Är det ingen som bryr sig om trafikljusen längre?

ruslan

Ny medlem
Tro nu inte att det här är ett upprop till förmån för fart- och flytreducerande påfund, det handlar om trafiksäkerhet.

Efter en långresa på cykel i Sydamerika kommer jag tillbaka till huvudstaden, allt ser ut som vanligt. Men ändå annorlunda. Eftersom jag tröttnat på min tidigare tjänst som skiftarbetare på kontor byter jag till mig en tjänst med mer humana arbetstider. Det innebär att jag cyklar till jobbet vid åtta i stället för som tidigare vid kvart över sex.

Ni som pendlar borde ta en tur vid denna arla morgonstund, det är en helt annan värld. Knappt några cyklister, knappt några bilar och trafikljusena visar alltid grönt. Det är vackert. Hemfärden vid två var visserligen något annorlunda men den stora rusningen väntade ju först om några timmar så det var inte någon trängsel.

Men nu, till jobbet runt åtta och hem runt fyra. Det är nästan att jag saknar att gå upp i ottan och se ut som en tvättbjörn på grund av de mörka ringarna under ögonen. Ta trafikljusena till exempel. Det är ingen hemlighet att många cyklister anser att de är mer värda än bilister och sålunda inte behöver stanna vid rött, det som är mest imponerande anser jag vara hyckleriet.

Som igår. Vid kvart över åtta vid Medborgarplatsen, precis vid uppgången Björns trädgård, stannar jag för rött. Jag skulle visserligen lätt kunnat glida igenom men jag har inte bråttom och stress ligger inte för mig. Lydigt stannar jag således. På insidan kommer då en kille på en visserligen mycket snygg vit SS/fixed och kör upp på trottoaren (rödljuset gäller ju bara vänster sida) en meter framför blinkfyren, kör på trottoaren i fyra meter och sedan ner på vägen igen. Problem solved.

En annan favorit. På väg hem, återigen vid Medborgarplatsen men med riktning söderut. Framför ligger hetsande och hormonstinn småbarnsförälder med barn i barnstol bak på. Framför honom på cykelbanan står tre tonårstjejer och velar som bara tonåringar kan göra. Vår småbarnsfarsa vet dock hur man råder bot på detta. Med ett primalvrål splittrar han grupperingen av tonåringar varpå han fortsätter mot korsningen Götgatan/Folkungagatan. Där är det dock rött. Nu verkar pendlarhetsaren besinna sig lite, han bromsar in men bara för att kasta sig av cykeln och springandes ta sig över korsningen varpå han kastar sig upp i sadeln och trampar vidare. Problem solved.

Småsaker tänker ni kanske. Men icke. Någon gång kommer någon att skada sig. Så är det bara. Gandhitänket måste spridas på våra vägar.

Så. Det var det om det.

Sen är det ju det där med reflexvästar. Är det ett påbud från högre makter att nu är det reflexväst som gäller? Mörkerseendet går ju helt åt skogen då man blir bländad av allt lysande och de flesta verkar övertygade om att iförda neon och reflex så kan intet ont hända. Likt barn med cykelhjälm och flagga bak på. Min favorit är killen som hade en reflexväst över kroppen och en över ryggsäcken. Sedan cyklar han runt i sin egen värld ty han lyssnar på iPod...

Sen vill jag bara säga att jag är trött på att bli omkörd av hetsande vardagscyklister på cyklar som är långt billigare än min egen. Jag har fler växlar, större benmuskler och dyrare hjälm än alla de där tillsammans.

Lite respekt vore på sin plats.

Senast redigerad av en moderator:
Jag undrar alltid varför man blir omkörd varje gång man stannar vid rödljuset och väntar på grönt, dom verkar inte ha särskilt bråttom för man hinner lätt ikapp innan nästa stopp... Undrar om det verkligen är värt att riskera böter/bli av med körkortet/krocka pga av rödljuskörning när det inte ens är någon vinst av det ? :-/

Jag undrar alltid varför man blir omkörd varje gång man stannar vid rödljuset och väntar på grönt, dom verkar inte ha särskilt bråttom för man hinner lätt ikapp innan nästa stopp... Undrar om det verkligen är värt att riskera böter/bli av med körkortet/krocka pga av rödljuskörning när det inte ens är någon vinst av det ? :-/

Jag gillar ögontjänarna mest - de som stannar för att jag stannat, sen så sneglar de på mig, på trafiken, på mig och så till sist så törs de sig över - 2 sekunder innan det slår om till grönt.

ruslan skrev:
-------------------------------------------------------

> Gandhitänket måste spridas på våra vägar.

Jaa!

Sprockets skrev:
> En idiot är en idiot, även om h*n för
> tillfället sitter på en cykel istället för i
> en bil.

Fast är lite mindre farlig för omgivningen på en cykel än i en bil.

"Sen vill jag bara säga att jag är trött på att bli omkörd av hetsande vardagscyklister på cyklar som är långt billigare än min egen. Jag har fler växlar, större benmuskler och dyrare hjälm än alla de där tillsammans.

Lite respekt vore på sin plats."

:-D De har säkert roligt..

Fulare fordon/kläder borde egentligen ha väjningsplikt. Det vore så mycket enklare, baserat på snabbt uträknade objektiva fakta, till skillnad från andra trafikregler som baseras på högst subjektiva saker som rött/grönt och höger/vänster.

Bortsett från det så blev jag verkligen överraskad för några veckor sen när jag märkte att cykelbanan förbi liljeholmen (Södertäljevägen) känner av när man kommer cyklandes och man slipper den förbaskade knapptryckningen vid rödljusen där.

Jag älskar den här tråden.

Varför har så många cyklister så svårt att inse att trafikregler finns av en anledning, nämligen att om att alla följer dem så blir trafiken så mycket säkrare för alla?

Rödljus, liksom enkelriktat, är perfekta exempel. Om jag kunde veta säkert att ingen skulle korsa min väg när jag har grönt – eller komma från fel håll på den korsande enkelriktade gatan – då kunde jag ju ägna större uppmärksamhet åt det runtomkring mig som jag borde ha anledning att hålla uppsikt över. Och trafiken skulle vara så mycket säkrare.

För att inte tala om alla som plingar som tokar när de närmar sig ett övergångsställe – eller ännu hellre trampar på med en hotfull uppsyn. För att sakta in och släppa över de fotgängare som har rätt till företräde, det vore ju att riskera att förlora sex sekunder.

Dessutom avskyr jag: lampor på hjälmen (bakom en bilratt i mörkret blir det svårt att bedöma avståndet), cykling på trottoar, cykling mot färdriktningen på cykelbanor, cyklister som tror att de är fotgängare – och fotgängare som tror att de är cyklister, blinkande lysen …

Puh, en sten föll från mitt hjärta!

Jag tycker - till skillnad från ruslan - att trafikbeteendet har blivit bättre i storstaden Stockholm, närmare bestämt Södermalm. för några år sedan var det få som stannade vid rödljus, nu är det nästan alla. Dessutom så verkar både bilister och fotgängare ha bättre koll på alla cyklister som susar fram mittemellan dessa världar.

Reflexväst: Jag har skaffat reflexväst för att jag gillar att synas i trafiken. Ju mer skrikig färg och reflekterande material på cykel och mig själv, desto säkrare rör jag mig i trafiken. Det kan väl inte vara konstigt att förstå?

Johan S skrev:
> Reflexväst: Jag har skaffat reflexväst för att
> jag gillar att synas i trafiken. Ju mer skrikig
> färg och reflekterande material på cykel och mig
> själv, desto säkrare rör jag mig i trafiken.
> Det kan väl inte vara konstigt att förstå?

Du har reflexväst för att synas bättre. Inte för att du ska uppfatta dig som säkrare. Det är helt olika saker. Att du syns bättre betyder inte automatiskt att du rör dig säkrare. Det är nog det största misstaget man kan göra. Att tro att man är säker. Ungefär som att tro att man är odödligt bara för att man har hjälm när man cyklar.

Kan tykas konstigt men för mig att stanna när det är rött för färgens skull känns totalt meningslöst, att däremot inse att andra har grönt när man själv har rött o köra därefter e ju självklart.
Skulle stå still i timmar/dag vid rödljus om man körde lagenligt som budcyklist.
Skulle aldrig köra mot rött med bil däremot. Litar mer på förnuft än på lagar!

Har tillbringt oränkneliga timmar på cykeln i stan o aldrig varit med om en olycka ovan till trots förräns häromveckan när en parkerad bil får för sig att göra Usväng från att vara parkerad utan att se sig om. (olyckan födde tyvär ideen till mitt happynick)

De där med cyklister som trampar på fästan gångarna har "rätt" att gå över ett obevakat övergångställe kan tyckas fräkt men det e ju den enda lösningen i vissa korsningar. Personer som går ut på ett övergångställe mitt framför en cyklist (lr bil) som tvingas stanna o accelera osv har missuppfattat hur man uppför sig i trafiken. Visst, om ngn har gått ut på ett övergångställe o upptäcker mig så förväntar jag mig sjävklart inte att hon ska gå tbx lr stanna. Men att medvetet blockera en cyckels framfart genom att inte ta 5 snabba steg lr att inte vänta 3 sek innan man går ut på övergångstället o således tvingar cykeln till stop e bara så retligt onödigt om det endast e 1 cyklist att vänta på.

Skulle aldrig bete mig så mot en bil bara för att jag har rätten på min sida, har bilisten hög fart o det inte e nagra fler bilar man behover vanta på så låter jag självklart bilen få företräde oavsett om jag har lagen på min sida lr inte.

Vissa personer saknar total känsla för stadstrafik d e bara så :D

Ett aggresivt primalvrål här och där rensar upp bra i dessa hörlurstider.

Berätta om din sydamerikacykelresa i stället. :-)

båtbensbudet skrev:
> Kan tykas konstigt men för mig att stanna när
> det är rött för färgens skull känns totalt
> meningslöst, att däremot inse att andra har
> grönt när man själv har rött o köra därefter
> e ju självklart.
> Skulle stå still i timmar/dag vid rödljus om man
> körde lagenligt som budcyklist.
> Skulle aldrig köra mot rött med bil däremot.
> Litar mer på förnuft än på lagar!
>

Intressant ställningstagande

Jo, det var ju tänkt att läsas med en gnutta ironi vilket uppfattats av några. Och visst är det värre om bilister kör mot rött, vilket händer nog så ofta. Samtidigt är det lite skrämmande med inställningen "jag har bättre omdöme än alla andra" och "min tid är viktigare än alla andras", för att inte tala om kombinationen av båda... Oavsett om det är bilister, fotgängare (inklusive dem med hund i långt koppel) eller cyklister.

Hur som helst, jag lider inte av att folk stressar (ännu). Men det är trist att se många som cyklar med ett sammanbitet och bistert uttryck i ansiktet och plingar så fort någon inte håller deras tempo.

Cyklingen i Sydamerika gick förresten från Santiago i Chile, över Anderna till Mendoza i Argentina, sedan norrut mot Bolivia, från gränsen till Uyuni och saltöknen och sedan på halvdana grusvägar till gruvstaden Potosi på strax över 4000 meters höjd, vidare mot La Paz men en vänstersväng strax innan leder till gränsen mot Chile med fantastiska vulkaner och ett fint pass innan det är nedförsbacke i grovt räknat 20 mil. Sedan körde vi en bit på Panamerican Highway i Peru innan tiden rann ut och vi skulle sätta oss på ett plan till Colombia.

Om någon planerar något liknande: Maila gärna för detaljer eller tips.

Och just det, trots att jag blev tipsad av Dr Spoke att ta med tio växelöron och ett par extra ramar (Merida verkar inte stå högt i kurs) gick allt alldeles suveränt...

Jag stannar regelmässigt vid alla rödljus utom ett. Det är det som står i början av Londonviadukten, vid infarten till Vikinglineterminalen. Det är något med det ljusets placering som gör att jag allt som oftast syndar. Mot stan har man fin rull innan lagtempot på stadsgården går upp i crescendo. På hemvägen står det retfullt när man har pumpat upp lite fart inför bergsprisetappen upp på Danvikstullsbron. Sällan så att det är bilar som väntar. Det slår bara om lite på random. Tror det har sina inställningar kvar sedan Stella Fare satt i Stadshuset, hålla bilarna utanför stadskärnan med ilskna rödljus var ju en strategi :)

Ja, dessa vardagsbekymmer...

Min Craft reflexväst är underbar som vind och regnskydd och på den halvmil mörkersträcka jag har. Då är den en säkerhetsfaktor.

När det gäller själva rubriken, såg jag i aknytning till alla hjärtans dag, att man förärat det röda glaset med hjärt-schabloner på vissa orter...
Livsfarlig trafikvandalism eller ett behjärtansvärt initiativ, för ensamma rödljus?

Att jag inte kör mot rött i bilen beror inte på att jag tror att jag kommer bli av med körkortet eller få böter. Jag tror det beror på att jag genomled lite utbildning och information innan jag fick körkort och insåg då att det liksom blir bättre för alla om man följer de regler som finns. Det kostar ju liksom inte så mycket. Jag låter heller inte bli att döda mina medmänniskor för att det är olagligt och belagt med livstids fängelsestraff, utan för att jag tycker det är helt fel och moraliskt förkastligt att göra det. Att cyklister i gemen beter sig som de gör beror i min mening på att det INTE finns någon utbredd uppfattning om att man, tex, ska stanna för rött ljus när man cyklar. Det är också (enligt de flesta) helt ok att gå på cykelbanor, cykla på trottoarer, etc etc. Jag har bott kortare perioder i två länder där cykeln är ett utbrett fordon för vardagstransporter, Danmark och Holland. Där stannar man för rött av någon anledning. Man går inte heller på cykelbanor utan att se sig för. Vad kan man då som en enskild liten människa göra för att en liknande kultur ska etablera sig i vårt på många andra sätt fina land? Jag tror det allra mest effektiva är att själv tex stanna för rött ljus. Då piper det nog till lite i samvetet på den som drar förbi. Om det står TVÅ stycken och väntar kanske man tom stannar själv. Och står det TRE stycken... Sen tycker jag iofs också att korsningar borde anpassas för cyklister, cykelbanorna utrustas med sensorer så att ljusen slår om automatiskt osv men i dagsläget är det nog bäst att sopa lite framför vår kollektiva dörr innan vi börjar kräva något av samhället. Fan vad jag börjar låta gammal...

man ser ju ganska klart och tydligt i den här tråden att taskigt omdöme inte har med vilket fordon man råkar färdas med.

Är det ingn annan som stannat för gående vid övergångsställen bara för att bli omkörda av en bil som inte uppfattat läget? Ett tvärsäkert sätt att ha ihjäl en stackars gående. Jag stannar om det inte är bilar bakom eller om de verkar stanna också.

Jag cyklar konsekvent (men försiktigt och utan att störa de som har rätt till väg) mot rött och det ger mig oräkneliga kvarters cykling på tomma vägar utan bilar runtomkring. Ser inget probem med det om det görs med förnuft och kör aldrig mot rött med bil.

Vägsystemet är byggt av bilistfarbröder för bilistfarbröder och resten kommer liksom på undantag, därför är jag totalt laglydig i bil och inte alls på cykel eller på fötter.

Men visst är det många som brakar på och skrämmer folk och hindrar de som har rätt till väg, inte bra./J :)

Tillbaka
Topp