Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Borde inte lefty vara bättre då? Linjärlager i bra skick går lätt även med högre sidolast.Är inte fenomenet att förknippa med modern geometri? Tänker på flack gaffelvinkel som ger lite mer stiction och geometri som minskar trycket på framhjulet många gånger?
Det tror jag inte, åtminstone inte i mitt fall. Gaffeln ger 0,0 stiction och går att få att röra sig med endast ett finger på styret. Däremot märker man möjligen att den är mer aktiv om man hänger mer på styret när man cyklar och/eller är allmänt osmidig med armarna, men det är ju gravt kontraproduktivt. Jag ser det som att armar och ben står för merparten av fjädring och dämpning, medan däck, gaffel och bakdämpare tar det som kroppen inte hinner med. Och ironiskt nog är dessa komponenter helt värdelösa på det och funkar istället bättre om man cyklar yxigt och klantigt. ?Är inte fenomenet att förknippa med modern geometri? Tänker på flack gaffelvinkel som ger lite mer stiction och geometri som minskar trycket på framhjulet många gånger?
Haha jag vet inte men i mitt huvud så blir "brytet" på gaffeln större med en flack vinkel och ökar friktionen mellan ytter och innerben.I mitt huvud borde flack gaffelvinkel ge mindre stiction?
Och var gafflarna bättre förr eller har vi blivit kinkigare? Gamla hederliga Marzocchi med öppet oljebad vägde en hel del men funkade otroligt bra. Och min gamla Maverick DUC.. den var otroligt känslig för småstök som jag minns det. Men minnet har ju en tendens att försköna :-)
Mycket möjligt, men inget jag själv har någon erfarenhet av.Borde inte lefty vara bättre då? Linjärlager i bra skick går lätt även med högre sidolast.
Haha jag vet inte men i mitt huvud så blir "brytet" på gaffeln större med en flack vinkel och ökar friktionen mellan ytter och innerben.
Parkeringstestet funkar säkert sämre med flackare gaffel, medan trottoartestet funkar bättre...
Det var bättre förklarat. Beror på use case alltså!
Fox är väl en bit på den vägen. https://www.ridefox.com/content.php?c=livevalve-bikeUndrar hur länge det dröjer innan hel-el gaffeln kommer. Med en linjärmotor borde man ju kunna justera alla parametrar exakt som man vill. Koppla det till GPS så kan man ha olika setups betoende på var man är - galet bra!
Skulle man ge sig på att konstruera en sådan vet jag var jag hittar folk som kan och orkar utvärdera den...
Jo, fast de kör bara en ventil med datorn, vore cool att låta datorn styra motståndet helt. Total frihet för konstruktören att ändra dämpning, höghadtighetsdämpning, lågfartsdämpning, returdämpning, fjäderkonstant, progressivitet på fjädern bara med kod!Fox är väl en bit på den vägen. https://www.ridefox.com/content.php?c=livevalve-bike
Chassin som anpassar sig med hjälp av gps kommer på elbilar bl.a.
Jo, fast de kör bara en ventil med datorn, vore cool att låta datorn styra motståndet helt. Total frihet för konstruktören att ändra dämpning, höghadtighetsdämpning, lågfartsdämpning, returdämpning, fjäderkonstant, progressivitet på fjädern bara med kod!
Antagligen har du rätt.... det killar ändå lite i fingrarna att se om det gick göra en duglig mekanik som man kunde styra helt med kod.Ja, cool kanske. Men också riktigt tung. Det behövs en stor installation för att lagra energi i en batteri (eller kondensator?) istället för i en fjäder och också för att fånga upp och dissipera dämpningen. Luft och olja är riktigt effektiva. Elektronisk styrda ventiler är en lätt lösning som jag skulle tycka skulle går långt. Men det verkar vara inte så enkelt som på växlarna.
Haru prövat att starta om den....
Haken är att jag inte har en jäkla aning om vad "lagom" är. Det går ju inte att känna exakt vad hjulet håller på med, och därför kan man dra helt knasiga slutsatser. Som det är nu känns det som att gaffeln helt enkelt har åt helsike för mycket dämpning. Kör jag över en köttig rotmatta i ganska hög fart så vill framhjulet knuffa cykeln upp i luften och däcket tappar kontakten med marken bakom varje rot. En del av stöten skulle kunna bero på för snabb retur som hjälper till att flytta cykeln uppåt när riktningen vänder innan hjulet lämnat roten. Eller så är det för långsam retur som inte "fångar upp" marken bakom roten. Helt omöjligt att avgöra utan att filma eller mäta på något sätt.Jag tror ändå att det här är något att undersöka. Det låter som din preferens på "lagom" retur är mycket segare än genomsnittet. Det borde kunna leda till alla möjliga konstiga beteenden tänker jag.
Vete fan om jag vill stödja oetisk forskning inom psykologisk krigföring.Donera chargern till forskningen
Fast det är en Grip 2. ?Väntar med spänning på "Är FOX Fit4 en #skitkonstruktion" ?
Jag har dock kört coil bra länge, så det eventuella felet kan inte vara samma på min. Av all min utvärdering har jag bara kommit till slutsatsen att det förmodligen är nåt vajsing med returen. Frågan är vad.Jag led av precis samma fenomen som trådskaparen på min Pike Ultimate 120 mm -21. Okänsligt, stötig, reagerade inget vidare på tokens eller lufttryck. Efter 37 cyklade mil sköt jag någon packning i gaffeln utan att ha bottnat gaffeln. Dammtätningen poppade därefter så fort man rörde gaffeln. Reklamerade och fick ny luftinsats monterad från SRAM och nu är allt som det borde vara!
Inte än. Har beställt delar för att kunna montera Smashpoten (som har suttit i Piken), men jag måste ta lite fler turer innan jag känner om det är värt vikten. Började med att sänka gaffeln till 130 mm och det var bra att jag tvingades demontera den, för det var ingen olja i ena ytterbenet, snustorra packboxar och alldeles för mycket fett i luftfjädern. #premium ?Kur du den också med coil?
Inte än. Har beställt delar för att kunna montera Smashpoten (som har suttit i Piken), men jag måste ta lite fler turer innan jag känner om det är värt vikten. Började med att sänka gaffeln till 130 mm och det var bra att jag tvingades demontera den, för det var ingen olja i ena ytterbenet, snustorra packboxar och alldeles för mycket fett i luftfjädern. #premium ?
Japp, hittade en bra deal hos Bikester. Fox är tydligen notoriskt värdelösa på att montera ihop sina egna grejer, enligt internet. Spelar ju ingen roll att man har en bra konstruktion om man tror att man kan strunta i allt vad kvalitetskontroll heter.Och den är ny??
Tur att du skulle sänka den annars hade du kanske kört den torr…Japp, hittade en bra deal hos Bikester. Fox är tydligen notoriskt värdelösa på att montera ihop sina egna grejer, enligt internet. Spelar ju ingen roll att man har en bra konstruktion om man tror att man kan strunta i allt vad kvalitetskontroll heter.
#Skitkonstruktion..Japp, hittade en bra deal hos Bikester. Fox är tydligen notoriskt värdelösa på att montera ihop sina egna grejer, enligt internet. Spelar ju ingen roll att man har en bra konstruktion om man tror att man kan strunta i allt vad kvalitetskontroll heter.
Nja, konstruktionen som sådan blir ju inte dålig för att den som monterar gaffeln har noll intresse av att göra ett bra jobb. ?#Skitkonstruktion..![]()
Nej så är det förstås. Den där verkar vara fullsmetad med smarta grejer. Hoppas bara att du nu kan cykla utan att behöva lägga energi på att fundera över gaffeln, annat än hur snygg den är förstås.Nja, konstruktionen som sådan blir ju inte dålig för att den som monterar gaffeln har noll intresse av att göra ett bra jobb. ?
Jag tycker att konstruktionen ser riktigt vettig ut. VVC-shimstackarna verkar vara ett bra sätt att kontrollera dämpning utan att behöva riva hela dämparen för tuning, chassiet är superfint med den flytande framaxellåsningen, kronan har långa passningsytor mot innerbenen, det är gott om plats bakom bryggan för att hålla rent skrapringarna, det finns oljekanaler upp bakom de nedre bussningarna, samt pys-knappar på ytterbenen för tryckutjämning. Dessutom skruvfäste för ordentlig framstänka så man slipper buntband. Och skyddslock för returvreden så de inte blir nedgrisade.En annan detalj är att delarna i luftskaftet inte har anodisering med pigment, vilket RS lägger helt onödiga pengar på. Varför färga nåt som inte syns?
Den var säkert svindyr med men sen har han slängt en massa pengar i sjön ?Nej så är det förstås. Den där verkar vara fullsmetad med smarta grejer. Hoppas bara att du nu kan cykla utan att behöva lägga energi på att fundera över gaffeln, annat än hur snygg den är förstås.
Mja, jag vill inte ha nån jäkla soffa att cykla runt på. ? Har provat att köra Piken vid 140 mm med mjukare fjäder och det blev inte direkt bättre. Mest svampigare. Funkar allt som det ska har jag inget större behov av mer än 110-130 mm slaglängd. Sällan jag utnyttjar allt ändå. Cykeln "svarar" bättre med lite hårdare fjäder och det är trevligt, så länge den inte är så hård att det blir obekvämt (och uppenbarligen var det inte där problemet låg).Kul! Tror du blir supernöjd och skulle köra ett tag innan jag provat coil med tanke på hur bra den känns med nya airshaften. Är ju nytt för 2021 btw. Borde inte längre luftskaft med mer sag vara en grej för dig btw?