Är en ”modern” MTB verkligen snabbare?

kais01 sa:
landen, jag tycker också otb-problemet är det som verkligen gör skillnad. men man behöver nog inte 15 kilo cykel för att lösa det problemet.

Det stämmer nog.
Men när man inte längre blir bromsat av OTB-fobi så blir det kanske ett rambrott per runda istället?

Det är inte så att 15kg cykel väger 15kg bara för viktens skull.

Ett ställe där 26":arna är snabbare är på rena grusvägsrace.
Jag kör mycket grusväg som träning och med min 29:a kommer jag inte ens nära de tider jag satte med 26:an.

Luthman Photography sa:
kais01 sa:
landen, jag tycker också otb-problemet är det som verkligen gör skillnad. men man behöver nog inte 15 kilo cykel för att lösa det problemet.

Det känns lite som om du jämför äpplen och päron. De cyklar som väger runt 15kg är ju fullblodsenduros som är tänkta att använda vid rejs eller cykling i stora berg. Att folk tycker at dessa är roliga till annat handlar väl om prioriteringar. Det är svårt att jämföra dem med stig/xc-hojar som ligger på ett par kilo mindre, de är ju inte tänkta för samma användningsområde.

Prioteringar på hemmaplan eftersom man inte kan förklara hur många cyklar som helst...i mitt fall.

jonte987 sa:
Luthman Photography sa:
kais01 sa:

Det känns lite som om du jämför äpplen och päron. De cyklar som väger runt 15kg är ju fullblodsenduros som är tänkta att använda vid rejs eller cykling i stora berg. Att folk tycker at dessa är roliga till annat handlar väl om prioriteringar. Det är svårt att jämföra dem med stig/xc-hojar som ligger på ett par kilo mindre, de är ju inte tänkta för samma användningsområde.

Prioteringar på hemmaplan eftersom man inte kan förklara hur många cyklar som helst...i mitt fall.

Det handlar om att ha "fyra traktorer", sen kan du ha hur många du vill!

Taktiken går att läsa om i denna tråd: https://happyride.se/forum/read.php/1/483001/1202112

Senast ändrad:
Jag prioriterar parken, trots att jag knappt är där.

Har verkligen inte tråkigt på hemmastigarna med min 15kg (ink pedaler) traktor.

Även om det finns backar där min gamla 26" Ht med tveksam kvarvarande fjädringsväg är konsekvent snabbare.

Backarna blir inte roligare bara för att dom går lite snabbare.

Sen får jag väl som alla andra skaffa en helstel singlespeed när (om) min egen kompetens växer ifrån huvudstaden

luthman, det jag antyder är att folk tenderar att gå lite för långt, köpa för tung och tungtrampad utförsbetonad cykel, modern om du så vill, när det mest handlar om att undvika otb på vanlig stig.

flertalet av dessa köpare, tror jag skulle vara mer betjänta av en smidigare och mer lättrampad variant. omodern kan man säga.

rix sa:
ooms sa:
rix sa:
kais01 sa:
ts har rätt i att lite kejsarens nya kläder är det.

moderna helfjädrade stigcyklar som folk "köper" väger snart 15 kg i stället för förr typiskt 12. inte fartökande uppför. frågan är var man kan vinna tid; under 5 minuter uppför, eller 1 minut nedför? många tycks nöjda med att det är roligare nedför.

modern geometri ger fördelar utför, men enligt mig hade det varit bättre att undvika det slacka och i första hand förlänga framändan. då slapp man vaggande styrning som självstyr upp på snett passerade stenar och tvingar till breda styren för att rå på den undulerande cykeln. på köpet slipper man en cykel som kastar åt sidan på bristande packad snö. pendeln kommer säkert efterhand att slå tillbaka. det har hänt förr.

Ja med den frågeställningen är ju svaret 5 minuter uppför. Men kör du en enduro-tävling vinner du den inte på uppförssträckorna. Och de flesta trail och enduro-cyklar som väger 15 kg är gjorda för att köra shuttle i t.ex. Finale Ligure, Garda osv. Och då är det inte 5 minuter uppför och 1 minut nedför. Då är kanske 1/20 del uppför, och då spelar det ingen roll om din cykel klättrar lite bättre. Att sen folk använder dessa hemmavid på XC-spåren i skogen har nog mer med ekonomi att göra. Blir rätt dyrt att ha en cykel för varje typ av cykling.
Då känns det ju smartare att köpa en cykel anpassad för hemmaspåren, och hyra de få ggr det körs shuttle...

Det beror ju på hur få gånger man kör shuttle... och hur man prioriterar. Man kör man shuttle var tredje år, en dag ja då är det ju så. Kör man mycket shuttle och lift så sparar man ju in pengarna på att köpa en trailhoj. Det är sjukt att folk bara ser sitt smala användningsområde, ja om du stannar hemma i Stockholm eller Göteborg så kan du lika gärna ha en landsväg eller XC. Men kör du på andra ställen kan det ju vara kul att ha än cykel som klarar annat. Inte heller så kul eller ekonomiskt att hyra flera dagar per år, räcker ju med en cykelsemester på 5 dagar så är det ju uppe i 5000 i hyra. Och har man då 10+ sådana dagar ja då blir det ganska dyrt att hyra.
Ok, jag får nog ta och köpa ett par alpinskidor att harva runt med i skidspåren hemmavid. Har ju tjänat in dem på en veckas skidhyra.

kais01 sa:
det största hindret på långlopp är väl alla andra cyklister som är i vägen.

för övrigt vill jag ha en lätt cykel som inte är är tråkig i backarna men ändå tar sig över svåra partier. och sedan inte gör bort sig i en stökig undanlöpa. ser många som köper mc-tanks till cyklar. har de roligt när tungan och lungorna hänger utanför så snart det krävs lite mojo för att ta sig fram? skulle inte tro det.
Man undrar ju. Tittar man på bilder i diverse trådar här på happy så verkar det vara mycket pushbike så fort det går lite uppför.

kais01 sa:
luthman, det jag antyder är att folk tenderar att gå lite för långt, köpa för tung och tungtrampad utförsbetonad cykel, modern om du så vill, när det mest handlar om att undvika otb på vanlig stig.

flertalet av dessa köpare, tror jag skulle vara mer betjänta av en smidigare och mer lättrampad variant. omodern kan man säga.

Just OTB-problemet tror jag är ett ganska ovanligt argument för modern geometri. Och vikt och utförsegenskaper är heller inget måste för att kunna njuta av bra geometri. Det går tex utmärkt att köra en Yeti SB-100 om man vill fortsatt ha låg vikt.

I mitt fall handlar det om att jag bara har möjlighet just nu att ha en cykel och då blir liftåkningen dimensionerande. Hade jag haft möjlighet hade jag gärna haft två hojar och då hade hemmacykeln absolut inte vägt 15 kg.

ooms sa:
rix sa:
ooms sa:
rix sa:
kais01 sa:
ts har rätt i att lite kejsarens nya kläder är det.

moderna helfjädrade stigcyklar som folk "köper" väger snart 15 kg i stället för förr typiskt 12. inte fartökande uppför. frågan är var man kan vinna tid; under 5 minuter uppför, eller 1 minut nedför? många tycks nöjda med att det är roligare nedför.

modern geometri ger fördelar utför, men enligt mig hade det varit bättre att undvika det slacka och i första hand förlänga framändan. då slapp man vaggande styrning som självstyr upp på snett passerade stenar och tvingar till breda styren för att rå på den undulerande cykeln. på köpet slipper man en cykel som kastar åt sidan på bristande packad snö. pendeln kommer säkert efterhand att slå tillbaka. det har hänt förr.

Ja med den frågeställningen är ju svaret 5 minuter uppför. Men kör du en enduro-tävling vinner du den inte på uppförssträckorna. Och de flesta trail och enduro-cyklar som väger 15 kg är gjorda för att köra shuttle i t.ex. Finale Ligure, Garda osv. Och då är det inte 5 minuter uppför och 1 minut nedför. Då är kanske 1/20 del uppför, och då spelar det ingen roll om din cykel klättrar lite bättre. Att sen folk använder dessa hemmavid på XC-spåren i skogen har nog mer med ekonomi att göra. Blir rätt dyrt att ha en cykel för varje typ av cykling.
Då känns det ju smartare att köpa en cykel anpassad för hemmaspåren, och hyra de få ggr det körs shuttle...

Det beror ju på hur få gånger man kör shuttle... och hur man prioriterar. Man kör man shuttle var tredje år, en dag ja då är det ju så. Kör man mycket shuttle och lift så sparar man ju in pengarna på att köpa en trailhoj. Det är sjukt att folk bara ser sitt smala användningsområde, ja om du stannar hemma i Stockholm eller Göteborg så kan du lika gärna ha en landsväg eller XC. Men kör du på andra ställen kan det ju vara kul att ha än cykel som klarar annat. Inte heller så kul eller ekonomiskt att hyra flera dagar per år, räcker ju med en cykelsemester på 5 dagar så är det ju uppe i 5000 i hyra. Och har man då 10+ sådana dagar ja då blir det ganska dyrt att hyra.
Ok, jag får nog ta och köpa ett par alpinskidor att harva runt med i skidspåren hemmavid. Har ju tjänat in dem på en veckas skidhyra.

Mm gör det, tror det skulle passa dig.

tvivlar inte på ted. men det lär i det fallet vara däck, utväxling och sittställning som är viktigare än 20 års utveckling eller avveckling.

26 eller 29 på grus är skit samma. verkligen marginellt. det är i stöket det finns skillnad.

kais01 sa:

Jag tycker att det är rätt orättvist att påstå att ”moderna” cyklar skulle vara tråkiga på vardagsstig. Det finns ju massor av ”moderna” cyklar inom trailsegmentet som har både lägre vikt och slaglängd än de exempel du pratar om. Sen något år börjar det också dyka upp ”moderna” cyklar i XC-segmentet.

För övrigt testade jag nyligen en XC-hoj i terräng där den oftast inte hör hemma. Jag tror inte att det gick så mycket långsammare, men jag var definitivt räddare när det började bli brötigt.

Summa summarum. Idag är det felaktigt att bara säga mtb då sporten diffrentierats till så många olika genres. Viss terräng som tillhör sporten idag var otänkbart att cykla i för 20år sedan.

Med många år från sporten så är det självfallet att du inte ens är i närheten av vad du minns du klarade på den stela 26an än och än mindre hunnit utforska hur kapababel din nya mtb är.

Största skillnaden mellan fälg och skuvbroms är inte kraften. Den fanns där i överflöd helt klart förut med. Men det är lättare att portionerna ut kraften idag samt att det kräver mindre fingerkraft, du bromsar ju med endast ett finger idag tex. Men även att skivbroms är mer konsekvent i sitt beteende oberoende om det är blött eller inte. Vilket medfört att det framförallt går att cykla fortare utför i stökig terräng.

Att man inte tävlar med 26or beror väll främst på att det tävlas på det som tillverkarna vill visa av och sälja. Inte nödvändigtvis pga att det är en snabbare cykel än tidigare.

Tror många som kommit till sporten sista åren skulle bli imponerad över en 10-15-20-25år gamal mtb som får testas i sitt rätta element.

Även fatbike visar tydligt att rätt siffror på pappret inte är sanningen. Fatbikes har inte ett rätt för men jäklar vad snabb och framförallt kul de är.

calmbay sa:
Tror många som kommit till sporten sista åren skulle bli imponerad över en 10-15-20-25år gamal mtb som får testas i sitt rätta element.

Hur då imponerad? Nu är jag inte särskilt ny på mtb men sist jag satte mig på en gammal mtb var det enda jag gjorde att svära. Hemskt var det. Nu körde jag iofs inte grusväg (antar att du menar att det är dess rätta element?), men jag avskyr att åka grusväg så varför utsätta sig för det.

Nej, tacka vet jag utvecklingen som skett de senaste åren och att vi nu har tillgång till så fantastiska cyklar. Det är precis vad jag inte vetat att jag önskat mig men nu när det finns är det så självklart.

För de som vill köra grusväg fort finns ju CX och gravelbikes. Och de är nog snabbare i en gammal mtb:s rätta element...

Valhalla_ sa:
calmbay sa:

Hur då imponerad? Nu är jag inte särskilt ny på mtb men sist jag satte mig på en gammal mtb var det enda jag gjorde att svära. Hemskt var det. Nu körde jag iofs inte grusväg (antar att du menar att det är dess rätta element?), men jag avskyr att åka grusväg så varför utsätta sig för det.

Nej, tacka vet jag utvecklingen som skett de senaste åren och att vi nu har tillgång till så fantastiska cyklar. Det är precis vad jag inte vetat att jag önskat mig men nu när det finns är det så självklart.

För de som vill köra grusväg fort finns ju CX och gravelbikes. Och de är nog snabbare i en gammal mtb:s rätta element...

Det jag menar är att många på allvar verkar tro att mtb reinkarniserar sig själv var tredje år och att det nästan är helt ocykelbart om en cykel har några år på nacken. Tillverkarnas och medias marknadsföring har verkligen makt om konsumenterna. Men en 20år gamal kvalitetsmtb är fortfarande en bra cykel. Men försöker man köra enduro med den så håller man nog inte med. Det är nog på däcksidan utvecklingen varit störst dessa år.

Är det när man börjar bli omcyklad av youngsters som man börjar skriva inlägg om att cyklarna var bättre förr?

calmbay sa:
]
Det jag menar är att många på allvar verkar tro att mtb reinkarniserar sig själv var tredje år och att det nästan är helt ocykelbart om en cykel har några år på nacken. Tillverkarnas och medias marknadsföring har verkligen makt om konsumenterna. Men en 20år gamal kvalitetsmtb är fortfarande en bra cykel. Men försöker man köra enduro med den så håller man nog inte med. Det är nog på däcksidan utvecklingen varit störst dessa år.

20 år gamla cyklar var bra på sin tid men med dagens mått är de rätt usla till allt annat än rent grusvägsrally.

Har mina gamla tävlings-mtb kvar ute i garaget. Det är en sintesi X-wing me 80mm slaglängd fram. Gemoterin är väldigt annorlunda men jag har i princip samma sittställning idag på min 2018 års epic.

Prova den gamla hojen lite i höstas å den är verkligen kass, tråkig och långsam... men 1 kg lättare än min epic som väger 10,6 i xl med dropperpost. Den gamle åkte in i sakmvrån igen... den duger inte ens som fyllecykel.

Enda stället den kändes bättre eller iaf lika bra som den nya var i en lång ganska brant asfalts uppförsbacke. Åkte väldigt stökig stig öven förr liknande xco idag å jag är väldigt glad över utvecklingen.

Sen kan jag hålla med om de har med för kraftiga cyklar... har lpnat hem både stumpjumper å enduro men för min cykling är epic helt klart roligast. Kanske inte snabbast alla gånger men jag cyklar för att de är roligt.

Jag cyklar mest på och runt omkring Billingen i Skövde... så mycket stig som möjligt grusväg ser jag som tråkig transport. Cyklar ej långlopp.

Senast ändrad:
calmbay sa:
Valhalla_ sa:
calmbay sa:

På däckssidan? Jag måste verkligen vara för okänslig för att uppfatta den stora skillnaden, däremot är geoskillnaderna tydligt märkbara även för mig.

(Cyklat på diverse modernt, brett och nytt såsom Butcher, Purgatory och wolfpack, men minnesbilden av gamla däck är att skillnaden är måttlig, iofs blir skillnaderna svåra att uppskatta eftersom däckminnesbilderna är gamla och även präglade av att de oftast hör ihop med gamla cyklar.)

kakan_polen2 sa:
Har mina gamla tävlings-mtb kvar ute i garaget. Det är en sintesi X-wing me 80mm slaglängd fram. Gemoterin är väldigt annorlunda men jag har i princip samma sittställning idag på min 2018 års epic.

Prova den gamla hojen lite i höstas å den är verkligen kass, tråkig och långsam... men 1 kg lättare än min epic som väger 10,6 i xl med dropperpost. Den gamle åkte in i sakmvrån igen... den duger inte ens som fyllecykel.

Enda stället den kändes bättre eller iaf lika bra som den nya var i en lång ganska brant asfalts uppförsbacke. Åkte väldigt stökig stig öven förr liknande xco idag å jag är väldigt glad över utvecklingen.

Sen kan jag hålla med om de har med för kraftiga cyklar... har lpnat hem både stumpjumper å enduro men för min cykling är epic helt klart roligast. Kanske inte snabbast alla gånger men jag cyklar för att de är roligt.

Jag cyklar mest på och runt omkring Billingen i Skövde... så mycket stig som möjligt grusväg ser jag som tråkig transport. Cyklar ej långlopp.

du kanske skulle sälja din sintesi? en snabb koll visar utbud kring 3-400 euro. kanske lite optimistiskt men bättre att någon får njuta än att du får skämmas. hade jag inte redan finfina bromptonpendlare kanske du fått ett bud.

uppgraderade för egen del min gamla 26a cube fs nyligen, antik variant från 2006. fick 40i fälgar, med resulterande betydligt fetare och tryggare känsla i framvagnen. efter lite tweakning av styrpositionen mm är jag uppriktigt förvånad hur mycket bättre cykeln går. kört i raskt sällskap några seriöst både snabba och stökiga rundor nu, och den skäms inte alls.

så en och annan duglig äldre cykel finns trots allt.

https://happyride.se/forum/read.php/1/3544178/3544401

säkert sant classic, i det stora flertalet fall.

men det är också roligt med positiva utmaningar, sleepers och retro. kan man kombinera dessa, desto bättre.

Med exakt samma komponenter skulle en 90-talshoj bli rätt funkis om man bara förlängde hjulbasen, flackade ut gaffeln några grader och sänkte vevpartiet nån centimeter. Den skulle knappast bli "slö" av det, men extremt mycket mer kapabel. Problemet är att den då förmodligen skulle gå av på mitten ganska snart eftersom den plötsligt skulle gå att framföra i hyfsad fart i stökig terräng. Därför är moderna cyklar betydligt köttigare. Även XC-hojar.

NickPick sa:
lundatok sa:
landen sa:
Ted_B sa:
Ett ställe där 26":arna är snabbare är på rena grusvägsrace.
Jag kör mycket grusväg som träning och med min 29:a kommer jag inte ens nära de tider jag satte med 26:an.

Kan det finnas andra faktorer? :)
Nej, 20 års utveckling slår lätt 20 års åldrande. Lovar.
Förr var bättre förr...

Jag var iaf bättre förr....

Makten sa:
Med exakt samma komponenter skulle en 90-talshoj bli rätt funkis om man bara förlängde hjulbasen, flackade ut gaffeln några grader och sänkte vevpartiet nån centimeter. Den skulle knappast bli "slö" av det, men extremt mycket mer kapabel. Problemet är att den då förmodligen skulle gå av på mitten ganska snart eftersom den plötsligt skulle gå att framföra i hyfsad fart i stökig terräng. Därför är moderna cyklar betydligt köttigare. Även XC-hojar.

jag tycker der kaisers ombyggnadstråd med hjälp av kid1000 angående just detta var mer än klockren:)))

https://happyride.se/forum/read.php/1/3452508/3564380#msg-3564380
.

Bilagor

• 9D9DE359-B29C-4491-8042-8AE22F92EC4D.jpeg
    9D9DE359-B29C-4491-8042-8AE22F92EC4D.jpeg
    363.5 KB · Besök: 224
Kan ärligt säga att jag inte skulle fixa en bana i Västgötacupen (xco) på en omodern xc utan att dra över styret....

Jag har kvar min gamla Anthem 26:a som vinterhoj och hade redan innan den här tråden startade tänkt köra några grusvägspass på den bara för jämförelsen skull.
Jag ska tvätta av och smörja den och sedan köra ett par pass, möjligt att jag inte håller lika hög fart som för två år sedan men jag tror inte det går mycket långsammare och helt säkert snabbare än min Spark rc 29:a.

Du har en poäng. På det ämnet så har en annan högst misstänkt trollpersonlighet inte postat något på ca tre veckor (men däremot varit inloggad senast idag).

ooms sa:
zinkpasta sa:
Du har en poäng. På det ämnet så har en annan högst misstänkt trollpersonlighet inte postat något på ca tre veckor (men däremot varit inloggad senast idag).
Du menar nån slags fisk?
Kan meddela att ni har fel i era spekulationer, men vissa tror på tomten och andra tror på troll, så fortsätt ni att spekulera och fantisera. ?

UrTomas sa:
Är det nån mer än jag som har uppmärksammat de typiska tecknen på troll?

Jag har aldrig varit på det här forumet tidigare och om du googlar på mitt användarnamn så kan du nog snart hitta mig på andra forum som jag är medlem i.

Jag är uppriktigt tacksam för alla svar och lär mig naturligtvis nya saker som jag inte tänkt på förut. Jag förstår ny att cross-country verkar ha utvecklats och banorna verkar vara tuffare än tidigare. När jag körde så minns jag att eliten tränade mest landsväg och relativt lite teknik. Jag ska prova mina 2 MTBs under sommaren på de banor jag kommer åt och lovar att rapportera tillbaka. Om jag blir ifrånkörd hela tiden på de tekniska partierna får jag väl helt enkelt köpa en ny cykel som är mer anpassad för stök!

Så himla dålig kan den väl inte vara. Är du fortfarande i bra form lär du klå mig över hela sträckan. Däremot är det många som snabbt byter till fullfämpat. Gnäll om dålig rygg och sitta ner o trampa.

ts var iaf snabb på hanen när han köpte sin nygamla cykel:)

https://happyride.se/forum/read.php/1/3570224/3573422#msg-3573422

det blir säkert bra det där, till den tänkta användningen på långlopp. modern geo är knappast snabbare i det läget, utan kommer möjligen till sin rätt vid stökigare cykling. att singelklinga med de små framkransar folk i praktiken använder är sämre på långlopp får man se som väldokumenterat.

att jag själv hellre rider en trampeffektiv fs är en annan sak. each to his own.

Det tråkiga med Crescent är att dom dels inte har vidare modern geo på modern cyklar, dels att dom inte längre gör race-cyklar, utan snarare överprisade jobb-pendlare.

Så den är säkert som du upplever det, en mer "bekväm" version av din gamla Lodur.

Kan inte tänka mig många tillämpningar där din nya skulle vara snabbare, förutom "stulen från cykelstället"

kais01 sa:
ts var iaf snabb på hanen när han köpte sin nygamla cykel:)

https://happyride.se/forum/read.php/1/3570224/3573422#msg-3573422

det blir säkert bra det där, till den tänkta användningen på långlopp. modern geo är knappast snabbare i det läget, utan kommer möjligen till sin rätt vid stökigare cykling. att singelklinga med de små framkransar folk i praktiken använder är sämre på långlopp får man se som väldokumenterat.

att jag själv hellre rider en trampeffektiv fs är en annan sak. each to his own.

Har du kört ett långlopp någon gång det senaste årtiondet?

vad det nu har med saken att göra..

kör mycket med andra som har tävlingsnerven i sig, så det är ändå möjligt att benchmarka, och ser ju lätt vad de går för när man drar på lite.

trivs egentligen bäst vid utforskning av stigar, och har nästan alltid med mig såg och grensax. klurig åkning alltså.

har bara kört två lopp, startade som oseedad sist i sista gruppen på cv 2015, där jag som nybörjare förstås bonkade, ändå körde ifatt och förbi halva startfältet. kunde konstatera att mitt rull på den gamla 26an var bland de bästa. särskilt körde jag om folk i nedförsluten. att jag till skillnad från många av dessa hade vettig utväxling för farter över 30kmh underlättade.

det andra loppet var bara 45km, smeracet 2016. valde korta distansen då jag kände mig krasslig. kom först, men det var väl ett tiotal framför mig som hade valt att köra en loop till, långa distansen. hade ’bättre’ cykel denna gång, en 10 kg fs 29a, och ja, den är ju snabbare även om skillnaden är rätt liten. fel eller rätt däck gör större skillnad.

så nu skulle jag kunna dra mig tillbaka som obesegrad;)

Tillbaka
Topp