Är specialized cykelvärldens apple?

Apples största usp är väl att saker ska bara fungera och vara lätta att lära sig, vilket är en sanning med modifikation. Finns nån gammal undersökning där man ville se hur snabbt barn från bushen kunde "lära sig själva" hur en dator fungerar och äpple spöade upp fönster rätt rejält. Inte empiriskt bevis kanske men det överensstämmer med mina erfarenheter. Sen är ju Apple jävligt bra om de funkar, men glöm att lösa problemen själv. Microsoft/Linux har ju problem mest hela tiden men då kan man snickra istället, för de mesta :) tveksamt om spesh delar dessa egenskaper.

Limpandå sa:
Apples största usp är väl att saker ska bara fungera och vara lätta att lära sig, vilket är en sanning med modifikation. Finns nån gammal undersökning där man ville se hur snabbt barn från bushen kunde "lära sig själva" hur en dator fungerar och äpple spöade upp fönster rätt rejält. Inte empiriskt bevis kanske men det överensstämmer med mina erfarenheter. Sen är ju Apple jävligt bra om de funkar, men glöm att lösa problemen själv. Microsoft/Linux har ju problem mest hela tiden men då kan man snickra istället, för de mesta :) tveksamt om spesh delar dessa egenskaper.
Jag tycker nog att Apple har försprång på GUI-sidan. OS var bättre förr, nu börjar man drabbas av samma problem som Windows. För mycket gammalt skit som ligger kvar pga att man skall vara bakåtkompatibel. Jag svär varje gång jag måste sätta mig vid en Windows maskin, allt är omständigare, men det kan beropå att jag lessnade på XP så jag gick över till Apple. Har fortsatt inte ångrat mig! Dock så avskyr jag iTunes som jag anser vara ett skit utan motstycke!

Tänkte själv länge att "Premium"-märkena levererade sämre komponenter, men i alla fall en fin ram att bygga vidare på.

Visade sig vara fel på min Trek-lvg, som efter diverse uppgraderingar/lättning har kokat ner till att ram och gaffel väger typ dubbelt så mycket som valfri fultysk i samma prisklass.

Tittar man på riktiga vikter på Specialized verkar de lida av samma problem. Nån hade väl en Camber för 60000 kr som vägde typ 13 kg?

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
Johan A sa:
Stumpy sa:
Johan A sa:
Stumpy sa:
Vad behöver man göra för att stoppa i ett 142-hjul i en 142+ram?

Justera ändlägena ett par mm. Tog mig kanske ett par minuter inkl test att det lirade.

Bra. Då har jag alltså inte valt bort Spesh genom att köpa 142-hjul. Får bara se till så att alla hjulpar är 142 i så fall.

Fast köper du hjul över disk eller över internet är de ju till 99.9999999% sannolikhet 142 så det löser ju sig själv.

Har 5 bakhjul. Alla är 135 OLD.....

Fast nu diskuterade ju stumpy och jag 142 samt 142+. Var 135 kommer in där vet jag inte riktigt

mg25 sa:
Lillgammal sa:
Egen bakhjulsstandard a la 12x142+ vilket säkerställer att hjulen inte går att sälja till någon annan utom andra specializedägare.

Fast det här stämmer ju inte! Hjulen passar precis lika bra på ett annat märke med 12x142. Dock är det jävligt tråkigt om man har två hjulset där ett set är med 142 och det andra med 142+

142+-hjul passar halvbra på andra cyklar. Det beror på hur mycket skrap mot kedjestaget man accepterar ;-)

Lillgammal sa:
XTRMNTR sa:
D i U sa:
Intressant, åker specialized och använder Mac,iPad och iPhone. Alltid varit nöjd.
Kompbilitet hos Apple, tja exempelvis deras AirPlay är kompatibelt med det största hifi tillverkarna i världen bra B&W,denon,marantz mfl. CarPlay finns hos Volvo,BMW,Mercedes mfl.
Apples iTunes funkar med PC, Microsoft funkar med Mac.

Vadå inte kompatibelt med annat än Apple?

Exakt min tank, men det kanske beror på att man inte hänger på Dreamhack.

Har du någon gång testat att slänga in nytt minneskort i mobilen eller plugga in mobilen via usb och föra över filer från datorn till mobilen. Oj vänta, det går visst inte på den där fina 16gb (LOOOOOOOOOOL) iphone6s för 7000kr? ):

Jag har ute dålig koll på vad telefoner kostar eftersom jag byter ut min Iphone vart 3-4 år. Filer sparar man väl i molnet eller dropbox?

Autosag och SWAT konceptet med verktyg i ramen är klart i linje med Apples användarvänlighetstänk. Dvs att det skall vara "lätt" för kunden.

Jag önskar bara att de kunde fixa iTunes. Det är obegripligt dåligt.

Bengt-re sa:
Homealone111 sa:
CMI sa:
Homealone111 sa:
Cyklar på en Cervélo och pillar på en Microsoft lur när jag behöver sysselsätta mig, vad säger det om mig?

Microsoftlur måste väl ändå vara telefonernas biltemacykel? :)

Nej inte direkt skulle jag säga, betydligt stabilare än fruns äppelskrutt och med betydligt fler features... Att man dessutom slipper betala för loggan gör ju inget...

Men du kan väl inte köra Microsoftlur om man inte är självplågare.... valet är mellan android och muppskrutt. Pyttemjuk är DNS...

Inte märkt något av, var skulle plågan vara värst menar du, så att jag kan känna efter...

C-dale sa:
Lite kul att Spesh återuppfinner den häcklade o hånade Flex-Stem på den nya Roubaix.
Enda likheten är att ramin är ofjädrad och styret (och halva cyklisten) är avfärdad.
I övrigt är det inte siffra samma.
[Med reservation att jag inte sett alla modechanger av fjädrande styrstammar/styrtappar som kommit och gått genom åren.]

emmer sa:
Wilkas sa:
nja skulle inte kalla canyon cykelvärldens samsung då samsung tillverkat cpu chips åt Apple fram till iphone 7 :P
Tillverkar ja, men inte designat för det har de inte kunskap (eller licensrättigheter) nog till :-)

Licensrättigheter är väl sånt som tillverkare bara bryr sig om utifall att det är dom som äger dom...

h.g.j sa:
emmer sa:
Wilkas sa:
nja skulle inte kalla canyon cykelvärldens samsung då samsung tillverkat cpu chips åt Apple fram till iphone 7 :P
Tillverkar ja, men inte designat för det har de inte kunskap (eller licensrättigheter) nog till :-)
Licensrättigheter är väl sånt som tillverkare bara bryr sig om utifall att det är dom som äger dom...
I vart fall för Samsung / Canyon :-)

emmer sa:
C-dale sa:
Lite kul att Spesh återuppfinner den häcklade o hånade Flex-Stem på den nya Roubaix.
Enda likheten är att ramin är ofjädrad och styret (och halva cyklisten) är avfärdad.
[Med reservation att jag inte sett alla modechanger av fjädrande styrstammar/styrtappar som kommit och gått genom åren.]
Hur skulle det kunna vara några andra likheter? Flex-Stem var ju bara en styrstam som fjädrade runt styrröret. Spesh låter styret åka upp o ner längs styrröret.

C-dale sa:
emmer sa:
C-dale sa:
Hur skulle det kunna vara några andra likheter? Flex-Stem var ju bara en styrstam som fjädrade runt styrröret. Spesh låter styret åka upp o ner längs styrröret.
Fast då skulle man ju snarare säga att de kopierat C-dales gamla gaffel men råkat sätta fjädringen på fel sida styrhuvudslagringen...

Oskar sa:
Det är nog bara en liten skara fanboys som envisas med att se Apple som en pungspark mot etablissemanget...

+1

Kassler sa:
Är inte Cannondale mer jämförbar med apple? Känns betydligt mer innovativa än Specialized, ta Lefty t.ex.

Vad har specialized gjort, en ahead set cap med verktyg i?

Nej Specialized är mer som....dell, man är inte insatt i ämnet, men man känner igen det i alla fall och det räcker för att köpa.

När var Apple sist innovativ? eJo, dvs efter Jobs, så har inte mycket hänt...

Stal sa:
När var Apple sist innovativ? eJo, dvs efter Jobs, så har inte mycket hänt...
Det har blivit lite sämre med det.
Numera är dom som alla alltid tjôtat om att dom ska göra:
Göra det kunden säger att dom vill ha istället för att göra det kunden inte visste att dom hellre ville ha.

Tillbaka
Topp