Är detta vanligt, ramen i två delar

ikiwi

Ny medlem
Är detta vanligt att ramen går av så där? Har inte hoppat eller varit vild med min cykel, bara skogs körning och på landsväg.

Cykeln är en Scott Expert Racing årsmodell 2002, cyklad med i terräng ca. 15000 km.

Var på lördagen med i en MTB tävling som bestod av 4 varv på en 7 km lång bana, i mitten på tredje varvet började det knaka lite i ramen och en stund efter började ramen kännas mjuk och "svampig". Då tänkte jag att det är bäst att stanna och se hur det är fatt med cykeln och på samma gång går ramen i två delar.

Som tur var skadade jag mig inte.

Bilagor

• _DSC_0872 copy.jpg
    _DSC_0872 copy.jpg
    90.8 KB · Besök: 45
Senast redigerad av en moderator:
Det tillhör inte vanligheterna nej... definitivt inte på XC hoj.... mitt tips är materialutmattning/materialfel/oupptäckt spricka. Aluminium som är härdat behöver inte särskillt mkt belastning innan det går av när en spricka uppstått.

Har sett spruckna svetsar vi styrröret men aldrig nåt sånt

Gott betyg för svetsarna i den ramen, kanske inte fullt så gott för dimensionering och materialval...!

Jag har sett sådana rambrott förr, men vanligt är det ej.

Det går ju att labba lite med vart ramen "ska" gå av någonstans om man är duktig på materiallära. Antingen har någon gjort det men troligtvis är det något knas med materialval, eller så har du våldat onödigt mycket.

Senast redigerad av en moderator:
lleberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå inte varit våldsam?
>
> Du har ju kört trial! Den har ju ingen sadel..

Ha, ha den var bra.

Nope, inget trail.... det får andra göra som är bättre på det.

Sadeln är nog bara bort för att cykeln fick bättre plats i bagageutrymmet i bilen, så det inte blir några missförstånd här.

> Sadeln är nog bara bort för att cykeln fick
> bättre plats i bagageutrymmet i bilen, så det
> inte blir några missförstånd här.

vadå, nu kan du ju vika den.. :) skämt åtsido, tråkigt att sånnt händer

En budkollega körde av en Nishiki på exakt samma ställe. Aldrig gått i skogen men förmodligen gått några tusen mil.

gissningsvis har den gått av vid reduceringen. 15000 km är ändå rätt långt och det är en racingram, så jag är inte jätteförvånad. Det är nog rätt ovanligt att dylika hojjar går så långt i skogen. Tur att du inte slog dig.

Har alltid undrat hur folk lyckas ha av en ram...
Scott har ju haft det problemet på finare modeller för några år sen.
Som sagt, tur att det bara var cykeln!

Ouch!

Kanske inte det aboslut vanligaste sättet för en ram att paja på...

Nåja, nu ska jag ut och knäcka min stackars FS i brist på bmx. :)

Scott har väl för vana att bygga ramar med för lite material. Runt 40% av alla trasiga ramar jag har sett bilder på har vart Scott-ramar, rätt uppenbart vad det beror på.

Stark, lätt, billig. Scott väljer lätt och väljer bort billig och stark.

TigerMale: *Mummel* nu står jag cykellös fram till mitten på Juli eftersom jag inte har råd att köpa nytt växelöra och beman befinner sig 25 mil härifrån. :)

Alltså, 15000 km på 5 år. Det blir ju drygt 8 km per dag VARJE dag! I skogen? Den är ganska välanvänd skulle jag säga. Respekt.
~K

Mårten skrev:
> TigerMale: *Mummel* nu står jag cykellös fram
> till mitten på Juli eftersom jag inte har råd
> att köpa nytt växelöra och beman befinner sig
> 25 mil härifrån. :)

Aj fan. Det låter som ett lysande tillfälle att improvisera med plattjärn, kemisk metall och popnit. Läget kan ju i alla fall inte bli sämre.

/s-o

ikiwi skrev:
> Är detta vanligt att ramen går av så där?

Det brukar visst bli så om man byter till en längre gaffel sägs det.
Det brukar också hända dom som har otur :)

Iofs lite ballt att mitt växelöra har hållit såhär länge. Det har varit böjt som en liten banan i ett par omgångar men nu blev det visst för mycket... :(

Usch fy fan va sämst å krascha ramen!! Jag har flera gånger vart rädd att jag hade lyckats spräcka min ram. Senast i en hård krasch i en bergshäll under Lida Loop. Men inte en skroma! Så till alla som tvivlar på scotts carbon ramar kan jag ju bara säga att de håller!!

Som jag förstått det är det ungefär där som smäckra aluminiumramar går av om de s.a.s. dör av utmattning och svetsarna är bra. Av typ sån anledning som rikard beskriver.

ikiwi skrev:
> Var på lördagen med i en MTB tävling och
> cyklade 4 varv på en 7 km lång bana, i mitten
> på tredje varvet ... går ramen i två delar.

Bara jag som undrar hur ikiwi kom runt restrerande 1½ varv?

scooter skrev:
> Det brukar visst bli så om man byter till en längre gaffel sägs det.

Då sägs det fel. Att sätta på en 2" längre gaffel är en mindre ökning av ramens påfrestning mot att en 60 kg cyklist byts mot en som väger 90 kg.

Däremot inbjuder den längre gaffeln till hårdare åkstil vilket kan knäcka ramar...

Mårten skrev:
> Ok, vad i helvete!?
...
> Det var ju ramen jag stack ut för att köra av.
> Inte växelörat. Satans helvete.

Bra jobbat Mårten, annar är det väl Tigermale som är Happys egen Uri Geller?!

geller1.jpg ht=274

Pata2 skrev:
> Mårten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ok, vad i helvete!?
> ...
> > Det var ju ramen jag stack ut för att köra
> av.
> > Inte växelörat. Satans helvete.
>
> Bra jobbat Mårten, annar är det väl Tigermale
> som är Happys egen Uri Geller?!
>
>

Moahahahhahahahhahahahahahhaa

jag antar att det är mitt tiokronors trick du syftar på:D

siktar närmast på att böja ljus;)

Hej Ikiwi - det var jag som stod och langade saft som du pratade med när du kom gående ur skogen (lång, ljus, med en Giant Anthem). Eftersom din cykel gått en del så får du nog tyvärr ta det på kontot utsliten. Mtbs håller mycket, men de år/km du har på din är ungefär vad en mtb kan tänkas hålla. Dessutom - som de andra påpekade - är det en ganska racing-inriktad hoj du har och en sådan håller inte hur länge som helst. Men allt sånt prat hjälper dig inte nu tyvärr...

Vad kan du då göra? Tja, garantin har säkert gått ut , men kontakta Patrol OY och säg vad som hänt. Kanske de kan komma emot med någon bra deal på ny ram eller något...?

Om inte annat så finns Dankes mycket fina Avanti till salu på Fillari-tori så är du utrustad för nästa år!

Dessutom så var det ju inte enda cykeln som gick sönder på samma tävling, du kanske såg Ronalds Full Dynamix ram som också sprack. Ganska bisarrt med tanke på att det var hans tredje pass i skogen...

Jepp, 2002 så var nog Expert Racing en av de bättre xc-ramarna scott hade. Det som skiljde till elite och team var lack, men också mindre skillnader i reduceringar, aluminiumkvalitet osv. Så man kan säga att expert racing hade rollen som en "budget-racer".

om jag inte missminner mig så har jag sett det i nån MTB film på en dirt-hoj?! om de var samma typ av brott eller om de var svetsarna i toptuben som gick mins jag inte

Tur att du inte gjorde illa dig.

Var väl en Crescent som gick av på liknande sätt i någon av Öviksmickes RR:ar i höstas.

/Johan

JLarsson skrev:
> Expert racing, Elite racing och Team racing har
> väl samma ram? Det som skiljer är
> komponentnivån och lacken?

Stämmer äger en likadan Scott som havererat här.... lite snikiga men fullt fungerande komponenter original. Enda riktiga bottennappet var Rock Shox Judy TT gaffeln som i prncip var en hoppstylta :)

the_TnT skrev:
> ikiwi skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Var på lördagen med i en MTB tävling och
> > cyklade 4 varv på en 7 km lång bana, i mitten
> > på tredje varvet ... går ramen i två delar.
>
> Bara jag som undrar hur ikiwi kom runt restrerande
> 1½ varv?

Kan bara säga att det gjorde jag inte för jag kom bara 2,5 varv. Ett litet skrivfel... ;)

castrello skrev:

> Vad kan du då göra? Tja, garantin har säkert
> gått ut , men kontakta Patrol OY och säg vad som
> hänt. Kanske de kan komma emot med någon bra
> deal på ny ram eller något...?

Jag tog kontakt med Patrol och eftersom garantin hade gått ut så kom dom emot med en Scott Scale 40 ram för 370€!!! Det kan nog hända att jag utnyttjar hemförsäkringen och går över till Trek efter två stycken Scott cyklar. En Trek 8000 då istället, Trek har ju livstidsgaranti på sina ramar.

Har ej bestämt mig vad jag skall göra.

Tja, 370 är nog inte så mäktigt bra pris för den ramen, även om den ramen är ungefär motsvarande den du har. T.ex. vid stadens lokala hänger det ju också Kleinramar i taket som är väldigt fina. Bara som ett tips om du köper ny ram- kolla upp att din gamla gaffel räcker till, styrröret alltså (Scotts cyklar har tämligen korta styrrör), så att du inte plötsligt hamnar att byta ut både ram och gaffel. I sådana fall blir det lika enkelt att köpa komplett ny. Detta bara som ett tips.

Tillbaka
Topp