Är tubeless däck värt besväret?

Eftersom djur som hundar/katter mfl transporteras i bagageutrymemt utan att något händer utgår jag från att ett cykeldäck av gummi klarar sig ?
Grejer som ligger lite löst och vibrerar kan skava hål på en gummislang. Däckkrängarna låg inte helt fixerade i min mtbsadelväska och när slangen väl behövdes efter ca 1 år hade den fått ett hål. Numera ser jag till att slangen ligger skyddad från verktyg samt att väskan är väl komprimerad.

Grejer som ligger lite löst och vibrerar kan skava hål på en gummislang. Däckkrängarna låg inte helt fixerade i min mtbsadelväska och när slangen väl behövdes efter ca 1 år hade den fått ett hål. Numera ser jag till att slangen ligger skyddad från verktyg samt att väskan är väl komprimerad.
Du måste rest långt om flyget tog ett år.

Skavs inte reservslangen sönder oavsett slang eller slanglöst?

På samma tema, kan ni inte lätta på trycket om ni har slanglöst eller däcken ska av och gå i handbagage?

Ni som kör mtb med slang.
En påminnelse:
Inte slänger ni väl gammal slang i skogen bara?
Det måste vara något som trillar ner från flygplan som jag hittat.
(jag har hittat fler än jag vill hitta i somras)

På den tiden jag använde slang så finfördelade jag den håliga slangen på plats i skogen och matade ekorrarna med den. Mycket uppskattat!

Grattis Stumpy, du får sällskap på kvarsittningen...

Behöver ni en ledtråd så blås upp en ballong och fundera på var motståndet kommer ifrån.
Nu ska vi inte gör det för lätt för oss. Vilken termodynamisk ensemble utgår vi från? Vilka storheter kan vi anse vara bevarade (är din ballong i kontakt med ett temperaturbad? är gummit permeabelt? har vi några källor eller sänker utöver inblåsningen?)? Om vi ska räkna på problemet, vilken tillståndsekvation ska vi då utgå från? Tänk om ballongen är så varm att innehållet joniseras och både $\mu$ och N går åt skogen och antalet utvecklade frihetsgrader varierar under försöket!

Jag minns ett försök i fysiksalen. Anno dazumal var det.
En gräddbulle placerades i en glaskupa. Luft pumpades ut och gräddbullen växte o växte. Blev en jättestor gräddbulle i sprängd choklad.
Sen släpptes luften in igen. Och vad kvarstod? En liten vit pöl.
Betänk detta när ni skickar era cyklar med flyg! ?

Jag minns ett försök i fysiksalen. Anno dazumal var det.
En gräddbulle placerades i en glaskupa. Luft pumpades ut och gräddbullen växte o växte. Blev en jättestor gräddbulle i sprängd choklad.
Sen släpptes luften in igen. Och vad kvarstod? En liten vit pöl.
Betänk detta när ni skickar era cyklar med flyg! ?
Ja, det kommer bara vara en stackars cykelpöl kvar när ni är framme

gentemot yttre världsrymden är trycket inne i däcket 1 bar högre än vid havsnivån.

har du alltså fyllt 2 bar blir det nämare 3 bar om utifall tryckkabinen i planet skulle fallera på 10 000 meter. ingen ökning att direkt oroa sig för.

men brukar för säkerhets skull ändå sänka däcktrycket något när jag flyger med cykel. mest för att undvika tjafs vid gaten.

gentemot yttre världsrymden är trycket inne i däcket 1 bar högre än vid havsnivån.

har du alltså fyllt 2 bar blir det nämare 3 bar om utifall tryckkabinen i planet skulle fallera på 10 000 meter. ingen ökning att direkt oroa sig för.

men brukar för säkerhets skull ändå sänka däcktrycket något när jag flyger med cykel. mest för att undvika tjafs vid gaten.

Förstår om det blir tjafs vid gaten om du har med dig din cykel. ?

Om du även i verkligheten har 9 bars tryck i räcern har du för smala däck eller onödigt högt tryck eller både och.
Det tog mig ett år ungefär att övertyga farsan att man inte längre kör typ 9 kg i sulorna.
Bytte hjul på hans räser till ett par breda med tillhörande däck. Han skulle prompt fortsätta med runt 9 kg men tyckte han bara vibrerade fram.

Om du även i verkligheten har 9 bars tryck i räcern har du för smala däck eller onödigt högt tryck eller både och.
Nu har jag inte det då jag rullar på lite bredare däck och till våren trycker jag i korvar på räcerhjulen. Det handlar mer om förklarade att man inte behöver vara nojig att glömma bort däck med högt tryck i ett flygplan.

? Finns flera orsaker, ungefär samma som varför har man korvar på CX eller gravelcyklar, men en av dem är om jag ändå ska köra tubeless och har korvar som passar 700x30 däck, då ser jag ingen orsak att inte ladda hjulen med dem.
Berätta gärna om dessa flera orsaker, "har korvar som passar" ser jag inte som ngn bra orsak.
Vad jag egentligen undrar över är alltså vilka fördelar det finns som överväger nackdelarna (och då ffa den högre rotationsvikten, det extra "krånglet" och den xtra kostnaden) med korvar i räcerhjulen?

Tankeexperiment:
Du blåser upp en balong.
Sedan minskar du det omgivande trycket till hälften. Då kommer balkongen bli dubbelt så stor.
Minska omgivande trycket till en fjärdedel och balongen blir fyra gånger så stor. Om den håller.
Låt omgivande trycket gå mot noll. Vad händer med balongen?
Översätt till cykeldäck.
Du kan inte göra den översättningen. Ballongen håller knappt något tryck, däck är tryckkärl. Trycket blir maximalt en bar högre vid vaccum. Hade du 5,5 bar vid normaltryck så får du 6,45 kanske vid vaccum (däcket expanderar en gnutta). Det smäller inte.

Berätta gärna om dessa flera orsaker, "har korvar som passar" ser jag inte som ngn bra orsak.
Vad jag egentligen undrar över är alltså vilka fördelar det finns som överväger nackdelarna (och då ffa den högre rotationsvikten, det extra "krånglet" och den xtra kostnaden) med korvar i räcerhjulen?
Först vill jag säga jag aldrig haft korvar i mina landvägshjul, men i många andra typer av hjul och ser där fördel. Så för min del blir det ett test att analysera. Korvarna väger 19 gr/st så där borde jag inte uppleva någon känsla på negativ rotationsvikt. Sen vill jag inte påstå att det är krångligt, men det är en annan frågeställning i ämnet. En insats ska fylla en funktion vid lågt tryck, genomslag eller punktering, att skydda fälgen. Som jag resonerar så kan jag utan att känna mig helt osäker vika av på finare grusvägar med allt som hör där till med sten och grus. Fördelarna som jag ser det på räcerhojen är när det blir pyspunka, då hoppas jag att tätningsvätskan ska göra sitt och jag kan cykla vidare utan att vara rädd att det lägre trycket i däcket kommer förstöra fälgen, ponera att jag inte har med mig en reservslang om jag cyklar hemmavid med omnejd vilket ofta sker och jag får en total punktering, då kan jag välja att cykla vidare då korven med däcket gör det möjligt till det. Längre turer är slang och patron alltid med, och så klart kan man inte cykla hur länge som helst på tomt däck. Nu var det en händelse i somras med min XC hoj, vi var ett gäng som körde en längre grusrunda, av fotografiska orsaker kom jag efter och missade avfarten så jag cyklade fel, innan jag fattade det så small det rejält i bakdäcket, ett ca 4 cm stort hål i sidan på däcket, jag vände om och cyklade ca 3 km på korven och däcket till väntande gäng, nu lagade vi till däcket med en strumpa och slang så jag kunde ta mig hem cyklandes de sista 30 km. Om jag resonerar vidare kan jag inte se några direkta nackdelar mot att köra utan korv, utan de fördelar med känsla och funktion som finns är gott nog, i alla fall för mig. Jag kan gärna återkoppla i höst hur det gått, och så klart önskar jag att jag inte får punktering eller ens känner av att hjulen är laddade med korvar.

Först vill jag säga jag aldrig haft korvar i mina landvägshjul, men i många andra typer av hjul och ser där fördel. Så för min del blir det ett test att analysera.
Jag kan gärna återkoppla i höst hur det gått, och så klart önskar jag att jag inte får punktering eller ens känner av att hjulen är laddade med korvar.
Gör gärna det
Men hur märks skillnaden under användn, jmf med däck utan korvar (eller punktering)?

Ja, det stämmer mätt i Kelvin. Nollpunkten kan nog slarvigt beskrivas som en singularitet. Om jag förstått det rätt kan inte noll Kelvin uppnås.
Allt som inte kan uppnås är inte en singularitet. Vad jag minns så kan tillståndet beskrivas rätt så konkret.....men det var länge sen jag gick i skola

Lite bensin i brasan, varför är de så kinkiga med CO2-patroner vid incheckningen? Har någon patron smälld av utan orsak för någon på backen nångång?

/bekymrad skattebetalare.

Köpte nya TL aerohjul till racern. Valde dock bort TL för 25 mm däcken och stoppade i Spez race-slangar. Min erfarenhet av TL på racer är lite för negativa. Har sett stora moln av däckvätska och folk som har fått ringa på hjälp. Att byta en slang, sker 1-2 gånger/säsong är inget problem. På långa randodistanser vill jag åka med förutsägbara problem.

Tillbaka
Topp