Är det någon större skillnad på LX vs XT bakväxel?

Kan inte det här så bra, men såvitt jag vet så hade jag lagt det extra pengen på att få en "snabbare" växel.
Kör själv på galma LXen (04), och den funkar bra men men lite ojämt, vissa växlar bara blixtrar till, så ligger dom i, andra är riktiga "hopp" till.
Kanske är en inställningsfråga eller kransen/kedja eller nåt annat som påverkar.

Jag hade iaf kört på XT växeln...

Har dock inte hört något illa om nya LXen än...

Jag hade en XT04 nyss som förstördes i flytten hit så jag beställde en sådan XT du funderade på. Tror helt klart att det är värt de 70kronorna extra, när jag använde LX sist så var det inte så bra känsla precis medans XT fungerar väldigt bra och det är det många som kan intyga.

Nääää!
Bland det enklaste man kan vara på en hoj, är att vara bakväxel....
Då gör växelreglage och nya fina vajrar mer för växlingarna än om det står LX eller XT på bakväxeln.

PÄLLÄ.S

HAr LX på vinter-hojen och XT bakväxel på tävlings-hojen, det är skillnad, XT fungerar bättre när lera fastnar, sliter mindre (beror på hur mycket man anväder oxså) och lättare =)
SÅ rekommenderar XT.

En stor skillnad är nog tätningen på trissorna, ++++ för XT bakväxeln och ++ för LX växeln.

Ja, på de där två är det stor skillnad eftersom LX växeln är "normal"(tumtryck för lättare växel) och XT 760 växeln är "inverterad"(tumtryck för tyngre växel). :-)

Annars så är det nog ingen större skillnad. Har bara kört XT själv, de håller rätt bra och tål en del innan de ger sig.

/Leo

ps. XT 750 är "normal", den är bättre köp än 760 tycker jag.

Senast redigerad av en moderator:
Tyska butiker har väldigt bra priser på XT-bakväxlar. De kostar oftast lika mycket (lite?) eller bara någon euro mer än motsvarande LX dvs runt 30 EUR. Det känns nästan som om butikerna tävlar om vem som kan erbjuda den billigaste XT-bakväxeln.

/Anders

Precis Anders, slänger man med en omgång däck, ett par kedjor och en kassett har man fått ihop till hela frakten också.

Nej, jag har aldrig brytt mig. Faktum är att jag nog inte riktigt har vetat vad som har suttit bakpå,det har allitd varit en "bakväxel", typ. Jag planerar att fortsätta likadant.

Märker ingen större skillnad mellan LX och XT. Har dock bara erfarenhet av "sakta-resa-sig" men den gamla modellen fungerar lika bra vare sig det är LX eller XT. Däremot är XT snyggare och mer bling så 70 spänn är det lätt värt!

Ingen superskillnad. Men den är ju lättare och kanske växlar den något snabbare. Trissorna är lite bättre med kullager. Byter man till XTR så får man mer precision och finnish. XTR är även den lättaste. Så det får väl bli XTR för mig nästa gång... ;o)

//Skogling

I Tyskland kostar ofta XT 760 mindre än LX 580 som är samma sorts växel (RR) Shimanogrejer överlag är billigare i Tyskland än UK

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, på de där två är det stor skillnad eftersom LX
> växeln är "normal"(tumtryck för lättare växel) och
> XT 760 växeln är "inverterad"(tumtryck för tyngre
> växel). :-)
>
> ps. XT 750 är "normal", den är bättre köp än 760
> tycker jag.

Ahhh, missade det...
Förbaskat, jag som tyckte 760:in såg snyggare ut, åsså var den billigare än 750:in... då vart det 130:- skillnad.

Den filmen är ganska ointressant. X.0 rör sig mycket mindre, det är det ingen tvekan om. Frågan är bara om rörelsen i Y-led man kan se på Shimanos växel är något som spelar roll. Ingen har ju klagat innan filmen visades... Båda systemen funkar bevisligen ganska bra.

Öviksmicke skrev:
> Efter att ha krokat fast XT-växeln i en eker än en
> gång så börjar växeln å sjunga på sista versen. Så
> jag funderade på om det är någon större skillnad
> mellan LX och XT växeln? Är XT växeln värd 70kr
> mer?

Jag funderar nog mer på varför din växel krokar i ekrarna? Du är säker på att örat är rakt, växeln är rak och att innerstoppet är korrekt ställt?

plumse skrev:
> Den filmen är ganska ointressant. X.0 rör sig
> mycket mindre, det är det ingen tvekan om. Frågan
> är bara om rörelsen i Y-led man kan se på Shimanos
> växel är något som spelar roll. Ingen har ju
> klagat innan filmen visades... Båda systemen
> funkar bevisligen ganska bra.
>
> ______________________________________
> En idé är alltid bra tills den testats

Klagat ?
Det är ju så reklam funkar.
Påverkas man inte av reklam ? ;)

Johan S skrev:
> Jag funderar nog mer på varför din växel krokar i
> ekrarna? Du är säker på att örat är rakt, växeln
> är rak och att innerstoppet är korrekt ställt?

Första gången så plaserade jag ett mindre träd rakt genom hjulet som krokade fast växeln. Så där är början på problemen.
Innerstoppet är rätt, den är väl injusterad.

Växeln blir ju automatiskt aningen närmare ekrarna eftersom jag har 29" hjul, då viker inte ekrarna "in" lika brant till fälgen. Så det blir ju aningen mer känsligt pga det.

Tillbaka
Topp