Armstrong måste vart Dopad!

Newsboy skrev:
-------------------------------------------------------
> Drömscenariot vore ju att utmana Armstrong i ett
>
> lögndetektortest hos farbröderna på 60 minutes.

Eller se om han kan ta "an hour in the tower of power"

hakanf skrev:
> Lance är bra på att snacka också, och att
> framhäva sig själv. Men han var också en av de
> första som *enbart* satsade på tdf också, med
> ett lag som var helt uppbyggt kring detta (t.ex
> hade de inga spurtare med i laget).

Word. Tror oxo att stor del av framgången ligger häri. När andra flängde runt på Girot o annat höll Lance på att reka potentiella bergspass och sträckor inför TdF. Han körde ENDAST Tdf ch laget tog fram honom endast som vinnare. Vet inte om det e bra för sporten (att folk nischar in sig hårt på olika tävlingar....)

Han höll ju på m Triathlon innan men var bara riktigt bra på cykel, satsade hårt på den sporten och det gick ju bra. Kolla Lance dokumentären...on the road to paris eller vad den heter.

Sedan är det ju så att kroppen blir starkare av nedbrytning. Cancerbehandling är en ganska ordentlig nedbrytning och det finns (enligt min jobbläkare) fall där folk har kommit tillbaka starkare efter en sådan behandling...

Tror att han e (eller iaf var) en obstinat vinnarskalle med en enorm träningsdisciplin och målfokus. Han hoppade ju av skolan, tidigt, för att den hindrade honom att träna ordentligt.

Visst tävlade Lance annat än touren, men det var bara touren han tävlade för att vinna... Att han sen bara byggde upp kroppen med cykelmuskler efter canserbehandlingen gjorde väl att han blev än mer optimerad för flerdagstävlingar som touren. Btw, dopad cyklist är den cyklist som blivit påkommen med av UCI & Wada ej godkända preparat i blod/urin efter dopingtest. Allt annat ska betraktas som odopad. :-/ T

Rock skrev:
>> Och så lite fakta:

Tack. Jag gillar folk som tar reda på fakta istället för att tro.

Little Stereo (på jobbet) skrev:
> Btw, dopad cyklist är den cyklist som blivit
> påkommen med av UCI & Wada ej godkända preparat
> i blod/urin efter dopingtest. Allt annat ska
> betraktas som odopad. :-/ T

Så Bjarne Riis var ingen dopad cyklist 1996 då, trots att han själv erkänt EPO-bruk? Var EPO förbjudet 1996?

Rock skrev:
> Endast TdF är att ta i, han tävlade betydligt
> fler lopp på ett år.

Tävlade, ja, men inte med målsättning att vinna just de loppen (även om han vann en hel del andra tävlingar än TdF ändå).

Hela grejen med "Armstrong dopad eller ej"-tjafset är att vare sig han var dopad eller ej, så är det inte bara att göra på ett visst sätt och sedan vinner man Tour de France sju gånger i rad.

Antag att han var dopad, varför var det bara *han* eller *hans lag* som visste hur man skulle dopa sig för att vinna om och om igen (och dessutom aldrig åka fast)? Är det inte märkligt att under sju år så var det inget annat lag som ens lyckades rubba honom (ens med doping)?
Det enda vi vet är ju hur han presterade i förhållande till övriga motståndare (dopade eller ej) och då var han bäst. Det är ju så naivt att tro att övriga cyklister inte hade samma förutsättningar att dopa sig på samma sätt som Armstrong eventuellt dopade sig på. I princip alla på platserna efter Armstrong har åkt fast för doping. Om Armstrong var dopad eller ej spelar ju då ingen roll. Det hängde ju inte på dopingen isåfall eftersom alla var dopade. Är det mer "oärligt" att dopa sig och vinna utan att åka fast än att dopa sig och komma tvåa utan att åka fast?

Kupa skrev:
> Little Stereo (på jobbet) skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Btw, dopad cyklist är den cyklist som blivit
> > påkommen med av UCI & Wada ej godkända
> preparat
> > i blod/urin efter dopingtest. Allt annat ska
> > betraktas som odopad. :-/ T
>
> Så Bjarne Riis var ingen dopad cyklist 1996 då,
> trots att han själv erkänt EPO-bruk? Var EPO
> förbjudet 1996?

Och helt plötsligt så har David Millar inte dopat sig...

Asså gnälliga gubbar och vresiga idioter, om han dopat sig eller inte det märker man väll i så fall på testerna för dom lär ju tagit ett i så fall eller? Ganska logiskt? Eller ska man komma på en teori om att dom har mutats under testet eller?

Sluta hitta saker att b*tch* och gnälla om.

Tja, läs om det som skrivs om de som provat doping, hur mycket det gett, då är det troligt att Lance dopat sig med, med tanke på att de han slog var dopade. Det är inte lite det ger helt enkelt, så att han skulle vinna odopad när motståndarna var dopade, det finns knappt, så för mig är han dopad, inte bevisat för världen, men i min lilla värld så var han dopad och inte värd ett skit, lika lite som resten.

Men, en annan intressant sak är ju hur friidrotten kommer undan med sin doping, medans cykelsporten hängs ut och jagas av pressen på ett helt annat sätt. Vad beror det på? Att vi har "media darlings" inom friidrott tror jag det beror på, ingen skugga ska falla på blont hår.

sebbe skrev:
> Jensen: Att inte dyka upp till dopingskontroll
> tänkte jag på rasmussen och som även uppget
> felaktiga uppgifter om vart han ska ha befunnit
> sig under viss tid.
>

skriv det lite tydligare då :D hehe

> Vad han gör på julafton, Hmm antingen så menade
> han träna eller fixade doping.

vad tror du? :D träning så klart.

>
> Att vara duktig när man är ung det går också,
> vet inte vilken ålder du syftar på eller hur bra
> han egentligen var då. Men ricco är ju inte allt
> för gammal och grå i mina ögon ( Och på
> pappret).
>

vill minnas att han vann VM eller i alla fall nån stor tävling som ungdomscyklist eller om det var triatlet.

> Det där med att jag resonerar att alla som kommer
> före en dopad cyklist är dopad har aldrig vart
> min mening eller avsikt. Men om en person som till
> exempel ullrich som verkligen gör allt för att
> vinna touren, som har fätt hjälp av
> hjälpryttare hela vägen fram till sista
> stigningen får stryka av en icke dopad har jag
> svårt att tro.

i enstaka fall kan det nog faktiskt ske. men att vara dopad o att vara bäst behöver inte vara synonymt.

>
> Sen tycker jag att vi ska sluta tjata på
> fridrott. jag skriver här för jag vill och tror
> på en ren cykelsport inte för att klanka ner på
> den och säga att cykel är en dåligsport som man
> bara fuskar i. Jag tävlar själv och äter, andas
> och sover cykel 24/7. Jag älskar cykel, eller
> rättare sagt ren cykelsport.

du vill ha en ren sport osv.o diskutera det, o börjar me att klanka ner på en som aldrig bevisats dopad :D gissa var en sådan diskussion bär iväg. eftersom inget är bevisat, så kan du ju lika gärna ta o anklaga varenda proffs. jag menar, de kan ju vara dopade. om kriteriet inte är att de ska ha bevisats dopade.

En liten detalj kring LA är att han köpte in en ganska avancerad testutrustning och skänkte den till ASO eller UCI inför TdF något av sista åren han körde.
Den var säkert testad och klar.

Kupa skrev:
<Så Bjarne Riis var ingen dopad cyklist 1996 då, trots att han själv erkänt EPO-bruk? Var EPO förbjudet 1996?>

Nej, Bjarne blev inte påkommen med dopingpreparat 96 och fälldes heller ej därför för doping. Men att att erkände det 10 år senare visar bara hur dåliga metoder dom använde då... Dom segrar han gjorde som dopad utan att testa positivt för räknas tyvärr än idag som segrar. :-( T

Minns att Ricco sa själv att han blivit testat 9 gånger men bara en av dom gångerna blev han ertappad för dopning på. 1 av 9, 11,11 %

mönstret är ju att cyklisterna som varit i USP/Discovery åker fast efter de lämnat det stallet för att försöka mer på egen hand. Då har det i allmänhet gått mindre bra och de har åkt fast för doping. Armstrong själv lämnade ju aldrig stallet så han åkte aldrig dit...

Hade inte Lance fått allehanda kemikalier i sig hade han varit död. Hur mycket doping är inte det?

Nej nu är det dags att youtuba lite.
Av respekt för sporten.

Jag tror på DNA-doping. Det kommer nog komma i framtiden, att man väljer den blivande idrottarens egenskaper innan han/hon ens är född. Dessutom behöver inte idrottaren själv veta om något.

/Adam

Adam7125 skrev:
> att man väljer den blivande
> idrottarens egenskaper innan han/hon ens är
> född.

Har ju på sätt och vis redan skett. Tennisspelande systrarna Williams far har öppet berättat att han medvetet skaffade sig en kvinna med de egenskaper han ansåg gjorde en bra tennisspelare. En viss minimilängd, viss fysik och så vidare. Och han lyckades.

Troligtvis var han varken först eller ensam om det.

sebbe skrev:
> Minns att Ricco sa själv att han blivit testat 9
> gånger men bara en av dom gångerna blev han
> ertappad för dopning på. 1 av 9, 11,11 %

Det kan ju bero på vilka ämnen de testade honom emot samt när han tog sin dos CERA. Jag vet inte om Riccó blev testad innan etapp 4 då han lämnade sitt positiva prov. CERA är spårbart i upp till 10dagar. Hur länge det är spårbart beror på hur stor dosen är.
Det är också värt att tänka på att ADF(?) först fick tillgång till testmetoden veckan innan TdF. De var den första antidopingbyrå som hade tillgång till testmetoden så allt kanske inte var inkört till 100%.

I mina ögon är Riis fortfarande den rätta segraren 96. Baserar detta på att stora delar av hans konkurrenter också figurerat i diverse dopingskandaler. En dopad cyklist vinner över ett gäng andra dopade - typ. Nästan så att de som inte dopade sig på den tiden får skylla sig själva.

So what. Det är historia. Samma med Lance. Folk har fallit i testerna till höger och vänster om den karln.
Vann han odopad är det helt fabulöst fantastiskt magnifikt. Vann han dopad är det fortfarande fantastiskt (men fel, absolut fel).

Glöm de gamla. Nu ska vi häckla de som ertappas idag. Annars måste vi slänga Coppi i soptunnan också.

Buuu Sella, buuu! och jag som gillade hans offensiver i girot.

Orkar inte lägga till en bild.
Men tänk er att här finns det en bild med en riktigt söt ekorre med jättekorkad uppsyn och en rolig hatt på huvudet. Han äter nötter och har ena foten i intryckt en skojig porslins figur vilken föreställer en pojke i halmhatt. Han har en liten korg i ena handen. I korgen ligger nötter - fast porslin då alltså. De har dessutom en lite för rödaktig färg eftersom fel glasyr användes och de ser således snarare ut som röda vinbär - ja stora sådana då. Mer som röda vindruvor på något sätt.
Det börjar bli sent, barnen ser på Simpsons och jag behöver absolut sluta häcka här.

Borde inte tävla på smärtstillande betraktas som doping? Är väl samma anledning som att ta centralstimulerande att blocka trötthetskänslor eller skadekänslor.

Det känns rätt skumt att läsa om hur friidrottarna blir hyllade i kvällstidningarna för att tävla halvskadade med smärtstillande sprutor, en cyklist får inte ta starkare medel än alvedon om han ska tävla... Igentlige när det inte ett dugg konstigt att det upptäcks så pass många dopade cyklister jämnfört med andra idrottet ( + att cyklisterna testas vid många fler tillfällen) :-/ T

Hmmm really odd topic.
Basso was not doped
Rassmussen was not doped
Merckx was not doped in the giro

Where do you draw the line

Was Bäckstedt drugged when he won the Paris Roubaix. I mean he has done nothing since??

Of course not!!!!!!!!!

Armstrong was certainly not doped, he was after all the subject of a concerted witch hunt by wada, uci and the French police.

It saddens me that so many of you think that because you win you have to be doped. Why is that. Swedish jäntilag, avandsjuka.
As to drugs for cancer, my wife has cancer and yes if your blood levels go down you get an epo boost. Otherwise you dont survive. Arnstrong had a dispensation because of this when he started competition riding again. But this was only for what had happened during his illness.

yours sincerely

A fan of cycling

geared.

Geared, read about how much EPO adds to your performance, then you will realise that it is very unlikely that he was not doped. Simple logic, but not proof. In any well developed sport the differences are very small at the top, since EPO gives you so much, you simply could not win undoped.
No Jantelag from my part at least, just not a fan of a brash american, not a fan of any brash americans. He was good for one thing for me, he coined "Excuses are like arse holes, everyone has one and they all stink".

Boring cyclist too, only TDF no other racing pretty much, but you could accuse many of that today though.

Jensen skrev:

> vill minnas att han vann VM eller i alla fall nån
> stor tävling som ungdomscyklist eller om det var
> triatlet.

Japp, Lance vann VM/linjeloppet i Norge tidigt 90-tal (innan han fick cancer). Under samma VM vanns f.ö Juniorklassen av en ung Jan från tyskland.

EPO höjer syreupptaget ca 10%...

geologen skrev:

> Har ju på sätt och vis redan skett.
> Tennisspelande systrarna Williams far har öppet
> berättat att han medvetet skaffade sig en kvinna
> med de egenskaper han ansåg gjorde en bra
> tennisspelare. En viss minimilängd, viss fysik
> och så vidare. Och han lyckades.

Vilket bara bevisar att farsan Williams har nollkoll på hur det där med genetik egentligen fungerar.

Saying that Armstrong was doped is in fact slander. he was the most tested athlete in history yet you still say Epo. Your crazy. Be careful about slander. It costs a lot and a great many of you have slandered a great athlete.
Must be jealousy or something and not common sense.

Was Bob Beamon drugged when 40 years ago he leaped 8.4 meters in the Mexico Olympis ??

Of course not!

geared.

geared skrev:
> Was Bob Beamon drugged when 40 years ago he
> leaped 8.4 meters in the Mexico Olympis ??

I don't know about 8.4, but maybe 8.9.

Geared: Consider the performance gains you get from doping. Then have a look at the list of athletes in the top 10 in the Tour in recent years: http://proffsklungan.nu/artikel.php?subaction=showfull&id=1178622156&archive=&start_from=&ucat=1& The names in red are people that have been caught during tests or implied in the Puerto scandale. Put Vinokourov in red as well (he was caught after the article was written).

Then tell me that Armstrong was basically the only clean rider and managed to win 7 times in a row with big winning margins.

On the other hand, he beat all those guys who were also doing drugs so his performance is still really impressive. But clean? According to the rules: Yes. In reality: Nope, just as most of the others.

Spetz skrev:
>
> EPO höjer syreupptaget ca 10%...

Knappast, många elitidrottsmän oavsett sport har så hög andel röda blodkroppar så en ökning för att kunna få upp syreupptaget med 10% skulle bara ge dem statusen unfit to start.

Fokus i touren var ju redan för 100 år sen att VINNA, inte att vara sportsmannamässigt ärlig... så jag tycker alla ovan nämnda fuskare visar respekt för sporten.

http://www.dailypeloton.com/displayarticle.asp?pk=11525

"In 1904, the second edition of the race, Pierre Chevallier seemed to get dropped from the peloton on several occasions yet managed to get back to the leading group, probably by a ride in a car. It was even suspected that some riders were being towed from a car with a wire fitted to a piece of cork which they held between their teeth."

hippo3.jpg

Hippolyte won four of the six stages, but lost the race to another guy who, as it turns out, was also cheating using some other method out of the Wile E. Coyote playbook. Organizers actually wound up disqualifying the top four finishers and awarded the race to fifth-place finisher Henri Cornet, who apparently was the only one who found a way to cheat that wasn't obvious from a half-mile away.

HAHA..fan avd ajg skulel garva läppen av mig om tätgruppen i toruen nästa år hoppar in i en bil och krö till det är några hundra meter kavr till målet...=D

erik h citerade:
> "It
> was even suspected that some riders were being
> towed from a car with a wire fitted to a piece of
> cork which they held between their teeth."
>

Hahaha.
Känns mycket mer uppenbart än "världens långsamaste flasköverlämnning" eller "vi måste justera din bakbroms"-tricken som används nu.

Tillbaka
Topp