Åre - hur nybörjarvänligt är det?

Wiciman

Aktiv medlem
Plan finns nu på att dra upp en vända till Åre i sommar med flickvännen som nyss tagit sina första stapplande steg inom MTB.

Var själv där för 20 år sedan och cyklade och mycket har ju hänt sedan dess :-)

Har kollat lite YT och läst https://happyride.se/are-satsar-165-nya-miljoner-pa-tillrattalagd-stigcykling-i-bjornen/

Tänker att man kanske kan komma ut på någon gemensam vända på förmiddagarna och sedan kör jag ensam i bike park på em.

Utöver det som finns i bike park, finns det trevliga stigar typ vandringsleder som är lättcyklade? Vore trevligt att komma ut någon lite längre runda på fjället, är det görbart?

Tja, allt är väl relativt, de byggda lederna är väl de mest nybörjarvänliga, resten klassas nog som något för den mer erfarne. Har för lite erfarenhet av olika vandringsleder för att komma med input där... =)

Ett bra ställe att höja sin nivå bara man vågar, tyvärr blir det mesta i stigväg hemma rätt banalt. ;)

Björnen är ju nybörjarvänligt för blivande parkentustiaster och som bonus får en trampa upp. Vet en parkräv som säger att några av bermsen där i är de bästa den kört så det är inte helt tråkigt för de som kan heller. Ingen koll på fjäll och led just i Åres närhet.

Björnen är bra som sagt och det byggs lite mer avancerade leder också även om dom är korta. Från copperhill->e14 har du våfflan som är grymt najs. Cykling på vandringsleder på skutan är normalt inte tillåtet men kring vålådalen och bortåt storulvån är det med vissa undantag ok att cykla. Kolla upp innan vad som gäller. Men det är inte nybörjarvänligt så checka in frun på spa och åk iväg.

Det beror nog mer på nybörjaren än på Åre hur bra det kommer funka..
Min sambo började i princip cykla där, alla de blå spåren gick bra. Tror vi kan ha provat Bräcke också.

Åre Björnen har lättcyklade flowleder, och har sedan förra året oxå några vassare. Inget liftburet i Björnen utan det är trampa upp som gäller, dock ganska lättrampat. De enklare liftburna i Åre Bikepark är enkla om man har cykelvana, men kan ändå upplevas svåra av vissa. Den ovan tippsade "wåfflan" från Copperhill är inget nybörjarspår. Enkel stigcykling finns i Duved och utgår från spårcentralen. Det finns en hel del annan fin stigcykling i området, men jag tror inte den kan klassas som direkt enkel. Det finns några gamla trådar i ämnet här på forumet.

Min fru hade aldrig cyklat mtb före hon hyrde cykel och körde de lätta grävda lederna i Åre. Hon är långt ifrån någon slags adrenalinjunkie men tyckte det ändå vara skoj nog för att vilja cykla mer.

En kompis gjorde också mtb-premiär i Åre, typ känna på cykeln i någon grävd led och sen Easy rider etc. Inte en sportig person men det gick hur bra som helst.

Plan finns nu på att dra upp en vända till Åre i sommar med flickvännen som nyss tagit sina första stapplande steg inom MTB.

Var själv där för 20 år sedan och cyklade och mycket har ju hänt sedan dess :-)

Har kollat lite YT och läst https://happyride.se/are-satsar-165-nya-miljoner-pa-tillrattalagd-stigcykling-i-bjornen/

Tänker att man kanske kan komma ut på någon gemensam vända på förmiddagarna och sedan kör jag ensam i bike park på em.

Utöver det som finns i bike park, finns det trevliga stigar typ vandringsleder som är lättcyklade? Vore trevligt att komma ut någon lite längre runda på fjället, är det görbart?
Här har du en guide till Björnen som jag gjorde ifjol. Finns lite info om uthyrare och guider där också.

Återkommer med ett längre svar när jag åkt bil klart för dagen.

Någon som hyrt cykel via Skistar shop Copperhill i Åre och vet vad det är för cyklar de har? Har mailat dem men inget svar. Har förstått att man kan boka med lite rabatt om man är COOP-medlem.

När är det ok att börja åka nedför åreskutan då?
Det är väl tre månader tills innan det ser ut så här fint igen.
101B5CA4-3D99-4A18-82A0-5A8B386AE5DF.png

Min erfarenhet är att till Åre bör man åka på prognos. Inte boka långt i förväg. Särskilt om man planerar att ta med någon som inte är superpeppad.

tyvärr inget option pga logistiska anledningar
Se till att förbereda din partner mentalt på att det inte är omöjligt att ni kommer ha ösregn under hela vistelsen. Den risken är betydligt större i Åre än på andra platser i landet. De senaste 10 åren har jag varit minst två gånger per sommar i Åre. Jag börjar kolla prognoserna flera gånger per dag från slutet av Juni. Att ha en 10 dygns-prognos med regn varje dag är inte ovanligt.

Nu är ni två som ska åka och bägge ska ha roliga utmaningar. I Åre finns definitivt något för alla. Hade det varit två "stappliga" nybörjare blir Åre dock lite begränsat efter några dagar.

Björnen är definitivt trevligt för en nybörjare. Men själva parken är väl lite so-so om man är grön. Easy rider är jättefin, men kräver att man börjar känna sig bekväm med fart och sten. De grön-blåa lederna på östra sidan av skutan lockar till sig massorna på hyrcyklar och brakebumpsen blir snabbt motorcrossdjupa. På den nivån finns betydligt roligare leder i andra parker. Bräckeleden har jag inte kört, så den uttalar jag mig inte om. Resten av parken består av old-school DH och hoppleder. Hur kul man har där beror helt på vilken nyans av grön man är, och hur riskbenägen man känner sig. Som ett litet exempel är 1000-metersleden rödgraderad, den hade varit svart i alla andra svenska parker.

Fjällederna i Åres närområde lär innebära en hel del pushbike för en nybörjare. Där har Lofsdalen och Funäsfjällen mer att erbjuda.

Senast ändrad:
Nu är ni två som ska åka och bägge ska ha roliga utmaningar. I Åre finns definitivt något för alla. Hade det varit två "stappliga" nybörjare blir Åre dock lite begränsat efter några dagar.

Björnen är definitivt trevligt för en nybörjare. Men själva parken är väl lite so-so om man är grön. Easy rider är jättefin, men kräver att man börjar känna sig bekväm med fart och sten. De grön-blåa lederna på östra sidan av skutan lockar till sig massorna på hyrcyklar och brakebumpsen blir snabbt motorcrossdjupa. På den nivån finns betydligt roligare leder i andra parker. Bräckeleden har jag inte kört, så den uttalar jag mig inte om. Resten av parken består av old-school DH och hoppleder. Hur kul man har där beror helt på vilken nyansen av grön man är, och hur riskbenägen man känner sig. Som ett litet exempel är 1000-metersleden rödgraderad, den hade varit svart i alla andra svenska parker.

Fjällederna i Åres närområde lär innebära en hel del pushbike för en nybörjare. Där har Lofsdalen och Funäsfjällen mer att erbjuda.
tack för bra och informativt svar

Transfer från Åre flygplats till Björnen, är det flygtaxi som gäller eller går det bussar? Kollade både hotellets och flygplatsens hemsidor men hittade ingen bra info för sommarsäsongen.

Transfer från Åre flygplats till Björnen, är det flygtaxi som gäller eller går det bussar? Kollade både hotellets och flygplatsens hemsidor men hittade ingen bra info för sommarsäsongen.
Flygtaxi eller "vanlig" taxi med Björn Olssons taxi eller Topptaxi. Tyvärr går inte flygbussen på sommaren. Ännu.

Jag inledde min cykelkarriär i Åre (med en grov otb i Shimano :oops:...). Vi var ett helt grönt gäng som åkte dit för lite sommarskoj. Hade nog försökt att satsa på att åka med guide/coach som kan hjälpa till med tekniken redan från början. Tror i efterhand att det hade varit mycket bättre, och i förlängningen roligare om man hade börjat så. Angående vädret så går det att klara en vecka med regn om man har bra kläder och någonstans att torka dem när dagen är slut ?

Var i Björnen, 1 dag i somras vi hyrde cyklar där, trevlig & kul cykling. Men rätt tunga FS cyklar, skulle hyra hardtail nästa gång, behövs inte fs där, eller ta med egen cykel.

några goa tips på matställen i Åre/Björnen med sommaröppet? Tänker både enklare lunchhak i närhet av backen och lite flådigare middagskäk?

några goa tips på matställen i Åre/Björnen med sommaröppet? Tänker både enklare lunchhak i närhet av backen och lite flådigare middagskäk?
I Björnen har du väl bara Karins krog och Copperhill sommartid.

På byn är jag en sucker för broken, inget fine dining men gott och ungarna äter det utan knussel. Utan barn är Supper bra

För det sistnämnda, Åre vinbar. Grymma smårätter & gott om vin :-)
[OT] Till Åre åks det tåg. Kostar från södern ungefär som flygtaxin gör från Frösön.

Prima Pasta vid Q8 macken, stenkast från liften och kabinbanan och helt ok pastor och pizzor, perfekt för en cykellunch, finns även Sibylla där om man vill ha klassisk korvmeny :-)

Prima Pasta vid Q8 macken, stenkast från liften och kabinbanan och helt ok pastor och pizzor, perfekt för en cykellunch, finns även Sibylla där om man vill ha klassisk korvmeny :-)
Pastorna där är goda och räcker till två om man inte är så stor i maten.

Liten Krog är väl annars standardtipset för middag om man vill snäppa upp sig lite på kvällen.

Sibyllan i Åre är bra, finns bra luncher på ica oxå, Brödernas burgarare nära torget i Åre. åt vid Björnen oxå bra lunch, bredvid cykel uthyrningen.
Supper, Liten Krog, Wersens om man vill äta bra nån kväll.
På supper och Liten krog bör man boka bord.

Det enda konsekvent bra matstället i Åre är Copperhill tycker jag. Bustamoon är okej annars men jag har bara lunchat där. Liten Krog är meh, Parkvillan är ibland bra men i regel lite svajjig. Ölcafet har bra smörrebröd. Supper har jag aldrig ätit på eftersom konceptet svennefierad latino är ngt jag spyr på. Broken är alltid trevligt men ska det ätas är MAX ungefär lika bra.

I Björnen kan du alltid dra till Ica to-go, köpa en eller flera gorbysar som du kan slänga på grillen som barfamiljerna håller tänd under i stortsett dygnets alla timmar. Du kommer inte svälta ihjäl

Går det att stå med husbil någonstans i Björnen? Vore kul att kunna parkera nära lederna och ev. sova nån natt.
Det finns hur mycket parkering somhelst runt starten på lederna i Björnen. Om de jagar bort dig eller inte vet jag inte men ring till turistbyrån eller skidcenter i Björnen så får du nog svar

Går det att stå med husbil någonstans i Björnen? Vore kul att kunna parkera nära lederna och ev. sova nån natt.
Alla officiella parkeringar i Björnen är betalparkeringar så där kommer du stöta på motstånd om du smäller upp husbilen. Men det går att vara kreativ om du letar runt lite i området längs Fröåvägen eller i Sadelområdet. I alla fall för någon enstaka natt.

Åre ligger ju högt upp när det kommer till antal bra restauranger per capita i landet.

Björnen
Carins Krog - lunch
Crowded House - lunch (ligger lite ovanför Björnen, precis bredvid leden Stubinen)
Copperhill - bra middag
Bergstugan Fröå - grymt utflyktsmål för lunch

Byn
Broken - fast/comfort food för lunch/middag
Boqueria - lyxiga tapas för middag, hög klass
Crêperie & Logi - crêpes till lunch/middag
Liten krog - mysigt, precis lagom lyxigt
Vinbaren - fine dining, hög klass
Werséns - klassisk bistro med bra nivå
Supper - smårätter/tapas, hög klass
Mister French - varierad meny med ganska hög klass
Brödernas - burgare, osäker på om dom har öppet i sommar
ST16 - "enklare" middag, mindre lyx och ösig bar
Parkvillan - grymma burgare, grym hantverksöl och bra smårätter
Åre Ölkafé - lunch/tidig middag. Bra hantverksöl.
Lounge - bra lunch/fika vid Ica
Prima Pasta - grym lunch vid OKQ8
Sea Street Sushi - svennesushi, helt ok för take-away
Åre kebab - standardkebab, Sveriges trevligaste kebabägare om inte annat
J&F falafel - grym falafel ur ett hål i väggen

Skutan
Hummelstugan - bra lunch med Åres bästa utsikt
Fjällgården - bra lunch mitt i parken
La Gondola - VM/Olympiaplatån, osäker om dom har öppet i sommar
720 - helt ok käk och grym uteservering med kall bärs (öppnar 1 juli)
Foodtrucken vid VM6:an - snabblunch modell enkel, typ korv
Basecamp 8:an + Kabinbanan - också snabblunch modell superenkel

Det enda konsekvent bra matstället i Åre är Copperhill tycker jag. Bustamoon är okej annars men jag har bara lunchat där. Liten Krog är meh, Parkvillan är ibland bra men i regel lite svajjig. Ölcafet har bra smörrebröd. Supper har jag aldrig ätit på eftersom konceptet svennefierad latino är ngt jag spyr på. Broken är alltid trevligt men ska det ätas är MAX ungefär lika bra.

I Björnen kan du alltid dra till Ica to-go, köpa en eller flera gorbysar som du kan slänga på grillen som barfamiljerna håller tänd under i stortsett dygnets alla timmar. Du kommer inte svälta ihjäl

Det finns hur mycket parkering somhelst runt starten på lederna i Björnen. Om de jagar bort dig eller inte vet jag inte men ring till turistbyrån eller skidcenter i Björnen så får du nog svar
Har nog ätit på alla middags-ställen som Glisseur listar ovan (plus Fjällpuben) och i mitt tycke är Supper bäst, så där har du missat något.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp