Arga billister ”dumma j**la åsna”

Axelg2000

Medlem
Hej!
Undrar vad ni har för erfarenheter av att cykla i trafiken? Blev precis kallad ”Dumma J**vla åsna” (lite elakt mot åsnor tycker jag) och blev hänvisad till cykelvägen. Jag ursäktade att hon tog dåligt upp hon sa något i stil med att hon hoppades jag blev överkörd sen körde hon iväg och blev inte mer utläggning.

Har full förståelse av att vi ibland kan vara irritationsmoment i trafiken och försöker anpassa mig så mycket jag kan men detta var en 40 väg och jag låg samma hastighet som bilarna. Hade legat ca 600m på vägen innan jag skulle svänga av vilket var där jag mötte denna damen.
Blir ni ofta dåligt bemötta hur bemöter ni då dessa?

Hej!
Undrar vad ni har för erfarenheter av att cykla i trafiken? Blev precis kallad ”Dumma J**vla åsna” (lite elakt mot åsnor tycker jag) och blev hänvisad till cykelvägen. Jag ursäktade att hon tog dåligt upp hon sa något i stil med att hon hoppades jag blev överkörd sen körde hon iväg och blev inte mer utläggning.

Har full förståelse av att vi ibland kan vara irritationsmoment i trafiken och försöker anpassa mig så mycket jag kan men detta var en 40 väg och jag låg samma hastighet som bilarna. Hade legat ca 600m på vägen innan jag skulle svänga av vilket var där jag mötte denna damen.
För några år sedan blev jag mordhotad av en bilist, det är tack och lov det värsta som har hänt mig. Ett och annat långfinger från någon bilist, någon omkörning som gått väl nära för att markera vad de tycker... Men jag måste säga att jag tycker att det har blivit bättre. Min upplevelse är att det var mer aggression förut. Det finns ett och annat biliströvhål och man läser ju då och då om cyklister som råkar illa ut p g a psykopatbilister, men jag utsätts mindre för det. Vad det sedan beror på har jag ingen aning om.

Nu när jag tänker efter så är det nog oftare som jag tjafsar med eller blir kallad saker av fotgängare. Gärna sådana som går på cykelbanan.

Har klarat mig relativt bra hittills. Vid ett tillfälle med klubben kom en arg bilist som tyckte vi tog för mycket plats, han tyckte därför det var klokt att preja oss. Jag klarade mig men kompisen bröt näsan och slog sig rätt illa. Allt fångat på film tack och lov. Vid ett annat tillfälle kom en lastbil med släp och körde om mig i en kurva, hen tyckte att en meter i sidled var lagom. Var skrämmande nära och hade varit definitivt om jag trillat. I övrigt är de flesta förstående eller så knyts väl händerna i fickan.

Har inte konfronterat någon än och hoppas jag slipper. Men skulle så vara fallet hade jag nog frågat vilket brott jag begått där straffet är att inte få komma hem till tre barn och fru. Hade det bara varit fråga om ordväxling hade jag nog inte sagt så mycket alls, svårt att vinna mot en arg bilist. Måste vara jobbigt att ha sån personlighet, tänk vad saker det finns att bli arg för.

Blev inte kallad något idag men i backen Fisksätra -> Östervik idag (40 km/t gräns) så blev jag omkörd av först en bil när garmin sa 41 km/h, och straxt efteråt av en andra när den visade 47 ( 😱 ) varpå bilen direkt bromsade in för att bilen före inte körde så fort, jag lyckades bara precis undvika att köra in i den eller i diket. Sedan (omedelbart efter) svängde båda bilarna av till vänster in till återvinningen.
Närmast var att jag hade kallat hen något.

Det kanske är bättre men f@n inte bra.

Men å andra sidan får jag ge en eloge till många bilister som visade mycket hänsyn idag.

Blev inte kallad något idag men i backen Fisksätra -> Östervik idag (40 km/t gräns) så blev jag omkörd av först en bil när garmin sa 41 km/h, och straxt efteråt av en andra när den visade 47 ( 😱 ) varpå bilen direkt bromsade in för att bilen före inte körde så fort, jag lyckades bara precis undvika att köra in i den eller i diket. Sedan (omedelbart efter) svängde båda bilarna av till vänster in till återvinningen.
Närmast var att jag hade kallat hen något.

Det kanske är bättre men f@n inte bra.

Men å andra sidan får jag ge en eloge till många bilister som visade mycket hänsyn idag.
Det där är ju en klassiker. Köra om i 50 på en 40-väg för att sen omedelbart efteråt svänga av.

Planera sin körning är svårt och cyklister måste man uppenbarligen alltid köra om så snabbt som möjligt (även om de håller 42km/h på en 40-väg).

Igår på randor till öregrund och tillbaks hamnade jag bland bilar den korta sträckan som utgör vögbygget till Gottröra. Det är trafikljusreglerat pga bygget. Blev omkörd onödigt tajt och gapad på av några bilister. Bet ihop, de hade ju folkracebilar på släpet. Jag vet ju hur såna kan va, för farsan höll på med sånt när jag var i tioårsåldern.

Det där är ju en klassiker. Köra om i 50 på en 40-väg för att sen omedelbart efteråt svänga av.
Det där gäller ju även om man kör i 40 på 40-sträcka med bil. ALLTID nån stressad pajas som ska ligga en meter bakom och sen hundra meter senare visar det sig att vederbörande ska svänga av och bor i området.

Var gick det snett egentligen? Varför är det så många som har "bråttom", och framför allt; varför låter de sin frustration gå ut över andra?

Har nog aldrig haft någon gapa åt mig men efter lite väl många snäva omkörningar håller jag mig mest på grus- och småvägar med lite trafik. Så slipper man det jävla oväsendet också. Men det är ju svårt om man har ett mål som inte tillåter småväg. Undviker för övrigt helst att cykla nära golfklubbar. Något med att spela moderatbandy gör folk till helt sinnessjuka medtrafikanter.

Här ligger golfbanan så nära vägen, att jag ropar glada tillrop precis innan bollen slås till.
Vad angår ämnet finns det så många stollar här i världen, att man till sist lär stöta på någon. Om stollen då sitter i en bil är det desto värre.

Här ligger golfbanan så nära vägen, att jag ropar glada tillrop precis innan bollen slås till.
Vad angår ämnet finns det så många stollar här i världen, att man till sist lär stöta på någon. Om stollen då sitter i en bil är det desto värre.
My god vilken antagonism mot cyklister man skulle kunna skapa i Hellas om man gjorde det varenda gång man passerade en tee vid Björkhagens golfbana 😱

Alla mina värsta upplevelser ligger mer än 15 år bak i tiden. Iofs så cyklar jag på lite andra platser och tider nu (små vägar, tidigt på morgonen), men det finns hopp om att det är på väg åt rätt håll.

Vet inte varför men jag brukar klara mig från arga bilister. Vissa brukar till och med vika av bakom mig för att ta en annan väg.

IMG_2953.webp

Man kan ju alltid ta regnumret och ringa bilägaren. Det har jag gjort någon gång och då visade det sig vara en fosterhemsplacerad yngling som skulle få ett allvarligt samtal.

Annars är det ju ofta att folk är stressade och säger sånt som de inte menar.

Man kan ju alltid ta regnumret och ringa bilägaren. Det har jag gjort någon gång och då visade det sig vara en fosterhemsplacerad yngling som skulle få ett allvarligt samtal.

Annars är det ju ofta att folk är stressade och säger sånt som de inte menar.
Såg en på Instagram som kör med kamera på bröstet och som brukar skicka hem vykort med bilden från deras farliga beteende till ägaren efter att ha sökt upp dom med hjälp av regnumret. Tror dock han bodde i Schweiz men har för mig att PostNord har någon tjänst där man kan ladda upp en bild och posta som vykort digitalt.

Hej!
Undrar vad ni har för erfarenheter av att cykla i trafiken? Blev precis kallad ”Dumma J**vla åsna” (lite elakt mot åsnor tycker jag) och blev hänvisad till cykelvägen.
Man får cykla på vägen fastän det finns cykelbana. Tack och lov, för cykelbanor kan vara livsfarliga. Men, många bilister med stort B verkar inte känna till det och gillar att leka poliser och tuta argt.

Man får cykla på vägen fastän det finns cykelbana. Tack och lov, för cykelbanor kan vara livsfarliga. Men, många bilister med stort B verkar inte känna till det och gillar att leka poliser och tuta argt.
Nja, det gäller bara i områden med begränsning 50 kmh eller lägre. Fast det struntar vi i om cykelbanorna (som vanligt) är otjänliga.

Idioter är väl alltid idioter oavsett vilket fordon de framför.

Mina närmast-döden-upplevelse var när jag blev omkörd av en AMG-Merca precis intill en avsmalnad busshållplats på 50-väg, när bilen höll typ full gas i 100 km/h. Sen svängde han direkt höger, jag efter och påtalade att jag precis lagt mina små barn (då typ 3 och 5 kanske) i sängen för att cykla och spela innebandy och att de säkert hade blivit ledsna om jag inte var där när de vaknade dagen därpå. Han var med 100% säkerhet ute på knarkleveransrunda, så jag blev lite förvånad när han faktiskt ursäktade sig och sprang vidare.

I förrgår rullade jag genom en rondell och fick en bil som körde rätt ut framför mig. Kvinnan i bilen såg överraskad ut och samlade sig snabbt genom att räcka upp långfingret. Man blir ju trött, men det är ju också ganska humoristiskt när vuxna människor gör grejer som man själv förknippar med grundskolan typ.

Folk gör misstag hela tiden och ingen av oss lever ett liv fritt från sådana, så ibland är det inte mycket att göra när någon missar att lämna företräde eller så. Det som skrämmer mig och gör mig upprörd på riktigt är när folk inte fattar alternativt skiter i om deras likgiltighet kostar någon livet eller skadar dem allvarligt. Även om "det nästan aldrig kommer någon här" eller att "ja tittar ju alltid i döda vinkeln annars" eller dylikt så får man fanimej ha respekt för saker där ens egna misstag kostar andra människor livet. Man behöver ge sig själv en extra sekunds betänketid, inte pressa på hela tiden. Det är så extremt låg vinning till en extremt hög risk när man hetsar sig genom trafiken.

Framtiden känns mörk tyvärr och jag ser inte riktigt några tecken på att folk blir MER omtänksamma och lugna, snarare tvärt om.

Sen ska sägas att senast jag cyklade landsväg för några helger sedan låg jag på 70-väg i merparten regnväder i 6 timmar och enbart EN bil (svart 740/940 i höjd med Hultafors - jag har gett dig minus på karmakontot) var otrevlig under den tiden (omkörd av många hundra bilar gissningsvis). Bekymret är väl där att det räcker med en enda bil som smsar lite bakom ratten så är det färdigcyklat.

För många år sedan var jag medlem i "Polisen cykel" i Stockholm. De hade säkert någon gång börjat som klubb för just poliser, men när jag gick med var de helt fristående. Väldigt bra klubbtröjor när man tränade landsväg...
Påminner mig om att jag en gång ägde en vit BMW mc. Tillsammans med en vit hjälm var det absolut inga problem att ta sig fram i trafiken.

Många tror ju att trottoaren är en cykelbana bara för att den är lite bredare eller att man får cykla på trottoarer.
Ja, och det är ju inte konstigt, för t ex i andra länder eller städer där inga cykelbanor byggts och bilen härskar, cyklar ingen på gatan och då hamnar den på trottoaren, som om ingen riktigt tänkt ut nåt, som om cykeln var en lösdrivade hund i samhället.

Idioter är väl alltid idioter oavsett vilket fordon de framför.

Mina närmast-döden-upplevelse var när jag blev omkörd av en AMG-Merca precis intill en avsmalnad busshållplats på 50-väg, när bilen höll typ full gas i 100 km/h. Sen svängde han direkt höger, jag efter och påtalade att jag precis lagt mina små barn (då typ 3 och 5 kanske) i sängen för att cykla och spela innebandy och att de säkert hade blivit ledsna om jag inte var där när de vaknade dagen därpå. Han var med 100% säkerhet ute på knarkleveransrunda, så jag blev lite förvånad när han faktiskt ursäktade sig och sprang vidare.

I förrgår rullade jag genom en rondell och fick en bil som körde rätt ut framför mig. Kvinnan i bilen såg överraskad ut och samlade sig snabbt genom att räcka upp långfingret. Man blir ju trött, men det är ju också ganska humoristiskt när vuxna människor gör grejer som man själv förknippar med grundskolan typ.

Folk gör misstag hela tiden och ingen av oss lever ett liv fritt från sådana, så ibland är det inte mycket att göra när någon missar att lämna företräde eller så. Det som skrämmer mig och gör mig upprörd på riktigt är när folk inte fattar alternativt skiter i om deras likgiltighet kostar någon livet eller skadar dem allvarligt. Även om "det nästan aldrig kommer någon här" eller att "ja tittar ju alltid i döda vinkeln annars" eller dylikt så får man fanimej ha respekt för saker där ens egna misstag kostar andra människor livet. Man behöver ge sig själv en extra sekunds betänketid, inte pressa på hela tiden. Det är så extremt låg vinning till en extremt hög risk när man hetsar sig genom trafiken.

Framtiden känns mörk tyvärr och jag ser inte riktigt några tecken på att folk blir MER omtänksamma och lugna, snarare tvärt om.

Sen ska sägas att senast jag cyklade landsväg för några helger sedan låg jag på 70-väg i merparten regnväder i 6 timmar och enbart EN bil (svart 740/940 i höjd med Hultafors - jag har gett dig minus på karmakontot) var otrevlig under den tiden (omkörd av många hundra bilar gissningsvis). Bekymret är väl där att det räcker med en enda bil som smsar lite bakom ratten så är det färdigcyklat.
Angående det du skrev om ”det nästan aldrig kommer någon här” så vet jag inte varför folk här på forumet och andra ställen verkar tro att grusvägar är säkrare än asfalt gällande trafik. I mina hemtrakter är grusvägen en rallybana eftersom, precis som du sa, så tänker folk att ”det nästan aldrig kommer någon här”. Dessutom är vägarna väldigt smala och tål knappt möten med höga backar där man absolut inte ser om det kommer någon bortom krönet förrän man kört över. Ändå kör folk snabbt för att visa att dom ”kan den här vägen” och stylear för sig själva eller passagerare.

Men ja, det är väl färre trafikanter över lag där så när man är ute och cyklar grus har man kanske inte mött just en sån person och citerar mig med någon dryg retorisk fråga/pik. Fram tills att man faktiskt möter en sådan och det smäller.

Angående det du skrev om ”det nästan aldrig kommer någon här” så vet jag inte varför folk här på forumet och andra ställen verkar tro att grusvägar är säkrare än asfalt gällande trafik. I mina hemtrakter är grusvägen en rallybana eftersom, precis som du sa, så tänker folk att ”det nästan aldrig kommer någon här”. Dessutom är vägarna väldigt smala och tål knappt möten med höga backar där man absolut inte ser om det kommer någon bortom krönet förrän man kört över. Ändå kör folk snabbt för att visa att dom ”kan den här vägen” och stylear för sig själva eller passagerare.

Men ja, det är väl färre trafikanter över lag där så när man är ute och cyklar grus har man kanske inte mött just en sån person och citerar mig med någon dryg retorisk fråga/pik. Fram tills att man faktiskt möter en sådan och det smäller.
Uttalar mig inte om var folk kör sämst, men jag skulle säga att jag går in med inställningen att inte lita på någon i en bil, någonstans. "Han ser mig garanterat inte" hellre än "han ser mig säkert" alla dagar i veckan!

Uttalar mig inte om var folk kör sämst, men jag skulle säga att jag går in med inställningen att inte lita på någon i en bil, någonstans. "Han ser mig garanterat inte" hellre än "han ser mig säkert" alla dagar i veckan!
Håller med! Var bara ett utspel kring gravel/Mtb vs landsväg som brukar dyka upp. En falsk trygghet som folk brukar få.

Ändå kör folk snabbt för att visa att dom ”kan den här vägen” och stylear för sig själva eller passagerare.
Påminner mig om en incident med två tidningsbilar, ni vet de där amerikanska pickuperna som körde ut dags o kvällstidningar förr i tiden. De mötte varann vid samma punkt på smal landsväg varje natt vid 03:30 tiden på en lång raka där båda höll ca 120-130. Varje natt möttes de vid denna punkt och blinkade till varann. För att piffa upp anrättningen lite, så började de synkroniserat att byta sida långt innan mötet, och så möttes de på fel sida med fullt blås, och skrattade lika gott åt det varje gång. Ett roligt och framförallt oskyldigt prank, som fortgick under en längre tid utan minsta mankemang.

Ända tills den ena föraren blev sjuk, och ersattes med en annan förare, som inte var införstådd med det här lilla interna skämtet mellan just dessa två förare....

Nja, det gäller bara i områden med begränsning 50 kmh eller lägre. Fast det struntar vi i om cykelbanorna (som vanligt) är otjänliga.

Det är ju lite luddigt uttryckt "lämpligare med hänsyn till"

Cykelbanor är ju ibland direkt olämpliga att cykla på...

Cykla på cykelbanan
Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Hej!

Som jag skrivit många ggr tidigare, lagarna för cykling är tyvärr alldeles för luddiga i Sverige vilket orsakar problem i många sammanhang. Detta får till följd att många bilister får farliga vansinnes utbrott (psykbryt) mot cyklister samt dessutom är helt övertygade om att de både har rätt samt lagen på sin sida. Just detta med cykelväg och exempelvis tränande cyklister två i bredd på led är väl kanske två av de vanligare orsakerna till konflikter mellan cyklister och bilister.

Senast ändrad:
Ja det är en märklig logik att grusvägar skulle vara säkrare, ungefär som om 15-åriga Lova skulle tänka det är säkrare att promenera hem ensam från city en fredagsnatt än en fredagsförmiddag, eftersom det är så få personer ute. Tänker att grusvägarna är nästa konfliktyta i ett Sverige som gillar cykling men inte cyklister… såg nyss ett inlägg från Ekerö och uppretade ryttare…Vad medelbilisten inte fattar är att cykelträning på landsväg är det som faktiskt stör omgivningen minst jämfört med skogs- och gravelcykling som kan skrämma ryttare, flanörer, hundar etc. Eller cykling på cykelbana där barn m.fl vistas.

Det är ju lite luddigt uttryckt "lämpligare med hänsyn till"

Cykelbanor är ju ibland direkt olämpliga att cykla på...

Cykla på cykelbanan
Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

Cykla på körbana
Du får, om du är särskilt försiktig, cykla på körbanan även om det finns en cykelbana. Detta under förutsättning att du fyllt 15 år och att hastighetsbegränsningen på körbana inte är högre än 50 kilometer i timmen. I övrigt får du använda körbanan endast om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. Detsamma gäller för tvåhjuliga mopeder klass II.

Undrar vad lagen säger om man cyklar på en landsväg med 70 km/h hastighetsgräns där det finns en stig/grusväg bakom stängsel intill vägen. Det är inte alltid lätt att köra in på lämpligare väg beroende på var man utgår ifrån. Och definitivt inte alltid (snarare väldigt sällan) lämpligt att cykla på vägrenen heller. Då om något får man farliga omkörningar utan filbyte utan hastighetssänkningar och kan samtidigt träffa en större sten, en fälg, stor bult eller vad som helst som får en att ramla framför bilen bakom.

Senast ändrad:
Undrar vad lagen säger om man cyklar på en landsväg med 70 km/h hastighetsgräns där det finns en stig/grusväg bakom stängsel intill vägen. Det är inte alltid lätt att köra in på lämpligare väg beroende på var man utgår ifrån. Och definitivt inte alltid (snarare väldigt sällan) lämpligt att cykla på vägrenen heller. Då om något får man farliga omkörningar utan filbyte utan hastighetssänkningar och kan samtidigt träffa en större sten, en fälg, stor bunt eller vad som helst som får en att ramla framför bilen bakom.
Det ska göra ONT att cykla! Köp en bil o va som folk!

Tillbaka
Topp