Aramis Gravel bikes

PatrikÖhrn

Ny medlem
Aramis Gravel bikes
Är sugen på att investera i en ny Gravel hoj, o fann sidan Aramis bikes som verkar ha fina cyklar till bra pris.
Någon här som känner till dem? Köpt en Aramis bike, eller vet någon som köpt?

gustavgo

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Ingen erfarenhet men verkar som monterar cyklar baserat på kinaramar/hjul. Behöver visserligen inte vara någon fel i det. Tex. Allebike gör i princip samma sak.

Går nog att sätta ihop en identiskt cykel för ~10k mindre än vad de säljer dem för. Så det man betalar extra för är montering, ev. extra kvalitetskontroll samt garanti. Dock är det föga värt om det är bolag som kan gå i konken närsom.

Lite knapert med info om företaget (organisationsnummer etc.), personen som säger sig vara grundare verkar ha lite andra företag men inget kopplat till cyklingtillverkning vad jag kan se. Får lite känslan att det är enmansbolag/garageverksamhet under uppstart.

atorger

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Bygga cyklar från komponenter är inte direkt rocket science så bara delarna är bra så lär det ju vara bra grejer. Kul att göra själv, men blir ofta en dyr historia om man inte har alla verktyg sedan tidigare. Dessutom får man ju när man köper delarna löst själv ingen mängdrabatt på komponenter som stora tillverkare kan få. Gruppset brukar vara svindyrt köpa ett styck löst.

Det man kan spara pengar på jämfört kända märken är ramen. Jag har ingen uppfattning om hur bra just de där lightcarbon-ramarna är.

Tittar man på uppgiven vikt på deras light så säger de 1100 gram för ramen, vilket är ungefär samma vikt som en 3T Exploro ram som kostar 3 ggr så mycket. Så om det bara handlade om vikten är det ju bra.

Tycker det är lite konstigt komponentval att ha egen integrerad cockpit på en gruscykel av den typen, men det spar vikt och pris. Man bör vara säker på sin bikefit och att man gillar vinkeln (och formen) på styret innan man väljer en integrerad cockpit.

Är själv lite frågande till hur mycket designjobb som lagts ner på ramen för att vara gjord för just gruscykling annat än att den tar stora däck. Den verkar inte ha någon rock plate till exempel. Vet inte hur genomtänkt geometrin är heller, kikar man på lightcarbons sida så är det olika styrvinklar för alla storlekar. Att minsta storleken behöver vara slackare för att undvika att man kör in tårna i framhjulet är normalt, men att medium till XL har alla olika verkar lite konstigt. 43 cm långa kedjestag är kanske lite långt om man ändå har kolfiber som rammaterial, då borde man kunna göra dem kortare.

Vikten på hela bygget, 7,7 - 7,8 kilo är imponerande med tanke på att det är en gruscykel, men det är lite oklart hur de har lyckats få så låg totalvikt. Antagligen ganska smala däck på. Hjulen verkar vara rätt påkostade så de är nog ganska lätta (<1400 gram).

NickPick

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Är inte priset rätt bra ändå? 40k oprutat med grx di2. Man får ju lägga på 20 lök för en open. Tänker mig att köpa egen ram från Kina plus hjul dels tar tid och inte är jättebilligt just nu. Kanske ett enkelt val att få ihop en komplett cykel på? Jag skulle kunna tänka mig en aramis.

weldion

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Är inte priset rätt bra ändå? 40k oprutat med grx di2. Man får ju lägga på 20 lök för en open. Tänker mig att köpa egen ram från Kina plus hjul dels tar tid och inte är jättebilligt just nu. Kanske ett enkelt val att få ihop en komplett cykel på? Jag skulle kunna tänka mig en aramis.
Tycker att Aramis skall lägga upp bilder på cyklar som har just de specar som står under bilderna.
Nu så säljs en hoj specad med GRX di2 men har bilder på en hoj med 105-växel t.ex.
Skulle även vilja ha komponenterna ordentligt specade, så man vet exakt vad man köper.
Vikten på hojen känns som den inte riktigt stämmer. Kanske om det är minsta storleken på ramen?

jolov

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
"We are based in Båstad Sweden and all our bikes are hand-built in Sweden"

Är verkligen att montera delar på en kinaram samma sak som att den är handbyggd i Sverige?

atorger

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
"We are based in Båstad Sweden and all our bikes are hand-built in Sweden"

Är verkligen att montera delar på en kinaram samma sak som att den är handbyggd i Sverige?
Ja det tycker jag väl. Men som sagt det finns ju inga maskinbyggda cyklar så det är lite konstigt att skryta om. Men visst, man kan väl hävda att man är lite noggrannare att dra skruvarna med lämplig momentnyckelinställning än om cykeln stressmonteras på svältackord i okänd fabrik i Kina.

En fråga är om de kan leverera, det verkar vara svårt för alla att få tag på cykelkomponenter idag, och de visar ju inte ens bild på den komponentuppsättning de säljer. Gissar att de inte har så stora lager.

Om det är bra pris har jag lite halvdålig koll på att bedöma, och man måste nog speca delarna lite bättre.

Lämpligt är att jämföra med andra märken som har känt bra pris/prestanda som Canyon eller Giant. Specialized, Trek, Cannondale m fl har förvisso bra cyklar men man får inte alls lika mycket för pengarna som exempelvis en Giant.

För drygt 40 kkr från man en Giant Revolt Advanced 1, kolfiber 2x12 elekotroniska växlar (SRAM Rival eTAP):

Antagligen har Aramis bättre hjulbyggen och lägre slutvikt, men annars tycker jag Giant ser ut att vara ett rätt bra budgetalternativ. Jag hade iofs inte valt en dropper post... men vad vet jag det kanske är kul.

jolov

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Ja det tycker jag väl. Men som sagt det finns ju inga maskinbyggda cyklar så det är lite konstigt att skryta om. Men visst, man kan väl hävda att man är lite noggrannare att dra skruvarna med lämplig momentnyckelinställning än om cykeln stressmonteras på svältackord i okänd fabrik i Kina.

Jag får lite samma vibbar som: https://www.instagram.com/p/CWdiRvQKR9s/
Som säljer knivar gjorda i kina, som även finns på exv. aliexpress men som limmar fast handtagen i sverige och därmed påstår att knivarna är handgjorda i sverige :)

"Monterade i sverige" känns kanske lite mindre som att man försöker få folk att tro att det är något det inte är :)

HåkanC

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Efter vad jag har fått lära mig beror det på att EU har skyddstullar på kompletta cyklar (men även på lösa ramar som skall säljas som ramar)
Tydligen slipper man dessa EU-tullar även om cykeln byggs ihop (inom EU) av importerade delar och säljs som komplett cykel, det skall vara pga denna EU-tull som tex Nishiki byggs(monteras) i Gbg.

atorger

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Efter vad jag har fått lära mig beror det på att EU har skyddstullar på kompletta cyklar (men även på lösa ramar som skall säljas som ramar)
Tydligen slipper man dessa EU-tullar även om cykeln byggs ihop (inom EU) av importerade delar och säljs som komplett cykel, det skall vara pga denna EU-tull som tex Nishiki byggs(monteras) i Gbg.
Intressant, det hade jag ingen aaaaaning om. Tänkte att det måste vara svårt att konkurrera med stora budgetjättar i Asien som Giant med att bygga ihop med svensk arbetskraft, men kanske mariginalen finns dold i tullavgifterna? Man lär ju emellertid tappa en del på komponentpriserna om man är en liten spelare som Aramis, kan tänka mig att man få en hel del bättre pris om man köper 1000 st gruppset i stöten från Shimano snarare än 5-10.

PatrikÖhrn

Ny medlem
Aramis Gravel bikes
Bygga cyklar från komponenter är inte direkt rocket science så bara delarna är bra så lär det ju vara bra grejer. Kul att göra själv, men blir ofta en dyr historia om man inte har alla verktyg sedan tidigare. Dessutom får man ju när man köper delarna löst själv ingen mängdrabatt på komponenter som stora tillverkare kan få. Gruppset brukar vara svindyrt köpa ett styck löst.

Det man kan spara pengar på jämfört kända märken är ramen. Jag har ingen uppfattning om hur bra just de där lightcarbon-ramarna är.

Tittar man på uppgiven vikt på deras light så säger de 1100 gram för ramen, vilket är ungefär samma vikt som en 3T Exploro ram som kostar 3 ggr så mycket. Så om det bara handlade om vikten är det ju bra.

Tycker det är lite konstigt komponentval att ha egen integrerad cockpit på en gruscykel av den typen, men det spar vikt och pris. Man bör vara säker på sin bikefit och att man gillar vinkeln (och formen) på styret innan man väljer en integrerad cockpit.

Är själv lite frågande till hur mycket designjobb som lagts ner på ramen för att vara gjord för just gruscykling annat än att den tar stora däck. Den verkar inte ha någon rock plate till exempel. Vet inte hur genomtänkt geometrin är heller, kikar man på lightcarbons sida så är det olika styrvinklar för alla storlekar. Att minsta storleken behöver vara slackare för att undvika att man kör in tårna i framhjulet är normalt, men att medium till XL har alla olika verkar lite konstigt. 43 cm långa kedjestag är kanske lite långt om man ändå har kolfiber som rammaterial, då borde man kunna göra dem kortare.

Vikten på hela bygget, 7,7 - 7,8 kilo är imponerande med tanke på att det är en gruscykel, men det är lite oklart hur de har lyckats få så låg totalvikt. Antagligen ganska smala däck på. Hjulen verkar vara rätt påkostade så de är nog ganska lätta (<1400 gram).
Är inte vass på sätta ihop cyklar själv, så köper nog helst en färdig hoj. Är sugen på den, men det känns som att det är för mycket info på hemsidan, som jag har svårt att hitta bärighet för. Vågar nog därför inte göra ett köp av denna ändå.

PatrikÖhrn

Ny medlem
Aramis Gravel bikes
Är inte denna post ett exempel på smygreklam?
TS enda inlägg och har en avatarbild från helsingborgsklubb
Nej, ingen smygreklam. Fann Aramis via en facebook grupp, och tyckte det verkade bra cyklar. Men har förstått att det är ett nystartat cykelmärke, som i sin tur är registrerat på annat företag, som i sin tur inte har med cykelverksamhet i sin verksamhetsberättelse...så även om cyklarna verkar vara väldigt prisvärda, så vet jag inte om jag vågar satsa mina pengar där, vi får se.

Luktapåblommorna

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Får inte ihop dessa två inlägg
Ramen har avgörande betydelse och jag skulle själv aldrig köpt en så pass dyr noname ram, särskilt inte en ram i kolfiber.
Gäller detta en annan tråd, verkar som du just syftar på den ram som det pratas om i tråden?

Jag kan inget om olika tillverkare av kolfiberramar i Kina men om man vet tillverkaren är det väl inte en noname?
Ändå uttalar du dig?

aben

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Får inte ihop dessa två inlägg

Gäller detta en annan tråd, verkar som du just syftar på den ram som det pratas om i tråden?

Ändå uttalar du dig?
Vad är det du inte får ihop? För mig är det fullt logiskt att om man inte känner till hur en ram är tillverkad och av vem så köper man i princip i blindo, särskilt om det gäller kolfiber där tillverkningsprocessen har så stor betydelse.

Senast ändrad:
Aramis Gravel bikes
Här händer det spännande saker. :cool:

Jag heter Jonas Berlin Klintberg och är en av personerna bakom Aramis bikes.

Låt mig försöka svara på era frågor så ni kan förstå hur vi har tänkt. Till att börja med så är Aramis ett nystartat märke där både idé och testning har gjorts i Båstad. Vi såg en plats i marknaden för cyklar helt i kolfiber, med bra kvalitet och till ett bra pris.

För att kunna hålla kostnaderna nere för alla er som vill köpa cyklar har vi valt att strömlinjeforma hela företaget. Det innebär bland annat att vi har valt att fotografera med en växlegrupp, Shimano 105 i detta fallet, i stället för att bygga ihop alla de kombinationer av cyklar och växelgrupper som vi faktiskt erbjuder. Det står på hemsidan och dessutom är det så att kunden kan vara med och konfigurera sin cykel. Vår jakt på kostnader har även inneburit att vi till viss det använder oss av dekaler på våra cyklar, men det är vi inte unika med ute återfinns bland annat hos Collage och Fulcrum för att nämna några.

Ja, alla cyklar är handbyggda och det gäller även våra. Skillnaden är att vi bygger dem i Sverige och därför kan lämna garanti där man slipper skicka sin cykel världen över om något skulle hända. Vår mekaniker har över 20 års erfarenhet som mekaniker och vi kan även erbjuda service av era cyklar efter köp, något som man till exempel inte kan få om man köper en Canyon.

Den tillverkare som vi använder för kolfiber har en diger kvalitetsprocess som det går att läsa mer om på vår sida. De levererar även till flera välkända märken som vi på grund av NDA inte kan avslöja. Alla komponenter köps från SRAM och Shimano.

Har ni fler frågor så är ni välkomna att höra av er, antingen här eller på info@aramisbikes.com

Senast ändrad:
Aramis Gravel bikes
Är inte vass på sätta ihop cyklar själv, så köper nog helst en färdig hoj. Är sugen på den, men det känns som att det är för mycket info på hemsidan, som jag har svårt att hitta bärighet för. Vågar nog därför inte göra ett köp av denna ändå.
Hej Patrik,

Om det är någon info på vår hemsida som du undrar över så får du gärna fråga.

Mvh Jonas - Aramis Bikes.

Aramis Gravel bikes
Nej, ingen smygreklam. Fann Aramis via en facebook grupp, och tyckte det verkade bra cyklar. Men har förstått att det är ett nystartat cykelmärke, som i sin tur är registrerat på annat företag, som i sin tur inte har med cykelverksamhet i sin verksamhetsberättelse...så även om cyklarna verkar vara väldigt prisvärda, så vet jag inte om jag vågar satsa mina pengar där, vi får se.
Hej Patrik,

Vi har valt att lägga det i ett befintligt företag för att ni alla ska känna er tryggare och kunna se att det finns kapital i kassan för att understödja vår lansering. Allting är inskickat till bolagsverket sedan ett ta tillbaka, dock har de inte fått in informationen i sina system ännu.

Aramis Gravel bikes
Tycker att Aramis skall lägga upp bilder på cyklar som har just de specar som står under bilderna.
Nu så säljs en hoj specad med GRX di2 men har bilder på en hoj med 105-växel t.ex.
Skulle även vilja ha komponenterna ordentligt specade, så man vet exakt vad man köper.
Vikten på hojen känns som den inte riktigt stämmer. Kanske om det är minsta storleken på ramen?
Vikten som är specificerad på hemsidan är cykeln på bilden, som är en 56cm och med Shimano 105.

Aramis Gravel bikes

En fråga är om de kan leverera, det verkar vara svårt för alla att få tag på cykelkomponenter idag, och de visar ju inte ens bild på den komponentuppsättning de säljer. Gissar att de inte har så stora lager.

Om det är bra pris har jag lite halvdålig koll på att bedöma, och man måste nog speca delarna lite bättre.

Lämpligt är att jämföra med andra märken som har känt bra pris/prestanda som Canyon eller Giant. Specialized, Trek, Cannondale m fl har förvisso bra cyklar men man får inte alls lika mycket för pengarna som exempelvis en Giant.

För drygt 40 kkr från man en Giant Revolt Advanced 1, kolfiber 2x12 elekotroniska växlar (SRAM Rival eTAP):

Antagligen har Aramis bättre hjulbyggen och lägre slutvikt, men annars tycker jag Giant ser ut att vara ett rätt bra budgetalternativ. Jag hade iofs inte valt en dropper post... men vad vet jag det kanske är kul.
Det finns många alternativ, men de har en sak gemensamt vilket är användandet av aluminium för att hålla nere kostnaderna. Det innebär också högre vikt och skulle gissa att Giant cykeln väger kring 10kg. Hos Aramis är allt kolfiber. Hjul, cockpit, sadelstolpe, ram och gaffel. Därför kan vi också komma ned under 8kg.

Mvh Jonas - Aramis Bikes

aben

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
.Jag har försökt efterforska lite och för mig är det en ren noname-ram, troligen tillverkad någonstans i Asien, vill man lägga 11' på en sådan får man väl det men inget jag skulle göra i varje fall. Eller ge 36' för en cykel byggd på den ramen med komponenter på 105-nivå.

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Jag heter Jonas Berlin Klintberg och är en av personerna bakom Aramis bikes.
Välkommen
Det är alltid bra med, mer eller mindre, direktkontakt med människorna bakom varumärkena
Ännu bättre och tydligare blir det om du lägger till den citerade texten i din signatur.

Ja, alla cyklar är handbyggda och det gäller även våra. Skillnaden är att vi bygger dem i Sverige och därför kan lämna garanti där man slipper skicka sin cykel världen över om något skulle hända. Vår mekaniker har över 20 års erfarenhet som mekaniker och vi kan även erbjuda service av era cyklar efter köp, något som man till exempel inte kan få om man köper en Canyon.
Men denna service utförs väl i Båstad/där mekanikern har sin verkstad?
Så för den majoritet av svenskarna som inte bor i Båstad, eller tillräckligt nära, måste väl ändå cyklarna skickas till er?

Aramis Gravel bikes
Välkommen
Det är alltid bra med, mer eller mindre, direktkontakt med människorna bakom varumärkena
Ännu bättre och tydligare blir det om du lägger till den citerade texten i din signatur.

Men denna service utförs väl i Båstad/där mekanikern har sin verkstad?
Så för den majoritet av svenskarna som inte bor i Båstad, eller tillräckligt nära, måste väl ändå cyklarna skickas till er?
Signaturen är uppdaterad.

Det stämmer så klart, men det blir inom sverige i alla fall.

Philan

Medlem
Aramis Gravel bikes
Jag tycker ändå att det verkar vara ganska prisvärt, trots att det är "kinaramar". 40k för en komplett grävel med GRX-Di2 är inte dåligt, speciellt med lite efterservice i Sverige.
Men! Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken kinafabrik som producerar ramarna, då hade jag känt mer förtroende. Det är inte så att det är någon hemlighet att de produceras i Kina och inte hemma i Båstad.

T.ex. har jag köpt ramar ifrån Workswell och Yishun förut, det har fungerat finfint och jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa cykel från Aramis med en X-premie för att slippa krångla köpa in delar själv, om jag visste att det var "bra" ramar.

Senast ändrad:
Aramis Gravel bikes
.Jag har försökt efterforska lite och för mig är det en ren noname-ram, troligen tillverkad någonstans i Asien, vill man lägga 11' på en sådan får man väl det men inget jag skulle göra i varje fall. Eller ge 36' för en cykel byggd på den ramen med komponenter på 105-nivå.
Det finns bara en handfull tillverkare av cyklar i kolfiber, samtliga ligger i Asien och det är där som alla cykelmärken tillverkar sina ramar och hjul. Så jag väljer hellre en cykel som är 2kg än en där det står ett känt varumärke på när de ändå är producerade i Asien.

Aramis Gravel bikes
Jag tycker ändå att det verkar vara ganska prisvärt, trots att det är "kinaramar". 40k för en komplett grävel med GRX-Di2 är inte dåligt, speciellt med lite efterservice i Sverige.
Men! Jag skulle väldigt gärna vilja veta vilken kinafabrik som producerar ramarna, då hade jag känt mer förtroende. Det är inte så att det är någon hemlighet att de produceras i Kina och inte hemma i Båstad.

T.ex. har jag köpt ramar ifrån Workswell och Yishun förut, det har fungerat finfint och jag skulle absolut kunna tänka mig att köpa cykel från Aramis med en X-premie för att slippa krångla köpa in delar själv, om jag visste att det var "bra" ramar.
Hej Philan,

Se ovan inlägg. Nä det är ingen hemlighet att de tillverkas i Asien där alla andra också tillverkar. Bara som en jämförelse, är det någon som har frågat eller vet vilken fabrik som tillverkar Giant eller Canyon?

Philan

Medlem
Aramis Gravel bikes
Hej Philan,

Se ovan inlägg. Nä det är ingen hemlighet att de tillverkas i Asien där alla andra också tillverkar. Bara som en jämförelse, är det någon som har frågat eller vet vilken fabrik som tillverkar Giant eller Canyon?
Förstår om du kanske inte vill hamna i en halvdryg forumdiskussion gällande ditt företag, internet blir snabbt hätskt. Därför blir nog det här mitt sista inlägg.

1. Jag tror att Quest Composite gör Canyons ramar
2. Jag tror att Giant är en av få som har egen fabrik
3. Jag fattar din jämförelse, men märket Aramis är inte lika förtroendeingivande som Trek eller Giant och därför hade det varit fint att få "bevis" på att Aramis säljer kvalitetsramar.
4. Jag blev ändå sugen på att köpa en ny cykel :(

Senast ändrad:

atorger

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Det kan vara lite knepigt som en vanlig konsument att ta reda på vilka fabriker som används då tillverkarna inte gärna pratar om det. Men fabrikerna är inte likadana, vissa kan göra ramar i världsklass, men långt ifrån alla. Det märket erbjuder är en slags kvalitetsgaranti genom att de själva väljer ut vem som producerar deras cyklar. Är det ett större märke har de ju dessutom själva designat cykelramen i detalj även om få märken gör själva masstillverkningen.

Väljer märket en producent med dålig kvalité kommer det förr eller senere upptäckas och skada märket. Ett känt märke som funnits under lång tid, säljer i stor volym och där det finns positiva erfarenheter från en bred allmänhet är det nog fler som törs lita på.

Med det sagt har ju även de stora märkena problem med kvalitén till och från, kolfiber är relativt komplicerade handbyggen så det utrymme för diverse kvalitets- och toleransproblem. Förekomsten av knarrande pressfit-vevpartier har nog nästan alla hört talas om. Det händer också att de stora märkena får återkalla, Cannondale har fått återkalla pga osäkra framgafflar vid ett par tillfällen till exempel.

Förekomsten av billiga "noname"-ramar är inte nytt, det är ganska populärt att bygga upp egna cyklar med det. Det kan emellertid vara lite knepigt att veta vad man får för kvalité. Numera finns det en del kinamärken med egna fabriker som lyckas få ganska bra spridning i väst och antagligen kan ses som lite tryggare val. Jag har inte jättebra koll på dem, men Hongfu bikes och Dengfu bikes är två jag kommer tänka på rak arm.

atorger

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Det finns bara en handfull tillverkare av cyklar i kolfiber, samtliga ligger i Asien och det är där som alla cykelmärken tillverkar sina ramar och hjul. Så jag väljer hellre en cykel som är 2kg än en där det står ett känt varumärke på när de ändå är producerade i Asien.

Det är ju inte bara en fabrik i Asien som sagt. Det finns massor, och de har olika kapacitet och förmågor. När ett märke i väst använder dem står de dessutom i regel bara för massproduktionen, inte själva designen/produktutvecklingen. Visst man får i många fall betala en hel del för märket, men märket tillhandahåller värden utöver skrytfaktor: design, kvalitetssäkring, support. Stora märken kan också ha mycket nära samarbeten med fabriken så vissa element i ramdesignen kan bli specifik för förmågor just den fabriken har.

Det är inte så att Specialized bläddrar på ali express för att hitta en ram för sin nästa gruscykelmodell.

Sen kan man ju fråga sig hur mycket värd denna specifika produktutveckling egentligen är, vad det blir för skillnad i slutänden. Det är väl upp till var och en konsument att avgöra, och jag kan mycket väl tänka mig att man kan komma fram till att det är inte värt att satsa på ett känt märke.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Jag är nästan säker på att en och samma fabrik dessutom kan tillverka massa olika delar med olika hög kassationsgrad och QC beroende på vad som beställs.

Men om man tar hem ramar via etablerade märken som man som konsument känner igen så blir man trygg i förväntad QC. En lokal butik hos mig har ett eget märke där ramarna kommer från Carbonda som får ses som en etablerad beställare av tillverkning av ramar av en fabrikör =)

aben

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Sen kan man ju fråga sig hur mycket värd denna specifika produktutveckling egentligen är, vad det blir för skillnad i slutänden. Det är väl upp till var och en konsument att avgöra, och jag kan mycket väl tänka mig att man kan komma fram till att det är inte värt att satsa på ett känt märke.
Biltema säljer ju också cyklar, visserligen inte med ramar i kolfiber men det är nog bara en tidsfråga ...

NickPick

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Jag är nästan säker på att en och samma fabrik dessutom kan tillverka massa olika delar med olika hög kassationsgrad och QC beroende på vad som beställs.

Men om man tar hem ramar via etablerade märken som man som konsument känner igen så blir man trygg i förväntad QC. En lokal butik hos mig har ett eget märke där ramarna kommer från Carbonda som får ses som en etablerad beställare av tillverkning av ramar av en fabrikör =)
Är dom gul med en... S-WORKS fast lite annorlunda skriven logga?

40 lax för grx di2 låter fortfarande bra. Det finns ju långt fler canyon i rambrottstråden än aramis 😁

atorger

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
Ja det är ju faktiskt svårt att hävda fantastisk QC av de kända märkena då de uppenbarligen har en massa problem de också. Det är tyvärr helt omöjligt att få fram statistik på det, och märken som säljer många cyklar kommer också ha fler problem synliga på internetz även om andelen fel skulle vara lägre än för ett litet okänt märke med låg säljvolym. Men helt klart är det i alla fall inte noll.

Av mitt surfande och forumläsande/deltagande på diverse ställen så har jag kommit fram till att Giant är en av de bättre kvalitetsmässigt. De har inte heller noll problem, men de har också en oerhört stor produktionsvolym. Time, är också kända för bra kvalitet genom sin RTM-teknik, Resin Transfer Molding, som när det görs rätt innehåller färre kvalitetsproblem än handupplagd prepreg. De har tyvärr varit på randen till konkurs i flera år eftersom det inte går att sälja på enbart produktionskvalitet. 3T ska för övrigt också börja använda RTM i sin ramtillverkning nu när de flyttar tillbaka tillverkningen från Asien till Italien.

aben

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
De här Kinakolfiberramarna är tydligen ett känsligt ämne så jag lämnar tråden men kan säga att det är inte så svårt att leta upp vilken ram det troligen är, tillverkaren av ramarna har faktiskt även en svensk hemsida!.

Senast ändrad:
Aramis Gravel bikes
De här Kinakolfiberramarna är tydligen ett känsligt ämne så jag lämnar tråden men kan säga att det är inte så svårt att leta upp vilken ram det troligen är och vad den kostar om man själv köper den från Kina.
Just att veta vad ramen kostar när du själv köper från Kina är väl inte helt enkelt (var åtminstone inte för några år sedan när jag köpte några ramar). En ram som kostade ca 4500 från tillverkaren landade på nästan 10 000 med frakt, moms, tull och "antidumpingsavgift", en annan på strax över 6000 (den bedömdes tydligen inte drabbas av antidumping) - ganska stor skillnad..

Detta var 2019 så det kan förstås vara annorlunda idag..

atorger

Aktiv medlem
Aramis Gravel bikes
De här Kinakolfiberramarna är tydligen ett känsligt ämne så jag lämnar tråden men kan säga att det är inte så svårt att leta upp vilken ram det troligen är, tillverkaren av ramarna har faktiskt även en svensk hemsida!.
Ja precis, en länk gavs i första svaret,

Aramis Light är Lightcarbon Addict LCG-010D: https://www.lightcarbon.com/lightcarbon-addict-best-carbon-gravel-bike-frame_p16.html

Aramis Explore är Lightcarbon Gravel LCG-071D: https://www.lightcarbon.com/lightcarbon-new-gravel-frameset-with-integrated-handlebar_p170.html
Verkar vara ny för 2021

LCG-010D här är det en amerikansk random snubbe i solglasögon som reviewar
Oroande från den är att vevpartiet inte verkar ha så bra precision (knarr-risk!) men han löste det med ett one piece bottom bracket (hambini)

Samma snubbe (denna gång utan solglasögon) som skär upp ramen
Verkar se rätt ok ut. Har man inte sett hur kolfiberramar ser ut på insidan kan det se lite skräpigt ut, men det är ungefär sådär det brukar se ut.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer