Är White XC 240 Lite en bra instegs-MTB för barn?

NiklasL

Aktiv medlem
Har en åttaåring (131 cm) som är sugen på att hänga med pappa ut i skogen. Är White XC 240 Lite ett vettigt köp?

XXL har en Scott Roxter också. Lite dyrare, mekaniska skivbromsar men vajerdragningen går inte på ramens undersida som på White. Bättre?

Och utseende.
Rea igen nu ser jag.

Tyvärr är vridreglage på 2021 så om det inte behagar får man byta

Det är han van vid så ingen stor nackdel. Priset är ju svårslaget - fick precis en rabattkupong av en annan kund som gäller bara idag ?

Systersonen fick just en 21a och bromsarna sitter olika pga vridreglage. Det vänstra får ju flyttas in till samma position så det blir någon tvåfingersvariant... Grabben bryr sig inte.

Vi har både en White XC 240 och en Scott Roxter, sonen är 129 cm lång. Tycker båda känns som riktigt vettiga cyklar.

Dock har Roxtern betydligt grövre däck vilket ger lite bättre stötdämpning (båda cyklarna har stela gafflar) i skogen, samt att gaffelvinkel är lite flackare. Det har gett sonen bättre självförtroende över små dropp och hopp för han känner inte att han ska flyga framåt över styret.

På Whiten har jag satt på Rocket Ron men vågade bara köra 2.1 i bredd då fälgen är smal, å andra sidan så rullar de lätt. Gaffeln är lite mer upprätt och cykeln känns lite mer XC helt enkelt (som namnet antyder).

Har du bra pris på Whiten skulle jag slå till, byt däck, och kanske en kortare styrstam, så har du en kanonhoj.

Tillbaka
Topp