Är jag helt galen...

looa

Medlem
Är jag helt galen...
...som vill slänga på slicks på min MTB för att kunna cykla asfalt längre distanser?

Min tanke är att sticka ut med packning ett par nätter och skulle ju helst undvika köpa en helt ny cykel för detta. Så tänker att min 29" HT får duga. Dock så är det ju så fruktansvärt tungt att cykla med domma grova gyttjedäcken jag kör med på landsvägar. Så slänga på ett par slicks borde jag ju kunna göra tillfälligt?

Vad tror ni?

Är jag helt galen...
Klart du kan.
Slicks, ordentligt däckstryck och starka ben så kommer du kunna kränka en o annan lvg-cyklist...
Eller njuta av din semester-tur :)

Är jag helt galen...
Är bara fälgarna tillräckligt smala så kör på det.
[Du kommer ju iofs fortfarande dras med en tung inte 100 stum gaffel och lite enahanda sittställning när milen rullar på, men...]
Kör på det, och 700-däck finns det ju mängder runt 28-35 mm (mer eller mindre sajpade).

Är jag helt galen...
Jag har en schysst racer (Cannondale) och en gammal 16kg hybrid med rakt styre och extra allt (pakethållare, skärmar...) samt 7x3s. Jag har inga problem med att cykla längre sträckor med hybriden, det enda jag saknar är bockstyre, annars känns det helt ok faktiskt. Nu har jag "trimmat" den lite med hyfsade däck (men mönster och 35mm), dom 7 dreven bak är tätstegrade samt att jag har nedvinklad styrstam(?) och barends (gamla rejäla) för att bli lite aero.

Så om du sätter några hyfsade däck på så tror jag inte det blir några problem, det med sittställning och cykelns vikt kan bara du svara på om det är problem.

Är jag helt galen...
Jag tror att du skulle upptäcka att det inte var så stor skillnad om du satte på slicks. Nu beror det hela på exakt hur grova lerdäck som du har på din mtb. Jag har inga problem att pendla i 30+ km/h på Schwalbe Rocket Ron 2.25 pumpade till 2 bar. Om du nu ska byta så köp något i stil med Schwalbe Thunder Burt eller Specialized Renegade så att du åtminstone kan använda dem i skogen och till ett och annat långlopp.

Är jag helt galen...
30km/h hur länge då? Tänker om man cyklar 10h på en dag så är det nog tungt att hålla så hög snitt på ett par grova mtb däck. Det har varit så lerigt i sommar så har blivit ett par ordentliga gyttjedäck faktiskt.

Är jag helt galen...
Det går. Det liknar anka.

Ibland måste man stanna upp och fråga sig om man verkligen borde, bara för att man kan. Dock upptäckte jag hur himla skevt hjulet är efter franken-bike-montaget.

'Never go full retard'
Fil2015-07-28171602.jpg

Är jag helt galen...
Hitta, eller försök hitta ett par maffiga slicks, typ 2,5" så ser det schysst ut och hårdpumpat går det som hejsan. I stan kan du släppa ut lite luft och ändå köra trappor på din pendling

Jag har kört 3 VR på det sättet. Funkar bra.

Senast ändrad:
Är jag helt galen...
weed11 skrev:
-------------------------------------------------------
> schwalbe big apple har jag på min gamla mtb när
> det skall rullas asfalt.

Super moto kusinen körde jag med ett tag. Blev rätt bra, men sedan insåg jag Race king gick ungefär lika bra så skippade super moto.

Är jag helt galen...
Jag har rullat Mälaren runt i december på en 29"HT andra problem än ont i händerna. Bara kör!
edit: Marathon Winter + 35 nånting

Senast ändrad:
Är jag helt galen...
Nån som vet om man kan få tag i breda 27.5" slicks/asfaltdäck? Omkring 2-2.25" breda gärna.
Frågar åt en kompis som vill köra lite asfalt längre, men vill inte att cykeln ska se "hemsk" ut.
I-lands-problem, ja, men helt seriöst ställd.

Är jag helt galen...
nieves skrev:
> Jag har rullat Mälaren runt i december på en
> 29"HT andra problem än ont i händerna. Bara
> kör!
> edit: Marathon Winter + 35 nånting

Ähh, såg inte december först och undrade varför dubbdäck ;-) Blir ju fö svårt att hitta bredare slicks än 28 mm om man med slicks menar omönstrade däck, möjligtvis något mönster på kanterna. 4 Season kanske är ett alternativ, finns ju bredare och hösten närmar ju sig.

Senast ändrad:
Är jag helt galen...
Tegheim83 skrev:
> Nån som vet om man kan få tag i breda 27.5"
> slicks/asfaltdäck? Omkring 2-2.25" breda gärna.
> Frågar åt en kompis som vill köra lite asfalt
> längre, men vill inte att cykeln ska se "hemsk"
> ut.
> I-lands-problem, ja, men helt seriöst ställd.

Conti Speed King funderar jag på att köpa till min 27,5:a...

Är jag helt galen...
Belse skrev:
> Tegheim83 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nån som vet om man kan få tag i breda 27.5"
> > slicks/asfaltdäck? Omkring 2-2.25" breda
> gärna.
> > Frågar åt en kompis som vill köra lite
> asfalt
> > längre, men vill inte att cykeln ska se
> "hemsk"
> > ut.
> > I-lands-problem, ja, men helt seriöst ställd.
>
>
> Conti Speed King funderar jag på att köpa till
> min 27,5:a...

Dom har jag inte sett innan! Ska visa dem för honom. Skulle velat ha dem helt runda i formen, typ breda citybikes-däck eller hur man ska säga.

Tillbaka
Topp