Är jag världens mest otränade cyklist?

joet12

Ny medlem
Tja! Jag är ny inom cykling och har precis skaffat mig en landsvägscykel som skall hjälpa mig att komma i form(23 år gammal). Jag är 182 cm lång och väger 105kg så mina extrakilon är helt klart ett problem, men hur stort problem är det?

Jag var ute en sväng förut idag för att få flåsa lite, jag cyklar 10 minuter på en hyfsat enkel växel sen är jag tröttare än bisamråttan i mumindalen. Mjölksyran i benen kommer springandes efter ett par tramptag och jag andas snarlikt någon som precis nästan drunknat.

Jag tycker att jag ser tjockisar som mig överallt när de cyklar fram skonsamt och smidigt på sina cyklar. Bussen man sitter i blir alltid förbicyklad av en gravt överviktig a-lagare på en gammal militärcykel.

I samband med att jag köpte cykeln fick jag göra en bikefit så min position osv borde inte vara några problem. Är jag bara världens mest otränade människa som borde lösa problemet genom att bara fortsätta cykla tills jag är fit och fight? Hur lång tid kan jag räkna med att kunna cykla 10 minuter i taget innan det är dags för CPR-paus?

Det bör tilläggas att jag redan har gått ner ungefär 10 kilo, jag har gymmat en del med vikter och pressat 40minuters-sessioner på crosstrainern. Jag tycker det är konstigt att jag blir som en säck potatis samma sekund jag sätter mig på cykeln. Finns det någon cykelveteran eller någon som gått igenom samma moment som har några tips till cykeltjockisen :D

MVH J

Kämpa på bara! Det släpper och du kommer känna förbättringar för varje gång du är ute.

Kör hårt! ;)

Det är antagligen inte konstigare än att du inte har fått till tekniken. Kroppen behöver lära sig trampa på ett effektivt sätt. Efter ett tag kan man växla bättre också... Jag har inte superkondition just nu men har cyklat ganska många mil de senaste åren. Det blir en snittfart jag skulle varit mycket nöjd med för 10år sedan i alla fall!

Cykla ofta men inte så långt att du tappar sugen! Utvecklingskurvan är snabb i början resultat kommer du märka snart.

/A

Försök undvika mjölksyran genom att välja en lättare växel och sänka farten. Bara att tugga i sig att man är långsammare än sina medtrafikanter.

Försök smyga in lite styrketräning för rygg och mage ett par gånger per vecka, så kommer cyklingen kännas bekvämare och blir även mer effektiv, samt förebygger värk och tappad motivation.

Bara kämpa på, 2011 när jag började brukade jag ligga över kontorsstolen på jobbet i minst 45 minuter efter 5 km pendling. Varje pass var ren tortyr, spyor, ont i kroppen, tortyr.

Men efter 3 månader ungefär började jag tycka det var skönt att ta ut mig till max så det gäller att inte ge upp när det är som tyngst utan fortsätta.

[Raderat en massa öl-influerat struntprat - några öl gör mig till en total mytoman inspirerad av någon bra film :D]

Senast ändrad:
Håll fart så du klarar en timma utan mjölksyra, hjärtsnörp och annetäppa.
Och välj växel så du trampar i takt till någon hurtig hambo (dvs ~60-70 i kadens).
Efter några turer (om det är hyfsat frekvent) så kommer det gå som hejsan när teknik och ork i rätt muskler (lår/mellangärde) kommer :-)

Det låter som att du begränsas av din nuvarande syreupptagningsförmåga. Cykla ofta (men inte tokfort eller långt) så kommer den att förbättras snabbt och sen kan du börja ta i mer. Ligg inte för nära din maxpuls för då tar du slut fort.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Peth sa:
Försök undvika mjölksyran genom att välja en lättare växel och sänka farten. Bara att tugga i sig att man är långsammare än sina medtrafikanter.
Varför det?

För att gubbträna är en värdelös träningsform!

(Men visst, intervaller för att öka syreupptagningsförmågan leder ju till mjölksyra. Men jag fick för mig att TS inte intervalltränade – och då är det bättre att kunna köra på lite längre i "prattempo" för att minska i vikt och vänja kroppen vid rörelse.)

Gubbcykla är en ädel konstform för de som vill cykla halvlångt halvsnabbt och bli halvtrötta! ?

Men rent seriöst så är det nog klokast att köra på. Exakt hur är nog inte jätteviktigt - man blir bättre nästan hur man än tränar om man kommer från en låg nivå. Tränar man inte så blir inget bättre så bättre att göra lite "fel" än att inte göra något.

Så ung som du är har du möjligheten att bli bra på riktigt - så passa på och kör. Det är kul med förbättringar!

Och det är kul att cykla. Jätteroligt faktist!

När jag började cykla vägde jag 96 på 180cm, varit soffpotatis i 7-8 år. Började cykla mest för att komma ut, sen för att minska vikten, och till sist för att bli "bättre" cyklist.
Iom att vikten var högsta prio i början så körde jag lågintensivt då, som längst 7-8 mil. När vikten börjat krypa neråt så tröttnade jag på det lågintensiva och började med lite intervall och allmänt cykla hårdare.

Tror att det är bra att börja med lågintensiv träning, både med tanke på viktminskning, och att vänja kroppen vid cykling. Och ja, om mycket vikt sitter vid magen är det en stor nackdel, svårare att ha en aeroställning och kunna andas samtidigt. Lägg upp rundor så du inte bara sticker ut och cyklar planlöst. Och som flera varit inne på, uppåt en tre mil med lågt tempo så du kan cykla sammanhängande. Sen är det bara att öka.

It never gets easier, you just go faster

EDIT:
Mina första rundor på 5+ mil så stannade jag och fikade medhavd matsäck, termos kaffe och mackor. På ett sätt kan jag sakna dom rundorna, kändes som ett mindre äventyr när jag satt och planerade nästa 5-milsrunda.

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Gubbcykla är en ädel konstform för de som vill cykla halvlångt halvsnabbt och bli halvtrötta! ?

Men rent seriöst så är det nog klokast att köra på. Exakt hur är nog inte jätteviktigt - man blir bättre nästan hur man än tränar om man kommer från en låg nivå. Tränar man inte så blir inget bättre så bättre att göra lite "fel" än att inte göra något.

Så ung som du är har du möjligheten att bli bra på riktigt - så passa på och kör. Det är kul med förbättringar!

Gubbcykla är fantastiskt kul! Men för flåset är det bättre med intervaller och för viktminskning är prattempo bättre – men vem vill puttra runt och bli ständigt omkörd av gubbcyklister?
:-)

me.I.am sa:
Tror att det är bra att börja med lågintensiv träning, både med tanke på viktminskning, och att vänja kroppen vid cykling. Och ja, om mycket vikt sitter vid magen är det en stor nackdel, svårare att ha en aeroställning och kunna andas samtidigt..
Vid lågintensiv träning behövs ju knappast en aeroposition.
Och är man ute efter att göra av med energi/vikt gör det ju ingenting om det finns lite motstånd.
Man kan för övrigt sitta ganska upprätt och ha en hyfsad aeroställning ändå.

Peth sa:
Bengt-re sa:

Gubbcykla är fantastiskt kul! Men för flåset är det bättre med intervaller och för viktminskning är prattempo bättre – men vem vill puttra runt och bli ständigt omkörd av gubbcyklister?

Sant. Märkligt att man tycker att det är så trevligt trots att det är väl bevisat att många intensiva pass körs för lugnt och de lugna passen kör för hårt. Fast cyklar man bara för att det är kul och vet att man gör "fel" så tycker jag att det oki ändå. Men för TS är det nog klokare att göra som man borde - lugna distanspass och stenhård intervall i skön mix.

Det tar ju en kvart kanske för kroppen att vakna också, jag undrar nästan varje gång vad som är fel men sen när kroppen vaknat så känns det bättre. Ta det lugnare än vad du gör nu så ska du se att det snart går bättre.

Det är bara att fortsätta kämpa på! Jag är lite i samma sits, har dragit på mig en massa kilon efter 6 mån uppehåll från cyklingen. Nu är jag igång igen och cyklar väldigt lugnt, men lite längre. 65-70% av maxpuls i 75-90 min varannan dag. Äter ganska normalt men droppar ca 0,8 kg i veckan.

Tycker själv att dom första 10-15 min är dom värsta i varje cykelpass innan muskler börjar bli varma o man kommer in i andningen, men som sagts tidigare kämpa på det kommer troligen ge sig vartefter.

Eftersom cykel är en livsstil är det bara att nöta på. Det man tränar blir man bra på. Är du inte nöjd i år så är i alla fall mer nöjd nästa år. Kämpa!

Tackar så hjärtligt för diverse knep och tips. Jag skall helt enkelt nöta på och härda ut, lite lugnare tempo och försöka undvika mjölksyra :). Det kommer nog bli lättare med varje kilo som ryker får jag hoppas :D

joet12 sa:
Tackar så hjärtligt för diverse knep och tips. Jag skall helt enkelt nöta på och härda ut, lite lugnare tempo och försöka undvika mjölksyra :). Det kommer nog bli lättare med varje kilo som ryker får jag hoppas :D

Det blir inte lättare, du blir bara snabbare. - Greg LeMond

Bara att cykla mer. Det som är kul gör dig också bättre tränad.

joet12 sa:

Per definition blir det ju ett helt kilo lättare för varje kilo du går ner. :)
Men i takt med att muskelstyrka å flås blir bättre så kommer det kännas ännu lättare.
Cykla på, njut och ha roligt!

joet12 sa:

Yepp. Följ gärna upp i tråden. Alltid kul med feel good och höra att det går framåt!

Lycka till och cykla snyggt! ?

Jag har gått ner 15kg sedan i slutet av mars. Har dock aldrig lidit av dålig kondition så där kan jag inte hjälpa till mer än att fortsätta jobba. Skaffa en pulsmätare och lägg in dina pulszoner för att inte maxa för mycket. HIIT är bevisat överlägset för fettförbränning och för att träna kondition ska du ligga på ganska höga pulszoner.

Hade samma upplevelse som du för ett par år sen (hösten 2015).
Matchvikt på över 100 och oerhört dålig kondis (rökte dessutom).
Köpte mig då en mtb och började cykla. I början var det vääääääldigt jobbigt men varje mil i sadeln gör underverk för kroppen. :)
Nu väger jag 77kg, är rökfri och dom längre cykelpassen går lättare och lättare. Jag hade som mål att när jag väger under 80 kg och är rökfri så skulle jag unna mig själv en ny cykel. Jag beställde en i förrgår. :)
Ett tips är att hitta en rolig och lagom utmanande slinga att cykla på. Då är det lätt att se framstegen i form av minskad tid.

Kör på och ge inte upp. :)

joet12 sa:

Så är det! När jag började åka långdskidor förra året var jag helt slut efter 1,6km åkning med bara en liten kulle att ta sig över, och fick stå och flåsa 10 minuter innan jag orkade ett varv till för att sedan ge upp. I år åkte jag 24km i stafettvasan tillsammans med jobbet på en riktigt tung sträcka och kände inte att det var några större problem.

Benmusklerna vänjer sig, kämpa på! Får snart min första mtb och lär väl åka på samma insikt i hur svag man är i benen, men det blir att nöta :)

Jag gratulerar till ett väl genomfört träningspass. Det är en korrekt iakttagelse att det är jobbigt att cykla.

Tyvärr måste jag upplysa dig om att det inte kommer bli lättare, du kommer bara att cykla snabbare (#10).

Eftersom du främst verkar vilja gå ner i vikt är det lågintensivt som gäller, kan man inte föra ett normalt samtal utan att flåsa tar du i för mycket, det kan kännas som en väldigt mesig fart men då får det vara det. :)

Miss Lycka sa:
Ride lot´s, som Eddy sa.

Här kan jag bara instämma. Cykelpendlar nu till jobbet (ca 30km ToR) och jag känner mig mycket lättare samt att flåset börjar finnas där, vem hade kunnat tro att det finns ett samband där? Såklart är jag långt ifrån elit men känner ändå att jag inte är långsammast och det är kul med långpass. Sedan finns det (tyvärr kanske för din del) en annan sanning som nämnts - Greg LeMond som är en gammal proffscyklist som vunnit TdF sade "It never gets easier, you just go faster". Tyvärr:et syftar på att även om du blir vältränad så kommer du bli lika trött när du är vältränad, bara det att du kommer fram snabbare. ;)

Sedan får man ju all andra fördelar som att slippa bli nyst/hostad i fejset i kollektivtrafiken, etc.

Härda ut och lycka till med din satsning!

Ett tips är att cykla på fina vägar, så kan man njuta av naturen samtidigt som man cyklar.

Jag började cykla lvg förra våren och i början kändes det nästan hopplöst. Jag hade ingen kondition och kände mig helt slut efter varje backe. Nu går det bättre och jag gillar backar mer och mer.

trailmig sa:
För att ta en ur mängden...

trailmig sa:
https://www.unm.edu/~lkravitz/Article%20folder/HIITvsCardio.html
3. If a client has been inactive for several months is it safe to start an exercise program with HIIT?
A: There should be a careful progression of activity when re-starting any exercise program. Beginning with HIIT may increase the chance for injury and muscle soreness. A better approach would be to start with continuous aerobic exercise at a low intensity level. Once the client is able to run for thirty consecutive minutes at a moderate intensity he/she can then progress slowly into interval training.

Så att?

Mina tips är att försöka hitta så många olika anledningar till att cykla som möjligt. Vissa träningspass kanske ska vara tidtagning, andra kanske bara för att det är kul att hänga med kompisar, ett tredje kan vara för nyfikenheten att utforksa nya områden, ett fjärde kan vara att cykla för att transportera sig ifrån A till B. I slutändan spelar det anledningen inte så stor roll, om resultatet är att vi rör på oss och att vi är stolta över att vi rör på oss.

Jag har märkt att ju fler olika anledningar jag har att cykla, ju lättare är det att hitta en form som motiverar mig för dagen.

[1] Skaffa cykelkompisar - cyckla och snacka.

[2] Ta med vatten/fika/energi/kaffetermos på resan.Gör utflykter: Idag ska jag ut och kolla på den ån, eller idag ska jag cykla till det landmärket och tillbaka, idag ska jag utforska "den delen av världen".

[3] Under fina sommardagar, när jag cyklar själv, tar jag ibland med mig en bra bok. Hittar jag ett fint ställe att vila på, så är det bara att slå sig ned och läsa ett kapitel.

[4] Fixa en pulsklocka för att "samla" pass á la Pokemon style.

[5] Hitta andra fysiska aktiviteter att kompletera med.

//Bosse

emmer sa:
trailmig sa:

trailmig sa:
3. If a client has been inactive for several months is it safe to start an exercise program with HIIT?
A: There should be a careful progression of activity when re-starting any exercise program. Beginning with HIIT may increase the chance for injury and muscle soreness. A better approach would be to start with continuous aerobic exercise at a low intensity level. Once the client is able to run for thirty consecutive minutes at a moderate intensity he/she can then progress slowly into interval training.

Så att?

Vadå så att? Det där avhandlar löpning och inte cykling. Löpning är extremt påfrestande för kroppen på ett vis som inte cykling är. Skulle du välja att simma som en långsam pensionär också om det var simning det var tal om?

emmer sa:
trailmig sa:

trailmig sa:

Så att?

Jo, starta "mjukt" är nog att rekommendera.

Till TS.
Det här med "It never gets easier, you just go faster", det gäller mest över en viss nivå (enligt min erfarenhet). Är man helt otränad så är kommer det att kännas bättre (eller om man vill kalla det "lättare") när man fått en hyfsad kondition. Men därefter så gäller nog regeln. Jag är usel på vinterträning, brukar bli soffpotatis 6 månader över vinterhalvåret. Den där första månaden med träning är inte skoj, illamående och tror man ska dö efter varje backe. När man väl kommer igång så är det en mer skön känsla även om man tränar hårt. Men svida i låren kommer det alltid att göra.

Instämmer även med @emmers tidigare rekommendation om att börja med rundor på sisådär 3 mil. Första målet att cykla det utan paus, sedan ger det sig själv med att du vill köra hårdare. Det var så jag gjorde när jag började ungefär. Blev dock några 5 och 8 milsrundor i lugnt tempo innan jag började med intervall. Kommer man så långt så är det mycket roligare.

Och som andra skrivit, försök hitta några fina rundor, bra vägar och fin natur, gör väldigt mycket för upplevelsen. Inte skoj på cykelbanor/hår trafikerade vägar. Bra att du börjar nu, svårt att inte njuta av naturen.

trailmig sa:
Skulle du välja att simma som en långsam pensionär också om det var simning det var tal om?
Initialt om jag bara har flås för tio minuter som TS sade.
Att börja "idiotträna" intervall när man inte har grundfysik är direkt skadligt och begriper du inte det är du du^H^H^H^H^H...

emmer sa:
trailmig sa:
Skulle du välja att simma som en långsam pensionär också om det var simning det var tal om?
Att börja "idiotträna" intervall när man inte har grundfysik är direkt skadligt och begriper du inte det är du du^H^H^H^H^H...

Har man inte grundfysik så kan man inte idiotträna heller. Men nu får gärna understödja dina åsikter. Intervallträning behöver inte vara 400W i 5 minuter. Det är det fina i kråksången. Oavsett vad man väljer att testa så är det viktigare att lyssna på kroppen än vad man väljer för träningsform.

trailmig sa:
emmer sa:
trailmig sa:

Har man inte grundfysik så kan man inte idiotträna heller. Men nu får gärna understödja dina åsikter. Intervallträning behöver inte vara 400W i 5 minuter. Det är det fina i kråksången. Oavsett vad man väljer att testa så är det viktigare att lyssna på kroppen än vad man väljer för träningsform.

Lyssna till kroppen utan att totalt fega ur dvs. Det är viktigare att träna så att man tycker det är roligare och gör det regelbundet än att man tar ut sig och tappar suget.

Kommer nog använda min MTB mycket till Geocaching och får då motionen på köpet.

Tre hänvisningar till Greg LeMonds uttalande att det inte blir lättare, utan bara går snabbare (en visserligen i ett sammanhang som tog udden av påståendet). Hur tänkte ni nu? TS är helt otränad och behöver pepp, inte bli avskräckt. Det blir defintivt lättare ju mer man cyklar. Sen kan man om man vill fortsätta att göra sin träning väldigt jobbig, men det är ingen förutsättning för att utvecklas. Till TS - börja försiktigt, cykla hellre kort och ofta än tvärtom. Öka successivt belastningen. Försök att lyssna på kroppen. Och ja, det ska vara lite jobbigt ibland, men inte tokjobbigt hela tiden. Återkoppla gärna här hur det går.

Tillbaka
Topp