Är detta en vettig cykel?

Är detta en vettig cykel?
Hej!
Är en riktig nybörjare när det kommer till cyklar men har precis skaffat mig en hybridcykel från GT.

Tanken är att använda den korta sträckor i stan istället för att åka spårvagn och buss. Duger den för det ändamålet? Något specifikt man bör tänka på?


 
Senast ändrad:
Är detta en vettig cykel?
Händer inget när jag klickar på ”beskrivning”.
Men stänkskärmar är väldigt praktiskt på en vardags/nyttohoj.
Nåt som inte är praktiskt är att ha mekaniska bromsok på insidan av baktriangeln. Det vill gärna samlas vatten i vajerhöljet, som kan göra så att vajern fryser fast eller rostar. Eller bägge.
 
Är detta en vettig cykel?
Händer inget när jag klickar på ”beskrivning”.
Men stänkskärmar är väldigt praktiskt på en vardags/nyttohoj.
Nåt som inte är praktiskt är att ha mekaniska bromsok på insidan av baktriangeln. Det vill gärna samlas vatten i vajerhöljet, som kan göra så att vajern fryser fast eller rostar. Eller bägge.

Här är infon, den har mekanisk skivbroms dessvärre. Är detta en cykel som inte är värd att använda?

FRAMEGT Transeo Triple Triangle 6061 Series Alloy, Smooth Welded, and Hydroformed (TT,DT), Forged Drop-Outs, Chainstay Disc Mounts, All Utility Braze Ons
FORKGT Traffic Fork with Steel Raked Legs, V-Brake, Rack and Fender Eyelets, Steel Steerer.
CRANKSETAll-Terra Forged, 48/38/28
DERAILLEURS(F) Shimano TY510, (R) Tourney
SHIFTERSShimano Altus 7-Speed
RIMSAlex ASD10 Alloy Double Wall Disc, 32h
TIRES(F&R) 700x35c Innova LandTracker w/ Puncture Protection
HUBSFormula, (F) Disc 32h, (R) Disc 32h Freehub
BRAKES(F&R) Mechanical Disc, 160mm Rotor
STEMAlloy 1 1/8" Threadless, 4-Bolt W/ CNC Face Plate, 10° Rise, 31.8mm Clamp
GRIPSGT Wings


Gt Transeo 6.0
 
Är detta en vettig cykel?
Klart att den mer än duglig för korta sträckor inom stan och pendling. Det klarar ju även enklare cyklar. Kanske värt att tänka på att snöslask kommer slita mer på drivlinan vintertid jämfört med en navväxel.

Visserligen ingen cykel som får en prylnörd/motionär som mig att dregla, men det är en helt annan fråga.
 
Är detta en vettig cykel?
Ser ut att vara kalas för ändamålet!
Toppen att framgaffeln inte är dämpad. En stel gaffel betyder lättare och roligare cykel.

På frågan om det är något specifikt att tänka på: Fick du hjälp att välja någorlunda rätt storlek?

Bra info!

Nja, är 194 cm lång så jag tog cykeln i XL-versionen och upplever att storleken är rätt för mig. Jag köpte cykeln för ett dunderpris så ville mest veta om det är en okej cykel eller om det är rent skräp.

Tack för svar!
 
Senast ändrad:
Är detta en vettig cykel?
Tycker du gjorde ett bra köp om priset var överkomligt. Skulle själv kunna tänka mig att pendla mina 5km uppförsbacke på den cykeln. Sedan har den en snygg patenterad GT-ram.
 
Är detta en vettig cykel?
Här är infon, den har mekanisk skivbroms dessvärre. Är detta en cykel som inte är värd att använda?

Så allvarligt är det inte, även om det är en mindre smart konstruktion för vintrar som pendlar runt nollan. Fryser den för ofta, och du trivs med cykeln i övrigt så behöver du inte sälja en njure för att byta till hydrauler.
Det jag undrar om är ifall det är ett kassettnav eller frikransnav i bakhjulet.
7-delad frikrans ger en större risk att böja eller bryta av bakaxeln.
Men för måttlig stadskörning ska det nog hålla.
 
Tillbaka
Topp