Är tubeless däck värt besväret?

Köpte nya TL aerohjul till racern. Valde dock bort TL för 25 mm däcken och stoppade i Spez race-slangar. Min erfarenhet av TL på racer är lite för negativa. Har sett stora moln av däckvätska och folk som har fått ringa på hjälp. Att byta en slang, sker 1-2 gånger/säsong är inget problem. På långa randodistanser vill jag åka med förutsägbara problem.
Jag körde TL hela förra sommaren. Fick inte en enda punka. Om det hade punkat så hade jag satt i en slang som vanligt. Jag så efter sommaren när jag tog av däcken att guckan hade tätat minst en punka.
Jag känner mig helt säker med TL.

Om jag fattat det rätt, ja. Tror det är en grus/MTB-grej i första hand för att kunna köra med väldigt lågt däcktryck utan genomslag.

TL är helt överlägset på långa randodistanser imho, aldrig punkat så jag fått slänga i en slang.
På Sverigetempot fick jag pumpa i lite först i Skövde. Tvivlade själv först och resonerade att sannolikheten för punka är mindre men när den kommer är det värre då däcken är svårare att kränga. Men så svåra är de inte och fördelarna väger över.

Men det är kinkigare än på MTB att hitta bra kombo av däck och fälg.

Jag körde TL hela förra sommaren. Fick inte en enda punka. Om det hade punkat så hade jag satt i en slang som vanligt. Jag så efter sommaren när jag tog av däcken att guckan hade tätat minst en punka.
Hade jag kunnat köra 32mm, dvs med lite lägre tryck och lite hanterligare marginaler hade jag nog satsat på TL. Nu får jag hålla mig på 25 och högre tryck. Då känns slang som ett alternativ. Jämförbar systemvikt. Får se, kanske byter när dessa däck ger upp. Däcktejp och ventiler ligger i lådan.

Jag också numera så länge det är TL både däck och fälgar. Men randocykeln som har äldre fälgar får glatt rulla vidare med slang.

Ni som kör tubeless på landsväg, använder ni samma tätningsvätska som på mtb?

Jag monterade för några dagar sedan nya däck (panaracer gravel king slicks 38mm) och fick punka mitt i slitbanan efter bara 15 mil. 1,5mm stort hål, tätningsvätskan (effetto mariposa) sprayade glatt ner hela cykeln. Jag stannade och höll hålet neråt men all vätska bara trycktes ut på marken utan att täta. Funkar det inte när det är högre tryck i däcket?

På mtb har den vätskan funkat bra för mig länge.

Panaracer har en egen tätningsvätska
panaracer-panaracer-sealsmart-tubeless-sealant-500ml-500ml_91264.jpg

förhoppningsvis borde den fungera bra med panaracerdäck.

läste på lite om vittorias landsvägskorv, och den verkar ju ha sina fördelar. om man utan större viktstraff vill ha ett system att kunna hjälpligt cykla vidare en kortare sträcka.

typ i väntan på en följebil med ett reservhjul.

så en konstruktion som kräver specialverktyg, och som de facto tycks hindra däckbyte ute på vägen eller att ens få av däcket med mål att ta ur korven och kasta in en slang.

annars finns ju det redan uppfunna tvåslangsystemet. är väl en del meck även med det, och större viktstraff...

Jag monterade för några dagar sedan nya däck (panaracer gravel king slicks 38mm) och fick punka mitt i slitbanan efter bara 15 mil. 1,5mm stort hål, tätningsvätskan (effetto mariposa) sprayade glatt ner hela cykeln. Jag stannade och höll hålet neråt men all vätska bara trycktes ut på marken utan att täta. Funkar det inte när det är högre tryck i däcket?
Också min erfarenhet att Caffelatex inte tätar hål speciellt bra. Pyspunkor tätar det, men inte spik och skruvhål. Fungerar lika dåligt i mtb som racer.

Körde med Blue Doc tidigare vilket tätar okej, men lämnar sega snorkråkor efter sig.

Det funkar alldeles utmärkt med lvg-däck. Även med de vanliga vätskorna. Fast några stora hål tätar de inte, evt funkar tex Stans Race i det fallet men det känns mer omständligt att hålla på med.
Däremot en tum-stor lagningsgrunka som denna https://www.bike24.com/p2261772.html är inte alls dum att ha i fickan.

Själv kör jag Stans i alla däck oavsett. Ser på däcken att de har punkterat vid flera tillfällen - spår av latex på ytan - men har aldrig märkt av det. Eftrrsom tätningsvätskan uppenbart gjort vad den är till för.

Senast ändrad:
Har haft Contis egna gucka i mina GP 5000 TL. Inte haft någon punka, vad jag kan minnas, så vet inte hur bra det tätar. CC rekommenderade Stans till Specialized däcken jag skall köra i vår. Har bara rullat med dem ett par rundor utan gucka i höstas.

Har. haft Contis Revoseal på ett par tubdäck, det kan jag inte rekommendera. Klibbar igen ventilröret så man måste ta fram en nål och sticka hål varje gång man ska pumpa.
Att tänka på, med bred fälg och passande däck hamnar man på lite lägre tryck - och då funkar tubeless mycket bättre än om man kör 8 bar :)

Kör doc blue men byter vätska ca var 3e månad eftersom mkt av godiset då fastnat i däcket och det blir diskvatten kvar till slut.

Kör TL på pendlaren och gruscykeln. Har aldrig lyft av däcket för att fylla på vätska, brukar fylla på en skvätt efter ca 6 månader.

På racern med högt tryck så är det fortfarande slang som gäller då fördelarna inte är lika stora, får inte punktering tillräckligt ofta helt enkelt.

Inte. Du skalar ned mera vikt med några veckors mindre kcal-intag.

Sedan slipper du trötta ut kamraterna med svordomarna när det skiter sig.

Absolut inte värt.

Kör Stans på MTB/gravel/lvg.
Har kommit många vätskor de senaste åren, men inga har egentligen gett något extra mot Stans, snarare tvärtom.

Så här enkelt tycker herr Dr. Schwalbe att det är

Ett par tag med minipump så poppar det
He, he! Riktigt så enkelt brukar det kanske inte gå.

Fast nu var ju det där nåt lvg-däck-fälg-kombo iofs. Det kanske går så lätt då? :-)

und falls conti-reifen; innenseite grundlich waschen?

Senast ändrad:
Så här enkelt tycker herr Dr. Schwalbe att det är

Ett par tag med minipump så poppar det
Jag kan slå ett slag för deras easy fit vätska, använder den numera alltid, underlättar för mig.

Jag kan slå ett slag för deras easy fit vätska, använder den numera alltid, underlättar för mig.
Är det smörja för att poppa lättare? Har aldrig haft problem förutom första gången med moderna hjul. Numera tycker jag det funkar att bryta i dem innan trycket blir för högt.
Ventilerna verkar bra.

Jaha. Det är en sak att poppa med golvpump och en annan sak att testa tejpningen 25ggr med golvpump. Pallade inte mer och köpte en kompressor. Ja, vad ska man säga. Väntat resultat. Inga frågor på det.

Hur gör ni med tejpen? Mina egna håller tätt utan gucka men barnets läcker ut genom fälgen.
Ser ni till att det är tätt innan ni fyller på gucka eller chansar ni? Jag har ingen lust att fylla fälgen.

Jo, jag inser att 9 av 10 guckar helt vilt men vad vet jag, de kanske cyklar runt på 300g gucka i fälgen också.

Ni andra hur gör ni?

Jaha. Det är en sak att poppa med golvpump och en annan sak att testa tejpningen 25ggr med golvpump. Pallade inte mer och köpte en kompressor. Ja, vad ska man säga. Väntat resultat. Inga frågor på det.

Hur gör ni med tejpen? Mina egna håller tätt utan gucka men barnets läcker ut genom fälgen.
Ser ni till att det är tätt innan ni fyller på gucka eller chansar ni? Jag har ingen lust att fylla fälgen.

Jo, jag inser att 9 av 10 guckar helt vilt men vad vet jag, de kanske cyklar runt på 300g gucka i fälgen också.

Ni andra hur gör ni?
Jag hade inte heller velat ha 300g i fälgen även om det är brutalt frustrerande när man inte kan lokalisera läckan.

Edit: sist när jag hade samma problem så gjorde jag rent fälgen med kemiskt ren bensin, sen isopropanol och var noga att inte få fett på tejpen. På sista biten där de överlappar tipsade någon här om att torka av försiktigt med isoprop för att verkligen vara säker på att det skulle fästa ordentligt. Sen köpa Tesa 4289 på 50m rulle så att det inte svider lika mycket att dra bort skiten när man misslyckas ?

Edit 2: 66m är rullarna och ligger på ungefär 200kr på amazon.se

Senast ändrad:

Ni andra hur gör ni?
1 Tvätta fälg och däcksida med såpavatten.
2 Tryck i luft med kompressorn och kolla att det är tätt.
3 ta bort ventilen och fyll i gucka
4 pumpa upp däcket igen och studsa det mot golvet så guckan sprider sig inne i däcket.

Jädar vilken bra instruktion ! ?

Jag hade inte heller velat ha 300g i fälgen även om det är brutalt frustrerande när man inte kan lokalisera läckan.

Edit: sist när jag hade samma problem så gjorde jag rent fälgen med kemiskt ren bensin, sen isopropanol och var noga att inte få fett på tejpen. På sista biten där de överlappar tipsade någon här om att torka av försiktigt med isoprop för att verkligen vara säker på att det skulle fästa ordentligt. Sen köpa Tesa 4289 på 50m rulle så att det inte svider lika mycket att dra bort skiten när man misslyckas ?

Edit 2: 66m är rullarna och ligger på ungefär 200kr på amazon.se
Har rengjort med IPA och testat två olika tejp men jag får väl på det igen.
Jag är inte så imponerad av tejpen men nu när du säger det är det kanske mer sannolikt att jag inte får det rent än att schwalbe inte funkar

1 Tvätta fälg och däcksida med såpavatten.
2 Tryck i luft med kompressorn och kolla att det är tätt.
3 ta bort ventilen och fyll i gucka
4 pumpa upp däcket igen och studsa det mot golvet så guckan sprider sig inne i däcket.

Jädar vilken bra instruktion ! ?
Ja men det är inte tätt och jag vågar inte chansa på guckan.

Ja men det är inte tätt och jag vågar inte chansa på guckan.

Gör det.
Fick punka på min nygamla mtb igår. Slangjäveln hade pys efter törne.
Drog ur sagda slangjävel, monterade en slanglösventil, återmonterade däcket, tryckte i luft med kompressorn så det poppade, fyllde drygt en dl Stans, pumpade, skakade och fanskapet är tät. Precis som på mina andra cyklar. TLR däck och tejpade fälgar. Vad kan gå fel?
Slang är tungt och till besvär.

Gör det.
Fick punka på min nygamla mtb igår. Slangjäveln hade pys efter törne.
Drog ur sagda slangjävel, monterade en slanglösventil, återmonterade däcket, tryckte i luft med kompressorn så det poppade, fyllde drygt en dl Stans, pumpade, skakade och fanskapet är tät. Precis som på mina andra cyklar. TLR däck och tejpade fälgar. Vad kan gå fel?
Slang är tungt och till besvär.
Ja men kollade du om det läckte innan guckan? Mina egna hjul är täta innan guckan men inte dessa.
Läcker det för mycket fyller man fälgen. Jag vet bara inte vad som är för mycket. 3 bar går ur på 5 minuter. Möjligen är det vid ventilen och då tror jag det tätar.

Tillbaka
Topp