Är tubeless däck värt besväret?

Om man aldrig har punka med slang, finns det någon fördel om man ändå bara håller ett gubbtempo hursomhelst? kör rätt låga tryck utan problem(mtb)och håller hårt i "sargen" ?

Har du testat? Annars, släpp sargen. ?
Inte , men cyklar med många som kör slanglöst , och de får punkor också.
Vad gör de då ? Sätter på slang , att komma hem (y)
Och varför ska jag testa , om jag får punka 1-2 ggr om året ? Byter då slang och cyklar vidare. För mig är det INTE värd besväret . Jag svarar bara på frågan :

Är tubeless däck värt besväret ?​

Och varför ska jag testa , om jag får punka 1-2 ggr om året ? Byter då slang och cyklar vidare. För mig är det INTE värd besväret . Jag svarar bara på frågan :

Tar inte folk fram en dart med baconstrip först, eller är det inte ett allmänt känt trick ännu? Eller funkar det sällan i verkligheten?

Vilket besvär?

Att poppa däcket kan väl vara bökigt nån gång. Men däcken håller säkert 3 säsonger för mig, så.

Ja, det är värt (icke-)besväret.
Men är frivilligt ?

Tar inte folk fram en dart med baconstrip först, eller är det inte ett allmänt känt trick ännu? Eller funkar det sällan i verkligheten?

En sardell eller salami kanske? ?
Så gjorde jag på en enda större punktering jag upplevd med slanglöst. Betydligt enklare än att hålla på att kränga däck och passa slang. Höll resten av däckets livstid dessutom.
Uppenbart tror somliga att det är ett ”besvär” med slanglöst. Enklare än slang IMHO men varför ens försöka övertyga de frälsta?

En sardell eller salami kanske? ?
Så gjorde jag på en enda större punktering jag upplevd med slanglöst. Betydligt enklare än att hålla på att kränga däck och passa slang. Höll resten av däckets livstid dessutom.
Uppenbart tror somliga att det är ett ”besvär” med slanglöst. Enklare än slang IMHO men varför ens försöka övertyga de frälsta?
Om man bortser från punkteringar, är det skillnad på åkkänslan med tubeless(mtb) som tubdäck på landsväg var/är? försöker bara hitta en anledning att prova vilket jag funderat på ett tag!

Om man bortser från punkteringar, är det skillnad på åkkänslan med tubeless(mtb) som tubdäck på landsväg var/är? försöker bara hitta en anledning att prova vilket jag funderat på ett tag!

Om du frågar mig?
Ingen aning. Jag har inte kört slanglöst på varken samma cykel, lika hjul eller lika däck som de jag kört med slang.
Men har funnit det så problemlöst att det vore idiotisk att återgå till slang.

Kör 50/50 då jag aldrig lyckades poppa mitt bakhjul. Det bästa av två världar tänker jag.

Kollat att däck och fälg ska vara kompatibla?
Det ser ut som det finns en ETRTO-standard sedan ett tag tillbaka och att däck-och fälgtillverkare äntligen pratar samma språk. Det var inte nödvändigtvis fallet för bara något år sedan.

Kollat att däck och fälg ska vara kompatibla?
Det ser ut som det finns en ETRTO-standard sedan ett tag tillbaka och att däck-och fälgtillverkare äntligen pratar samma språk. Det var inte nödvändigtvis fallet för bara något år sedan.
Ja, fast nu var det ett par år sedan jag försökte sist. Det var under några helvetiska dygn jag provade alla trix på Youtube innan jag blödandes gav upp. Jag kommer inte att försöka mer på den cykeln.

Trampar just nu runt på en lånecykel som kom tubeless från fabrik. När det fryser ute så börjar ventilerna läcka, främst bak. Det känns som att den nästan sitter lite löst och att det pyser från den. När jag kommer in i värmen fungerar allt som det ska igen och ventilen sitter fast.

Ngn med liknande erfarenhet? Är det fukt som kommit in som fryser? För lite gucka?

Ventilhålet i fälgen läcker eller ventilen? Själva ventilen vet nog inte om att det är slanglöst.

Edit. Gummigrejen kanske blir för hård för att täta men det låter konstigt

Ja, fast nu var det ett par år sedan jag försökte sist. Det var under några helvetiska dygn jag provade alla trix på Youtube innan jag blödandes gav upp. Jag kommer inte att försöka mer på den cykeln.

Trampar just nu runt på en lånecykel som kom tubeless från fabrik. När det fryser ute så börjar ventilerna läcka, främst bak. Det känns som att den nästan sitter lite löst och att det pyser från den. När jag kommer in i värmen fungerar allt som det ska igen och ventilen sitter fast.

Ngn med liknande erfarenhet? Är det fukt som kommit in som fryser? För lite gucka?

Har du tajtat till ventilsätet lite med kontramuttern?
Kan ju vara fel på ventilsätet.
Det finns ett par typer av ventilsäten, jag har lite olika men alla funkar. Dels koniska, dels lite avlånga med välvd ovansida som ska monteras utmed fälgens fördjupning. Om den hamnat snett täter den inte ordentligt. Då kan man ju fundera på om den håller tät om den mjuknar lite i värme men krymper i kyla?
Jag hade nog öppnat o tittat lite på insidan.

Det verkar alltså läcka från hålet i fälgen o ventilen sitter lite löst när det är kallt. Ser ingen o-ring på utsidan dock men det är ju å andra sidan från insidan det ska täta. Kanske skulle en o-ring på utsidan hjälpa till ngt att hålla lite spänn i ventilen?

Skit samma, cykeln ska skickas tillbaka nu så då är det problemet löst.

Edit: Det kan säkert vara en anledning att ventilsätet är assymetriskt/ska monteras med rätt vinkel.

Det verkar alltså läcka från hålet i fälgen o ventilen sitter lite löst när det är kallt. Ser ingen o-ring på utsidan dock men det är ju å andra sidan från insidan det ska täta. Kanske skulle en o-ring på utsidan hjälpa till ngt att hålla lite spänn i ventilen?

Kan du inte spänna åt? Jag har oring.

Här är de två vanligaste ventiltyperna för slanglöst. Som du ser är det en tätning på insidan somska va tajt mot fälgtejp/fälg.
Kan ju va bra att veta när du får din nya cykel med slanglöst ?

7DA70EB1-2FBD-45E4-BA65-CD4CB74DE62D.jpeg

Inga av mina har o-ring men det sitter uppenbart på chris king- ventilerna på övre bilden. Vad det nu ska va bra för på ihåliga fälgar.

Bilagor

• 61F3A36D-E10E-47EC-99A3-9AB37E965E88.jpeg
    61F3A36D-E10E-47EC-99A3-9AB37E965E88.jpeg
    22.7 KB · Besök: 37
Har stött på båda ventiltyperna och som sagt kan ju en förklaring vara att ventilen är av typen längs ner som har hamnat på sniskan. Tänkte inte på att försöka vrida ventilen ngt o försöka, kanske hade det hjälpt.

När jag var ute sist då det hände så hade jag ingen tång och det hjälpte inte att dra åt med handkraft, det släppte ganska direkt och ventilen vart lös igen.

Jag tycker mest ( i mitt fall - alltså INGA problem med slangfyllda ) , att det är INTE värd besväret . Inga påfyllningar , behöver inte tänka att trycket faller , jobbigt med flyget ( och jag flyger mycket med mina cyklar ). Stannar med slangfyllda !

Kan du förklara det här med flyg-problem?

För konstigt att flygplanet inte kommer ner med platta hjul eller dom som reser med rullstol.

Senast ändrad:
Jag måste erkänna att jag var avigt inställd till TLR för 10-15 år sedan. Tyckte det verkade jobbigt.

Det ÄR inte så jobbigt och kladdigt. Man får vara lite bestämd bara. Kan vara lite bökigt första ggn. Sedan går det som en dans.

Mitt tips är att poppa däcken INNAN vätska fylls på. Första ggn jag stansade så small det SATAN! Gegga på hela altanen. Och smällen! ?

Vätskan hamnade på däck/fälgsidan. Vid 4BAR lämnade däcket fälgen. Och det men BESKED. ?

Köpte en kospruta hos veterinären och en kägelavtagare hos LBS. Sedan dess går det bra. ?

Om du kör med lika högt tryck som du kör med slang så får man nog vara finsmakare för att märka någon skillnad, men du kan ju gå ner rejält i tryck med slanglöst, speciellt om du lägger i en korv. Med korv och ca 1 bar i däcken är det en sjuhelsickes skillnad mot de 1.7 eller vad jag nu var tvungen att köra med slang, och då fick jag ändå ett par genomslagspunkor. Mjukt, följsamt och världens grepp.

Kan du förklara det här med flyg-problem?

För konstigt att flygplanet inte kommer ner med platta hjul eller dom som reser med rullstol.

Problemet skulle väl vara att det sker ett visst tryckfall mellan himmel och jord. Det vet väl alla som gäspat och haft sig när planet åker upp å ner.
Om det sen är så stort att det skulle ha betydelse är en annan sak.
Och planets däck är förhoppningsvis av en annan kaliber än cykeldäck.
Har för mig att åtminstone vissa bolag kräver tomma däck, fast de har ju så mycket annat konstigt för sig så - men att pysa lite bara utifall är väl inget besvär.

Med moderna fälgar och däck är tubeless lika lätt som slang, fast mycket bättre. Med gammalt / konstigt dimensionerat möt kan det vara jobbigt. MTB sidan har sedan länge kommit tillrätta med barnsjukdomarna och numera börjar det bli riktigt bra på landsväg också. Om man ska vara motståndare så är det på landsväg vinsterna är minst med TL. På MTB och gravel där lågt tryck ger stora fördelar och Snake bites är ett större problem är det oslagbart.

Oj, nu fick jag lite Vibbe vibbar ?

Jag upplever en bättre åkkänsla på både landsväg och CX med slanglöst, men det kan förstås bara vara psykiskt. På CX brukar jag köra slanglöst på träning, eftersom jag sällan vill köra tub då. Slang är i det närmaste otänkbart, eftersom man måste ha så högt tryck för att inte få genomslagspunka.

Tillbaka
Topp