Är min ram sned? ocentrerat bakhjul

trampapådå

Aktiv medlem
Märkte de idag, hade bakhjulet på riktning förra veckan och såg idag att det Är inte centrerat i ramen. Svårmätt men typ 3-4mm mer åt vänster. Kan man centrera de på axeln eller är ramen sned? Märks inte när jag cyklar men kan bli problem om jag ska sätta på fetare däck!
Skickar med bild!

Bilagor

• 20180817_093457.jpg
    20180817_093457.jpg
    362.8 KB · Besök: 237
  • 20180817_094826.jpg
    20180817_094826.jpg
    259.1 KB · Besök: 213
Vänd på hjulet så skivan kommer på höger sida, om det blir skevt åt andra hållet så är det navet som inte är i centrum av hjulet

Det känns troligare att hjulet är ocentrerat. Du kan kolla ramens rakhet med ett snöre från ena dropout till styrhuvud och tillbaks till andra dropout. Heldämpade cyklar kan vara lite asymmetriska men sidoavståndet dropout till överrör vid en given punkt bör vara samma.

Det låter inte som att det är något fel. Om du vill ha bredare däck och är orolig över att det kommer att ta i på ena sidan, spänn ekrarna på motsatt sida så att fälgen blir mer centrerad. Gjorde det på min hoj när jag uppgraderade till + storlek för att däcket inte ska ta i ramen.

pratat med lbs som riktat hjulet. var bara komma in på mån och få det fixat.
det var snett åt andra hållet när jag vände det så ingen fara med ramen!

tack för input!

trampapådå sa:
pratat med lbs som riktat hjulet. var bara komma in på mån och få det fixat.
det var snett åt andra hållet när jag vände det så ingen fara med ramen!

tack för input!

Ge karln ett riktställ i födelsedagspresent!

Han bad om ursäkt och förklaringen var att han inte tagit av däcket från hjulet pga. tubelessvätska. Han har hållt på sedan 70talet och vart mekaniker åt landslaget i cykling så kunskapen finns nog. Alla gör vi fel ibland, de löser sig säkert på måndag!

trampapådå sa:
Han bad om ursäkt och förklaringen var att han inte tagit av däcket från hjulet pga. tubelessvätska. Han har hållt på sedan 70talet och vart mekaniker åt landslaget i cykling så kunskapen finns nog. Alla gör vi fel ibland, de löser sig säkert på måndag!

Shit happens. Han skulle nog velat ha fixat det redan igår kväll för att rätta missen.

Tillbaka
Topp