Är tubeless däck värt besväret?

Kör man på mycket dödsgrusade vägar med tunna däck får man punktering även med slanglöst. Man får färre men förr eller senare får man ta och traska hem då med
Har fått 2 punkteringar pga vasst lösgrus på körbanan. Båda gångerna har luften pyst ut lite långsammare pga tätningsvätskan och jag har kunnat bromsa kontrollerat.
Jag körde en utför i en skarp s-kurva i drygt 50 km/h när framdäcket fick ett snitt i sidoväggen och kunde bromsa ner farten innan däcket var tomt på luft. Med slang i däcket hade luften försvunnit på 1 sekund och jag hade kört omkull. Inser att tubdäck kanske inte är så dumt i en sådan situation.

Tubeless är det bästa som har hänt sedan färdigskivat bröd.
Har inte provat TL på min LVG-hoj än, men det närmar sig ett test. Kör nu med latexslang och börjar att bli lite less på att få pumpa inför varje pass på räsern.

Om du behöver traska hem så här du inte gjort läxan.

Det har du rätt i men vilken läxa? Att inte köra på slitna slanglösa däck? Jag tror inte jag är ensam om att köra pendlingscyklar tills något rasar och när det gäller tublöst har det hänt en gång! Vanligtvis när jag får gå hem är det för att kedjan går av så är du en person som sköter om grejjer ordentligt är det kanske eller ingen risk eller?

Pendlarhojen kör tublöst nu och jag är nöjd med det. Står och väger lite över om jag ska fortsätta krångla med det på lvg eller inte

3242km på mina slanglösa cyklar och ingen punka ännu! 2458km på min Roadlite med slang - EN PUNKA! I rest my case! ;P

Skämt åsido, jag älskar att köra slanglöst. Kan var mek ibland såklart, en del tycker det är lite kostsamt också, men så himla värt det! Även om man som jag haft lite tur så är det en trygghet med slanglöst. Bara det är värt det tycker jag! :D

Tubeless är det bästa som har hänt sedan färdigskivat bröd.
Har inte provat TL på min LVG-hoj än, men det närmar sig ett test. Kör nu med latexslang och börjar att bli lite less på att få pumpa inför varje pass på räsern.

Men TL släpper väl alltid igenom lite och på lvg hoj med så högt tryck kan de väl inte hålla bättre tätt än med slang?

[/QUOTE]
Det har du rätt i men vilken läxa? Att inte köra på slitna slanglösa däck? Jag tror inte jag är ensam om att köra pendlingscyklar tills något rasar och när det gäller tublöst har det hänt en gång! Vanligtvis när jag får gå hem är det för att kedjan går av så är du en person som sköter om grejjer ordentligt är det kanske eller ingen risk eller?

Pendlarhojen kör tublöst nu och jag är nöjd med det. Står och väger lite över om jag ska fortsätta krångla med det på lvg eller inte

Som jag tänker så finns det dels krav men också önskemål på ett cykeldäck.

Kraven är att det ska fungera som tänkt mellan fälg och mark och ta upp stötar och skapa fäste osv. OCH vara möjligt att laga en punktering på med enkla medel.

Önskemålen är olika hos olika personer men lättrullat, bra grepp och lätt hör hemma i denna kategori. Ofta går inte alla egenskaper att kombinera utan man får välja däck efter vad man önskar .

Jag kör slanglöst på alla(2) mina riktiga cyklar (racer och cross/gravel) och har alltid med slang, 2 plastverktyg(Om ett går sönder) och en minimal kolsyrepump. Samtliga kombinationer av fälg/däck går att kränga med ett verktyg och att lägga i en slang är enkelt.

Jag har svårt att se att jag skulle få kedjebrott(fastän det har hänt) och skulle det hända så blir jag stående.

Mitt svar om läxa var för att jag gjorde kopplingen till alla man läst om som aldrig skulle kunna laga en punktering på plats eftersom dom ofta är överlyckliga för att ha lyckats satt däcket hemma i garaget på 2 timmar.

Edit: Korrigerat ljug, jag har 3 cyklar med hjul. Pendlar 4+4 km med slang på gubbtrek.

M

Senast ändrad:
Där kanske du har svaret till att dina däck inte håller trycket lika bra som med slang.

Så är de säkert men kontrollerar man bara luften var gång man ska iväg så är de inga problem. Men har för mig att jag läst att cykeldäcken alltid släpper igenom lite också men de kanske inte stämmer?

Tejp är väl inte så bökigt heller antar jag men min LBS plockade fram de till mig så körde på de.

Jag fattar inte grejen? Slang släpper också luft. Vråltung instegsslang (eller DH-slang) gör det långsamt, lätt fin-butyl snabbare, finlatex så snabbt att man märker det på en långtur. Jag kollar alltid trycket, och toppar upp vid behov, oavsett hur jag gjort för att däcket ska hålla formen.

Fälgar utan hål för ekrarna i fälgbanan borde ju förenkla handhavandet av tubeless. Hur krångligt är det att fixa en trasig eker i fält med en sådan? Allt lovprisande av tubeless gör en nyfiken. Har inget emot slang så länge det inte är så kallt att fingrarna kyls ner vid ett eventuellt byte många mil hemifrån.

Det är hål i fälgen. Tejpas över bara. Sällan man behöver byta ekrar och nipplar i fält. Nån enstaka gång har jag kraschat sönder lite ekrar under snart trettio år på MTB, då fick man snurra och tejpa vraket och rulla hem. Tubelesstejp hade inte gjort det värre...

6FA9F4B5-120F-41A2-B1C3-BB7ED98DE1DF.jpeg

Det är hål i fälgen. Tejpas över bara. Sällan man behöver byta ekrar och nipplar i fält. Nån enstaka gång har jag kraschat sönder lite ekrar under snart trettio år på MTB, då fick man snurra och tejpa vraket och rulla hem. Tubelesstejp hade inte gjort det värre...

Visa bilaga 452996
Det finns fälgar utan hål i, förutom för ventilen då. Med tiden upplever jag att fälgband tar stryk av däckkanter, flyttar på sig och är allmänt besvärliga. Tubelesstejp kanske inte beter sig likadant?

nej tejpen sitter kvar i åratal om den är korrekt ditsatt från början.

de flesta väljer tejpbredd som tar hela botten av fälgen, men på bredare fälgar räcker det att man täcker hålen. det blir då en blottad kant av tejpen, men det är misärfritt så länge den inte ligger nära eller på nedsänkningen där däcket sitter.

ett exempel på hur det kan se ut med smal tejp i bred fälg.Visa bilaga 453003
Åhfan. Jag kollade in detta avsnitt som rekommenderar att tejpen skall vara något bredare än fälgen. Tittar man noggrant ser man att delar av tejpen verkar klättra upp på kanterna vilket jag tänker mig kan ställa till det efter några däckbyten:

Nu blev jag ännu mera tveksam. Verkar finnas många sätt att göra detta på. ?

Åhfan. Jag kollade in detta avsnitt som rekommenderar att tejpen skall vara något bredare än fälgen. Tittar man noggrant ser man att delar av tejpen verkar klättra upp på kanterna vilket jag tänker mig kan ställa till det efter några däckbyten:

Har kört med massor av olika tejper, Joes, Schwalbe, Raceface, Gorilla osv osv, och varierande bredder, vissa smalare, vissa breda, funkar kanon.
Vissa kör ju med vanlig, smal eltejp.
Tejpa och kör.

Köp en bra pump också. Typ en liknade den här.

du behöver inte vara tveksam. ett stort flertal tejper funkar. går de hela innerbredden på fälgen är klistret okänsligt, men ska man ha smalare tejp behöver det stå emot tätmjölken, som har en upplösande effekt på på vissa varianter.

en som står emot bra är tesa 4289, som du ser på den röda fälgen ovan. den lär vara samma som stanstejp förutom priset som är en bråkdel.

Det knastrade i kolfiberfälgen när jag försökte bända på ett sjukt trångt TL-däck med däckjärn på grushojen i höstas.
Så på den cykeln var det inte värt besväret.

Med slanglös är som med jämställdheten .
Är det problem , då monterar man slang från fickan .
Behöver man bära upp möbler på fjärde ( utan hiss ) , då ringer man människor med
"slangar" i byxorna ?

Sedan jag gick över till slanglöst har jag aldrig upplevt att nya, använd däck varit svår att kränga på. Lätt handkraft och plopp är däcket på plats.

Enkelt, snabbt och smidigt att fylla på en skvätt vätska efter en tid.

Bästa billigaste "uppgradering" jag gjort sedan jag gick över till slanglöst ??

Bästa billigaste "uppgradering"
För mig är det "nergradering" . Personlingen har INGET behov att byta till slanglöst . Är supernöjd och har INGA alls problem med "vanliga" hjul ( jag tävlar inte ).
Glömmer aldrig , när min kompis fick punktering ( gravel däck ) och smutsade min nästan ny jacka för 180 EUR. Det var INTE lätt att tvätta skitet. Vill helst undvika såna situationer ?

Jag i.o.f aldrig haft problem med slangfyllda däck men gillar slanglöst skarpt, speciellt med korvar i. Till våren blir det slanglöst även på räcerhjulen.

Jag tycker mest ( i mitt fall - alltså INGA problem med slangfyllda ) , att det är INTE värd besväret . Inga påfyllningar , behöver inte tänka att trycket faller , jobbigt med flyget ( och jag flyger mycket med mina cyklar ). Stannar med slangfyllda !

Har inget emot slang men funkar fint att flyga med tubeless. Har aldrig släppt ut luft inför flygning.

Sen så om det är mtb och man flyger till länder med mycket taggiga växter så är det tubeless som gäller 100%.

Det kan väl under inga omständigheter vara nåt problem med däck på flyg? Kanske om man kör 11 bar i lvg-däck men för mtb verkar det orimligt.

Bara fått någon enstaka punka med min MTB med slang i. Böt till tubeless i höstas för att pröva, vilket iof var rätt lätt (bara att ta bort slangen, sätta i ventilen, slöt tätt direkt, i med gucka och köra), men fick punka på 3:e turen. Anekdotalt men överväger att bara köra slang igen.

Jag bytte till TL (mtb) när jag tröttnade på ständiga genomslagspunkor bak, så nu kan jag lägga fullt fokus på att ha ihjäl min fälg utan att behöva bekymra mig över slangbyten/reparationer längs vägen.

Jämt kört slang och har inte haft en enda punka på 5,5 år och en bra bit över 7000 mil. Kör mestadels landsväg (+ en del pendling) och det lär nog krävas att slang, däck och fälgar för kantråd ska sluta tillverkas för att jag ska orka gå över till slanglöst.

Senast ändrad:
Slanglöst på allt. Ser på en del utgjutningar att punkteringsskyddet verkligen fungerar….
Lite lägre tryck än slang ger dessutom bättre komfort.
Sänker trycket inför flygresor vilket inte är till något besvär alls eftersom jag även lägger en fotpump i cykelväskan.

Edit, med en sån här grunka https://www.giant-bicycles.com/se/tubeless-sealant-refill---check-syringe är det dessutom en barnlek att kolla om punkavätskan finns kvar i däcket, fylla på eller suga upp inför däckbyte.
Tänker nog aldrig gå tillbaka till slang, lika lite som på bilen ?

Jag tycker mest ( i mitt fall - alltså INGA problem med slangfyllda ) , att det är INTE värd besväret . Inga påfyllningar , behöver inte tänka att trycket faller , jobbigt med flyget ( och jag flyger mycket med mina cyklar ). Stannar med slangfyllda !

Sedan jag började med slanglöst för 9 år sedan har mitt liv blivit punkalöst.

Det är inte det minsta krångligt med att köra slanglöst om man jämför med att få punka...

Har du testat? Annars, släpp sargen. ?

Tillbaka
Topp