Är scott contessa gravel 25 eq rätt för mig + trainer?

Hej! Ny här och helt ny på cykel. Har fått för mig att göra en klassiker 2026 och håller nu på att börja träna allt, springer gör jag redan och åker lite skidor. Men cykel har aldrig varit min grej, eller ja, aldrig riktigt testat mer än att cykla korta sträckor. Nu tänkte jag köpa en cykel för att komma igång och vill ha en som fungerar både på landsväg men också att köra på lite grusvägar. Ramlade över scott contessa gravel 25 eq och tyckte den lät lagom, också i pris, vill inte lägga hur mycket som helst nu, kan bli mer såklart om jag blir biten! Eller finns det någon bättre i samma prisklass (ça 15000).

Följdfrågan är trainer då, jag vill gärna kunna använda typ zwift också och vill ha en smart trainer. Samma där, vad är en prisvärd där? Har

Cykeln ser fin ut och är väl prisvärd för att vara en "märkes-cykel". Borde kunna vara vettig för att köra båda lvg och grus.

Det som skiljer en dam-specifik racer från en herr-modell är generellt bara sadel och möjligen lite smalare styre. Det är komponenter som man kanske ändå byter efter ett tag så om det ökar utbudet kan du kika även på herrmodeller.

Just den modellen du nämner har dock mekaniska skivbromsar och jag har ganska dåliga erfarenheter av sådana. Åtminstone skulle jag vilja testa innan köp så bromsverkan är acceptabel. Jag tycker det är värt att lägga till några tusenlappar och få hydrauliska skivbromsar.

Ett tips är att leta rätt på någon grupp att cykla med så blir det kanske roligare att träna cykel.

Smarta trainers kan jag inget om så det får någon annan ta.

Cykeln ser fin ut och är väl prisvärd för att vara en "märkes-cykel". Borde kunna vara vettig för att köra båda lvg och grus.

Det som skiljer en dam-specifik racer från en herr-modell är generellt bara sadel och möjligen lite smalare styre. Det är komponenter som man kanske ändå byter efter ett tag så om det ökar utbudet kan du kika även på herrmodeller.

Just den modellen du nämner har dock mekaniska skivbromsar och jag har ganska dåliga erfarenheter av sådana. Åtminstone skulle jag vilja testa innan köp så bromsverkan är acceptabel. Jag tycker det är värt att lägga till några tusenlappar och få hydrauliska skivbromsar.

Ett tips är att leta rätt på någon grupp att cykla med så blir det kanske roligare att träna cykel.

Smarta trainers kan jag inget om så det får någon annan ta.
Tack för ditt svar!
Okej då behöver jag inte stirra mig blind på dammodell då.
Vad finns det annars för märken som är bra? Har verkligen ingen koll på det, är ju vissa märken man känner igen men sen vet man ju inte om det är bra märken eller inte.
Tack för tipset om hydrauliska bromsar, kan ju vara värt att lägga till lite för då!

Märke spelar inte så stor roll, det finns många som är bra. Köper man från någon av de stora som Scott, Trek, Specialized eller från en välrennomerad handlare är det i allmänhet bra grejer men man får betala en del extra för det "fina märket" eller service i butik om man tycker det är viktigt.

Är man ok med att beställa på nätet så finns t ex Canyon och Rose som också gör bra cyklar och i allmänhet ger lite mer för pengarna. Decathlon eller XXL kan vara bra budget-alternativ om man vill handla i butik.

Det man bör undvika utan ordentlig kunskap är "noname" eller egen-brandade cyklar och billiga cyklar på ebay och amazon.

Tjena!

Specifikationsmässigt är den rätt bra för pengarna. Men, ett riktigt stort men! Den har samtliga vajrar till bromsar och växlar internt dragna. Det är jättesnyggt och mer aerodynamiskt med mera.
Men så fort det ska bytas en wire, bytas ett styrlager eller vad det nu är, så kommer notan bli markant högre för det tar såpass mycket längre tid.
Man kan ju lära sig själv, men det är inte kul att skruva med just den biten.
Styrlager är en ganska snabbt åtgående förbrukningsvara på gravel. På en normal gravel så kostar det typ 5-600 inklusive arbete. På den så skulle jag minst lägga på 7-800 då man måste loss med wire till båda bromsarna och växlarna så allt måste justeras igen.
Det är ren idioti av Scott att göra en sådan lösning på cyklar i den prisklassen, cyklar som kostar +100' ägs av folk som antingen skruvar själva eller inte bryr sig lika mycket om den ökade servicekostnaden.
Kolla vidare!

Tjena!

Specifikationsmässigt är den rätt bra för pengarna. Men, ett riktigt stort men! Den har samtliga vajrar till bromsar och växlar internt dragna. Det är jättesnyggt och mer aerodynamiskt med mera.
Men så fort det ska bytas en wire, bytas ett styrlager eller vad det nu är, så kommer notan bli markant högre för det tar såpass mycket längre tid.
Man kan ju lära sig själv, men det är inte kul att skruva med just den biten.
Styrlager är en ganska snabbt åtgående förbrukningsvara på gravel. På en normal gravel så kostar det typ 5-600 inklusive arbete. På den så skulle jag minst lägga på 7-800 då man måste loss med wire till båda bromsarna och växlarna så allt måste justeras igen.
Det är ren idioti av Scott att göra en sådan lösning på cyklar i den prisklassen, cyklar som kostar +100' ägs av folk som antingen skruvar själva eller inte bryr sig lika mycket om den ökade servicekostnaden.
Kolla vidare!
Tusen tack för den inputen, det tänkte jag inte på. Så svårt när man inte har erfarenhet av det här att veta vad man ska tänka på. Då är det skönt att ha ett bra forum med kunniga folk!
Jag kikar vidare, tog ju redan till mig tipsen om att inte enbart kolla på damspecifik samt hydrauliska bromsar. Listan utökas nu med ej internt dragna vajrar, även om jag är hyfsat händig själv så finns det roligare saker att lägga tid och pengar på.

Tillbaka
Topp