kentbrockman
Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Har lärt mig nu :)Reservlampan funkade inte?..😉
Har lärt mig nu :)Reservlampan funkade inte?..😉
Det där är rätt normalt med magicshine batterier. De kan lägga av när som helst. Särskilt om de har legat oanvända en eller fler somrar.Ja, det var batteriet som dog. Helt nytt och nyladdat. Trodde inte att det skulle svika mig, men nu vet jag bättre,
Ok, ja då är väl nano eller AF det mest närliggande, om du vill ha lupine. AF räcker väl till för mörkt grus, och lyser betydligt bredare (26 grader) än nano (ej uppgivet), men även nano borde duga rätt bra gissar jag.För min del handlar det lite om att ha en lampa istället för flera, händer rätt så ofta att jag skarvar på mörka grusvägar på min pendlingen
Man lär sig alltid nåt nytt, man kan ju vurpa sönder en lampa också! har man telefonen (med lampa)med kan ju det vara sista utvägen. ☺️Har lärt mig nu :)
PrecisMan lär sig alltid nåt nytt, man kan ju vurpa sönder en lampa också!
Lite onödigt krångligt att lysa med telefonen samtidigt som man behöver båda händerna för att meka/laga punka.har man telefonen (med lampa)med kan ju det vara sista utvägen. ☺️
Jo, jag menar när allt annat fallerar funkar ju telefonen att hjälpa till att hitta hem i mörkret med kanske! sen bör man väl ha telefonen med iaf om man cyklar själv..🚑
Jag hade en så rackarns bra väska på ryggsäckens axelrem. Gick att lyfta locket och tända mobillampan. Sedan blev det större mobiler…
Jag har precis en sådan, är jättenöjd. Lilla batteriet räcker ca 30 min när det är några kallgrader ute och det stora (10,5 Ah) räcker ca 2 timmar med fullt flås.![]()
Exceed 4R
Exceed 4R från Silva är en pannlampa för löpare. R står för Run och med denna modell får du en kompakt och flexibel pannlampa med ett lättviktsbatteri på 3.5 Ah och ljusstyrka på 2000 lumen. Batteriet väger bara 129 gram men ger dig en bra brinntid för din dagliga löprunda.www.outnorth.se
Vad tror ni om denna? Tänker att jag skulle använda den till lite allt möjligt (hjälmlampa vid stigcykling, löpning och längdskidåkning bland annat)
Har ej gjort någon närmare mätning på detta utan endast vad jag kan se med mina ögon, cyklar i mörker och vad jag kan märka så är styrkan samma hela tiden. Finns ju även ett boostläge vill jag minnas men det använder jag aldrig, ska ge några 100-tal lumen mer under en kort period. Ljuset är åtminstone mer än tillräckligt där jag cyklar.låter ju trevligt, men hur har du tagit reda på att det är fullt blås??
stort flertal lampor reglerar ned under användning, antingen genom programmering eller värmeslag. allt för att 'optimera' lumenangivelser och batteritid. fusket är verkligen utbrett.
några sätt att ta reda på detta är en luxmätare som ibland finns på din lilla multimeter, att följa strömåtgången med tiden, eller något så enkelt som att då och då subjektivt jämföra ljusflödet jämte en likadan lampa som tänds då och då.
För de flesta(alla?) borde den enklaste mätningen eller åtminstone billigaste mätningen vara medhur har du tagit reda på att det är fullt blås??
stort flertal lampor reglerar ned under användning, antingen genom programmering eller värmeslag. allt för att 'optimera' lumenangivelser och batteritid. fusket är verkligen utbrett.
några sätt att ta reda på detta är en luxmätare som ibland finns på din lilla multimeter, att följa strömåtgången med tiden, eller något så enkelt som att då och då subjektivt jämföra ljusflödet jämte en likadan lampa som tänds då och då.
Kul att höra, blir nog inget köp för mig tyvärr dock. Känner att den skulle bli lite klumpig vid löpningen och längdskidåkningen samt att jag då skulle behöva lägga ytterligare 500 kr för att få hjälmfäste och förlängningssladd. Då kan jag lika gärna köpa in mindre lampa till löpningen och en större till cyklingen för nästan samma peng. Tack för svar dock.Jag har precis en sådan, är jättenöjd. Lilla batteriet räcker ca 30 min när det är några kallgrader ute och det stora (10,5 Ah) räcker ca 2 timmar med fullt flås.