Jag tog mig tiden att dokumentera och mäta lite lampor som är och har varit i min ägo, tänkte att det skulle passa väl in här och kan förhoppningsvis hjälpa någon i sitt val av vän i höstmörkret.
Detta är mina personliga åsikter jag uttrycker, gör vad ni vill med dessa annars låt bilderna tala.
Användingsområdet är för MTB i skog, EJ! för landsväg eller pendling till / från jobb, det är bara dumt.
Bilderna är tagna med stativ och samma slutartid för samtliga lampor.
Bilderna är tagna med full effekt om inte annat anges. Mätningarna är utförda vid 7,4V i rumstemperatur.
De mätvärden som presenteras var de som gick att mäta tillförlitligt pga PWM-styrning vid lägre styrkor som fick amperemätaren samt nätaggregat att svänga häftigt.
Batterierna laddades ur till 6V och sedan till fullt 8,4V
Det är dessa som har fått bekänna färg, samt en Solarstorm X2.
Först ut Solarstorm X2
Varmvitt sken, ganska bred kägla i mitten, bra med ströljus för periferiseendet. passar bra för hjälm.
läge 2: 1,2A 8,8W
Läge 3: 2,1A 15,4W
Batterikapacitet 1600mAh
Magicshine MS-602
Kallvitt sken, presterar ganska exakt visuellt som Solarstorm X2, maxstyrkan motsvarar mellan läge 2 och 3 hos solarstorm, men till lägre effektförbrukning, även vikten är lägre så den har ersatt Solarstormen på hjälmen, även fast jag ogillar det kalla skenet.
1A 7,4W
Lampan från Kjell med tre dioder, först tänds en diod som släcks vid nästa läge och ersätts av ett par och slutligen lyser alla tre. Pga utformningen av reflektor blir ströljuset oregelbundet om inte alla tänds samtidigt. För att komma runt detta har jag vänt på innehållet så de två som tänds i par sitter högst upp för att ge så mycket av ströljuset precis framför framhjulet, det här har eliminerat behovet av den tredje som lyser uppe i träden och kan på så vis maximera batteritiden.
Det här är min lampa för styret i skogen. Jämnt ljus överallt, ingen direkt hotspot som man blir yr av när man flänger fram och tillbaka med styret och korsar ljuset från pannlampan.
1st led: 0,6A 4,4W
2st led: 1,2A 8,8W
3st led: 1,8A 13,3W
batteripack: 3998mAh 29,58Wh (angivet 4Ah)
MS-606
I stället för en ljuskägla har den en mörkerkägla, lyser som mest i kanterna och i en kvadrat (kommer posta ett inlägg med förklaring från en annan session).
Finns ej i min ägo längre.
0,3a 2,2w
0,8a 5,9w
1,9A 14w
batteripack: 3683mah = 27,25Wh (enl tillverkare 4Ah)
MS-630
Den här lampan tar i ordentligt på högsta läget!
Det medföljer dubbla batterier på 6 celler vardera, display som visar kvarvarande batteristyrka samt uppskattad lystid.
Mitt exemplar visade under en timme på full effekt varav det ena batteriet var defekt vid öppnandet, Magicshine uppger 2-3h på full effekt, men det måste då avse att bägge batterierna är använda enligt min erfarenhet.
Vid halva styrkan som jag använder för att få balans i batteritid mellan hjälmlampa och styrlampa så motsvarade ljusmängden marginellt mer än MS-606. Ungefär samma ljusbild i kvadrat. Så sett till Vikt / ljus föll denna mot MS-606 som inte heller var någon favorit.
Inga mätningar utförda pga specialkontakt.
Halv effekt:
Full effekt: