Är det värt att byta hjul?

Janneason

Medlem
Hej.
Behöver lite råd. Är en 60 plus nybörjare på landsvägscykel. Hållit på ett par år och nu blir man sugen på att uppgradera lite. Man kanske bara är lite prylgalen ?.
Har en Cube kolfiber. Ultegra komponenter. Hjul Easton ea50 Aero. Det är väl främst hjulen man tänker på. Eller det kanske är bra grejer som redan sitter på. Eller går det att få några bättre för en rimlig kostnad. Är ju ingen racerfamtom utan snittar väl runt 27 km/h.
Tacksam för idéer.

Janne

Bilagor

• 20211008_153849.jpg
    20211008_153849.jpg
    753.5 KB · Besök: 347
Hej.
Behöver lite råd. Är en 60 plus nybörjare på landsvägscykel. Hållit på ett par år och nu blir man sugen på att uppgradera lite. Man kanske bara är lite prylgalen ?.
Har en Cube kolfiber. Ultegra komponenter. Hjul Easton ea50 Aero. Det är väl främst hjulen man tänker på. Eller det kanske är bra grejer som redan sitter på. Eller går det att få några bättre för en rimlig kostnad. Är ju ingen racerfamtom utan snittar väl runt 27 km/h.
Tacksam för idéer.

Janne

Tjena!

Ett par riktigt lätta kolhjul gör ju rätt tydlig skillnad i rapphet och acceleration framförallt. Med tanke på vikten på nuvarande så kan du få ett par med markant högre profil och inte öka vikten. Blir ju lite mer aerodynamiskt när man ligger på +20 kmh.

Brukar dyka upp trevliga beghjul för fälgbroms titt som tätt på K&S

Den kombination du har nu ram och hjul är så snygg att du inte får bryta den.
Litet på BJS:s linje: Är det SPD-skor du har nu? SPD-SL tar dig längre litet snabbare.

Litet på BJS:s linje: Är det SPD-skor du har nu? SPD-SL tar dig längre litet snabbare.
Bättre däck och tighta kläder är inte så dyrt och gör mätbar nytta.

Jag har en del finhjul, men vette katten om de gör märkbar nytta...

Men... det är tyvärr lite rolig med lätta finhjul och blir det roligare så blir man ofta bättre!

Har spd-sl. Ja jag tycker också att den är snygg men efter tag vill man ju förnya sig lite. Även om det förmodligen inte gör någon märkbar skillnad vid cyklingen.

Bättre däck och tighta kläder är inte så dyrt och gör mätbar nytta.

Jag har en del finhjul, men vette katten om de gör märkbar nytta...

Men... det är tyvärr lite rolig med lätta finhjul och blir det roligare så blir man ofta bättre!
Däcken är Schwalbe Pro One. Är helt säkert som du säger att det inte gör någon större skillnad förutom att det är roligt. Och det kan ju räcka långt.

De hjulen du har på bilden ser ju riktigt bra ut! Själv vurmar jag för Campagnolo, men de ser ju nästan likadana ut... :D
Finns i alla prisklasser från billiga till svindyra... ?

Bilagor

• 20210617_095326.jpg
    20210617_095326.jpg
    987 KB · Besök: 83
Dina hjul är smala, gissar innerbredden är ca 13 mm. Utvecklingen av fälgbromsade hjul står mer eller mindre stilla sedan ett par år, men du kan hitta bra hjul med innerbredd på ca 19-20 mm. Du behöver inte pumpa däcken lika hårt och cykeln går mjukare.
Kontrollera att fälg och önskat däck får plats i ramen. 25 mm breda däck bör få plats.

Dina hjul är smala, gissar innerbredden är ca 13 mm. Utvecklingen av fälgbromsade hjul står mer eller mindre stilla sedan ett par år, men du kan hitta bra hjul med innerbredd på ca 19-20 mm. Du behöver inte pumpa däcken lika hårt och cykeln går mjukare.
Kontrollera att fälg och önskat däck får plats i ramen. 25 mm breda däck bör få plats.

Ja, det är 13 mm innerbredd. Jag har samma cykel och är riktigt nöjd, förutom med orginal hjul. Mycket för smala: 25 mm däck vilade i snabba kurvor, men då kör jag låg tryck. Sålde hjulen till en granne, som snart fick flera ekarbrott i bakhjulet.

Tycker också om Campagnolohjul. Jag bytte till gamla Fulcrum (som är Campagnolo) Racing Quattro. 17 mm innerbredde och riktigt starka och snygga hjul. 35 mm hög profil, men tror inte att man blir snabbare av det. Nya Fulcrum hjul är lite bredare.

Cyklar du i jackan på bilden så kommer du märka skillnaden om du köper något tight. När du ändå köper nytt så köp mindre än vad du tror. Den du har kanske är en väldigt säckig modell, men den ser på tok för stor ut.

Jo
Fulcrum är Campa för dom som inte har Campa på cyklar. Så kan Campagnolo sälja hjul till alla. De flesta Fulcrum modeller är nästan identiska med Campagnolo, förutom att Fulcrum ofta har ekrarna på samma avstånd.
Jo, nu när jag vet sambandet mellan dem så ser man t.ex. likheterna i fälgbanan. Däremot så är det lite konstigt med att Campa-fälgar enbart skulle passa Campa-drivlinor. Mina Campa-hjul jag köpt kunde man välja bakhjulsnav för Shimano...

Jo

Jo, nu när jag vet sambandet mellan dem så ser man t.ex. likheterna i fälgbanan. Däremot så är det lite konstigt med att Campa-fälgar enbart skulle passa Campa-drivlinor. Mina Campa-hjul jag köpt kunde man välja bakhjulsnav för Shimano...

Så menade jag inte det. Skulle tänka att cykeltillverkare, och kanske också många cyklister, inte vill har namnet Campagnolo på hjulen på en cykel med Shimano komponenter.

Så menade jag inte det. Skulle tänka att cykeltillverkare, och kanske också många cyklister, inte vill har namnet Campagnolo på hjulen på en cykel med Shimano komponenter.
Haha, ja, förmodligen. Jag har ju Shimano-bromsar på en cykel som i övrigt är utrustad med Campa... och det känns ju inte så bra alltså... ??

Haha, ja, förmodligen. Jag har ju Shimano-bromsar på en cykel som i övrigt är utrustad med Campa... och det känns ju inte så bra alltså... ??

Ja bryr mig inte om det.

Föredrar Fulcrum över Campagnolo hjul för att jag inte tycker om G3 ekernönster och Campagnolo loggor är ofta för stora. Fulcrum logor kan man ofta enkelt tar bort, vet inte hur där är med loggor på Campagnolo hjul.

Ja bryr mig inte om det.

Föredrar Fulcrum över Campagnolo hjul för att jag inte tycker om G3 ekernönster och Campagnolo loggor är ofta för stora. Fulcrum logor kan man ofta enkelt tar bort, vet inte hur där är med loggor på Campagnolo hjul.
Haha, jag skämtade lite. Jag gillar Shimano också...
Mina Campa-loggor går att riva bort, men jag gillar ju dem... :D

Om du kollar runt lite och gör läxan kommer du inte köpa varken Fulcrum eller Campa ändå. Om du inte hittar ett fantastiskt bra och smidigt begagnaterbjudande som gör att snålheten bedrar visheten, det har jag själv erfarenhet av. Kolla typ Prime eller andra varianter på kinafälg för bäst förhållande pris-vikt-prestanda istället.

En sak att tänka på är att äldre tiodelat Shimano kan ha för smala bromsar för modernt breda fälgar. Fast du har 11-delat, då bör det vara lugnt?

Viktmässigt var således inte mycket vunnet. Då är jag rädd för att du får gå upp i prisklass ordentligt, typ (halv) ny-cykel-priser, om du inte enligt förslagen ovan letar upp något begagnat. Sen lär du väl behöva avsättning för dem du har nu.

Tillbaka
Topp