Är original styrlager till Epic/Chisel bra?

NiklasL

Aktiv medlem
I en tråd hemmahörande på andra sidan Atlanten hävdas det att original styrlager till Chisel (vilket lär vara samma som till Epic) inte håller måttet utan bör ersättas med ett Wolf Tooth alt Cane Creek. Stämmer det?

I en tråd hemmahörande på andra sidan Atlanten hävdas det att original styrlager till Chisel (vilket lär vara samma som till Epic) inte håller måttet utan bör ersättas med ett Wolf Tooth alt Cane Creek. Stämmer det?

Jag har aldrig märkt någon skillnad mellan styrlager, förutom kanske tätningen.

Men det är väl att köra på. När du märker att det kärvar är det tid att byta. Jag väljer Cane Creek. Bra och inte för dyra.

Styrlager behöver man inte byta i förebyggande syfte. Kör tills det rasar. Inget händer om det blir dåligt mer än att man får byta det.

Min erfarenhet är att ganska många mtb-styrlager är skräp och havererar titt som tätt.

Det man kan göra i förebyggande syfte är att ta isär och fetta in nedre styrlagret rikligt. Det som dödar det i förtid är ofta att vatten kommer in uppifrån vid tvätt och sen stannar innanför tätningen till nedre lagret som då rostar.

Styrlager behöver man inte byta i förebyggande syfte. Kör tills det rasar. Inget händer om det blir dåligt mer än att man får byta det.

Min erfarenhet är att ganska många mtb-styrlager är skräp och havererar titt som tätt.

+1 kör tills det rasar. Set du till att en gång i kvartalet lossa på allt och fetta om det kommer du dessutom bli förvånad hur länge det går innan det rasar.

Det man kan göra i förebyggande syfte är att ta isär och fetta in nedre styrlagret rikligt. Det som dödar det i förtid är ofta att vatten kommer in uppifrån vid tvätt och sen stannar innanför tätningen till nedre lagret som då rostar.
Fettar man in lite runt det övre med så läcker det inte in lika mycket till att börja med heller.

Det mekaniska slitaget på styrlager är minimalt. Vatteninträngning sker nästan alltid vid tvätt eller transport på bil.
Lagrena ligger i koniska säten och är enkla att plocka ur för kontroll och service. Många gånger kan lager räddas genom att spolas invändigt med avfettning och sedan fettas om.

När jag kapade styrröret på gaffeln på min Kona när den var ny så upptäckte jag att lagret var monterat helt utan fett från fabrik. Tur jag behövde kapa gaffeln mao!?

Tillbaka
Topp