ARGH! Ständigt förkyld, vad göra?

ething

Aktiv medlem
Rubriken säger det mesta. Sedan augusti har jag varit mer förkyld än frisk. Nästan aldrig feber med ont i behållna, snuva, huvudvärk etc. Har redan fått penicillin en gång för bihåleinflammation och efter den kuren var jag frisk i en vecka, sedan kom nästa förkylning som på beställning. Sammantaget så blir försäsongen mest tv-spel i soffan, vilket iofs är kul men bygger vare sig kondition eller muskler.

Min fru hänvisar till diverse hälsokostpreparat men eftersom jag är naturligt skeptisk har jag nöjt mig med multivitaminer, dock verkar de inte göra mycket för immunförsvaret så nu vill jag ha tips på vad jag kan göra? Allt från kan jag till vitlök i vodka ses som seriösa förslag, bara det funkar.

Kolla först med en läkare.

Men spontant så:
- tillräckligt med sömn
- rätt mat
- kom igång med träningen men försiktigt i början
- handsprit

Har en vän som hade samma problem för några år sedan, ständigt förkyld. Det visade sig sedan att han hade körtelfeber. Gå till en läkare!

Har lite samma problem. Tränade för vättern och blev lite småförkyld dagen före nationaldagsrundan. (Enbart halsont, inget annat.) Det höll i till slutet av Augusti!

Ingen feber, ingen förhöjd puls, knappt någon snuva, enbart halsont. Testade en del allergimedel men ingen förbättring. Sköljde näsan också men inte någon större skillnad.

Inte första gången heller, det brukar hända någon gång om året.

Hade aldrig dom här problemen innan jag flyttade till Göteborg, funderar på om det är något med luften...

/Mats

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp