Jag har slanglöst på min gruscykel, jag körde slanglöst på landsvägscykeln men har nu gått över till latexslang där. Slanglöst är jättebra i teorin, men det kan vara en del problem i praktiken.
Först upplever jag att nackdelarna med slang är väldigt liten för landsväg, då punktering är sällsynt. Man har inte samma problem med klämpunka som man har med MTB och gravel. Latexslang med bra däck är i stort sett lika bra som tubeless sett till rullmotstånd, ibland liiiite bättre, ibland liiite sämre, beror lite på kombination, väldigt små skillnader. Med större däckvolym och lägre tryck så ökar fördelen med slanglöst, men för 700x28c not so much. Latex kräver ju dock att man pumpar dem inför varje träningspass eftersom slangen är porös, men det tycker jag inte är ett problem för en tränings/tävlingcykel. Butylslang rullar segt, no comparison, fast återigen det märks mindre på en landsvägscykel än ett löspumpat storvolymsdäck.
Problem med slanglöst då? Har man en bra fälg- och däck-kombination så kan det vara lätt få på däcket och pumpa upp det, i alla fall när däcket är nytt och fälgen är helt ren. Men det finns massor med exempel på när däcken sitter helt orimligt tajt (inte kul om man måste peta i en slang ute i fält), särskilt med landsvägsdäck, och att det kanske gick bra utan kompressor när däcket var nytt, men om man måste av med det och sätta på det igen behöver man kompressor andra gången. Jag körde mavic UST, och det var såklart imponerande när det var nytt, men när jag skulle pumpa upp säsong två fick jag ta fram kompressorn.
Sen är det inte så punkteringssäkert i praktiken som reklamvideorna visar. Ofta har man inte orkat ha fräsch tätningsvätska i så den täpper inte till, och det är svårare för tätningsvätskan att täta ju högre tryck man har i däcket (svårare för landsvägsdäck mao). Har man cykeln stående i långa perioder, t ex över vintern, så torkar vätskan i en klump i däcket. Även med fräsch tätningsvätska är det inte alltid säkert att det tätar till. Då jag räknar efter punkteringar jag varit med om hittills har det tätat till färre gånger än det pyst ut. Man bör ha lagningsgrejer med sig, finns såna som man trycker in i däcket utifrån som sägs vara bra. Jag brukar bara sätta i en slang när det händer så jag har inte testat dem än, men kanske denna säsong.
Punktering sker ofta i sidoväggarna av däcket där det är tunnare, och tätningsvätskan är inte så bra på att ta sig dit. Då det har hänt på gruscykeln har man hört pyset och märkt att det inte tätat till, då har jag stannat tagit lös hjulet snabbt och vinklat hjulet så tätningsvätskan rinner dit. Då brukar det täta till, men sen nästa problem när man pumpar upp däcket igen håller ofta inte tätningen för trycket och så går det upp igen. Jag är inte jätteimponerad av praktiken efter 4 säsonger, men på gruscykeln kör jag det ändå för rullmotståndet och lägre risken för klämpunka, fördelarna överväger trots att det inte är allt solsken. För landsvägscykeln tycker jag nackdelarna överväger när man jämför det med latexslang.
Och så upplever jag att det är mycket variabelitet i slanglöst. När man satt upp ett hjul så blir det ibland supertätt, ibland tappar det luft snabbare än latex. Ofta är det fälgtejpen som spökar, eller att det är gammal torkad tätningsvätska längs fälgkanten som spökar. Visst med jättenoga förberedelse och helt nya däck så blir det i regel supertätt, men för mig ser praktiken inte ut så. Det är också rätt vanligt att tätheten i däcket varierar över säsongen, då tätningsvätskan ömsom tätar och ömsom lossnar från mikroläckor.
En annan sak att tänka på är att om man är typen som byter däck ibland beroende på förhållanden ute så är det ju inte så kul om det är tätningsvätska i. Kör man slanglöst vill man ha ett hjulpar för varje däck man vill ha tillgång att köra på.