Är det värt att köpa ny cykel?

Det är ju fett coolt att köpa ny hojj för att den gamla är smutsig och wirarna är gamla. Men jag tycker att då får man gå hela vägen och lägga en nolla bakom tilltänkta inköpet. Sen kan han ringa mig när det är dags att upprepa proceduren. Saknar en växlad HT, gärna en badboy ultra.

...men bör väl tilläggas att det fanns kanske mera grejer som strulade på gamla hojen. Och visst, blir det mycket som ska bytas ut kan ju ny cykel vara en bra idé. En ny cykel är förresten alltid en bra idé.

Fast är den gammal cykeln av motsvarande kvalitet som den tilltänkta nya, är det ju roligare att lägga de 6 tusen på en ny gaffel, nya däck och nya hjul och en uppsättning vajrar.

Castrello: Ny cykel är aldrig fel. Det jag vände mig mot var att 30000kr cykel är utan lyx som du skrev i första inlägget, utan bara "det man behöver". Jag tycker att man får vad man behöver för strax under 10000kr och att allt därutöver är lyx. Kanske olika definitioner av lyx och vad man behöver som ligger till grund för våra olika åsikter. Min är inte mer rätt än din, men det innebär inte att man inte kan diskutera.

Sen tycker jag att det är lite onödigt att prata om 30000 som standardbelopp för en cykel i en tråd om cyklar i 6000kr-klassen.

Jag står fortfarande fast vid mitt löfte att om någon ger mig en biltema-hoj eller rent av en Siba-hoj lovar jag att köra skiten ur den så vi kan få ett litet mått på hur lite hoj man kan komma undan med. Jag är ju en ganska typisk Happy-cuklist som kör i happy-terräng så testet vore nog realistiskt.

Som jag nämnde så kostar inte de hojar jag har 30000 (kanske en), och jag sa inte att en hoj för 30 000 är "det man behöver", utan "allt man behöver" som i betydelsen "allt man någonsin kunde behöva". Så kalla det lyx då eller vad du vill. Jag ser bara just den gränsen som en gräns där priser upp till det (väldigt schemaartat förstås, det finns många cyklar som har "allt" för mindre peng än så) ger något som skulle få mig att slå upp mera pengar på disken. Över det priset och jag skulle ha svårt att märka någon som helst förbättring (inbillad eller verklig). Plus att livet kräver att jag lägger pengar på annat också.

Och jag menade inte att med min liknelse säga att en cykel för 6000 kr är dålig och inte ger en bra körglädje eller något sånt, utan helt enkelt att när man ser till vad cyklar kan kosta, och framför allt vad bilar kostar, så är 6000 kr för en cykel en vettig placering. Min personliga dröm just nu är en CX för 7000 kr, men tyvärr blir det inte av nu. Är dock övertygad om att jag skulle ha fantastiskt skoj på den och att den skulle ha "det jag behöver" frn en CX.

Men helt rätt, det är bra att vi har olika åsikt/uppfattningar. Annars vore livet - och happy - ganska trist.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
fortfarande fast vid mitt löfte att om
> någon ger mig en biltema-hoj eller rent av en
> Siba-hoj lovar jag att köra skiten ur den så vi
> kan få ett litet mått på hur lite hoj man kan
> komma undan med. Jag är ju en ganska typisk
> Happy-cuklist som kör i happy-terräng så testet
> vore nog realistiskt.

Är det ett löfte?

Tillbaka