Är verkligen crescent skit?

Kneecap sa:
Tjena!

Alla märken i Cycleuropegruppen har sina egna modeller också, men samtliga cyklar (förutom Bianchis high-end) tillverkas i samma fabriker och håller samma kvalitet.

Var tillverkas de och av vem? Merida har nämnts. Vad jag sett håller Meridas ramar en klart högre finish, och verkar dessutom ofta betydligt mer genomtänkta än Crescent/Bianchi e.t.c. Å andra sidan lär Merida äga mer än en fabrik...

Der Kaiser sa:
Läs vad jag skriver innan du blir rabiat.

Tjena!

Det gjorde jag och du drog dom flesta cykelförsäljare över samma kam. Jag anser att du har fel och att du pissar på mitt före detta yrke och en stor del av mina kollegor. Jag tar det alltså personligt och blir då lite sur. Rabiat skulle jag då inte säga.

"Ofta" och "många" är inte "alla!".

Du får anse att jag har fel, det anser inte jag, men när du skriver att jag pissar på alla som jobbar i cykelbutik i mitt inlägg har du helt enkelt fel.

Der Kaiser sa:

Du får anse att jag har fel, det anser inte jag, men när du skriver att jag pissar på alla som jobbar i cykelbutik i mitt inlägg har du helt enkelt fel.

Tjena!

Ok, fel av mig att jag skrev alla. Förlåt så mycket att jag råkade skriva lite fel.
Du pissar fortfarande på större delen av den yrkeskåren. Med den inställningen förstår jag om man blir dåligt bemött om man går in i en butik.

Kneecap sa:
Der Kaiser sa:

Tjena!

Ok, fel av mig att jag skrev alla. Förlåt så mycket att jag råkade skriva lite fel.
Du pissar fortfarande på större delen av den yrkeskåren. Med den inställningen förstår jag om man blir dåligt bemött om man går in i en butik.
Det KAN ju vara så att den inställningen kommer av erfarenhet också. Hönan eller ägget liksom...

Om man tänker på just cross country så har märket kastat in en modell med ett pris på 70 000. Stark som den heter är till synes en kopia av Scotts Spark. Ingen egen teknologi eller lösningar beskrivs. Ej heller finns några referenser till tävlingssammanhang.

I den meningen kan dom inte konkurrera med andra märken som Scott (vunnit vm), Cannondale (verkligen sin egen stil), Canyon (mycket detaljer om deras cyklar med belysning på innovationer) eller Allebike (prisvärd, gott rykte, vinster).

Men nu handlade det ju mer om vanliga cyklar.

Det finns massvis med ärligt och kunnigt folk i butiker, men också oroväckande mycket av motsatsen.

Min upplevelse är att man nog lär sig internethandla rätt cykel själv innan man lär sig vilka cykelhandlare som man bör lyssna på eller ej.

Kneecap sa:
Der Kaiser sa:

Tjena!

Tyvärr så är det ofta så att kvalliten och intresset hos personalen i de flesta butiker som nasar cyklar är låg. Orsaken till att det ser så ut kan man ju fundera på, men hur det än är med det så löper en nybörjare rejält stor risk att springa på okunniga oengagerade säljare. Undantag finns givetvis, men svårt för de med begränsad erfarenhet att bedömma kvalliten på hjälpen som erbjuds.

Att bara säga att XXL är kass att alla LBS är bra stämmer inte heller även om utsagan oftare är sann än falsk. Det finns (ibland) duktigt folk på bespottade XXL och Decathlon likväl som det finns riktiga troll i lokala cykelverkstäder.

En liten parantes: att låta cykeln stå ute året runt utan service är som att Aldrig byta kamrem eller fylla på olja i en gammal bil och tycka det är dålig kvalitet när motorn skär. Eller bli arg på en klocka när den stannar - och man aldrig bytt batteri. Cyklar är avancerade mekaniska produkter och bör skötas därefter. Olja, tvätta, förvara under tak, byt slitdelar regelbundet så håller alla cyklar i 100 år.

Klämde lite på några Crescent när jag var förbi på Intersport nere på byn nyligen. Definitivt inte skit, men priserna är rätt höga för vad man får.

Tänk att ni har besökt så många LBS så att det blir statistiskt säkerställt och inte anekdotiskt. Är det alla LBS inom 1 km, 1 mil eller 10 mil?

Miss Lycka 2.0 sa:
Tänk att ni har besökt så många LBS så att det blir statistiskt säkerställt och inte anekdotiskt. Är det alla LBS inom 1 km, 1 mil eller 10 mil?

Hur långt uppe i Norrland bor man om man anser 10 mil vara "lokalt"?

Ja, jag jag besökt alla mina lokala cykelbutiker.
Nej, jag har inte besökt alla cykelbutiker inom 10 mil.

Men jag är fortfarande sjukt nyfiken på att besöka din lokala butik som verkar vara så bra.
Väntar fortfarande på att du ska berätta vart den finns!

Självklart finns det duktiga mekaniker. Det konstiga är att det finns en enda som inte kan justera växlar. Eller som monterar slx handtag på sram bromsar.

Liten sammanfattning så långt. Förhållandet bra-dåliga LBS är 30%-70% menar några, motståndarna säger tvärtom 70%-30%. År vi hyfsat eniga om själva siffrorna innan vi gräver ner oss i skyttegravarna? Om diskussionen fortsätter några sidor till så tror jag att vi kan komma fram till vilken sida som har rätt. Så, ge er inte!

N_sandstrom sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Hur långt uppe i Norrland bor man om man anser 10 mil vara "lokalt"?

Ja, jag jag besökt alla mina lokala cykelbutiker.
Nej, jag har inte besökt alla cykelbutiker inom 10 mil.

Men jag är fortfarande sjukt nyfiken på att besöka din lokala butik som verkar vara så bra.
Väntar fortfarande på att du ska berätta vart den finns!

Man behöver inte så långt för att det ska räknas som lokalt, i alla fall för cykelbutiker. Mina lokalaste rena cykelbutiker ligger 10 mil bort.

Då har jag bara lite mer Sverige neråt mot vad jag har uppåt....

Rent filosofisk fråga, vad går gränsen i rena avstånd för att man inte ska ha en lokal cykelbutik?

20 min ToR är ett halvt dagsprojekt och soppapengar motsvarande en bunt internetköp.

Skulle jag bo i Uppsala så skulle jag tex inte tycka att min lokala Apple-butik låg i Stockholm, jag skulle helt enkelt inte ha någon lokal Applebutik.

Men jag har bott i storstadsförorter hela livet, så mitt perspektiv på avstånd är inget annat än just mitt eget.

Bänder tillbaka frågan till om Crescent är skit eller inte.... jag har ingen uppfattning om det men det som verkligen är trist är hur man kan förstöra det enda riktigt klassiska varumärke (cykel) vi har haft i Sverige. Vi kunde ju haft en svensk motsvarighet till Colnago, Merckx etc med tävlingstraditioner, unik färg och stripes. Nu är det nog tyvärr för sent.... Lite som med Opel, kvittar vad dom gör det blir aldrig en cool bil även om kvalitet, design, prestanda är likvärdig med de flesta andra märken. Happy har diskuterat Crescents förfall tidigare
https://happyride.se/forum/read.php/1/609482/609559

Senast ändrad:
N_sandstrom sa:
Rent filosofisk fråga, vad går gränsen i rena avstånd för att man inte ska ha en lokal cykelbutik?

20 min ToR är ett halvt dagsprojekt och soppapengar motsvarande en bunt internetköp.

Skulle jag bo i Uppsala så skulle jag tex inte tycka att min lokala Apple-butik låg i Stockholm, jag skulle helt enkelt inte ha någon lokal Applebutik.

Men jag har bott i storstadsförorter hela livet, så mitt perspektiv på avstånd är inget annat än just mitt eget.

Tjena!

Avståndet är som sagt relaterat till vart man bor. Bor man i storstäder så är det mesta som inte ligger inom två stadsdelar långt bort. Bor man norr om Gävle och inte i en stad så är dom flesta avstånd rätt korta.
Utefter det får man bedöma vad man själv tolkar som lokalt. När jag bodde i Sthlm tyckte jag att allt söder om söder var långt bort och lite krångligt. När jag bodde i Åre så räknades allt i Östersund som nära.
Nu tycker jag att allt i Kalmar är nära, det är tre mil bort.

Jag antar att du menar 20 mil ToR, 20min kan fasiken inte vara ett halvdagsprojekt ;)
Det händer titt som tätt att jag kör till Växjö för att köpa någon pryl som inte finns här eller i Kalmar. Det är 16 mil ToR, tar två timmar vilket är snabbare än postorder och kostar massiva 105:- i soppa.. Men det kan det vara värt för att slippa vänta. Har jag inte bråttom så beställer jag online.

molleben sa:
Bänder tillbaka frågan till om Crescent är skit eller inte.... jag har ingen uppfattning om det men det som verkligen är trist är hur man kan förstöra det enda riktigt klassiska varumärke (cykel) vi har haft i Sverige. Vi kunde ju haft en svensk motsvarighet till Colnago, Merckx etc med tävlingstraditioner, unik färg och stripes. Nu är det nog tyvärr för sent.... Lite som med Opel, kvittar vad dom gör det blir aldrig en cool bil även om kvalitet, design, prestanda är likvärdig med de flesta andra märken. Happy har diskuterat Crescents förfall tidigare
https://happyride.se/forum/profile.php/1/233

Tjena!

Varför länkar du till Rippa??

Opel och Crescent är en intressant jämförelse. Både har gjort roliga prylar genom tiderna men är numera ganska slätstrukna. Men båda säljer ändå bra.

Skulle kunna tänka mig denna duon i garaget.

7724dcc6-0260-4770-996e-afbf24644f45.jpg

cres68.jpg

Crescent rask 50/60 är ju approved by Sixten... kommer inom kort ha en r60 att rulla stig med.
Har tidigare haft två st stål-Ultima och en Exa från -02. Trivdes mycket bra på dem...

Tjena!

Helt rätt att Skeppshult inte säljs utomlands, men inte fasiken är det dåliga cyklar. Tunga må dom vara men det är alltid hög nivå på komponenter, riktigt välbyggda hjul m.m.

Crescent säljs "inte" utomlands. Men däremot DBS, Kildemoes, Gitane, Bianchi och Puch som alla ägs av Cycleurope och som delar väldigt många modeller, det är bara grafiken som ändras. Klart bättre att sälja ett känt märke i det landet man vill sälja cyklar. Gitane skulle nog inte vara en storsäljare i Sverige t.ex. men säljer som attan i Frankrike.
Salvatore Grimaldi omsätter runt 1,5 miljarder bara i Sverige varje år. Tittar man på siffrorna så ser resultaten inte så bra ut men vem som helst kan räkna ut att pengarna försvinner utomlands av skattetekniska skäl.
Crescent kanske inte är topoftheline, men tillräckligt bra för att kränga enorma mängder av cyklar, har nöjda kunder som återkommer och köper nya Crescent/Monark. Man kan påstå att dom lever på gamla rykten, men skulle man sälja rent skräp så hade man förlorat kunder. Väldig sällan jag har haft en kund som köpt en Crescent som blivit missnöjd.
Hej, NU måste jag lägga mig i denna debatt. Jag har cyklat Crescent Kebne dagligen, sommar som vinter, under ca 25år, och på den tiden har jag avverkat 4st Crescent. En sak är säker- deras kvalitet har blivit sämre och sämre. Den senaste cykeln har jag haft i 3år, och på den tiden har jag bytt kedja+ kassett 3ggr. Pedaler 2ggr.(!) Handtag(de löser upp sig av handsvett och fett!) Urusel kvalitet, så jag letar efter ngt annat märke som fortfarande har kvalitet. Ngt tips ngn?

Den senaste cykeln har jag haft i 3år, och på den tiden har jag bytt kedja+ kassett 3ggr. Pedaler 2ggr.(!)
Men det är väl inte Crescent som tillverkar drivlinan? Enligt spec är det en Shimano rakt igenom, inklusive kedjan.

Hur mår ram och gaffel? Kanske sadel och hjul? Det är väl de delar som eventuellt Crescent själva har tillverkat.

Hej, NU måste jag lägga mig i denna debatt. Jag har cyklat Crescent Kebne dagligen, sommar som vinter, under ca 25år, och på den tiden har jag avverkat 4st Crescent. En sak är säker- deras kvalitet har blivit sämre och sämre. Den senaste cykeln har jag haft i 3år, och på den tiden har jag bytt kedja+ kassett 3ggr. Pedaler 2ggr.(!) Handtag(de löser upp sig av handsvett och fett!) Urusel kvalitet, så jag letar efter ngt annat märke som fortfarande har kvalitet. Ngt tips ngn?
senaste kebne e i mina ögon skräp som är som att cykla på en död fisk då hade ja hellre köpt en white hybrid på xxl eller ännu bättre nishiki pro sld

Men det är väl inte Crescent som tillverkar drivlinan? Enligt spec är det en Shimano rakt igenom, inklusive kedjan.

Hur mår ram och gaffel? Kanske sadel och hjul? Det är väl de delar som eventuellt Crescent själva har tillverkat.
Helt korrekt- det är deras val av underleverantörer och den kvalitet de väljer att paketera under varumärket 'Crescent' som i mitt tycke det har gått utför med. Förmodligen är det det kontinuerliga jagandet av kostnader i tillverkningen av komponenterna som gör att de blir av ngt enklare kvalitet. Bakhjulet har det gått några ekrar på, som jag bytt i samband med kassettbytet, i övrigt så är det OK. Ramen o gaffeln funkar OK, likaså bromsarna. Så allt är inte kasst. Men det är så drygt att drivlinan börjar krånga efter 50-70 mil. Kedjan o drev 'halkar', dvs kuggar ur. Gör att när jag ska ta i och trampa i en uppförsbacke, så går det inget vidare... jag behöver växla ner på en alldeles för låg växel, som inte är så sliten, men då tar jag mig upp iaf. Jag pratade m cykelverkstaden jag brukar lämna in den hos- Team Sportia i Umeå- och de påstår att detta är en normal livslängd på kedja o kassett. Är det så?
Jag förstår att det beror på hur väl man rengör o smörjer kedja och drev såklart. Jag är väl hyfsat noggrann, inte pedant, men ändå, finns det inte drivlinor som håller längre? Jag är beredd att betala en stoor slant för att få HÅLLBARA drivlinor- slitstarka. Det är så sjukt drygt att ständigt behöva lämna in cykeln.

Nu vet jag inte komponentnivå på din drivlina men oavsett det ska den hålla längre än 50-70 mil.
Köp SLX eller uppåt om du har shimano så kommer det garanterat hålla längre.
Och lär dig byta själv. Det är lätt med rätta verktygen.

Lösningen på det dryga med att lämna in är att du lär dig själv hur du gör underhållet och enkla "reparationer" som kedje och kassettbyte.
Det är varken raketforskning eller kärnfysik.
Verktygen som behövs kostar under 500 kronor och håller länge.
Man brukar säga att en kassett håller iaf 3 kedjor med normalt underhåll.
Jag kommer ungefär 2-300mil på en kedja utan att vara en putsnisse men underhåller och sköter om prylarna.
Du får ursäkta men det låter som att underhållet brister i ditt fall och inte cykeln.

mm, jag har gjort några försök med att byta själv... jag är inte särskilt händig tyvärr.. så det har slutat med att jag fått lämna in den ändå. Det hade varit najs att kunna sätta ihop en 'egen' hoj, med de specs och kvalitetsprylar jag vill ha- men jag tror jag skulle ta mig vatten över huvudet då...

om man 'avverkar' cyklar i den takten säger det nog mer om ägaren än om cykeln ifråga. no offense.

att byta slitdelar i drivlinan med det mellanrummet är ju egentligen normalt, men du kan utsträcka intervallen med hjälp av ett stänkskydd som går nästan ner till asfalten.

ett annat bra skydd för drivlinan är att skaffa en kedjeslitagemätare, så du helst inte går över 0,75 procent på kedjan innan byte.

sen brukar jag tjata om att ha en tillräckligt stor framklinga så att man undviker regelbundet bruk av de minsta bakdreven.

@jorgen861 Jag kan tipsa om att köpa Lidls städservetter för att torka av kedjan med.
Sea Breeze luktar godast ?.
Servetterna får den den förvånansvärt ren.
Ta för vana att torka kedja och kassett rena någon gång i veckan och smörj på rätt sätt dvs en droppe på varje rulle,veva runt kedjan i lite maklig takt och torka av kedjan med en trasa.

som kontrast till den rätt arbetsamma insatsen kan man med stänkskydd med stänklapp och lämpligt droppvax köra halvårsvis mellan avtorkning med torr trasa:)

Idag var jag och frugan hos två av våra lokala cykelhandlare för att införskaffa oss varsin ny pendlar/utflykts/brukscykel. Hos båda handlarna blev vi rekomenderade Crescent cyklar. Frugan en Holma 2019 och jag en Atto 2018. Båda två känndes redigt solida och trevliga att cykla på, vi kollade även på en Nishiki och en Merida och det kändes jämfört med Crescenten lite "Biltema". Nu är jag dock väldigt novis på detta med cyklar och senast jag köpte en ny cykel var för 10 år sedan för 2000 spänn på just Biltema, så vad vet jag, men Både Holman och Atton kändes som riktigt fina cyklar, vilket man även utgår från då de skulle kosta ca 15000 ink lite tillbehör tillsammans.

Nu efter lite googlande så är det enda jag läser att just Crescent ska man sky som pesten vilket jag tycker känns lite konstigt men åter igen, vad vet jag.

Nu till mina frågor

1. Stämmer detta, är dessa verkligen så värdelösa eller är detta bara åsikterna av den samlade eliten som bara tittar ramar kandknackade av japanska senseier i ädlaste flygplans aluminium och växelsatser utvecklade av NASA själva? Kommer jag som vanlig medelsvensson verkligen känna skillnad på denna kontra en "premiumcykel" beställd på "cykelsidasomärhetastpånätetjustnu.com"

2. Om dem nu faktiskt är så dåliga som man läser, vad ska man köpa istället? Vi vill ha nått i samma stil och vi vill kunna åka till en cykelhandlare och klämma och känna innan vi köper. Därav går ju allt som bara går att beställa på nätet bort. Vad ska man titta på? Trek, Scott och specialized var "coolt" och "bäst" när jag ung och cyklade på daglig basis är detta fortfarande fallet? Crescent verkar ju iaf vara omåttligt populärt där vi bor då det kryllar av dem och handlarna har högar av dem liggandes.

3. Jag tycker personligen att 8000kr känns dyrt för en cykel men det verkar som att det är ungefär det man får betala för en cykel från ett välkänt märke idag eller är det mesta påslag från cykelhandlarna?

4. Vad är det som är viktigt att kolla på när man ska köpa en ny cykel? Är växelkomponenterna och bromsarna det som "gör" cykeln eller är det hela paketet som är det viktiga om ni förstår vad jag menar?

Jag känner mig lite vilsen i detta, som sagt, jag tyckde dem såg fina ut, känndes bra och gav ett bra intryck men jag vill inte betala 8000 spänn för nått som inte är värt 8000 spänn. Så snälla ös på med eran expertis och gärna med solida argument varför man inte ska köpa en Crescent,eller bra köpråd för andra cyklar!

Väl mött!
Tänk på att skulle det i framtiden behövas reparation av något på cykeln så ska det finnas reservdelar. Då bör ju Crescent vara ett bra alternativ.

Tillbaka
Topp