bromsar för att få en snyggare logga.

Drakir sa:
Hur är bromsarna, är det bättre o satsa på slx på en gång eller är de som sitter på ok. Och funkar det att slänga slangarna, tejpa och byta ventiler för att köra slanglöst?
Med ifylld vätska då såklart.

Bromsarna är jag inte så imponerad över. Det blir nog nästa uppgradering för mig.

BjornR sa:
Drakir sa:

Lika bra som SLX fast med färre funktioner. Ska du köpa bromsar så är det Zee eller Saint som gäller från shimano då dessa har rejält med bromskraft. När man har mjölksyra så att armarna domnar av så föredrar jag att ha bromsar som nyper hårt med lite fingerkraft.

Om det är Nobby Nic [Performance] så skulle jag bytt däck, iaf fram till något med bättre gummi.
Har du förslag på andra däck i strl 2.6-2.8?
Trodde att slx var bättre överlag, men då kikar jag på zee/saint istället.

Drakir sa:
BjornR sa:
Drakir sa:

Har du förslag på andra däck i strl 2.6-2.8?
Trodde att slx var bättre överlag, men då kikar jag på zee/saint istället.

Visst är SLX/XT aningen bättre men det är mest för att finishen är bättre och lite bättre finare smådelar. För mycket broms gör att man får mer finkänsla då man inte behöver trycka så brutalt på bromsen för att få stopp, därför tycker jag Zee för att viktskillnaden är så minimal och fördelarna är roligare utför och på platten.

Fram High Roller 2/DHF/Magic Mary | Gummiblandning: 3C MaxxTerra eller Soft
Bak: Kör original tills du tröttnar på gummit och vill ha något mer lättrullat och greppigare. Så länge man har grepp fram så brukar det gå rätt OK.

Fick hem min Rock Machine Blizzard 50-27+ idag och jag måste säga att jag är sjukt nöjd.
Mycket cykel för pengarna ?

Bilagor

• 3437A7C5-0422-4DF2-9356-79F880F025CB.jpeg
    3437A7C5-0422-4DF2-9356-79F880F025CB.jpeg
    251.7 KB · Besök: 123
  • 7C821E44-71DE-478A-8CD1-39A728E40E8D.jpeg
    7C821E44-71DE-478A-8CD1-39A728E40E8D.jpeg
    312.4 KB · Besök: 139
  • E3BD85F6-AB04-46F5-AAF1-D288DBEB048A.jpeg
    E3BD85F6-AB04-46F5-AAF1-D288DBEB048A.jpeg
    274.2 KB · Besök: 107
Efter tjafs med postnord fick jag själv hämta cykeln med min v40 och kartongen fick därför stanna kvar. Jag beställde en 46cm men har fått en 19tums.
Kan det stämma? 46 borde väl landa på max18.

Drakir sa:
Efter tjafs med postnord fick jag själv hämta cykeln med min v40 och kartongen fick därför stanna kvar. Jag beställde en 46cm men har fått en 19tums.
Kan det stämma? 46 borde väl landa på max18.
Nej då, det stämmer. Deras 46cm är 19".
Jag velade eftersom jag enligt storleksguiden ska ha 46cm. Men tog den lilla. Tur var väl det, hade nog hängt på ramen annars....

https://rockmachine.us/en/2017/edge-series/blizzard-70-27+/matte-orange-blue-black

/Kenneth

Drakir sa:
Ja se på faen. Är 177 och hade aldrig vågat beställa en S. vilket jag nu i efterhand borde gjort.Kanske.

Jag är 178cm men har korta ben (78cm grenmått).
Så 41cm funkade bra för mig även om jag kanske önskat lite mer utrymme mellan ramen och grenen.

En S kan omöjligt vara lagom för någon som är 177 om inte storlekarna är helt åt fanders. Den borde ju bli rejält mycket för kort.

Kema sa:
Drakir sa:
Ja se på faen. Är 177 och hade aldrig vågat beställa en S. vilket jag nu i efterhand borde gjort.Kanske.

Så 41cm funkade bra för mig även om jag kanske önskat lite mer utrymme mellan ramen och grenen.

Hej, har läst alla inlägg i tråden och blir lite osäker ang storlekarna. Jag är ganska kort (166cm / 74cm grenmått) och tog då för givet att 41 vore helt perfekt för mig. Men om du som är 178cm med en 41:a önskar mer utrymme mellan ramen och grenen så undrar jag om tom 41 är för stort för mig? Vad säger ni som redan köpt cykeln? Är längdangivelserna på cykelkraft helt åt fanders eller?

charlsito sa:
Kema sa:
Drakir sa:

Hej, har läst alla inlägg i tråden och blir lite osäker ang storlekarna. Jag är ganska kort (166cm / 74cm grenmått) och tog då för givet att 41 vore helt perfekt för mig. Men om du som är 178cm med en 41:a önskar mer utrymme mellan ramen och grenen så undrar jag om tom 41 är för stort för mig? Vad säger ni som redan köpt cykeln? Är längdangivelserna på cykelkraft helt åt fanders eller?

Jag har ju marginal till grenen, men gillar inte när lillkillen "ligger på ramen" när jag står över. MEN det är ju aldrig så att man kliver av cykeln rakt över och inte heller när cykeln står vertikalt rakt upp.
Jag skulle höra om nån i närheten har en du kan prova. Finns du i norra Sthlm så går det att lösa..

Kema sa:
Jag har ju marginal till grenen, men gillar inte när lillkillen "ligger på ramen" när jag står över. MEN det är ju aldrig så att man kliver av cykeln rakt över och inte heller när cykeln står vertikalt rakt upp.
Jag skulle höra om nån i närheten har en du kan prova. Finns du i norra Sthlm så går det att lösa..

tack, jag förstår. Pga min längd är jag tämligen van vid att inte direkt ha någon marginal i det området ;-). Känns dock meningslöst att köpa en cykel om storleken är helt galen, trots att priset är bra för vad man får. Men i värsta fall får jag väl skicka tillbaks den, dock är isf cykelkrafts/rock machines storleksangivelser ganska sopiga då 41an ska funka även till en person på 150cm...

Har man korta ben och vill ha låg ram kanske man ska titta på något annat låter det som. Blir ju inte lika komponentprisvärt men passform är mer värt än en bättre grupp.

Tror ni jag som amatör (började åka på en gammal heldämpad för ett år sen - väääldigt kul, men får ont i armarna av den kassa dämpningen nu när det går betydligt fortare ner) kommer känna någon skillnad mellan 50-27+, 50-27 eller 70-27+?
Känns som detta med mtb till stor del är prylgrejande bland amatörer/medelmåttiga åkare, typ som att tycka sig behöva i9 processor istället för i7 processor (:)) när man använder datorn till e-post. Är verkligen Yari så mycket bättre än Sektor? Känner man verkligen skillnad mellan sram nx och shimano slx? Eller är det bara något företag säger för att undvika att deras produkter konkurrerar med sig själva?

Senast ändrad:
Den där storlekstabellen ser ju bättre, inte bra men bättre ut än den på rock machines hemsida. Om blizzard 50 och 70 har samma mått vill säga. På denna är 17tum medium och 19 large, på cykelkraft o RM's hemsida är 17 small o 19 medium.
Lysande?

är sugen på en blizzard 50-27, men storlekssnacket förvillar mig.

Kör idag en HT 29" som har 42.5cm i ramen, och den är ok... men på gränsen till för liten, och då köpa 41.5cm kanske är dumt?

Tänkte om eventuellt en cykel med 27.5" med 41.5cm är som en 29" med 42.5cm i storlek *ingen aning därför ställer en dum fråga* :)

Eller är det bulletproof att köpa 46:an för mig istället?.

På vilket håll är den för liten?

Det här med angiven storlek på ramar är trubbigt eftersom alla mäter olika och har olika åsikt om vad en viss storlek är.

Rattnalle sa:

Det här med angiven storlek på ramar är trubbigt eftersom alla mäter olika och har olika åsikt om vad en viss storlek är.

Jag har sadelstolpen ca 1cm över vad som är minimummåttet när jag måste sitta :) Annars är den ok för mig.
Svårt att säga annars om den är för liten eller för stor då jag inte har så mycket att jämföra med.

Jag bor långt ifrån Kungälv annars hade jag gärna provat. Kanske får bli en tur till Täby och titta.

andrewmtb sa:
Rattnalle sa:

Jag har sadelstolpen ca 1cm över vad som är minimummåttet när jag måste sitta :) Annars är den ok för mig.
Svårt att säga annars om den är för liten eller för stor då jag inte har så mycket att jämföra med.

Jag bor långt ifrån Kungälv annars hade jag gärna provat. Kanske får bli en tur till Täby och titta.
Det kan lika gärna bara betyda att du har en för kort sadelstolpe. Svårt att säga i text. I slutänden är det vad du tycker känns bra och rätt som är viktigast.

Väldigt nöjd med cykeln. Färgen är fantastisk. Är 182cm och köpte stl 46. Passar bra. Var i kontakt med cykelkraft angående växelöra (för visst har ni köpt dom!?). Tydligen denna som passar till cykeln: http://www.cykelkraft.se/bakvaxelora-sup-bf-rb-02

OBS: Stämmer inte ang växelöra. Jag testade 5/2018 och det där växelörat passar inte. Cykelkraft rekommenderade fel växelöra. Har tyvärr inte fått svar än från dom angående ett korrekt växelöra, trots att jag väntat i 12 dagar nu. Återkommer när jag fått svar.

Bilagor

• cykel1.JPG
    cykel1.JPG
    76.4 KB · Besök: 112
Senast ändrad:
@FransSnarf vad menar du med växelörat? Att du köpt ett reserv?

Ang tidigare storleksdiskution kan jag meddela att 41,5 funkar för min längd(166cm) men inga marginaler finns direkt...

Spännande cykel, verkar vara mycket för pengarna!

Möjligtvis en något opåläst fråga men är det möjligt att montera vanliga 27,5-hjul eller 29"-hjul i denna ramen om 27,5+ inte är något för mig? Alternativt att man kanske vill ha olika hjul för olika miljöer.

Både 29 och vanliga 27 får utan tvekan plats men BB kanske blir väl högt med 29:or. Hur det skulle kännas vågar jag inte spekulera i. Skall dock tilläggas att dessa så kallade +däck inte är massiva på något sätt. Bara marginellt bredare än vanligare 2.3 eller 2.4. I alla fall min uppfattning.

Senast ändrad:
Har fått hem min 70-27+ som är min första FS och är än så länge grymt nöjd för det priset. Då det är ca 50cm snö så har jag inte kunnat testa på nåt annat än väg än dock.

Mätte bredden på däcken med skjutmått och dom är ca 65mm breda.

Lånar tråden lite.

Rock machine blizzard 70-27+ är den jämförbar med typ scott genius eller är den mer åt spark hållet?

Är väl samma slaglängd som en genius men tänkte iövrigt geometri o så

Sers sa:
Lånar tråden lite.

Rock machine blizzard 70-27+ är den jämförbar med typ scott genius eller är den mer åt spark hållet?

Är väl samma slaglängd som en genius men tänkte iövrigt geometri o så

Den är mer jämförbar med Genius då Spark är mer xc-inriktad.

Jag är lite sugen på 90-27, 160mm fram med PIKE & 160 bak, helt ok geo och komponenter, vilka svagheter finns egentligen?
Har ju min ultaoptimerade Hellas räser redan, 12kg Camber med dual pike 140/110. Tänket ha Blizzarden som renodlad utförshoj typ strava KOM i alla lokala dödsbranter och testa lite lättar DH i Flottsbro, Järvsö m.m. så lite vikt kan jag ta i detta fallet.
:-)

Halloj, behöver lite råd från Enduro och DH folk som har åkt med mycke slaglängd!
Vad kan gå fel med 90-27
http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-gul-rod-svart
Står och velar mellan 90-27 länken ovan och 90-27+ http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-petrol-gul-svart som tyvärr är bara 140mm slag fram och bak, 1grad brantare gaffelvinkel men har utrymme för 29/ 27 fetdäck. Tänkte förts att man kan byta airshaft till 160 på pike 140 gaffeln och kanske byta bakdämp om 140 inte skulle räcka men då har ju budgeten spruckit och idén med briktigt billigt gått förlorad. 90-27 rymmer 2,6 däck, behöver jag nånsin fetare. Betänk att jag har min vässade Camber och användningsområdet i inlägget ovan.Detta skall vara ett rejält kliv uppåt.....utför menar jag ;-)
Kom igen, hissa/dissa!

Är det för någon mer än mig där det inte funkar med bakåttramp när kedjan ligger på största drevet? Har en 70-27+.

Har förövrigt noterat att det sitter en M8000 11-46t kassett på cykel trots att det i tillverkarens specifikation står M7000 11-42T kassett.

Tillbaka
Topp