Är du Sveriges bästa allroundcyklist?

Välkommen till Falun den 5-10 augusti 2006 och Sveriges första etapplopp som blandar disciplinerna landsväg, cykelcross och MTB. Här har du som cyklist möjligheten till att plocka hem den inofficiella titeln "Sveriges bästa allroundcyklist" genom att köra fem lopp under lika många dagar. Den cyklist med lägst platssiffra vinner. Platserna 1-20 ger motsvarande platssiffra medan platserna 21 och uppåt alla ger platssiffran 21. Tanken med detta är att om man har en dålig dag och/eller punkar mm så skall man i alla fall få en hyfsad platssiffra.
Etapploppet är öppet för alla tävlingsklasser från 11 år och uppåt, även sportklasser.

Etapperna består av följande tävlingar.

Lördagen den 5 augusti - Långa Lugnet/Lilla Lugnet, max 7 mil på Långa Lugnet som även ingår som en deltävling i Långloppscupen.

Söndagen den 6 augusti - Lugnet XC - kommer även att var CUP-avslutning för XC-Cupen!

Måndagen den 7 augusti - Falun Cyclocross - kör antingen med din racer eller MTB

Tisdagen den 8 augusti - Dalregementets GP - Snabb och kurvig bana mitt inne i gamla regementsområdet.

Onsdagen den 9 augusti - Falun Challange - Landsvägstävling där du som åkare får känna på den härliga banan runt Lugnet och hoppbackarna.

Som avslutning på veckan kan du på torsdagen softa ned med Grand Fondo-loppet (motionslopp med gemensam start) "Världsarvsloppet" och stor after-bikefest på Dalregementet. Kanske vi får se Marcus Ljungqvist på startlinjen.

Väl mött i Falun nästa år!

MVH

Björn Stenberg
Falu CK - För utveckling av svensk cykel!

Låter superkul, får se till att träna lite hårdare nästa år så man orkar genomföra alla dagar. Detta borde väl bli en riktig cykelklassiker?

Här snacka vi väl inte alroundcyklist, när det är bara XC, CX och räjser.
I bästa fall kan vi snacka om allroundsvetto.

Vad är med 4x, dirtjump, FR, DH, liggcykel, unicycle, muni, SS, fixie.
Men i svetto världen räknas det väl inte som "riktig" cykling.

Visst räknas även dessa! Men att första året försöka få ihop en tävling med alla tänkbara discipliner är att spänna bågen lite för mycket. Dock kommer vi att under veckan bygga upp ett flertal freeridebanor, northshores (en med start från andra våningen på C-kasern på regementsområdet) så att verkligen alla former av cykel skall komma fram på ett eller annat sätt.

Keep on riding!

mvh

Björn

Jag svimmar nästan av utmattning bara av att läsa beskrivningen, men det låter fantastiskt kul!

Kommer man att räkna klassvis även under Långa Lugnet? Lite svårt för medelmåttor som jag att få nåt annat än 21 poäng annars... :)

Är Dalregementets GP också en lvg-tävling, eller är det snabb MTB?

/Dag

Oh Holy Moseeees!!! Det är vad jag kallar säsongsavslutning! Undrar om man måste sjukskriva sig veckan efter? Men det låter ju jädrigt roligt, må man säga. Det blir väl snart aktuellt att flytta till Dalarna med alla kul långlopp och annat (på skidor osv.) som arrangeras hos er. Finns det några jobb, månne?

/Johan Stenberg

HEJ!

Visst skall alla få en chans att tävla mot jämlikar under hela veckan vilket innebär att Långa Lugnet/Lilla Lugnet nästa år kommer att ha klassindelningar som vanligt dvs tävlingsklasser från 11 år upp till 60, även sportklass för de som är bättre än motionärer men som ändå inte känner att de räcker till i en tävlingsklass.

Dalregementets GP är en landsvägstävling med en bana som är cirka 1-1,5 km lång där man får lägga ned cykeln ordentligt i kurvorna.

Kul att Falun uppmärksammas och det med all rätt, det är ett härligt go i stan just nu, mycket med tanke på bl.a. de fina möjligheterna till studier på gymnasie och högskola för cykelintresserade.

Under Svenska Cykeldagarna den 26-27 november kan man bl.a. kolla in deras studieprogram och även se de fina möjligheterna som Lugnets Idrottsvetenskapliga Institut erbjuder.

Cykelhälsningar från

Björn Stenberg

Vadå allroundcyklist???

Alla dedär grenarna handlar ju om krut i benen och är i princip teknikbefriade. Det är ju inte allround.

*duckar & springer gömmer mig*

jo ville, det är allround att kunna trampa hårt i flera mil ett par dagar i rad. det är ju olika cyklar du kör på! räser, räser med lite grövre däck och mtb på samma bana som räser med lite grövre däck.

vore mer allround att köra den där tävlingsformen med xc och dh på samma hoj som pratats om tidigare..

XC/AM/DH på samma hoj skulle vara en grymt rolig tävlingsform som mattel beskriver. En tävling jag garanterat skulle ställa upp på. Var när hur? =)

/Martin

Precis!

En teknisk stig uppför, en teknisk stig nerför och så självklart så har ni tidstilläg på varje nedsatt fot.

Där behöver du både styrka, kondition, teknik.........Vad mer behöver en bra cyklist?

lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Herregud vad ni gnäller.
> Do, or do not. There is no try.

Ja, alla kan ju inte stå på rad och säga.

"jag håller med"...........;)

Tror även vissa skulle kalla det diskutera..menmen=)

Vad sägs om: Velodrom, landsväg, XC och DH tävling allt på samma cykel. Endast däcksbyte får ske.

Jag hade kört en hadrtail med 130mm låsbar gaffel.

Problemet är att det inte finns någon velodrom i sverige och att jag har alldeles för dåligt krut i benen för att hävda mig i de första grenarna. Men vist hade det varit en rolig tävling.

/Jan

Janos skrev:
> Vad sägs om: Velodrom, landsväg, XC och DH tävling allt på samma cykel. Endast däcksbyte får ske.
> Jag hade kört en hadrtail med 130mm låsbar gaffel.

Ja, nu börjar det bli ALLROUND! Man kan slänga in ett streetjam också för att verkligen ställa till det. Två klasser finns: en cykel till allt eller valfritt antal cyklar.

Det skall självklart vara en cykel till allt. Eller skall vi bli golf killar hela bunten som har en kaddie med en kärra där jag kan välja vilken hoj jag vill ha till precis denna kurva:)

Rippa skrev:
> Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är
> normal

Fan vad bra den är.....sjukligt bra.

Han släpper nytt nu i höst va?

Skogling skrev:
> Hejja Ville !!!! =D

Skönt att jag har dig skogling!!=)

Om du hade kommit från märsta kunde du fått vara ett av mina fan=)

Ville skrev:
> Han släpper nytt nu i höst va?

..16:e Nov. släpps skivan "Skebokvarnsvägen 209"

"musiken är lugnare, naknare och mer akustisk än tidigare. Thåströms röst är i fokus och texterna är på svenska. Skivan mixas och färdigställs i dagarna i Stockholm."

Bara så du vet ;)

Janos skrev:
> Vad sägs om: Velodrom, landsväg, XC och DH tävling
> allt på samma cykel. Endast däcksbyte får ske.
>
> Jag hade kört en hadrtail med 130mm låsbar
> gaffel.
>

Efter retarden och lite lek med crossen tror jag man ska ha något åt det här hållet:

lesnelson6ig.jpg

1921a.jpg

main.jpg

Björn Stenberg skrev:

> Under Svenska Cykeldagarna den 26-27 november kan
> man bl.a. kolla in deras studieprogram och även se
> de fina möjligheterna som Lugnets
> Idrottsvetenskapliga Institut erbjuder.
>
> Cykelhälsningar från
>
> Björn Stenberg

Gissar att du svarade på min jobbförfrågan. Jag är 44 år gammal och har redan en högskoleutbildning, men för alla ungdomar är det ett bra tips. Falun är ju en trevlig stad även om det var synd att folkmusikfestivalen rann ut i sanden.

Rippa skrev:
> Jo jo boe, jag vill se dig på fixie nedför DH
> banan :)

Alltså JAG tänker ju inte cykla nerför en DH bana oavsett cykel.

Tack för infon bjorre. Låter ju inte som det kommer bli lika fartig som "det är ni....", Men troligen helt ok.

Tror den är given i min samling=)

XC/DH?

De som åker DH-hoj dör halvvägs upp, och de som åker XC-hoj dör halvvägs ner. Lite destruktivt, men det är trevligt att veta att vi alla kommer att mötas halvvägs till slut.

/Dag

XC vs DH har provats i sthlm för några år sedan. Stökig stig där DH åkarna fick starta med ett visst försprång. Lär ha varit ganska lyckat

Eller så kör alla på en cykel som fungerar tillfredställande både upp och nerför så blir man mer komplett:)

dag skrev:
> XC/DH?
>
> De som åker DH-hoj dör halvvägs upp, och de som
> åker XC-hoj dör halvvägs ner. Lite destruktivt,
> men det är trevligt att veta att vi alla kommer
> att mötas halvvägs till slut.
>
> /Dag

Läste ni inte om Leadville 100(?) dä man åkte utför ena dagen på en DH-bana och XC-svetto andra dagen, samma cykel gällde.

Ville skrev:
> Eller så kör alla på en cykel som fungerar
> tillfredställande både upp och nerför så blir man
> mer komplett:)

Damn!

Jag som tänkte att vi skulle må bättre av att ligga avsvimmade i samma hög allihop istället för att i all evighet debattera vad som är den optimala hojen och tävlingsformen... :)=

/Dag

OM jag hade klagat på att det inte fanns någon tävling för mig så kunde det varit ett förslag Kajan.....Men nu klagades det på att man var en komplett cyklist om man var stark i bena.

Och alla ni som klagar på att man klagar för att man har något att tillföra en diskution kan ju sluta klaga=P

lundatok skrev:
> Håll tyst då.

skönt med lite happyanda i tråden också..

komplett är inte samma sak som allround. Allt som är roligt att göra blir inte roligt att tävla i.

En tävling där man tävlade i både street och XC skulle bli brutalt tråkig att titta på. Det finns aldeles för få åkare i Sverige som är duktiga på bägge. Skulle de dessutom göra det på samma cykel skulle det bara bli idiotiskt. Om man inte är sjukt duktig på att organisera tävlingar så kommer det bli så att en av grenarna blir helt utslagsgivande och resten blir rena överlevnadsmoment.

Tävlingen vänder sig väl till de seriösa motionärer som har en lvg/cross för att ta sig runt vättern på och en mtb för långlopp. Att jag tycker den typen av cykling är tråkig betyder inte att jag skulle kunna ta mig runt på en enda av etapperna.

Kan vi inte bara ge en pokal till Ville direkt utan att behöva köra en konstig DH/XC/lvg/trial-tävling först? :-)

/Magnus

Varför finns det inga kortare tävlingar med stökiga stigar?! MTBTRE gjorde ett försök förra året (1,5 mil ganska stökig Hellas) och nu i år tråkades den ut till 17 varv kring fiskartorpet. Alla tävlingar är ju för svetton. Mer stök till folket! JAG VILL HA EN POKAL, var hämtar jag den?!

Roxy skrev:
> Varför finns det inga kortare tävlingar med
> stökiga stigar?! MTBTRE gjorde ett försök förra
> året (1,5 mil ganska stökig Hellas) och nu i år
> tråkades den ut till 17 varv kring fiskartorpet.
> Alla tävlingar är ju för svetton. Mer stök till
> folket! JAG VILL HA EN POKAL, var hämtar jag den?!

Snacka med Mattias L om du kan få en pokal när du kört Iller TRIllern...

Tillbaka
Topp