JockeS
Aktiv medlem
Argument för 29" istället för 26"
Har en kollega som cyklat i ca 1 år nu på sin 26” och vill nu börja hänga med mig och köra lite långlopp i motionsklass.
Men iom att cykeln han kör på har ett antal år på nacken så ska han köpa sig en ny/begagnad här i dagarna.
Han gillar att köra med 26” men jag försöker övertala honom om att gå upp till 27,5 eller 29 iaf iom att han ska köra långlopp.
Men hans argument för att behålla 26” är att han kör en hel del tekniska stigar och han ser ingen anledning till att gå upp i hjulstorlek.
Så vad är mina argument för att gå upp till 29”?
Rent spontant och egen erfarenhet är att man rullar bättre på platten, klättrar bättre över hinder och hålor samt i uppförsbackarna.
Ja det är bara fördelar. Men han vägrar lyssna!
What to do?
Han har provkört min FS 29” men lät sig inte bli övertalad ändå.
Men iom att cykeln han kör på har ett antal år på nacken så ska han köpa sig en ny/begagnad här i dagarna.
Han gillar att köra med 26” men jag försöker övertala honom om att gå upp till 27,5 eller 29 iaf iom att han ska köra långlopp.
Men hans argument för att behålla 26” är att han kör en hel del tekniska stigar och han ser ingen anledning till att gå upp i hjulstorlek.
Så vad är mina argument för att gå upp till 29”?
Rent spontant och egen erfarenhet är att man rullar bättre på platten, klättrar bättre över hinder och hålor samt i uppförsbackarna.
Ja det är bara fördelar. Men han vägrar lyssna!
What to do?
Han har provkört min FS 29” men lät sig inte bli övertalad ändå.