Är detta en prisvärd och lämplig första landsvägscykel?

• Trådstartare Trådstartare Ibb
  • Start datum Start datum

Ibb

Medlem
Hej,
Har funderat ett tag på att börja cykla landsväg.
Ser att XXL har en White RR Pro20 med 105 växlar för 7990 kr, ord pris 11990. Är det här en ok första cykel för 7990 kr? Har testat den, känns ok, men å andra sidan vet inte hur en landsvägscykel ska kännas då jag aldrig ägt en sådan.

Mycket tacksam för svar.

Tusen tack för ditt svar. Det här är svårt :).
Blir det ok att köra på som den är eller bör man uppdatera med något?

För en ovan cyklist, kan cykelns geometri vara ok (tänker på komfort). Jag är 179 och då ska det vara storlek M eller 54 enligt försäljaren.

Tusen tack för ditt svar. Det här är svårt :).
Blir det ok att köra på som den är eller bör man uppdatera med något?

För en ovan cyklist, kan cykelns geometri vara ok (tänker på komfort). Jag är 179 och då ska det vara storlek M eller 54 enligt försäljaren.

Börja du att köra den som den är. Om det är något du ska uppgradera så är det nog hjulen, men det kan du vänta lite med. Sadeln kanske inte är så skön heller, men det är ju högst individuellt.

En 54 blir nog perfekt, eventuellt om du vill byta styrstam för att få cykeln kortare eller längre beroende på kroppsbyggnad.

Den är mer än ok utan snarare skitbra för 8k. Är du 179 cm ska du kanske ha storlek large också. Beror på hur långa ben du har.

Annars behöver du nog inte byta något på den. Kanske en kortare eller längre styrstam så småningom. Satsa pengar på sköna skor, cykelbyxor och hjälm istället

Håller med, mycket cykel för pengarna.

Begagnat kan också vara bra men det är kräver mer förkunskap och framförallt tålamod om du vill hitta ett klipp. På begagnadmarknaden finns det nämligen alldeles för många som inte förstår att tiden inte står stilla och teknikutvecklingen går framåt.

Senast ändrad:
Tusen tack för era svar. Bra om den är bra:). Tänkte först köpa begagnat men har väntat i ett par år på att något bra ska dyka upp (eller snarare att jag inte varit tillräckligt snabb på att svara på annonser/haft dålig koll på vad är det jag kolla efter osv).
Så snällt av er att vilja hjälpa till :)

Sadeln kanske inte är så skön heller, men det är ju högst individuellt.

Har du inte cyklat landsväg tidigare så är nog inte någon sadel "skön". Men låt det gå ett tag, cykla någon eller några timmar per dag i en vecka innan du avskriver sadeln. Den ska inte smärta, såklart, då är något fel. Men att du blir lite öm i början hör till

Ja! Det blev en White! Men, när jag skulle ta den med mig råkade jag se att hjulen var lite skeva. Bara lite men skeva så cykeln stannade kvar i affären för att rikta hjulen. Försäljaren var väldigt tillmötesgående på alla sätt så jag tror att allt kommer att bli så bra som möjligt men jag undrar en sak. Hur noggrannt behöver det vara/hur raka ska hjulen vara? Vad är rimligt/finns det någon felmarginal?
Tacksam för svar:)

Ja! Det blev en White! Men, när jag skulle ta den med mig råkade jag se att hjulen var lite skeva. Bara lite men skeva så cykeln stannade kvar i affären för att rikta hjulen. Försäljaren var väldigt tillmötesgående på alla sätt så jag tror att allt kommer att bli så bra som möjligt men jag undrar en sak. Hur noggrannt behöver det vara/hur raka ska hjulen vara? Vad är rimligt/finns det någon felmarginal?
Tacksam för svar:)
Dom bör vara spikraka, i alla fall när den kommer ut från butiken. Men även sen när du cyklat ett tag och ser att hjulen börjar vobbla lite, då är det dags att spänna upp ekrarna.

Tack! Så inget annat än spikrakt duger! Då vet jag det! Det finns säkert bättre sätt att undersöka... Jag tittade mot bromsklossararna och såg att det vobblade lite. Sedan lade jag mitt finger nära fälgen och märkte att fälgen slog i mitt finger på vissa ställen...
Tack !

Tillbaka
Topp