Är din cykelstig förstörd?

Lazarus

Medlem
När jag är ute och cyklar märker jag tyvärr att stigar som finns på kartan inte alltid finns kvar i verkligheten. Det har varit en stig men efter skogsavverkning har "stigen" förstörts av skogsmaskiner.
Det är tråkigt att när man tror att man har hittat en trevlig stig på kartan, så ser den i själva verket ut som på bilderna.
Det är Skogsvårdslagen som reglerar hur avverkningar ska ske och i lagen ställer man stora krav på att avverkningar ska ske på ett från miljösynpunkt skonsamt sätt. Skogsvårdslagen förändrades förra året vilket gjorde det lättare att ställa krav på återställning av marker/stigar som har skadats vid avverkning.
Det är den statliga myndigheten Skogsstyrelsen som ska bevaka att miljöhänsyn tas i skogsbruket. Skogsstyrelsen har lokalkontor runt om i landet. Mitt förslag är att vi skickar in bilder på förstörda stigar tillsammans med en markering på en karta var bilden är tagen, till skogsstyrelsens lokala kontor, så att de kan agera mot vårdslösa skogsavverkare.

Eller vad tycker ni därute?

Webadress till Skogsstyrelsen är: www.skogsstyrelsen.se

Bilagor

• IMAG0321.jpg
    IMAG0321.jpg
    141.1 KB · Besök: 107
  • IMAG0324.jpg
    IMAG0324.jpg
    129.6 KB · Besök: 94
Typ 70% av alla slutavverkningar bryter mot skogsvårdslagen så anmäl allt ni kan till Skogsstyrelsen så kanske nåt händer.
Det händer faktiskt att bolagen blir ålagda att återställa stigar, så på dem bara

Ja en kampanj av denna stilen hjälper säkert till när man vill fråga om tillstånd vid kommande cykellopp... Undrar varför det kan finnas en illvilja till att låna ut mark? Kanske vore bättre att ta en diskussion direkt med ägaren och förklara varför det behöver återställas och inte springa bakom ryggen. Nu är jag ju iof partisk i sak då jag bor på en skogsgård som ägs av nära familj men att anmäla utan att ge en chans först känns ju allmänt så där... Sedan så brukar det ju vara som så att när det har varit avverkning så även om spåren inte ser ut som på bilden så brukar det ju ligga mängder av ris och det cyklar jag personligen ogärna på. Avverkning = cykla inte där på några år utan leta efter alternativa stigar, livet var lite jobbigare efter Per och Gudrun i småland...

Slutfasen på Fornstigen (Lovön, Stockholm) har ju blivit duktigt förstörd av avverkning där de inte har röjt upp riset efter sig. Kanske skulle dra iväg ett mail...

HeyZeus skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja en kampanj av denna stilen hjälper säkert
> till när man vill fråga om tillstånd vid
> kommande cykellopp... Undrar varför det kan
> finnas en illvilja till att låna ut mark? Kanske
> vore bättre att ta en diskussion direkt med
> ägaren och förklara varför det behöver
> återställas och inte springa bakom ryggen. Nu
> är jag ju iof partisk i sak då jag bor på en
> skogsgård som ägs av nära familj men att
> anmäla utan att ge en chans först känns ju
> allmänt så där... Sedan så brukar det ju vara
> som så att när det har varit avverkning så
> även om spåren inte ser ut som på bilden så
> brukar det ju ligga mängder av ris och det cyklar
> jag personligen ogärna på. Avverkning = cykla
> inte där på några år utan leta efter
> alternativa stigar, livet var lite jobbigare efter
> Per och Gudrun i småland...

Man behöver ju inte signera anmälningar med "cykelsverige" ?

Borde nog inte heller vara en överraskning för skogsägaren att det ser ut som det gör,
så chansen har han nog haft att rätta till.

@HeyZeus

Jag kan inget om det här och förstod inte riktigt sambanden.
Ska man inte klaga på någon som inte städar upp efter sig för att denna kan bli sur och inte ge tillstånd till löp-/orientering-/cykeltävling.

Innebär en anmälan något allvarligare än att någon kollar upp vem som äger marken och meddelar denne att det kommit in klagomål?

Förstår att man inte kan klaga dagen efter avverkningen (eller efter en storm). Vad är rimlig tid för att återställa? Tycker det borde vara enklast att göra det direkt efter avverkningen då man ändå är där med maskiner och transportvägarna är åkbara.

Extra tråkigt när det är stigar eller äldre körvägar som förstörs helt och knappt går att hitta efteråt. Men det är ju helt i sin ordning enligt alla skogsförståsigpåare. Det är tydligen så hållbart skogsbruk ska se ut. Eller nåt.

Det här är nog en debatt som behövs, det är allt för ofta konflikt mellan markägare och andra intressenter.

När det gäller att städa upp efter sig så ska naturligvis skogsindustrin följa lagstiftningen, men man försöker undvika att laga körskador då det oftast innebär ännu större slitage på naturen genom att gå in med en grävmaskin och "rör om en gång till". Undantaget är gamla leder, stigar och vägar eller om kördiket avleder slam och humus ut i sjö eller vattendrag.

Här kan alltså vi cyklister luta oss mot att de ska åtgärda leder och stigar, men personligen tror jag det bästa resultatet blir om vi tar en bullpåse och åker till markägaren och berättar att detta är din favoritstig (på hans fina mark) och att peka ut precis vart det är trasigt istället för att anmäla. Vem skulle inte bli grinig om myndigheterna kommer och säger att någon har anmält dig?

Även om alla spår läggs igen så kommer cyklingen inte bli den samma på ett kalhygge, under de första tre åren kommer det mer eller mindre vara sankmark där innan det finns nog med sly att suga upp allt vatten. Därefter är det så mycket sly att det knappt är farbart utan att årligen röja fram stigen, tyvärr. Det kanske är bättre att gå in med spade och hacka och att lägga spång där det behövs. Gemensamt arbete men bekostat av markägaren. Kan vi visa glädjen vi har av stigarna tror jag markägaren kommer vara mer välvilligt intsällt till att också hålla dem farbara.

Men vad snackas det för skit här?!

Stigar tillhör kategorin kulturmiljöarv och skall märkas ut på traktdirektiv åt skördar- och skotarförare, dessutom brukar det generellt även bandas av direkt i trakten som skall avverkas.
OM man tvingas köra över en stig skall man noga fundera på hur man minskar skadan och om påtaglig skada uppstår skall återställa den samma.
Detta skydd gäller även saker som kolbottnar, kojruiner och liknande, och är lagen mina vänner, skogsvårdslagen.

Att sitta och snacka om att man inte skall kunna färdas på en stig flera år efter avverkning det är bara totalt skitsnack. Inget av våra stora skogsbolag skulle kunna stå för nåt sånt uttalande. Ingen mindre skogsägare borde inte göra det heller.
Faktum är att idag sätts produktionsmålet och miljömålet lika i skogsvårdslagen, vilket har gällt ett tag. Men diskussionerna som pågår nu är att man just skall tydligare betona skogens rekreationsvärde, speciellt bebyggelsenära skog. Där pratar man mer om gallring för estetiska värden, försiktigare ingrepp och just starkt fokus på kulturmiljövård.

Stora delar av skogen i sverige ägs av skogsbolag eller enskilda individer som bedriver sitt skogsbruk med företagsliknande former. Att komma med bullpåsen i hand är ju trevligt men är helt irrelevant för att åstadkomma förändring i större skala. För att få ordna den lokala tävlingen, skoterleden eller liknande, visst, och där är nästan alltid stora bolag mer tillmötesgående än enskilda markägare. Men för att få tillstånd en ändring i hur man planerar och utför avverkning... där krävs skogsstyrelsens påtryckningar att se till att existerande lagstiftning efterlevs.

Så här står i dokumentation från ett av de stora skogsbolagen under rubriken Skogens sociala värden:

"Allmänt utnyttjade stigar, permanenta spår och leder skall rensas från avverkningsrester och lagas om så krävs för framkomligheten"

Det är bara att påpeka då detta inte följs, både till markägare men främst till skogsstyrelsen som är berörd tillsynsmyndighet

Senast ändrad:
Det har hänt i Strängnäs också.
Men nu har jag tagit kontakt med kommunen och vi har påbörjat ett sammarbete.
Så inför en avverkning så ska vi märka upp stigar så skotarn ser dem ordentligt. För de mindre stigarna kan vara svåra att se, men är de uppmärkta tydligt så blir det lättare att undvika förstörelse.
Nu skall tilläggas att den skotaren som körde nu under vintern var väl medveten om bevarandet av stigarna och hade preparerat med sly där passage med sin maskin var oundviklig.

I framtiden ska vi även kontakta de övriga skogsägarna.
För det är nog smartare att ligga steget före i en avverkning än steget efter.
/Ebbe

Jag kan garantera att det inte gick att cykla på den del av stigen som är sönderkörd.

Det gäller den stig som går mellan Barkhult och Trullamossen på kartan. Den skulle vara perfekt att cykla eftersom den binder samman två stycken grusvägar

Den sönderkörda delen är den som är streckad på kartan. När stigen övergår till prickad markering ser den ut som på den andra bilden, betydligt mera inbjudande till cykling eller hur?

Nu får man gå med cykeln knappt 1 km över marker som på den sista bilden. Det kan ju vara värt besväret men det vore väl trevligare att kunna cykla eller hur?

Problemet är också, antar jag, att mycket skog är bolagsskog och det därmed kan vara svårt att få ta på någon ansvarig. Privata skogsägare kan ju också hamna i händerna på oseriösa avverkningsentreprenörer som inte har någon känsla för vilka krav som gäller vid avverkning. Därmed kan det vara lättare att gå via skogsstyrelsen som är skyldiga att bevaka hur avverkningarna går till. Det är ju inta alltid lätt att få ta på den som äger fastigheten ifråga. Nä, ta bilder, markera på karta, ta fram GPS-koordinater och skicka till Skogsstyrelsen och låt dom göra sitt jobb. Se artikel.

Du från Strängnäs, är det via någon cykelklubb som ni bevakar kommande avverkningar?

Bilagor

• karta.PNG
    karta.PNG
    59.6 KB · Besök: 86
  • IMAG0320.jpg
    IMAG0320.jpg
    328 KB · Besök: 70
  • IMAG0334.jpg
    IMAG0334.jpg
    296.1 KB · Besök: 76
  • IMAG0329.jpg
    IMAG0329.jpg
    133.4 KB · Besök: 57
  • skanna0009.jpg
    skanna0009.jpg
    100.5 KB · Besök: 63
Lazarus skrev:
> Du från Strängnäs, är det via någon
> cykelklubb som ni bevakar kommande avverkningar?

Japp! Kontaktperson fixad till klubben och sen kör vi med en eller två infoträffar per år angående avverkningar.

/Ebbe

Anmälan om att få avverka är offentlig handling och skickas in minst 6 veckor innan avverkningen kan börja. Oftast mycket längre än så. Det går att få ut dessa dokument från skogsstyrelsen när man vill.
Så visst kan man vara proaktiv om man vill

Men att skydda/märka stigar är inte cykelklubbars, orienterares eller enskilda individers jobb eller ansvar. Det är något som den som genomför avverkningen skall göra, är ålagd av skogsvårdslagen att göra. Det skall göras dels på den karta som man använder (GPS) och i naturen med band.
Ofta ställer man högstubbar eller sk kulturstubbar som skydd för dylika skyddsobjekt, typ stigar, kolbottnar, kojruiner mm. Skydd så att man sedan inte kommer och markbereder rakt över det man sparat under avverkningen. För det händer också.

Men min irritation över folk som menar att allmänheten skall finna sig i att "inte cykla på avverkad mark under några år" är mycket stor, inget kunde vara mer fel och helt mot skogsvårdslagens grundbokstav.

Jag skule nog säga att anmäla är det man borde göra. Alla anmälningar bidrar till att statistiken blir mer rättvisande. Om antalet anmälningar går upp kommer myndigheterna att ha ett bättre underlag och större press på sig att faktiskt ändra reglerna och/eller praxis.

Greup skrev:
> Jag skule nog säga att anmäla är det man borde
> göra. Alla anmälningar bidrar till att
> statistiken blir mer rättvisande. Om antalet
> anmälningar går upp kommer myndigheterna att ha
> ett bättre underlag och större press på sig att
> faktiskt ändra reglerna och/eller praxis.

Reglerna är bra, i alla fall i stort, men efterlevnaden är bedrövlig trots stor enighet om att detta måste förbättras.
Så det är praxis snarare, som du skriver

"inte cykla på avverkad mark på några år.." är inte riktigt vad jag minns från min barndom.
Där var det 15-20 år gamla avverkade platser, där det fortfarande var svårt att ta sig igenom till fots, mest pga de grövre grenarna och slyn som bara lagts som drivsnö över hela områden.

Lite skillnad idag. Det mesta tas ju om hand nu. Vet inte hur vanligt det är med storskalig stubbbrytning än, men det är i alla fall på gång.

Jag anmälde för ett par år sedan till Partille kommun en liknande syn uppe i knipefågelbergen uppe i delsjöterrängen i Göteborg.

Marken låg i Partille kommun och dom sålde den till något skogsbolag som sålde den vidare till den som slutavverkade.

Den marken gränsade till naturreservat så när jag ringde biologen på Partille kommun tog det någon vecka innan bolaget som avverkat fick ta dit grävmaskin som återställde sönderkörda marker..

Detta va väl ca 5 år sen.

Idag är väl marken hyffsad fast alla grenar ligger ju kvar, och den sköna stigen som gick bland tallar och granar med ormbunkar och grästuvor vid sidan om är ett minne blott, nu är sly på väg upp.Det har dessutom blivit våtare i markerna då skogen inte suger upp vattnet längre.

Men att anmäla ger resultat, absolut.

Lazarus skrev:
> När jag är ute och cyklar märker jag tyvärr
> att stigar som finns på kartan inte alltid finns
> kvar i verkligheten. Det har varit en stig men
> efter skogsavverkning har "stigen" förstörts av
> skogsmaskiner.
> Det är tråkigt att när man tror att man har
> hittat en trevlig stig på kartan, så ser den i
> själva verket ut som på bilderna.
> Det är Skogsvårdslagen som reglerar hur
> avverkningar ska ske och i lagen ställer man
> stora krav på att avverkningar ska ske på ett
> från miljösynpunkt skonsamt sätt.
> Skogsvårdslagen förändrades förra året vilket
> gjorde det lättare att ställa krav på
> återställning av marker/stigar som har skadats
> vid avverkning.
> Det är den statliga myndigheten Skogsstyrelsen
> som ska bevaka att miljöhänsyn tas i
> skogsbruket. Skogsstyrelsen har lokalkontor runt
> om i landet. Mitt förslag är att vi skickar in
> bilder på förstörda stigar tillsammans med en
> markering på en karta var bilden är tagen, till
> skogsstyrelsens lokala kontor, så att de kan
> agera mot vårdslösa skogsavverkare.
>
> Eller vad tycker ni därute?
>
> Webadress till Skogsstyrelsen är:
> www.skogsstyrelsen.se

Är du helt hundra på att de är klara med avverkningen än? Det är ju tämligen meningslöst att återställa sigarna om skogsmaskinerna ska fram en gång till.

Haha välkommen till norrland. Det behöver fotas varenda kvadratmeter avverkad skog i hela norrland och skicka in men vet ni vad. Skogsavverkning är betydligt mera lönsamt än stigcykling så lycka till.

Så kravet är att stigar/vägar ska återställas till cykelbart skick? Då kommer det finnas många som får jobba mycket med att anlägga cykelstigar i skogen.

The Loner skrev:
> Så kravet är att stigar/vägar ska återställas
> till cykelbart skick? Då kommer det finnas många
> som får jobba mycket med att anlägga cykelstigar
> i skogen.

Det är ju redan ett krav i lagen vad jag vet att man inte får orsaka allt för stora skador på marken. Stigar och vägar nämns väl särskilt dessutom? Sen att det kanske fuskas något enormt är ju inget som gör det mindre angeläget att klaga...

Att man får rensa lite grenar och kanske jämna till en aning eller cykla upp ett nytt spår är väl OK men allemansrätten tillåter ju inte att man som icke-markägare gör vad som helst heller.

Lazarus skrev:
> När jag är ute och cyklar märker jag tyvärr
> att stigar som finns på kartan inte alltid finns
> kvar i verkligheten. Det har varit en stig men
> efter skogsavverkning har "stigen" förstörts av
> skogsmaskiner.
> Det är tråkigt att när man tror att man har
> hittat en trevlig stig på kartan, så ser den i
> själva verket ut som på bilderna.
> Det är Skogsvårdslagen som reglerar hur
> avverkningar ska ske och i lagen ställer man
> stora krav på att avverkningar ska ske på ett
> från miljösynpunkt skonsamt sätt.
> Skogsvårdslagen förändrades förra året vilket
> gjorde det lättare att ställa krav på
> återställning av marker/stigar som har skadats
> vid avverkning.
> Det är den statliga myndigheten Skogsstyrelsen
> som ska bevaka att miljöhänsyn tas i
> skogsbruket. Skogsstyrelsen har lokalkontor runt
> om i landet. Mitt förslag är att vi skickar in
> bilder på förstörda stigar tillsammans med en
> markering på en karta var bilden är tagen, till
> skogsstyrelsens lokala kontor, så att de kan
> agera mot vårdslösa skogsavverkare.
>
> Eller vad tycker ni därute?
>
> Webadress till Skogsstyrelsen är:
> www.skogsstyrelsen.se

Om du nu skall nöta så myckey i skogen så cykla åtminstone i ett spår. Det ser ju för ila ut att dra upp två såna fåror med din Scott
(Edit) ;)

Senast ändrad:
Hej igen.

Den här tråden handlar ju om att stigarna vi cyklar på ibland kan vara förstörda på grund av skogsavverkningar. Jag skickade ett mail till skogsstyrelsen om den skada jag hade upptäckt och en tjänsteman var faktiskt där några månader senare och tittade på skadorna. Han skrev sen i ett mail:

Har varit och tittat på spåren, de var ju inte svåra att hitta. För att få en uppfattning om stigen används gick jag vidare söderut förbi de gamla torplämningarna till Trullamossen och kunde konstatera att bitvis var mycket svår att följa och knappast kunnat benämnas allmänt nyttjad sen många år tillbaka. Eftersom det med nuvarande regler är kriteriet bedöms det inte möjligt att kräva återställande med stöd av lagen utan det får i så fall ske på frivillig väg.

Det blev alltså inget krav på återställande denna gång men det ger ju visst hopp för framtiden. Slutsatsen är att om det är någon avverkning på gång i det område där du cyklar, kolla hur mycket stigarna används innan de eventuellt förstörs. Om de är ”allmänt nyttjade sen många år tillbaka” kan man alltså ställa krav på att markägaren återställer stigen och man kan alltså ta hjälp av skogsstyrelsen ifall markägaren trilskas.

Sluta bs:a. Ni har rätten att cykla i annans skogfastighet, ska ni också kräva att ägaren återställer stigar som ni använder i deras skogsfastighet bara för att det är gällande rätt. Vore det inte bättre om ni återställde dom själva så kanske det inte blir en fråga för framtiden.

Senast ändrad:
Cykelknutten skrev:
> Haha välkommen till norrland. Det behöver fotas
> varenda kvadratmeter avverkad skog i hela norrland
> och skicka in men vet ni vad. Skogsavverkning är
> betydligt mera lönsamt än stigcykling så lycka
> till.

Konstigt nog är stigarna i Dalarna betydligt bättre bevarade än stigarna i Uppland efter en avverkning. Misstänker att det kan ha att göra med att det finns så många små skogsägare som inte vill ha sin skog förstörd i Dalarna, då tar ret hus i helsicke och den avverkaren för inga nya jobb. I Uppland är man mer van att låta brukspatron maximera sin vinst utan att knota.
Längre norrut kanske det är samma sak, man är van att knyta handen i fickan, inte klaga.

Mendel skrev:
> Sluta bs:a. Ni har rätten att cykla i annans
> skogfastighet, ska ni också kräva att ägaren
> återställer stigar som ni använder i deras
> skogsfastighet bara för att det är gällande
> rätt. Vore det inte bättre om ni återställde
> dom själva så kanske de inte blir en fråga för
> framtiden.

Vi har redan en väldigt tillåtande lagstiftning för skogsägaren på alla andra punkter så att återställa (i praktiken blir det väl snarare undvika att köra skogsmaskin mitt på -> inget behov av att återställa) stigar känns som en ganska liten uppoffring i sammanhanget.

Absolut ska dom försöka undvika förstöra stigar vilket alla bolag är/bör medvetna om, ibland strycker det med lite stig och alltid ser det ut som skit efter avverkning.

Men värt att tänka på är att många skogsägare är vanliga personer som du och jag, som kan ha haft och vårdat sitt skifte i flera generationer och ingen bryr sig mer om skogen än dom.

Reglerna för skogsbruk är redan många och rätteligen så, men jag tycker att det är ett övertramp att kräva återställande när man faktiskt fritt får nyttja skogen för sitt intresse. Så lönsamt är det inte att äga ett gäng hektar.

Då är det bättre att informera om stigen, gällande rätt och fråga om det är okej att man återställer den. Annars tror jag vi kommer stöta på patrull längre fram.

Vad är rimligt?

Senast ändrad:
Mendel skrev:
> Sluta bs:a. Ni har rätten att cykla i annans
> skogfastighet, ska ni också kräva att ägaren
> återställer stigar som ni använder i deras
> skogsfastighet bara för att det är gällande
> rätt. Vore det inte bättre om ni återställde
> dom själva så kanske det inte blir en fråga
> för framtiden.

+1

Det är någons arbetsplats/äga/inkomstkälla.

Stort problem detta och framförallt används ju ofta de gamla kulturstigarna som stickväg eller körväg. Det är ofta hårda upptrampade leder som man då använder för att slippa hugga sig fram o göra nya vägar. Jag har själv till nyligen varit småskalig skogsägare och mitt intresse av skogen gjorde det självklart att hålla koll och ställa krav på entrepenören så att de använder lämpliga torra passager och inte kör när det är som mest blött och helst på tjälad mark (old school). Detta ger ju skogsägaren möjlighet att själv kunna ta sig ut i sin skog igen till fots eller cykel ;)
Men det bygger på ett naturintresse samt insikten att vi kan bara förvalta skogen som vi har till låns även om den ger inkomster så ska någon annan kunna bruka den nästa generation och nästa .....
Vi har i Sverige nu trakthyggesbruksproblemet => all skog lika gammal hugg ner allt samtidigt !
Nej jag tror på skogsbestånd i varierande ålder s.k skiktade bestånd men det är inte så modernt att tänka så.
Min poäng är ska vi göra något så fokusera på naturintresset och rekreation det ger mer bredd och att slå sig ihop med löpare/svampplockare/kanotister etc.
Man skulle kunna driva denna vinkel till skogsvårdsstyrelsen och fråga om de har nåt bidrag för att starta en lokal kampanj på stället där man bor, det ingår i deras uppdrag att tillvarata och skapa mer kunskap om skogen och dess villkor i samklang med människors behov av "gröna lungor". Skogsstyrelsen är numera ett rådgivande organ och har inte den makten man hade förr på gott och ont
just my two cents

Mendel skrev:
>
> Då är det bättre att informera om stigen,
> gällande rätt och fråga om det är okej att man
> återställer den. Annars tror jag vi kommer
> stöta på patrull längre fram.

Jag tror att många markägare skulle uppskatta om cyklister erbjöd sig att hjälpa med återställande av stigar. Och med en god dialog och ett bra samarbete så kan cyklister bli uppskattade istället för hatade.

Det går ganska fort att kasta pinnar och ris åt sidan, och har man en hacka med sig så är det inte helt omöjligt att fixa så att man ta sig över djupa traktorspår.
Värre är det att hålla efter all sly, ris och gräs som kommer att växa Växa å VÄXA okontrollerat under flera år innan skogen blivit stabil igen.
Är det helt sönderkört så kan det vara värt att flytta stigen till skogskanten där det oftast krävs mindre underhåll än mitt ute på hygget.

Lars.E skrev:
> Mendel skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Då är det bättre att informera om stigen,
> > gällande rätt och fråga om det är okej att
> man
> > återställer den. Annars tror jag vi kommer
> > stöta på patrull längre fram.
>
> Jag tror att många markägare skulle uppskatta om
> cyklister erbjöd sig att hjälpa med
> återställande av stigar. Och med en god dialog
> och ett bra samarbete så kan cyklister bli
> uppskattade istället för hatade.
>
> Det går ganska fort att kasta pinnar och ris åt
> sidan, och har man en hacka med sig så är det
> inte helt omöjligt att fixa så att man ta sig
> över djupa traktorspår.
> Värre är det att hålla efter all sly, ris och
> gräs som kommer att växa Växa å VÄXA
> okontrollerat under flera år innan skogen blivit
> stabil igen.
> Är det helt sönderkört så kan det vara värt
> att flytta stigen till skogskanten där det oftast
> krävs mindre underhåll än mitt ute på hygget.

Det är väl framförallt i det sista fallet det är ett problem. Flytta ris eller jämna till lite skulle iaf inte jag gnälla om. När en före detta jättefin gammal körväg helt plötsligt är ersatt av två halvmeterdjupa vallgravar däremot är det "lite" mer jobb att återställa med handverktyg.

Rattnalle skrev:
> Lars.E skrev:
> -----
> > Mendel skrev:
> >
>
> > -----
> > >
> > > Då är det bättre att informera om stigen,
> > > gällande rätt och fråga om det är okej
> att
> > man
> > > återställer den. Annars tror jag vi kommer
> > > stöta på patrull längre fram.
> >
> > Jag tror att många markägare skulle uppskatta
> om
> > cyklister erbjöd sig att hjälpa med
> > återställande av stigar. Och med en god
> dialog
> > och ett bra samarbete så kan cyklister bli
> > uppskattade istället för hatade.
> >
> > Det går ganska fort att kasta pinnar och ris
> åt
> > sidan, och har man en hacka med sig så är det
> > inte helt omöjligt att fixa så att man ta sig
> > över djupa traktorspår.
> > Värre är det att hålla efter all sly, ris
> och
> > gräs som kommer att växa Växa å VÄXA
> > okontrollerat under flera år innan skogen
> blivit
> > stabil igen.
> > Är det helt sönderkört så kan det vara
> värt
> > att flytta stigen till skogskanten där det
> oftast
> > krävs mindre underhåll än mitt ute på
> hygget.
>
> Det är väl framförallt i det sista fallet det
> är ett problem. Flytta ris eller jämna till lite
> skulle iaf inte jag gnälla om. När en före
> detta jättefin gammal körväg helt plötsligt
> är ersatt av två halvmeterdjupa vallgravar
> däremot är det "lite" mer jobb att återställa
> med handverktyg.

Sant. Men är det ok från markägaren så kan man försöka att göra det bästa av situationen.

Har varit med om detta (bilden). Tog sex år så var där en fin stig igen. Trots att det var mycket vattensjukt och kass terräng i avsikt att "läka".

Så, tagga ner och tänk inte som fredrikw, tänk ALDRIG som fredrikw.

underscore skrev:
> Så, tagga ner och tänk inte som fredrikw, tänk
> ALDRIG som fredrikw.

Ok, det är synd om skogsägare, de borde få härja fritt i sina skogar och sätta upp stängsel så ingen jävel kommer in.

Tillbaka
Topp