Är jag för tung för mina däck?

Hadesåkul

Medlem
Hej!

Jag har nyligen köpt en gravelcykel, främst för pendling men även för träning. Det blev en Cannondale Topstone 1 eftersom den ska klara en systemvikt på 150 kg.

Jag valde Pirelli Cinturato Gravel H 45-622 eftersom jag utifrån informationen online ville ha ett så stabilt och tåligt däck som möjligt, då jag själv väger omkring 120 kg.

Nu när jag precis har börjat pendla med cykeln har jag märkt att bakdäcket ofta ser ganska ihoptryckt ut när jag sitter på cykeln. Jag upplever även att bakdäcket kan kännas som att det glider lite när jag tar kurvor i högre fart. Hittills har jag i princip enbart cyklat på asfalt, både till och från jobbet och under träning.

Enligt märkningen på däcket är maxtrycket 60 PSI, och jag pumpar därför upp det till ungefär 60 PSI. Trots det ser bakdäcket fortfarande mer ihoptryckt ut än vad jag tycker verkar rimligt.

Eftersom både cykeln och däcken är helt nya har jag även varit tillbaka i butiken där jag köpte cykeln. De har kontrollerat slang, däck och ventil och hittar inget fel.

Därför undrar jag om det helt enkelt kan vara så att belastningen från min vikt gör att däcket ser ut så här och att jag bara behöver kontrollera och fylla på luft oftare, eller om det finns något annat jag bör tänka på eller kontrollera?

Mvh
David

Jag tycker att trycket är högt. Jag kör 1,8 bar bak på 45 mm däck med en systemvikt av kring 90 kg. Du kör lite mer än 4 bar med mindre än dubbla vikten. För samma relativa tryck, och då samma deformationeb av däcket, som mig skulle du behöva du går till 45 psi.

45 mm breda däck är tänkt att deformera något så att man får mer komfort och grepp. Sen kan man föredrar högre eller lägre tryck.

Kan du visa en bild på däcket? Sitt på hojen och stöd dig mot en vägg och klicka en bild. Svårt att avgöra på känn.

Hej!

Jag har nyligen köpt en gravelcykel, främst för pendling men även för träning. Det blev en Cannondale Topstone 1 eftersom den ska klara en systemvikt på 150 kg.

Jag valde Pirelli Cinturato Gravel H 45-622 eftersom jag utifrån informationen online ville ha ett så stabilt och tåligt däck som möjligt, då jag själv väger omkring 120 kg.

Nu när jag precis har börjat pendla med cykeln har jag märkt att bakdäcket ofta ser ganska ihoptryckt ut när jag sitter på cykeln. Jag upplever även att bakdäcket kan kännas som att det glider lite när jag tar kurvor i högre fart. Hittills har jag i princip enbart cyklat på asfalt, både till och från jobbet och under träning.

Enligt märkningen på däcket är maxtrycket 60 PSI, och jag pumpar därför upp det till ungefär 60 PSI. Trots det ser bakdäcket fortfarande mer ihoptryckt ut än vad jag tycker verkar rimligt.

Eftersom både cykeln och däcken är helt nya har jag även varit tillbaka i butiken där jag köpte cykeln. De har kontrollerat slang, däck och ventil och hittar inget fel.

Därför undrar jag om det helt enkelt kan vara så att belastningen från min vikt gör att däcket ser ut så här och att jag bara behöver kontrollera och fylla på luft oftare, eller om det finns något annat jag bör tänka på eller kontrollera?

Mvh
David
Om du tycker det deformeras för mycket och har genomslag, höj trycket. Dock inte över maxtryck som du hittar på däcksidan. Hur mycket 60 pund pr kvadrattum är, är svårt att veta men 4 bar låter som max för ett 45 mm däck.

Jag tycker att trycket är högt. Jag kör 1,8 bar bak på 45 mm däck med en systemvikt av kring 90 kg. Du kör lite mer än 4 bar med mindre än dubbla vikten. För samma relativa tryck, och då samma deformationeb av däcket, som mig skulle du behöva du går till 45 psi.

45 mm breda däck är tänkt att deformera något så att man får mer komfort och grepp. Sen kan man föredrar högre eller lägre tryck.
Kommer det att minska deformeringen?

Men vadå ?
Det är väl klart att utrustningen frestas om det är mer vikt .
Tänk såhär om du använder gympadojor med mjuka sulor så deformeras de ganska mycket snabbare om vi Väger mer än någon som väger säg 75kg .

Det bara är så , du ska se att kilona mattas av på om pö . Jag gick ner ifrån 130kg (vågen känndes jobbig så) å efter att ha knallat å åkt inlines å cyklar i ca 2-3år så "försvann" dryga 45-50kg å då börjar då mina skor hålla längre å hjul mm .

Det mesta som tillverkas till brukare dvs Människor är gjorda för "mindre" individer i vikt .

Fundera int så mycket på det så fungerar det nog , jag hör hur mina däck låter å mina 185cm å dryga 90kg nu flyttar på sig så folk Glor :0)
Kör 2-2.1 bar i mina 28/29or 2.1t breda förstärkta däck ifrån Biltema .

Hoppas du finner sin Fas :0)

Helt normalt att de är ihoptryckta när du cyklar. Men lägg upp en bild så man förstår hur ihoptryckta vi pratar om.

Testa att räkna vad du ska ha för tryck, gissar att du kan gå ner till ca hälften.

Senast ändrad:
Jag vägde i perioder runt 110 kg samtidigt som jag var aktiv cyklist. Deformationen låter kraftig för din vikt, dock känner jag igen känslan att däcket "glider" vilket absolut beror på för lågt tryck i förhållande till din vikt. Den enklaste lösningen om du verkligen ligger på max för däcket är att gå upp på ett bredare bakdäck. Större luftkammare och mer yta att fördela trycket på ger stabilare däck och mindre deformation.

Så länge pumpen du använder har en fungerande tryckmätare så borde 60psi vara mer än nog.
Jag kör 2.5bar/36psi med 45mm däck och
Skärmavbild 2026-09-02 kl. 06.18.35.webp

Helt normalt att de är ihoptryckta när du cyklar. Men lägg upp en bild så man förstår hur ihoptryckta vi pratar om.

Testa att räkna vad du ska ha för tryck, gissar att du kan gå ner till ca hälften.

Silcas kalkylator är lite märklig när det kommer till högre systemvikter tycker jag. Ändras 0.15bar fram och 0.2 bar bak om man ökar systemvikten från 100 till 140kg

Wolftooths ger högre tryck. Men inte i närheten av 60psi den heller

Skärmavbild 2026-09-02 kl. 06.18.35.webp
IMG_5286.webp

Sen kan man väl påpeka att cinturato H absolut inte är ett "så stabilt och tåligt däck som möjligt" utan ett relativt lätt och snabbt grusdäck med tunna sidoväggar och relativt lågt punkteringsskydd. Men det ska absolut inte kännas svajjigt vid 60psi.
(I jämförelse hae Jag har cyklat cinturato H 50mm med 125kg systemvikt och 32psi

är det detta du menar med "glider" i kurvor?
wide-rims-diagram.webp

då skulle jag dels kolla med en tredje manometer, dels skaffa (rejält) mycket bredare fälgar.

många kör omkring och viker sina däck i kurvorna. jag misstänker att många inte fattar att det är det som händer när det känns läskigt i kurvorna, och att de tror att kurvtagning är läskigt och ostabilt bara.

som flera skrivit så vill du kunna köra ett ganska lågt tryck och att däcket ska vara deformerat, kanske mer än vad du tycker verkar rimligt. men med 120 kg på ett litet 45-millimetersdäck och ynkliga 23 millimeter innerbredd på fälgarna tvingas du förmodligen köra ett för högt, långsamt och obekvämt tryck för att inte få genomslagspunktering och däckvikning i kurvorna. bred fälg, slanglöst och helst s k "tire inserts" så kan du köra optimalt tryck.

silca-snubben berättade häromdan att han kör sina 38-millimetersdäck på 30 millimeter innerbredd, och han tycker det är "amazing".

En tanke bara; det är inte så att det är hjulen och inte däcken som ger en oprecis känsla i sväng? Det även om du ligger inom systemvikten.Hjul är gärna något tillverkarna sparar in på för att hålla priset nere.

Jag har liknande problem, dvs däck som börjar kalva i kurvor. I mitt fall Gravelking 43 mm på HUNT 4-seasons, när jag kör rekommenderade tryck. Lägre systemvikt på ca 105 kg.

Jag höjde trycket stegvis till problemet försvann, ca 0,5 bar bak och 0,2 bar fram.

Numera på knappt 2 bar fram och knappt 2,5 bar bak.

Till TS: testa att pumpa till problemet ger sig. Ta ställning till lösningen baserat på det.

Edit: ooops!
Såg nu att jag ligger en bit under Silca.

IMG_9136.webp

Senast ändrad:
+1

[länk till bristfällig däckstryckskalkylator borttagen]
Räkna behövs inte, det gör däckstryckskalkylatorn, vad man bör göra däremot är att mäta
  1. Mäta den verkliga bredden på däcken (när de är pumpade)
  2. Mäta den verkliga vikten på hela ekipaget, dvs när du är klädd för cykling, lyft upp cykeln och ställ dig på en våg.
  3. Använd en däckstryckskalkylator som inte har brister vid högre vikter,
    dvs undvik Silca + säkert många fler

Silcas kalkylator är lite märklig när det kommer till högre systemvikter tycker jag. Ändras 0.15bar fram och 0.2 bar bak om man ökar systemvikten från 100 till 140kg
+MASSOR!

Silcas däckstryckskalkylator bör inte minst tyngre tänka efter innan man använder
och alla, oavsett vikt bör, på samma sätt helt undvika att oförbehållslöst rekommendera den
+säkert många fler
Jag jmf nyligen tre olika däckstryckskalkylatorer, läs mer här
https://happyride.se/forum/threads/utrustning-gruslopp.3707568/#post-4804373

Jag har ju en käpphäst, att man vid montering ska krama in däcken innanför fälgkanten. Det skulle påverka i rätt riktning för de beskrivna problemen, men det kanske inte funkar med limmade däck.

Tillbaka
Topp