Är tubeless däck värt besväret?

skulle det läcka från kanten borde det gå snabbt.

för att våga köra slanglöst bör det enligt mig finnas en hylla för däcksätet att vila på, ordentligt bredare än däcksätet, så det inte burpar när däcket råkar tryckas in i någon inbromsande kompression med samtidig styrning.

själva yttre fälgkanten borde ha mindre betydelse, en hel del slanglöst klara fälgar har mycket låg kant, och ingen övre inåtvikning. den inte alltid närvarande inre kanten på däcksätet borde vara viktigare?

skulle det läcka från kanten borde det gå snabbt.

för att våga köra slanglöst bör det enligt mig finnas en hylla för däcksätet att vila på, ordentligt bredare än däcksätet, så det inte burpar när däcket råkar tryckas in i någon inbromsande kompression med samtidig styrning.

själva yttre fälgkanten borde ha mindre betydelse, en hel del slanglöst klara fälgar har mycket låg kant, och ingen övre inåtvikning. den inte alltid närvarande inre kanten på däcksätet borde vara viktigare?
jag menade hylla när jag skrev kant. däcket sätter sig bra på hyllan och sitter kvar även när luften är ur. men jag tycker ändå att jag kopplar tryckförlusten till att jag stått upp och brutit, och jag tycker mig se att vätska har kommit ut mellan däck och fälg på flera ställen. men jag är verkligen inte säker på vad det är som händer egentligen. om det var själva däcket som var lite allmänt otätt tycker jag tryckförlusten borde ske ganska linjärt hela tiden, och inte ske efter att jag stått upp och pressat däcken sida till sida. först tänkte jag att jag kanske fick punkteringar som tätad sig själva, men jag tycker det händer lite för konsekvent nu.

om ett sådant sipprande är felet hos dig borde det kunna åtgärdas med ett par varv eltejp i sätet, för att få till tajtare passning mot däcket. tried and tested.

en annan felkälla är att stans race polymeriserar extra snabbt, är däcken tunna i sidorna kan det vara frågan om veckor. då tätar den inte längre, och lite klarare vätska sipprar ut, i kanten och genom sidorna.

apropå en tråd om långtidsverkan av stans jag råkade starta i morse:)

Vad ska man köpa för plugg och verktyg? Har inte fått punka än, trots 1-1,2kg i däcken och stigcykling.

Vad ska man köpa för plugg och verktyg? Har inte fått punka än, trots 1-1,2kg i däcken och stigcykling.

kg eller bar i däcken?

Allt funkar väl till stigcykling vill man inte har för små plugg och hållet i verktyg måste vara tillräckligt stor för pluggen.

Någon måste ju alltid vara motströms eller hur var det nu. Ärligt talat tycker jag inte det är värt besväret på landsvägs/gruscyklar med såpass smala däck och höga däcktryck.

Teoretiskt är ju slanglöst en enkel procedur. I verkligheten verkar forumen överfulla med folk som inte lyckas poppa däcken, upplever ständiga läckage etc. Jaja, jag vet att folk, inklusive mig själv, i största allmänhet kanske inte är de med allra störst begåvning. Men faktum verkar kvarstå: Slanglöst tycks påfallande ofta innebära krångel, åtminstone initialt.

På en MTB med stigfokus är det däremot värt besväret då ökat grepp/ökad komfort har högre prioritet.
Funderar på att köpa tubeless däck till min hoj. Däckens mått är 28c-622 / 700 x 28c. Jag undrar om däcken blir lättare eller tyngre av tubeless? Samt om rullmotståndet minskar? Jag hatar att få punktering och behöva byta däck så det är främst därför som jag funderar på tubeless. Det sägs ju att det ska vara i princip omöjligt att få punktering med sådana däck.
Verkligen inte pungteringssäkert fick punka i Vasan förra veckan trotts nytt däck med ny Mjölk i

Verkligen inte pungteringssäkert fick punka i Vasan förra veckan trotts nytt däck med ny Mjölk i
100 är väl inga däck, inte ens bil- traktor- eller lastbilsdäck.
Men alla jobbiga pyspunkar undviks. Jag har inte haft en punka sedan förra våren. (och då var det självförvållad. Drog ut en plugg jag misstog för en törne...) Med undantag för de hjulen som rullade med slang. Och det är åtgärdat nu!

Tillbaka
Topp