att tråden tog fart igår kväll var mitt fel. höll på med trådarkeologi och gick igång på prat om framtidssäkra dimensioner. och 26 är nog trots allt en sådan, dom större mer osäkra, fast det är ju inget skäl att undvika dom om man har grus i fickorna och är sugen på en ny cykel.
då skulle jag också överväga en 29a, men mitt mtb projekt var inställt på budget när jag närmast provköpte en i vintras, det blev en fs cube från 2006. den har funkat till belåtenhet, har endast bytt kedja när den gamla gick av. den är hyggligt specad för sin tid med x7/xt, med avstängbar fjädring på styret, nedskruvbar framfjädring och teleskopsadelstolpe. 13 kg tung.
sen kände jag mig manad att berätta från min nybörjarinsats med kort varsel i cv. att delta där var inget som helst prio när jag köpte min cube, men det är den enda hojen tillgänglig när tillfället dök upp tisdan före loppet.
vad som jag villle tillägga i diskussionen 26/29 och som förvånade mig var att de 29or jag såg inte rullade ifrån mig så som jag väntat mig. dom hade väl fel däcktryck kanske. jag själv hade lite i hårdaste laget tyckte jag efterhand. inget tokhårt, knappt 3kg. vid stigcykling trivs den med 1.5
så vill man vara ekonomisk kan en bra begad 26a tom i ett långlopp ändå vara ett hyggligt alternativ, jämfört med en 29a till ändå minst dubbla pengarna begad, tre gånger pengarna ny. 26an kommer inte vara snabbast men skillnaden med bra däck och rätt tryck kan vara mindre än man tror.
kul är det i båda fallen!
startade längst bak i sista gruppen så dom snabbare bland 29orna såg jag ju inte till:-) blev efterhand rätt ensamt i vänsterfilen, det var bra att ha backspegeln då. tog mig utan väsentlig draghjälp upp genom fältet, inte många kom bakifrån trots att jag var rejält trött ett tag, dom snabbare cyklisterna var ju redan framför mig från start. slutade strax under 6000 på 4,29, effektiv körtid 3:50. är ju påtagligt förbättringsbart men kanske att vänta för en 57åring som aldrig tränat cykel annat än med pendling, senaste 15 åren på brompton.
nu ska cuben få återgå till stigcykling, det den gillar bäst.
det blev en delvis annan diskussion med avseende på min sadel och andra grejor:-)
rätt inspirerande tyckte jag.