Årets bästa resp. sämsta cykelrelaterade köp 2018 edition

Bäst var resorna.

Tror inte jag gjort något dåligt köp. Om man nu inte räknar de två halva cykeldagar jag missade på resorna för att jag cyklat tills jag inte orkade cykla mer..

Bäst: Treken

Sämst: I ett försök att bli starkare (i cykling) så börja jag köra massa knäböj och marklyft. Och ska man göra det så mååååste man ha lyftarskor.

Tror fan jag aldrig använt nåt så lite. Gick 700kr back (köpt för 1000 , sålt för 300).

Senast ändrad:
Bäst 1. Årliga cykelsemestern i Alperna, tröttnar aldrig på det.
Bäst 2. Min nya Orbea oiz, så bra att jag inte ens tittar efter andra mtb:s

Sämst: DHL hade kört gaffeltrucken genom kartongen med min Orbea, fick vänta 2 månader på en ny ram...

Mini_me sa:
Sämst: I ett försök att bli starkare (i cykling) så börja jag köra massa knäböj och marklyft. Och ska man göra det så mååååste man ha lyftarskor.
Psst. Du kan bli starkare av att cykla mer ;-)

(tyngre växlar och ståcykling gör underverk)

Rattnalle sa:
Mini_me sa:

Näää. Sånt är som jeans. En fluga ?

Rattnalle sa:
Mini_me sa:

Vill man ha starka ben så slår knäböj ståcykling alla dagar i veckan.

Mini_me sa:
Bäst: Treken

Tror fan jag aldrig använt nåt så lite. Gick 700kr back (köpt för 1000 , sålt för 300).

Vissa kör lyftarskor, andra inte. Jag skulle behöva men jag kör med cdskivorna eller 2.5kgs vikterna under hälarna.

På riktiga gym brukar det oftast finnas en bräda22x95, ungefär 1meter lång. Den är också till för att ha hälarna på.

Är det den 1tum4an som skiljer ett riktigt gym från ett oriktigt gym? Eller finns det andra skillnader?

Bäst: Brevetkortet till 600k från Malmö - Dödade en godishylla på Preem efter blodsockerfall, ambulans, EKG och rakat bröst. Därefter solocykling i 47 mil. Snacka om att få valuta för sina 140 kronor.

Sämst: Inköp av slangar till gravelbiken, vafan... jag kör ju tubeless. Nä, fortfarande ingen punktering.

Senast ändrad:
Bäst 2017 blev att jag testade 27,5+
Köpte en Cannondale Bad Habit 1 till bra pris
Roligaste hojen jag haft....

Bäst: gravelpendlare med hydrauliska skivbromsat och Sram (efter att jag äntligen fått sittställningen acceptabel)
Sämst: Sadelstolpe i fel diameter. En Spec Romin S-works sadel som var så mjuk att man kunde missta den för en tvättsvamp.

Bäst 1: Effektmätare. Blir säkert ännu roligare när man använder den utomhus.
Bäst 2: Smart trainer. Bra mycket mer effektiv träning inomhus när man är lagd åt det lata hållet. Att den är tystare vid samma belastning är en trevlig bonus.

Sämst: Beslutet att sälja två cyklar. Den ena hade fått stå i trainern i källaren och blivit svettad på, den andra hade fått rulla i skogen. Nu blev det iofs pengar till en ersättare och en effektmätare så frågan är om det var ett så dumt beslut trots allt. MTB hade ju trots allt inte rullat mer än 30 mil på 3 år... Knappast motiverat att låta den stå i garaget och ta plats alltså...

Bäst: Hopp- och stökresa till Järvsö!
Jävlar i min låda vad roligt och utvecklande!
(+min nya bmc sf03 i prylkategorin).

Sämst: Sadeln som följde med min visseligen ärvda postcykel. Falsk ischias efter några månader på den, eller vad den nu beror på..

Bästa - Tacx Neo (inkl zwift), mycket roligare och tystare än att cykla på den gamla Tacx trainern (och dess egna program).
Sämsta - Stänkskärmarna, ligger fortfarande på bordet och tar plats

Oooh sa:
Bästa - Tacx Neo (inkl zwift), mycket roligare och tystare än att cykla på den gamla Tacx trainern (och dess egna program).
Sämsta - Stänkskärmarna, ligger fortfarande på bordet och tar plats

Ja skärmar behövs väl inte när du kör trainer?

Sämst var nog elsulorna från Kjell. Höger lade av under premiärturen. Men jag fick ju pengarna tillbaka.
Bäst?
Byte starttid VR, så jag kunde hänga på en Spårvägen-grupp. Snabbare och mer socialt. Win-win.

Bästa köpet är de hydralista bromsar jag uppgraderade min Rose med. Kan nu köra i minus och ha en fungerande bakbroms :)

Sämsta va en pendlarväska från Arkel som iof levererade vad den lovat men hela iden om att ha väskan där bak passade inte mig nå bra så nu ligger den bara

Tommy N sa:
Bästa köpet är de hydralista bromsar jag uppgraderade min Rose med. Kan nu köra i minus och ha en fungerande bakbroms :)

Sämsta va en pendlarväska från Arkel som iof levererade vad den lovat men hela iden om att ha väskan där bak passade inte mig nå bra så nu ligger den bara

Vilken väska är det?

Bästa att jag fick de struliga italienska effektpedalerna utbytta och uppgraderade på garantin, nästan två år efter inköp. Hoppas att de nya förhoppningsvis inte lika struliga italienska effektpedalerna gör att jag kommer ut oftare till garaget i vinter.

Sämsta att de gamla italienska effektpedalerna strulade så att jag tappade helt motivationen att veva i garaget och i och med det så blev antalet trainerpass i höst/vinter ungefär två.

En Diverge Expert från Cerro på SCS är det bästa köpet. Garmin 820 kommer sen och därefter quark wattpedaler. Sämsta? Hmm, att jag fick köpa nya brallor i Nerja, Spanien eftersom de jag skulle cykla i låg hemma inom fosterlandets gränser.

Bästa köp, mina Hunt aero disc hjul, sämsta köp, den där Specialized propero 3:an i fel storlek (för stor), köpte en dyrare hjälm i rätt storlek sen.

Sämsta köp: Ett par lätta Exustar SPD-kompatibla pedaler med titanaxlar. Nära på omöjligt att träffa rätt med klossen. Ett av lagerna gav upp efter en vecka så axeln inte går att vrida runt utan våld.

Bästa köp: Lupine-lampor till cykel och hjälm. Och MTBn såklart, trodde inte det skulle vara så kul att cykla i skogen trots att det går långsamt.

Senast ändrad:
Bästa:
SH-XC7 MTB Racing Shoe. Sitter som en smäck och är väldigt trevliga att cykla i.

Sämsta:
Ottawa Kurzfinger-Handschuhe. Såg bra ut, men för hala emot handen så de sitter inte som en handske... bortkastade pengar.

Bästa: Ett par svarta/neongula FiveTen Freerider ELC -skor för bara lite över 600:- på rea + rabattkod från Bikester :)

Sämsta: Inget, har bara gjort bra inköp under 2018.

Bästa: många bra men mina assioma Uno pedaler gillar jag mest. Och rapha lightweight jerseyn.

Sämsta: en rosa kask proton som var för liten, men frugan älskar den så hon fick ta den istället.

Bästa: Brompton

Sämsta: En skitsnygg julcykeltröja som hade 0 stretch och bara sitter snyggt om man står som Assos-mannen.

Klart bästa cykelrelaterade köpet någonsin , inverterad elcykel
product__atom2x.png

Klart sämst , pga att den inte passade , köpt av Özihjälte
ENVE-Garmin-Computer-Mount.jpg

Bäst: Lupine Piko, så skönt att kunna lita på lyset!

Sämst: en 11-delad 105 bakväxel till pendlarcrossen, som jag kör 10-delat på...

Bästa: min Vitus Escarpe VRX.

Sämsta: G-form knäskydd som höll i en månad innan sömmarna började gå upp.

Bästa: Min inköpsmässigt billiga MTB som fått mig att återupptäcka tjusningen med skogsåka.

Sämsta: En billig cykelverktygssats inköpt på ett av de stora lågprisvaruhusen. Lyssnade inte på råden att i stället köpa det man faktiskt behöver, när man väl behöver det. Kedjepiskan gav med sig redan vid första kassettbytet, kedjebrytaren skev efter två gångers användning och insexnycklarna börjar redan bli rundade. Ingen idé att reklamera. Får stå med dumstruten i stället.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp