Är tubeless däck värt besväret?

Björne2

Medlem
Funderar på att köpa tubeless däck till min hoj. Däckens mått är 28c-622 / 700 x 28c. Jag undrar om däcken blir lättare eller tyngre av tubeless? Samt om rullmotståndet minskar? Jag hatar att få punktering och behöva byta däck så det är främst därför som jag funderar på tubeless. Det sägs ju att det ska vara i princip omöjligt att få punktering med sådana däck.

Själva däcket blir tyngre, men du slipper slangen.
Å andra sidan så får du fylla med gucka som äter upp viktvinsten.
Fördelen är troligtvis större punkasäkerhet och något lägre rullmotstånd.

Vad är det för cykling du kör. Som nybörjare märker du inte mycket skillnad. Det är svårare att få punka men i gengäld läcker de lite så du får pumpa oftare.

JA!
+
Rullande ofjädrad vikt sjunker och därmed även totalvikten.
Möjlighet att köra lägre lufttryck = bättre grepp
Mindre risk för punka
Lägre rullmotstånd

-
Du får pumpa oftare (typ kolla trycket innan tur)
Lite kladdigt ibland.

Går utan men är mycket lättare att göra med komppressor.

Jag cyklar till och från jobbet cirka 30-35 km om dagen. Jag satsar även på att köra Vätternrundan i år. Så helt grön är jag väl inte men absolut inte något proffs heller. :)

Du behöver ingen kompressor för att poppa däck. Jag har poppat MTB-däck utan varken kompressor eller lufttank, så då ska du väl kunna poppa ett par landsvägsdäck utan kompressor. :P

Och ja, det är värt "besväret". Har du hjul och däck som är TLR, och du inte slarvar med tejpningen runt fälgen, så ska det gå fint! Lite kladd initialt, men inget som kommer ge dig några bestående men. ;) Kör i vind!

Beror på vad du är ute efter. Bytte till tubeless 28mm på räcern för att jag kör mycket på kassa vägar (både asfalt och packat grus) och vill kunna ha lågt tryck utan att få punka, och där har jag varit supernöjd. Har inte känt av nån skillnad i hastighet i verkligheten. Kör Mavic-hjul med UST-däck och det var inget speciellt bök med att få ihop det.

Beror på vad du är ute efter. Bytte till tubeless 28mm på räcern för att jag kör mycket på kassa vägar (både asfalt och packat grus) och vill kunna ha lågt tryck utan att få punka, och där har jag varit supernöjd. Har inte känt av nån skillnad i hastighet i verkligheten. Kör Mavic-hjul med UST-däck och det var inget speciellt bök med att få ihop det.
Dom 2 ggr jag fått punka så har jag haft lite för lågt tryck

Någon måste ju alltid vara motströms eller hur var det nu. Ärligt talat tycker jag inte det är värt besväret på landsvägs/gruscyklar med såpass smala däck och höga däcktryck.

Teoretiskt är ju slanglöst en enkel procedur. I verkligheten verkar forumen överfulla med folk som inte lyckas poppa däcken, upplever ständiga läckage etc. Jaja, jag vet att folk, inklusive mig själv, i största allmänhet kanske inte är de med allra störst begåvning. Men faktum verkar kvarstå: Slanglöst tycks påfallande ofta innebära krångel, åtminstone initialt.

På en MTB med stigfokus är det däremot värt besväret då ökat grepp/ökad komfort har högre prioritet.

Jag har snart kört 400 mil på GP 5000 TL och tycker att de är ett lyft mot GP 4000. Ingen punktering än trots djärvare vägval ibland. Är ganska säker att jag kört över några taggiga grenar och glaskross på asfalt.
Däcken håller lufttrycket på en acceptabel nivå i ca 1 vecka.

Kan hålla med om att fördelerana på MTB är större, men de finns dock också på lvg. Mindre studsigt och säkrare kurvtagning.

Nackdelen är väl att om däcken är för tajta på fälgen kan man behöva ringa taxi om man får punka.
själva vitsen är väl att det inte ’blir’ punka. rullmotstånd och vikt hittills inte avgörande bättre.

och det är en del underhållsjobb med slanglöst, t ex fylla på gucka med jämna mellanrum.

en annan är att tunga åkare som faktiskt behöver ett högre däcktryck inte kan använda det.

Jag har slanglöst på min gruscykel, jag körde slanglöst på landsvägscykeln men har nu gått över till latexslang där. Slanglöst är jättebra i teorin, men det kan vara en del problem i praktiken.

Först upplever jag att nackdelarna med slang är väldigt liten för landsväg, då punktering är sällsynt. Man har inte samma problem med klämpunka som man har med MTB och gravel. Latexslang med bra däck är i stort sett lika bra som tubeless sett till rullmotstånd, ibland liiiite bättre, ibland liiite sämre, beror lite på kombination, väldigt små skillnader. Med större däckvolym och lägre tryck så ökar fördelen med slanglöst, men för 700x28c not so much. Latex kräver ju dock att man pumpar dem inför varje träningspass eftersom slangen är porös, men det tycker jag inte är ett problem för en tränings/tävlingcykel. Butylslang rullar segt, no comparison, fast återigen det märks mindre på en landsvägscykel än ett löspumpat storvolymsdäck.

Problem med slanglöst då? Har man en bra fälg- och däck-kombination så kan det vara lätt få på däcket och pumpa upp det, i alla fall när däcket är nytt och fälgen är helt ren. Men det finns massor med exempel på när däcken sitter helt orimligt tajt (inte kul om man måste peta i en slang ute i fält), särskilt med landsvägsdäck, och att det kanske gick bra utan kompressor när däcket var nytt, men om man måste av med det och sätta på det igen behöver man kompressor andra gången. Jag körde mavic UST, och det var såklart imponerande när det var nytt, men när jag skulle pumpa upp säsong två fick jag ta fram kompressorn.

Sen är det inte så punkteringssäkert i praktiken som reklamvideorna visar. Ofta har man inte orkat ha fräsch tätningsvätska i så den täpper inte till, och det är svårare för tätningsvätskan att täta ju högre tryck man har i däcket (svårare för landsvägsdäck mao). Har man cykeln stående i långa perioder, t ex över vintern, så torkar vätskan i en klump i däcket. Även med fräsch tätningsvätska är det inte alltid säkert att det tätar till. Då jag räknar efter punkteringar jag varit med om hittills har det tätat till färre gånger än det pyst ut. Man bör ha lagningsgrejer med sig, finns såna som man trycker in i däcket utifrån som sägs vara bra. Jag brukar bara sätta i en slang när det händer så jag har inte testat dem än, men kanske denna säsong.

Punktering sker ofta i sidoväggarna av däcket där det är tunnare, och tätningsvätskan är inte så bra på att ta sig dit. Då det har hänt på gruscykeln har man hört pyset och märkt att det inte tätat till, då har jag stannat tagit lös hjulet snabbt och vinklat hjulet så tätningsvätskan rinner dit. Då brukar det täta till, men sen nästa problem när man pumpar upp däcket igen håller ofta inte tätningen för trycket och så går det upp igen. Jag är inte jätteimponerad av praktiken efter 4 säsonger, men på gruscykeln kör jag det ändå för rullmotståndet och lägre risken för klämpunka, fördelarna överväger trots att det inte är allt solsken. För landsvägscykeln tycker jag nackdelarna överväger när man jämför det med latexslang.

Och så upplever jag att det är mycket variabelitet i slanglöst. När man satt upp ett hjul så blir det ibland supertätt, ibland tappar det luft snabbare än latex. Ofta är det fälgtejpen som spökar, eller att det är gammal torkad tätningsvätska längs fälgkanten som spökar. Visst med jättenoga förberedelse och helt nya däck så blir det i regel supertätt, men för mig ser praktiken inte ut så. Det är också rätt vanligt att tätheten i däcket varierar över säsongen, då tätningsvätskan ömsom tätar och ömsom lossnar från mikroläckor.

En annan sak att tänka på är att om man är typen som byter däck ibland beroende på förhållanden ute så är det ju inte så kul om det är tätningsvätska i. Kör man slanglöst vill man ha ett hjulpar för varje däck man vill ha tillgång att köra på.

Kör bara MTB och gick nyligen över till slang igen efter för mkt krångel med slanglöst. Känns skönt! Ska prova latex-slang vid tillfälle.

Möjligen ska jag pröva slanglöst igen om jag skaffar andra däck/fälgar samt en riktigt kraftig kompressor med lufttank. Innan dess, nej tack!

själva vitsen är väl att det inte ’blir’ punka. rullmotstånd och vikt hittills inte avgörande bättre.

och det är en del underhållsjobb med slanglöst, t ex fylla på gucka med jämna mellanrum.

en annan är att tunga åkare som faktiskt behöver ett högre däcktryck inte kan använda det.
Det blir ett dumt cirkelresonemang, det fattar du väl?

Jag tycker det är värt det eftersom man kan köra med lågt tryck utan att få 'pinch'-punka. Gick från punka stup i kvarten till att inte få en enda förra säsongen.

GP5000TL med gukka är inte lättare och har inte lägre rullmotstånd än GP5000 med latexslang.

Därom tvista de lärda.

In theory that means sealant isn't required, but Continental recommend you use 30-60ml of sealant to protect against punctures. Everything else being equal that extra layer also means increased rolling resistance, but it seems everything else is far from equal. According to Jarno Bierman at bicyclerollingresistance.com, the tubeless GP 5000 has very low rolling resistance(link is external), second only to the Vittoria Corsa Speed Open TLR, which has thinner tread.”

Jag tycker i likhet med leksakspojken ovan inte heller att det är något större besvär med slanglöst.

Om du tycker det är roligare att byta slang så kör vidare på det. Annan finns det väl inte riktigt några negativa saker med tubeless. Jag har då aldrig märkt ngt annat.

Jag har kört med tubeless på lvg en 2016 och tycker det fungerar helt OK.
Nu har jag iofs flera hjulpar, flera cyklar men har än så länge inte sett några direkta nackdelar med tubeless utöver en trilskande ventil vid ett tillfälle.
Har inte haft några punkteringar (vad jag vet) men å andra sidan har jag sällan det med slang heller.
Kan inte påstå att jag känner stor skillnad i rullmotstånd eller att det är så¨bökigt att montera men en fördel är tveklöst att det till viss del begränsar risken för genomslagspunkteringar om man kör på lite sämre vägar.

Vart lite olika bud i tråden. Nu vet jag inte vad jag ska tro. :) Jag hade hoppats få en liten prestanda-boost av att köra slanglöst eftersom däcken är ganska dyra.

De däck jag kikar på är Continental Grand Prix 5000 Tubeless 28mm 700 för 700 kr/st och Schwalbe Tire Pro One TL-easy for 500 kr/st. Butiken som har dem har lovat att de fixar installationen åt mig om jag köper ett par.

Har du kört butylslang innan blir det en boost. Har du kört latexslang i däck med motsvarande gummiblandingar som de däck du tittar på nu är det mycket liten skillnad. Tubeless är ju framtiden, det är lite som med skivbroms, det kommer att ta över vare sig man vill eller ej. Själv kommer jag köra med gammeldags latexslang på racern ett tag till, men det är ju inte en framtidsteknologi direkt...

Vart lite olika bud i tråden. Nu vet jag inte vad jag ska tro. :) Jag hade hoppats få en liten prestanda-boost av att köra slanglöst eftersom däcken är ganska dyra.

De däck jag kikar på är Continental Grand Prix 5000 Tubeless 28mm 700 för 700 kr/st och Schwalbe Tire Pro One TL-easy for 500 kr/st. Butiken som har dem har lovat att de fixar installationen åt mig om jag köper ett par.
Gp5000 går ju att hitta för ca 45 euro från europeiska webbshoppar. Inte så svårt att montera själv, kan ju vara bra att veta hur man gör också.

Du behöver ingen kompressor för att poppa däck. Jag har poppat MTB-däck utan varken kompressor eller lufttank, så då ska du väl kunna poppa ett par landsvägsdäck utan kompressor. :P

Och ja, det är värt "besväret". Har du hjul och däck som är TLR, och du inte slarvar med tejpningen runt fälgen, så ska det gå fint! Lite kladd initialt, men inget som kommer ge dig några bestående men. ;) Kör i vind!

För mig var det helt omöjligt att få till det utan kompressor. Luften smet ut snabbare än jag orkade pumpa i. Lånade grannens kompressor o pop sa det så var det tätt. Har du nåt tips på hur man gör utan kompressor? Däcket utan slang/luft är ju alldeles fladdrigt på fälgen... :-)

Jag har fixat tre hjulpar med tubeless med en vanlig pump (SKS Airworx 10.0). Ett par 42mm, två par plusdäck. Fabrikstejpade fälgar från Hunt och Mavic.

På med däcket, ur med ventilen, i med vätska. Snurra lite. Pumpa, pumpa, pumpa. Bli förbannad för att det inte tätar. Tryck med handen där det läcker mest. Pumpa mer. Efter ett par minuter har det satt sig varje gång. Hade onekligen varit enklare med en kompressor, men nog går det utan.

Jag har fixat tre hjulpar med tubeless med en vanlig pump (SKS Airworx 10.0). Ett par 42mm, två par plusdäck. Fabrikstejpade fälgar från Hunt och Mavic.

På med däcket, ur med ventilen, i med vätska. Snurra lite. Pumpa, pumpa, pumpa. Bli förbannad för att det inte tätar. Tryck med handen där det läcker mest. Pumpa mer. Efter ett par minuter har det satt sig varje gång. Hade onekligen varit enklare med en kompressor, men nog går det utan.

Aha det förklarar saken. Jag satte däcket först sen fyllde på via ventilen... kanske hade gått om jag slängt i vätskan först men men

För mig var det helt omöjligt att få till det utan kompressor. Luften smet ut snabbare än jag orkade pumpa i. Lånade grannens kompressor o pop sa det så var det tätt. Har du nåt tips på hur man gör utan kompressor? Däcket utan slang/luft är ju alldeles fladdrigt på fälgen... :-)
Det beror nog mest på att kombinationen däck och fälg passar för slappt. Sätt ett fälgband ovanpå tejpen så blir det mindre glappt. Det finns såna som dessutom är täta så man slipper tejp, men risken finns att de tjorvar sig när man monterar däcket. Måste vara precis lagom brett.

Edit: Aha, LVG. Ja då är kanske inte fälgen ens utformad för att köra slanglöst, alltså med lite högre fälgbotten och försänkningar för kanttråden längst ut, utan istället bara u-formad.

Senast ändrad:
Jag är inte sugen på att byta. Varje (!) långtur den här säsongen, med ett snitt på 10 deltagare, har det varit någon som fått punka på tubeless. Det tar tid, för det krävs ofta en slang eftersom det varit däckssidor som skurits upp och ofta trilskas däcken så till den grad att några däcksjärn (vanliga blå Park) gått av. När standarden satt sig kan jag ompröva, men själv har jag trots att jag kör tubdäck (Conti Comp 25 mm med en skvätt Stans i) inte fått punka på 750 mil, inklusive en hel del grusväg.
På MTB rullar jag inte en meter utan slanglöst, men för racer är tekniken inte mogen än.

Jag är inte sugen på att byta. Varje (!) långtur den här säsongen, med ett snitt på 10 deltagare, har det varit någon som fått punka på tubeless. Det tar tid, för det krävs ofta en slang eftersom det varit däckssidor som skurits upp och ofta trilskas däcken så till den grad att några däcksjärn (vanliga blå Park) gått av. När standarden satt sig kan jag ompröva, men själv har jag trots att jag kör tubdäck (Conti Comp 25 mm med en skvätt Stans i) inte fått punka på 750 mil, inklusive en hel del grusväg.
På MTB rullar jag inte en meter utan slanglöst, men för racer är tekniken inte mogen än.

Uppskurna däcksidor hade dina medcyklister knappast klarat med slang i heller utan att punka. Sen kan jag hålla med om att det krävs mer standardisering gällande däck och fälg men de kombinationer av lvg / gravel däck och fälg jag monterat på sistone har alla funkat fint, tätat med fotpump och inte krävt några däckjärn som offer. Så köper man nytt idag bör det funka.
Du slipper dessutom klassikern med klämd slang mellan däck och fälg. Har ju hänt mer än en gång att stackarn som fått punka har fått börja om igen. Däckjärn har jag dessutom knäckt fler på vanliga däck som inte gillade fälgarna och vice versa än på tubeless genom åren. Sen håller vi DH-däck utanför diskussionen för det är ett kapitel för sig om man ska snacka knäckta avtagare:)

Köpte en beg. cykel förra vecka med tubeless, tyvärr så läkte skite precis överallt. Var nästan tomt på luft efter varje körning, (inte jättekul på brukshojen) så mitt förtroendet för tubeless försvann litegrann. Blev gammal hederlig slang istället.

Kör tubeless på alla mina hjul (mtb, gravel, lvg). Enda problemet jag haft är att poppa gp5000 tl med vanlig handpump men med kompressor har det gått lätt.
Kör med ca 60psi i 28mm gp5000 och de är ruskigt sköna och snabba. Ingen punka på 2 år och ca 1500 mil. Har inte ens fyllt på gucka i framdäcket i år..

Köpte en beg. cykel förra vecka med tubeless, tyvärr så läkte skite precis överallt. Var nästan tomt på luft efter varje körning, (inte jättekul på brukshojen) så mitt förtroendet för tubeless försvann litegrann. Blev gammal hederlig slang istället.

Ok men det kanske inte är rätt grunder att göra en bedömning på. Bevisligen var ju inte systemet rätt monterat och läckte någonstans. Rätt monterat med vettiga däck ska det inte läcka så.

Kört med slang på lvg och grus sedan 1997-98 nån gång. Haft en punka (skuren däcksida). Cyklarna står över vintern, skönt att bara pumpa och köra när våren kommer!

Jag har iofs aldrig poppat landsvägsdäck så ska nog inte yttra mig egentligen. :D Det minsta däcket jag poppat var ett 650x47-däck. Däremot så har däcken och fälgen varit jäkligt tajt fit på alla cyklar jag poppat och det har inte känts sladdrigt alls. Jag poppar alltid en gång utan vätska för att sätta däcket på plats, sen bänder jag upp en liten del av ena sidan på däcket med däckjärn, sätter fast däckjärnet i en eker så det är öppet men också lätt att få tillbaka däcket på fälgen igen, sen häller jag i vätska och poppar igen.

Som sagt, jag har ju köpt cyklar vars däck och fälg fungerat väldigt bra tillsammans. Jag har kanske haft tur också? Jag vet inte. Däremot har det ju hänt att vissa däck inte hållt trycket lika länge som andra, men det är nog rätt normalt.

Min erfarenhet är att läckage oftast beror på att det varit dåligt tejpat (luftbubblor). Bara att göra om isf. I ett fall la jag ytterligare ett lager. Sen höll det tätt.

Har man lite fler cyklar än man hinner cykla på är tubeless dålig eftersom vätskan torkar. Av-tublessade en cykel igår av den anledningen

Ok men det kanske inte är rätt grunder att göra en bedömning på. Bevisligen var ju inte systemet rätt monterat och läckte någonstans. Rätt monterat med vettiga däck ska det inte läcka så.

Så är det säkert, eftersom jag är rätt så ny inom cykling överlag så lär jag mig fortfarande ganska mycket. Det är säkert jättebra när det fungerar som är tänkt. Men man blir ju lite avskräckt som nybörjare när det blir så. Jag kommer säkerligen ge det flera försök men när jag är säker på att allt är rätt :)

Slanglöst på MTB är inga konstigheter, knappt ens på grusbushojar med 38-40-nånting millimeter breda däck. När det går smalare än så det erfarenhetsmässigt exponentiellt svårare att få till kombinationen hjul och däck. När det funkar som det ska (och det här är ju nästan alltid när det antingen är hjul och däck från samma märke/tillverkare, alternativt en kombination som fått tillverkarnas uttalade välsignelse) är det magnifikt bra och enkelt, men slanglöst för landsväg är en förjävla omogen teknik som nästan är att betrakta som systemlösningar.

TS har ju fått svar på sin fråga, men jag klämmer ändå in en åsikt; ja, jag hade nog föredragit slanglöst för jobbpendling just på grund av den minskade risken för stickpunkteringar (vilket åtminstone i min del av byn är relevant - glas, stift, stenkross, bös, kanyler...), men jag hade nog valt ett annan däck än GP5000 för pendlingsbruk till förmån för något liiite stadigare (inte minst tuffare däckssidor).

Om det funkar med slanglöst på jobbpendlaren så skulle jag gärna köra det! Det suger ju verkligen att få punka på en smutsig cykel med skärmar, växlar och annat djävulskap och dessutom garanterat inte ha tid för det oväntade stoppet. Med pendlarmässiga däck händer det mer sällan än med snabba lätta 28 mm såklart men ändå.

På MTB kan jag bara hålla med ovan om att det är väldigt värt, av en massa skäl, men på några hjul måste trycket fyllas på inför varje tur, det vore ju trist på jobbpendlaren.

Tillbaka
Topp