Är det värt att köpa?

pontai

Ny medlem
Är det värt att köpa?
Tjena gubbs!
Jag har under 2 år blivit mer och mer intresserad av att skaffa en downhill cykel, jag har lite svårt att bestämma mig om det är värt att köpa en cykel. Så ber er om hjälp.

Jag är 17 år och bor i Kalmar län och älskar att cykla, cyklar dagligen med en gammal skrutten cykel och får ofta laga den då jag kör lite hårt med den, jag älskar fart och utsättas för g krafter. tror ni det är värt för mig att skaffa en cykel? och hur skall jag övertala min mamma att lägga ca 8000kr på en cykel? (egen tjänade pengar)

Tack i förhand.

Är det värt att köpa?
varför downhill? kommer ju bara kosta ännu mer, skydd, hjälm, mer skydd, liftkort, bil för frakta cykel till liften, om du inte tänkt cykla dit..
köp en redig trail mtb ist!

Är det värt att köpa?
Skulle absolut göra det. Byggde själv en DH-rig vid 19 års ålder men knäckte foten vid typ andra rundan när jag skulle vara tuff och droppa 3m till platt, sen tappade jag och mina polare intresset och sålde våra hojar när jag var tvungen att gå med kryckor en massa veckor. Plockade upp cykling igen 22 år senare. Önskar jag hade fortsatt då hade jag ju vart proffs nu! :) Säg så här till föräldrarna: du måste ha en bättre hoj för den du har är livsfarlig att göra såna grejer du gör på. Så kanske dom lägger till lite också om inte bara för en juste fullface-kruka.

Är det värt att köpa?
durietz skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle absolut göra det. Byggde själv en DH-rig
> vid 19 års ålder men knäckte foten vid typ
> andra rundan när jag skulle vara tuff och droppa
> 3m till platt, sen tappade jag och mina polare
> intresset och sålde våra hojar när jag var
> tvungen att gå med kryckor en massa veckor.
> Plockade upp cykling igen 22 år senare. Önskar
> jag hade fortsatt då hade jag ju vart proffs nu!
> :) Säg så här till föräldrarna: du måste ha
> en bättre hoj för den du har är livsfarlig att
> göra såna grejer du gör på. Så kanske dom
> lägger till lite också om inte bara för en
> juste fullface-kruka.

Någon bild på din DH rigg för minst 22år sen? De var coolare på den tiden :D

Är det värt att köpa?
Du kanske inte ska ha en DH-rigg. Något mer enduro/AM är nog din grej. Går att köra stenhårt i skogen med och vill du testa parkcykling så funkar det också fint.

Enduro / AM är heldämpade cyklar med mycket i slag men även trampeffektiva på platten/uppför.

Är det värt att köpa?
Jag tror vi måste reda ut vart och hur du cyklar först?
En dh trivs ju bäst i backar som har lift, och går "knappt" att trampa fram. Det kanske är det du vill?
Men det finns hur många olika kategorier mellan landsvägscyklar i ena änden och dh cyklar i andra...
Så ska du trampa framåt i skogen och hoppa på den farten du får upp finns det mer lämpliga cyklar för det.

Är det värt att köpa?
Klart du skall köpa något kul!

Om du först hjälper dig själv genom att hjälpa oss att reda ut hur du tänker cykla skall vi kunna vaska fram något som kommer passa.

Här i denna post ser du ett gäng AM/Enduro med kanske nåt inslag av stigcykel. Jag har iofs fått för mig att just EST gärna pushar lite hårdare än de flesta....

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2680550/2707910#msg-2707910

Det är iaf vad en modern enduro-mtb duger till. Vill du köra större, snabbare och hårdare, då är det DH som gäller.

Vill du köra lite mindre brötigt och hoppa nån meter eller så kanske tom en stöddig HT är ett bättre val.
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2376849/page=1

Här är en som kan köra som kör en Ragley HT. Själv är jag gubbe och fixar inte sånt....

Är det värt att köpa?
jag vet att dh kanske inte är det bästa valet där jag bor då det är väldigt platt, men tanken med cykeln är att köra i lätt och svårt terräng, cykla många mil genom skogar. Åker iväg en del då och då och skulle vara skönt att dra med hojen till lite värre dh backar.

Är det värt att köpa?
pontai skrev:
> men
> tanken med cykeln är att köra i lätt och svårt
> terräng, cykla många mil genom skogar.

Jag tror inte att en DH-cykel är det rätta valet.
AM/stigcykel är nog det du borde titta på. Typ 130 till 160mm slaglängd trampeffektiv busig stigsmiskare med någotsånär flack geometri.

Är det värt att köpa?
Grabbar vad sägs om en freerider då? typ en scott fr20 eller något sådan.
ps vill att ni skall uppfatta att jag menar att jag kommer dra med cykeln till vissa backar och kanske någon gång ta cykeln till jobbet.

Är det värt att köpa?
Jag är helt säker på att du aldrig kommer cykla till jobbet med en dh-hoj. Du kommer inte heller cykla i skogen för träning med den, eller du kommer inte tycka det är roligt att cykla med den i skogen om du nu försöker.

Som alla andra sagt: am/trail ska du ha. Den kommer funka lika bra för din downhill åkning och den kommer hålla om det oroar dig.

Är det värt att köpa?
pontai skrev:
> jag vet att dh kanske inte är det bästa valet
> där jag bor då det är väldigt platt, men
> tanken med cykeln är att köra i lätt och svårt
> terräng, cykla många mil genom skogar. Åker
> iväg en del då och då och skulle vara skönt
> att dra med hojen till lite värre dh backar.

OK, men har du verkligen förstått vad det innebär att en DH är den mest extrema utförsvarianten av cykel som finns? Det är lite som att ta ett tennisracket till ett pingismatch dvs det är säkert möjligt att spela men hur kul blir det tror du....? :)

Missade du mitt inlägg ovan? De precis många mil genom skogar.

Köp enduro.

Är det värt att köpa?
Det borde inte vara några problem men ha tålamod. Jag sålde min iron horse mklll elite för typ 6500 och det kommer liknande ibland. Men som sagt tålamod och en köpesannons kanske??

Är det värt att köpa?
cola skrev:
> Det borde inte vara några problem men ha
> tålamod. Jag sålde min iron horse mklll elite
> för typ 6500 och det kommer liknande ibland. Men
> som sagt tålamod och en köpesannons kanske??

+1 på köpes.
Kolla K&S
Gå med i Facebook-grupper

Blocket är sällan bra men man får bevaka

Det som idag är #trenduro var för inte så längesen All Mountain / AM så en sådan tingest med 26" hjul skall du kunna lösa inom budget.

Tillbaka
Topp