Cube Attention Pro eller White XC 290 Pro

Hej,
Min kropp håller inte för löpning längre så tänker köpa en mountainbike för lite cardio. Jag bor i Skåne så i praktiken kommer den nog mest att köras på vanlig väg, men också på lite lättare trails/skog.
Jag har kollat på följande cyklar på XXL:

Är det någon av dessa som är att föredra eller är det mer eller mindre jämnt skägg? Kanske ngt annat alternativ i samma prisklass som ni tänker på.

Tacksam för all input!

Om du har möjlighet åk och kika på dom, köpte cube pga den var snyggare i min mening men om den är bättre eller sämre vet jag ej.

Är dämpad framgaffel nödvändigt? Jag skulle hellre strutta runt på en mtb med stel framgaffel och lättrullade storvolymsdäck, kanske rentav en fatbike.

Grattis till nya hojen!

Du valde helt klart den bättre av de två. Raidon är en vettig framgaffel i den här prisklassen, Deore 1x11 är bra, Maxxis Rekon Race vettiga däck för enklare stig med lågt rullmotstånd, samt en totalvikt på ca 13 kg är riktigt bra (om det stämmer). Det finns mycket sämre specar för 8000:-

Skaffa dig en gaffelpump för att kunna testa dig fram till vad som är optimalt tryck för dig i framgaffeln, se manual på https://www.srsuntour.com/fileadmin/user_upload/Downloads/Consumer/Bike/Owners manuals/Archive/2021/General_Fork_Manual/EN_SR_SUNTOUR_fork_user_manual.pdf

Prova också maximal och minimal rebound inställning för att förstå vad extremlägena ger för olika beteenden på framgaffeln vid stigcykling. Experimentera dig sedan fram till vad som passar dig mellan dessa lägen, det gör stor skillnad för flow och att spara energi på rotiga/steniga stigar.

Vill du köra mer i skogen så börja med att byta bara framdäck till något med köttigare mönster och greppigare gummi, tror du kommer långt så.

Hoppas cykeln passar bra och ger dig många härliga turer!

Senast ändrad:
Grattis till nya hojen!

Du valde helt klart den bättre av de två. Raidon är en vettig framgaffel i den här prisklassen, Deore 1x11 är bra, Maxxis Rekon Race vettiga däck för enklare stig med lågt rullmotstånd, samt en totalvikt på ca 13 kg är riktigt bra (om det stämmer). Det finns mycket sämre specar för 8000:-

Skaffa dig en gaffelpump för att kunna testa dig fram till vad som är optimalt tryck för dig i framgaffeln, se manual på https://www.srsuntour.com/fileadmin/user_upload/Downloads/Consumer/Bike/Owners manuals/Archive/2021/General_Fork_Manual/EN_SR_SUNTOUR_fork_user_manual.pdf

Prova också maximal och minimal rebound inställning för att förstå vad extremlägena ger för olika beteenden på framgaffeln vid stigcykling. Experimentera dig sedan fram till vad som passar dig mellan dessa lägen, det gör stor skillnad för flow och att spara energi på rotiga/steniga stigar.

Vill du köra mer i skogen så börja med att byta bara framdäck till något med köttigare mönster och greppigare gummi, tror du kommer långt så.

Hoppas cykeln passar bra och ger dig många härliga turer!

Grymt svar - Stort tack!

Jag är fullständigt färsk som medlem, men jag får säga att epitetet ”Sveriges trevligaste cykelforum” verkar välförtjänt!

Tillbaka
Topp