kentbrockman
Aktiv medlem
Årets lamptråd 22/23
Har lärt mig nu :)Reservlampan funkade inte?..?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Har lärt mig nu :)Reservlampan funkade inte?..?
Det där är rätt normalt med magicshine batterier. De kan lägga av när som helst. Särskilt om de har legat oanvända en eller fler somrar.Ja, det var batteriet som dog. Helt nytt och nyladdat. Trodde inte att det skulle svika mig, men nu vet jag bättre,
Ok, ja då är väl nano eller AF det mest närliggande, om du vill ha lupine. AF räcker väl till för mörkt grus, och lyser betydligt bredare (26 grader) än nano (ej uppgivet), men även nano borde duga rätt bra gissar jag.För min del handlar det lite om att ha en lampa istället för flera, händer rätt så ofta att jag skarvar på mörka grusvägar på min pendlingen
Man lär sig alltid nåt nytt, man kan ju vurpa sönder en lampa också! har man telefonen (med lampa)med kan ju det vara sista utvägen.Har lärt mig nu :)
PrecisMan lär sig alltid nåt nytt, man kan ju vurpa sönder en lampa också!
Lite onödigt krångligt att lysa med telefonen samtidigt som man behöver båda händerna för att meka/laga punka.har man telefonen (med lampa)med kan ju det vara sista utvägen.![]()
Jo, jag menar när allt annat fallerar funkar ju telefonen att hjälpa till att hitta hem i mörkret med kanske! sen bör man väl ha telefonen med iaf om man cyklar själv..?
Jag hade en så rackarns bra väska på ryggsäckens axelrem. Gick att lyfta locket och tända mobillampan. Sedan blev det större mobiler…
Jag har precis en sådan, är jättenöjd. Lilla batteriet räcker ca 30 min när det är några kallgrader ute och det stora (10,5 Ah) räcker ca 2 timmar med fullt flås.![]()
Exceed 4R
Exceed 4R från Silva är en pannlampa för löpare. R står för Run och med denna modell får du en kompakt och flexibel pannlampa med ett lättviktsbatteri på 3.5 Ah och ljusstyrka på 2000 lumen. Batteriet väger bara 129 gram men ger dig en bra brinntid för din dagliga löprunda.www.outnorth.se
Vad tror ni om denna? Tänker att jag skulle använda den till lite allt möjligt (hjälmlampa vid stigcykling, löpning och längdskidåkning bland annat)
Har ej gjort någon närmare mätning på detta utan endast vad jag kan se med mina ögon, cyklar i mörker och vad jag kan märka så är styrkan samma hela tiden. Finns ju även ett boostläge vill jag minnas men det använder jag aldrig, ska ge några 100-tal lumen mer under en kort period. Ljuset är åtminstone mer än tillräckligt där jag cyklar.låter ju trevligt, men hur har du tagit reda på att det är fullt blås??
stort flertal lampor reglerar ned under användning, antingen genom programmering eller värmeslag. allt för att 'optimera' lumenangivelser och batteritid. fusket är verkligen utbrett.
några sätt att ta reda på detta är en luxmätare som ibland finns på din lilla multimeter, att följa strömåtgången med tiden, eller något så enkelt som att då och då subjektivt jämföra ljusflödet jämte en likadan lampa som tänds då och då.
För de flesta(alla?) borde den enklaste mätningen eller åtminstone billigaste mätningen vara medhur har du tagit reda på att det är fullt blås??
stort flertal lampor reglerar ned under användning, antingen genom programmering eller värmeslag. allt för att 'optimera' lumenangivelser och batteritid. fusket är verkligen utbrett.
några sätt att ta reda på detta är en luxmätare som ibland finns på din lilla multimeter, att följa strömåtgången med tiden, eller något så enkelt som att då och då subjektivt jämföra ljusflödet jämte en likadan lampa som tänds då och då.
Kul att höra, blir nog inget köp för mig tyvärr dock. Känner att den skulle bli lite klumpig vid löpningen och längdskidåkningen samt att jag då skulle behöva lägga ytterligare 500 kr för att få hjälmfäste och förlängningssladd. Då kan jag lika gärna köpa in mindre lampa till löpningen och en större till cyklingen för nästan samma peng. Tack för svar dock.Jag har precis en sådan, är jättenöjd. Lilla batteriet räcker ca 30 min när det är några kallgrader ute och det stora (10,5 Ah) räcker ca 2 timmar med fullt flås.
Sugen på en Lupine SL Nano AF. Nån som vet varför det är lite olika data, på bl.a. vikt och lumen, på Lupines resp Valostores hemsida? Är det gamla siffror hos Valostore? Iofs slut i lager hos Valostore så det måste väl bli senaste modellen när de får hem fler... https://www.lupine-shop.com/en/SL-Nano-AF/i7302 https://www.valostore.se/sv/produkt/cykellampa_lupine_sl_nano_af
Jag har en magicshine 972 sen en massa år tillbaka, den här ser ut att möjligen vara gjord i samma fabrik. Testade min tidigare lampuppsättning med mj-972 på hjälmen + en gammel-lampa på styret, den på hjälmen var fortfarande helt ok, imponerande bra. Så tänker köra två som antagligen är närmast identiska, istället för att köpa nån nyare värstinglampa.Hur menar du, har du köpt en? det är väl en ok lampa ändå.
Ja, jag får se hur det funkar, tror det blir ok. Nu närmar sig ändå våren även om det ju lär bli vinter igen liksom. Japp, utan bolån gäller det att smaska till ;) Nädå, var sugen på monteer 3500 eller 902/906, får se hur det känns till hösten.Ok, jag har tidigare kört med två julalampor på styret, lite väl spritt ljus med sämre räckvidd men ändå ok, jag uppgraderade i fjol(inga bolån?) till två mj 902s(på rea) på styret, ett helt annat tryck i dom faktiskt med mer samlat ljus.
Detta undrar jag med! Enligt recensioner på internet verkar det som att den i "smart-anpassa-ljusstyrka-till-hastighet-och-dagsljus”-mode drar nästan lika mycket batteri som när man kör på starkaste ljusläget och då försvinner ju lite av poängen. Troligen inte firmware-fixad då senaste FW verkar vara från 2017..Någon som har lite erfarenhet att dela om Garmin Varia UT800?
Hej! Blev du nöjd med Vincents lampa? Rekommenderar du?Vincents (allebike) lampa är på rea, 595kr.
Beställde en, får se hur den är. Lockade iallafall med fjärrkontroll, något jag saknat på mina Kjell och co lampor.
Någon som testat vincent-lampan?
Nya Kjell lampan (3000 lumen) tyckte jag var så kass att jag returnerade båda, alldeles för mycket spot och så dog mina båda utan förvarning, dvs lyste grönt ända tills de dog. Störande!
![]()
Cykellampa 3600 Lumen, Vincent:s Light, Uppladdningsbar cykelbelysning - Allebike Sports
Cykelbelysning med stark LED-lampa. Uppladdningsbart batteri med upp till 36 tim batteritid. Fjärrkontroll. Flera lägen med olika ljusstyrka.www.allebike-sports.com
3s batteripack från kaidomain, är det kompakt nog?
finns nog också diverse batterimånglare här i svedala som också kan seriekoppla tre 18650-celler åt dig. se för allt i världen till att inte välja battericeller med 'fire' i namnet, det brukar vara fusk. liksom mah väsentligen över 2900.
hur mycket watt är det frågan om..?
Hur viktigt är det med 12V?Två lampor med följande spec:
Consumption (w) 12V: 1.45w
+1om den lyser så du är nöjd ner till 5 volt skulle du kunna föredra att köpa ett vanligt 2s batteripaket
-1laddare som passar finns det också gott om. de stänger av laddningen vid cirka 7,4 volt.
+1men klarar lampan 5 volt skulle du kunna köra en vanlig usb powerbank:) ?
man blir ju lite nyfiken på varför det är värt besväret med extern batteripack för en så låg effekt? kör du en av de massor av standardlampor med inbyggt li-ion 18650 klarar dessa gärna 20 timmar eller mer. en att-synas-lampa med två
Nja, lampan kan ju inte veta vilken sorts batteri/annan spänningskälla som kopplas till den.en lampa som sedan stänger av vid 6 volt är är ju en viss försäkring mot djupurladdning
Med ett sånt här borde det gå https://bikable.se/p73544/tillbehor/lysen/tillbehor-lysen/cateye-ljusfaste-gopro-faste