är nobby nic något för mig

flex

Ny medlem
behöver köpa nya däck då min conti vertical har tagit helt slut.

har hört/läst mycket gott om schwalbes Big Betty och Fat Albert men jag är lite orolig att de har för högt rullmotstånd. Ngn som vet hur rullmotståndet i Big Betty eller Fat Albert är jämfört med Conti Vertical?

Jag har därför spanat lite på Nobby Nic men hittar inte så mycket info om det här på happy. Någon som har erfarenhet eller kunskap om Nobby Nic däcket? Är det märkbart bättre än Conti Vertical? Är det överhuvudtaget jämförbara däck?

Jag motionscyklar ca 4 - 6mil/vecka i Delsjöområdet. Så det bjuds på varierat underlag; klippor, tekniska partier, rötter, snabba stigar, klättring och lite grus och asfaltstransporter. Nobby Nic bra för detta?

jag har kört både vertical, noby och fat albert, alla i de fetaste versionerna. både NN och FA har tockigt mycket bättre grep en vertical, men sämre slitstyrka. Jag är inte så petig av mig så jag märkte ingen större skillnad i rullmotstånd mellan FA och NN men FA har lite bättre kurvgrepp.

NN funkar säkert kalas för dig, men köp med snakeskin om du vill att de skall hålla länge i stöket.

Hmmm.. om du tycker det är roligast att cykla snabbt på grusvägar/asfalt så tror jag NN är bättre, om det är de lite stökigare partierna i delsjön du tycker är roligast så är BB bättre.

Har gjort samma erfarenhet som rikard vad gäller Vertical och NN. Tokigt mycket bättre grepp sa Bull.

Vill man köra asfalt och grusväg så är nog Racing Ralph ett bättre val än Nobby nic, NN 2.4 lär fungera utmärkt till stökigare stigar.
Lite mindre motstånd och lite sämre grepp än BB, prioritering som vanligt.

NN 2.25" får man nästan hålla in bromsen i uppförsbackarna ;-)
Ok, liiiten överdrift kansk, men något rullmotstånd finns inte att tala om jämfört med t.ex Fat Albert.
Favoriten är i.o.f.s Big Betty efter ett halvårs vånda över att dumpa det finska gummit som varit mig trogen i Nokian NBX så länge innan. (Men nu har 2.5"-varianten återvunnit mitt hjärta nedför Åre-skutan)

Jag kör Noby Nick när det är lerigt på min HT. När det är torrt kör jag med Hutchinsson Python så jag tycker att det är ganska mycket rullmotstånd i Noby nick. Men det beror som sagt på vad man kör till vardags.

När det är blött och lerigt tycker jag att Noby Nick fungerar bra.

--------------------------------------------

Satsa på Racing Ralph, du kommer inte att ångra dig ;) Jag är iaf mycket nöjd - möjligtvis lite dåliga på blöta underlag...

Jag har kört racingrolf, nobbynic och fettoalbert. Min favorit är nog NN. Nackdelen med NN var (förr) att sidorna pajade nästan direkt, men det har blivit mycket bättre med snakeskin-varianten. Jag kör idag FA fram för lite bättre kantgrepp.

Rullmotstånd vet jag inte ens om jag känner nån skillnad.

Kör Nobby Nick 2.4" fram och 2.25" bak. Helt klart nöjd med dem. De är de först däck som inte är xc som jag testat. De är ju klart lite mer tungrullade än xc-slicks men jag gillar dem helt klart.

NN får toppbetyg i BIKEs däcktest. Super betyg i kategori All-mountain. Håller bra och relativt lågt rullmotstånd stl 2,25.
/Magnus

Tjena!

Skitnöjd med mina NN.. Enda gången jag ångrat mig var i motvind uppför västerbron efter att ha suttit fem timmar på en buss.. Kör på..

Ha! Ikväll åkte mina nya NN på min Kona. 2.25" fram och 2.1" bak. Det som slog mig var att de måste vara väldigt optimistiskt angivna i däckbredd? 2.25" ser knappt fetare ut än mina tidigare Tioga Red Phoenix 2.0". Är det fler som har samma erfarenhet att Schwalbes däck är något smalare än vad som anges. Däremot är de fetare på höjden än mina tidigare däck och det var det jag ville åt.

Om du köper NN så köp med snakeskin. Jag köpte utan och är redan orolig för hur fort jag ska riva upp en sida på något av däcken. Sidorna är löjligt tunna! Premiärtur i morgon. :)

Greppet i vertical är bland de sämsta jag kört med. De är dock snabbrullade på asfalt.

Du frågar om rullmoståndet i Fat Albert och Bigbetty i jämförelse med vertical. Jag kan jämföra med FA. På grusväg är skillnaderna inte något att bry sig om såvida inte varje sekund räknas. På asfalt är det en klart märkbar skillnad.

Personligen gillar jag stabila kraftfulla lite tyngre däck för träning. De går att köra med lägre tryck för bättre konfort och bättre grepp med mindre risk för punktering.

Senast redigerad av en moderator:
Jag fick dra min cykel 32 kilometer från Sylarna till Kläppen när mitt Nobbliga Nick bak hade rivits sönder på sidorna av stenar, 1 rejäl reva plus 2-3 till på G. Då var jag ganska missnöjd med Nobbliga Nick. Borde förstås hatt med mig extra däck.. eller nåt bättre än "Super Patches", 1 slang & silvertejp. Före det var jag jättenöjd dock.

d.JPG ht=400

@happy skrev:
-------------------------------------------------------
> var detta nobby nic snake skin?

Jag vet inte, förmodligen inte, det var orginaldäcken som komm med fultysken. 2.25 or f.ö. Antar att det står på däcket om det är "snake skin" ? kan kolla ikväll. Skyddar snake skin mot revor av vassa stenar då? Framdäcket klarade sig för övrigt fin-fint. Antar att bakdäcket får mer stryk när det "genar" över stenar man styrt mellan eller runt med framdäcket.

Man ser snake skin som en beläggning med små rektangulära mönster på däckssidorna. Det skyddar definitivt mot uppslitna däckssidor. En polares NN som hängde på hans fultysk slets sönder av någon enstaka månad (mestadels i Hellas), mina gamla NN med snakeskin har hållt i ett år (iaf sidoväggarna, resten är söndernött nu). Nu finns ju dessutom Double Defense som verkar vara Snake Skin + något slags punkteringsskydd.

Senast redigerad av en moderator:
@flex: Här kommer en liten rapport från Delsjöskogarna efter första turen med NN för min del. Hoppas du har nytta av rapporten.

Etapp 1 "Transporten":
- Pumpar däcken relativt hårt för transporten. Trampar loss på asfalt till att börja med och sedan upp på grusvägarna kring Skatås och vidare längs Delsjön i en 15 - 20 min. Däcken rullar förvånansvärt lätt på både asfalt och grusvägar. I jämförelse med mina gamla Tioga Red Phoenix så spinner de på bättre trots att däcket är grövre. Helt klart godkänt för transporter!

Etapp 2 "Svart/vit slinga":
- Vid det här laget har jag släppt ut lite luft ut däcken. Det var riktigt lerigt och gott i skogarna. Däcken rensar fint även då man trycker ner dem i djup gegga. Enda nackdelen är att de rensade ut geggamojjan på mig - men det är ju å andra sidan halva nöjet med att cykla i geggan. :)
Greppet är överlag finfint på så väl blöt stig (idag dyngsur), rötter och mindre stenar. Det som förvånade mig mest är hur stor skillnad det gjorde för kontrollen över framdäcket gentemot mina tidigare däck. Kantgreppet på framdäcket är finfint, däremot tyckte jag att det var lite sämre bak. Det kan kanske bero på att jag har 2.25" fram och 2.1" bak? Greppet är annars helt kanon vid klättring! En passage med klättring och rötter till förbannelse som jag aldrig tidigare forcerat tog jag mig över idag - även om det satt hårt åt. Även här rullar däcken fint på stigarna. Hala klipphällar hade jag däremot lite problem med. Framdäcket satt som klistrat på dem men bakdäcket hade en tendens att glida av ibland. Å andra sidan så kan det bero lika mycket på min åkteknik (mest troligt faktiskt).

Kort sagt, jag är helnöjd med NN så här långt. En klar positiv överraskning - framförallt hur väl de rullar i förhållande till vilket grepp de faktiskt ger. Om du ska köpa NN så tror jag nästan att du i längden tjänar på att köpa dem med snakeskin. Jag prioriterade vikten vid köpet och köpte inte snakeskin. Det ångrar jag lite nu eftersom däckens sidor känns oroväckande tunna. Håller de säsongen ut utan en reva så skulle jag bli förvånad. Jag tror att du kan välja lite fetare däck än vad du tror att du ska ha. 2.25" däcket är ungefär som mina tidigare 2.0" Tioga Red Phoenix, så de är troligtvis specade lite i överkant.

Tillbaka
Topp