Är det här den nya instegsenduron på Happy?!

Jag har byggt om min 90-27+ från 140/140 till 160/160. bytte till ett 160mm debonair airshaft i gaffeln och bytte dämparen till en 216x63 monarch plus. För att kompensera de brantare vinklarna satte jag i ett 1° angleset styrlager. Kört några mil hemma och även 1 dag i Järvsö och en i Gesunda och är nöjd! bbt vart högre men inget jag direkt märkt negativt!

trampapådå sa:
Jag har byggt om min 90-27+ från 140/140 till 160/160. bytte till ett 160mm debonair airshaft i gaffeln och bytte dämparen till en 216x63 monarch plus. För att kompensera de brantare vinklarna satte jag i ett 1° angleset styrlager. Kört några mil hemma och även 1 dag i Järvsö och en i Gesunda och är nöjd! bbt vart högre men inget jag direkt märkt negativt!
Intressant!

Hur visste du vilken dämpare som passade för att få rätt slaglängd?

trampapådå sa:

Det blir väl inga ändrade vinklar av det?(+20mm fram och bak alltså, anglesetet hoppas jag ju vinklar om lite)

/T

Mätte lite, gjorde en attrapp i trä. Sen chansa jag!
Ang. vinklar så körde jag 160/140 ett tag och var van med det. Därför angleset så jag behöll 65 grader gaffelvinkel

Är det någon som haft isär naven ONE KT CL som sitter på hjulen på 2017 50-27+? Har ganska stora problem med dessa nav och jag undrar om någon kan verifiera om det skall sitta 16 eller 17 lagerkulor i bak navet? Ska montera isär fram navet ikväll och det ska inte vara någon som pillat i, men det är ju större än bak navet så det ska bli intressant att se hur många kulor det sitter där i.

Pettaman sa:
Är det någon som haft isär naven ONE KT CL som sitter på hjulen på 2017 50-27+? Har ganska stora problem med dessa nav och jag undrar om någon kan verifiera om det skall sitta 16 eller 17 lagerkulor i bak navet? Ska montera isär fram navet ikväll och det ska inte vara någon som pillat i, men det är ju större än bak navet så det ska bli intressant att se hur många kulor det sitter där i.

Jag har, men i mina sitter de tätare lager med packning. Har öppnat och fettat om en gång men minns inte hur många kulor. Men de är skrapnav jag bytte ut mitt och vilken skillnad de blev, de vill gärna kärva i frihjulsmekanismen oavsett hur mycket man smörjer och gör rent. tätningen in i navet är katastrofdålig så kommer in skit där

Helt värdelöst nav. Har en likadan hoj och det fick navet aldrig att funka redigt. Hade isär flertalet gånger och smörjde upp men blev aldrig bra.
Köpte ett nytt bakhjul och det va som om att man fick en ny hoj igen ?

Ja verkligen totally crap nav. Har beställt nya hjul som kommer om nån vecka. Köpte mig även nya lagerkulor som är på väg. Känns som att lagerkulorna är ovala som det är nu. Och det är nästan omöjligt att inte spänna för hårt när man försöker få ihop skiten igen.

Pettaman sa:
Ja verkligen totally crap nav. Har beställt nya hjul som kommer om nån vecka. Köpte mig även nya lagerkulor som är på väg. Känns som att lagerkulorna är ovala som det är nu. Och det är nästan omöjligt att inte spänna för hårt när man försöker få ihop skiten igen.
otroligt konstig lösning på lagerspänningen tycker jag. köpte ett hopehjul istället och det är en "viss" skillnad hehe!

Någon som vet var man kan köpa ett växelöra till 70-27 köpt på Cykelkraft 2018-04? Letat hos Cykelkraft men hittade ingen som ska passa

Tja! hittade en rock machine blizzard trl 50-29 till bra pris och började kolla in rock machine mera och konstaterade att detta är en cykel som passar min cykling. Har bara en fråga på blizzard trl ramarna hur breda däck sväljer den både 27.5+ och 29?
Tacksam för svar.

Tja! hittade en rock machine blizzard trl 50-29 till bra pris och började kolla in rock machine mera och konstaterade att detta är en cykel som passar min cykling. Har bara en fråga på blizzard trl ramarna hur breda däck sväljer den både 27.5+ och 29?
Tacksam för svar.

vet att 27,5+ ramarna iaf tar 29'', hur det är med övriga ramar vågar jag inte svara på.

Tacksam för svar.
Har en RM Blizzard 90-27+
Kör 29x2,6 Bontrager XR4 på 30mm fälg, där går nog den övre gränsen tror jag (Bontrager är ganska korrekta i storlek - dvs 2,6"=66mm i verkligheten).

Rock Machine och Superior är systerföretag. Har kollat lite på utbudet av RM (årsmodell 2018) från Cykelkraft. Några intressanta modeller nedan:

17500 kr. 29" HT i kolfiber med 68° HA, boost fram/bak, RS Reba RL 120 mm, GX Eagle, M6000 bromsar, WTB i29 fälgar etc. http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizz-crb-70-29-mattgra-gul-morkbla

21500 kr. 29" FS i alu med 69° HA, boost fram/bak, RS Rebal RL 120 mm + RS Deluxe RT DebonAir 120 mm, GX Eagle, M6000 bromsar, RaceFace dropper, WTB i29 fälgar etc. http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-70-29-mattgra-gul-morkbla

23500 kr. 27+ FS i alu med 67° HA, boost fram/bak, RS Revelation RC 140 mm + RS Deluxe RT DebonAir 140 mm, GX Eagle, M6000 bromsar, RaceFace dropper, WTB i35 fälgar med 2.65" däck etc, http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-mattgra-orange-svart

24500 kr. 27.5" FS i alu med 66° HA, boost fram/bak, RS Lyrik RC 170 mm + RS SuperDeluxe RC3 160 mm, GX Eagle, TRP 4-kolvsbromsar, RaceFace dropper, WTB i29 fälgar etc http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-90-27-mattgra-gul-svart

51500 kr. 27.5" FS i alu med 66° HA, Öhlins RXT34 160 mm + STX22 160 mm, XX1 Eagle, Guide Ultimate bromsar, RaceFace dropper, WTB Ci31 Carbon fälgar etc. Mycket guld för drygt 50 K. http://www.cykelkraft.se/rock-machine-blizzard-ltd-27-mattsvart-guld-morkgra
Såg ju ändå ok ut den dyra, men klent med 34 gaffel o 66° HA. Kunde gott ha höjd priset ett par lappar o smaskat på rfx 36 istället?

Tjena! Har lyckats pajja bakdämparen på min 90-27+ 2017 så här 2 dagar innan en Åreresa... :( Det är inte nån på vägen mellan Göteborg och Åre som har nåt passande som ligger och skräpar? Är en deluxe 210×55 som sitter på nu.

Funderar på en RS Lyrik 160mm som ersättare till nuvarande Recon 140mm på min Blizzard TRL 50-29 för att bättre hantera lite stökigare terräng.

Erfarenheter från er som gjort samma manöver? Alltså behållt original 140mm bak.

Sabbar man geon för mycket för att hantera vanlig ”snällare” stigcykling (uppför exempelvis)?

Någon som bytat ramlager i sin RockMachine (TRL 29-50) 2019 och kan berätta vilka man ska beställa?

Senast ändrad:
Någon dom bytat ramlager i sin RockMachine (TRL 29-50) 2019 och kan berätta vilka man ska beställa?
PRESS FIT / 92 om du menar vevlager? Menar du i länkaget så pressa ut gamla och åk till en lagerbutik, billigaste och snabbaste lösningen mot att beställa orginal.
Funderar på en RS Lyrik 160mm som ersättare till nuvarande Recon 140mm på min Blizzard TRL 50-29 för att bättre hantera lite stökigare terräng.

Erfarenheter från er som gjort samma manöver? Alltså behållt original 140mm bak.

Sabbar man geon för mycket för att hantera vanlig ”snällare” stigcykling (uppför exempelvis)?
Byt till kortare vevar är väl 175mm så byt till 170 eller 165. Gjorde detta själv på en en cykel och 5mm gjorde stor skillnad?? angående gaffel så kanske det skulle räcka med 150mm så då kan du bara serva och förlänga den du har (billigare en ny gaffel) ? Då blir inte geometrin lika mycket förändrad heller.

Upptäckte idag ett litet glapp i övre dämparfästet på min Blizzard TRL 50-29.

Ett glapp på 0,5-1mm uppskattningsvis.

Saknas någon form av shim där i infästningen månne?

Kanske är det normalt med detta lilla spel?

Någon som har upplevt samma?

Bilagor

• blizzard.jpg
    blizzard.jpg
    52.3 KB · Besök: 61

Jag vet inte vad för grejer det är du har, men det borde vara en bussning eller lager i fästet på dämparen som behöver bytas. Det är inte normalt med ett sådant spel och cykeln kommer inte må bra av det.

Är det lateralt spel eller spel som i att bussningen är nednött?

Är det lateralt spel eller spel som i att bussningen är nednött?
man kan rucka på dämparen (minimalt men ändå) i sidled vänster-höger sett från när man sitter på cykeln.

ser inte ut som att bussningen i dämparens eyelet är nött.

min tanke är att det borde sitta några ultratunna brickor mellan dämpare och ram.

eller så sitter det helt enkelt fel bushings monterat i dämparen?

Edit: här står det talat om att RS dämparhårdvara har ett inbyggt lateralt spel på ca 1mm.

Senast ändrad:
Testa att känna vid infästningen och var helt säker på vad det är som rör sig, sedan behöver du säkert byta ut det. Att dämparbussningar blir dåliga är ju helt normalt, men det brukar vara glappt när man lyfter cykeln.

Testa att känna vid infästningen och var helt säker på vad det är som rör sig, sedan behöver du säkert byta ut det. Att dämparbussningar blir dåliga är ju helt normalt, men det brukar vara glappt när man lyfter cykeln.
ja den genomgående bulten gängas ju på ena sidan så den kommer ingenstans. så det är dämparen/dess hårdvara där det finns spel.

man kan rucka på dämparen (minimalt men ändå) i sidled vänster-höger sett från när man sitter på cykeln.

ser inte ut som att bussningen i dämparens eyelet är nött.

min tanke är att det borde sitta några ultratunna brickor mellan dämpare och ram.

eller så sitter det helt enkelt fel bushings monterat i dämparen?

Edit: här står det talat om att RS dämparhårdvara har ett inbyggt lateralt spel på ca 1mm.

Detta med att RS skulle ha ”inbyggt” spel i dämpar infästningarna (som antyds i tråden jag länkade till) tycker jag låter märkligt. Någon som vet mer och kan förtydliga?

Någon som vet om Blizzard 70-27+ kom med 29'' gaffel eller 27.5? Har för mig att ialla fall scott körde 29'' på +cyklar

Tillbaka
Topp