Armstrong måste vart Dopad!

MTBiker skrev:

> Det var någon som nämde det tidigare men de som
> åkt fast från före detta USPS/Discovery har
> åkt fast sen de bytt stall. Kan det bero på att
> de då kände att de inte längre räckte till
> utan den uppbackning av tidernas bästa lag.
> Cykling är en lagsport och USPS/Discovery hade
> det bästa laget för ett tre veckors lopp.

Uppbackning är bra. Marion Jones hade bra uppbackning. Och hade inte nån skickat en spruta till WADA hade hon fortfarade haft kvar sin fina uppbackning och sina medaljer... Att stänga av naiva idrottare som litar på sina tränare tror jag inte på som en enda lösning.

Stervelo skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad fick ni för tankar om nissen i TdF, var det
> förra året, som tappade tokmycket på en
> bergsetapp. Förklaringen var att han hade bonkat,
> inte ätit nog. Dagen efter vann han bergsetappen
> med många minuter. Landis dyker upp i skallen men
> det var väl inte han? I vilket fall som helst,
> jag tänkte verkligen doping, utan bevis, baserat
> på att har man bonkat, då lider man av det dagen
> efter med, du går inte in och krossar resten som
> han gjorde. Vem var det? Personen åkte väl dit
> sen också?
>

Jepp, Landis

elmaco skrev:
> BFS, det sticker i mina ögon varje gång jag ser
> din signatur... "Always" stavas inte "Allways".

Alltid stavas alltid med två l

elmaco skrev:
> BFS, det sticker i mina ögon varje gång jag ser
> din signatur... "Always" stavas inte "Allways".
>
> /Beserwiser

Blir jag stämd nu är det ditt fel.

Stervelo skrev:
> Vad fick ni för tankar om nissen i TdF, var det
> förra året, som tappade tokmycket på en
> bergsetapp. Förklaringen var att han hade bonkat,
> inte ätit nog. Dagen efter vann han bergsetappen
> med många minuter. Landis dyker upp i skallen men
> det var väl inte han? I vilket fall som helst,
> jag tänkte verkligen doping, utan bevis, baserat
> på att har man bonkat, då lider man av det dagen
> efter med, du går inte in och krossar resten som
> han gjorde. Vem var det? Personen åkte väl dit
> sen också?
>
> När kinesiskorna som "drack sköldpaddsblod" kom
> från ingenstans som sprang som fan för ett tag
> sen, tänkte ni verkligen inte att de var dopade
> fast de inte åkt dit? De åkte ju dit senare men
> nog måste de flesta tänkt tanken? Östtyskorna
> inom simningen, det var ju för bövelen
> förbundsfolk för simningen i Sverige som sa i
> pressen att de är dopade, nu var de ju det, men
> inga bevis fanns.
>
> Lite intressant, jag trodde det kallades kritiskt
> tänkande, men är det snarare
> rättshaveristtänkande? Många här menar bara
> att rent är rent, testas man och inte åker dit
> så är det ok. Lite som att ha en fusklapp i
> skolan, du skriver alla rätt på ett prov, fair
> play menar ni, du har inte fuskat eftersom du inte
> åkte dit? Jag har svårt att se det så.
>
> Jag har grymt svårt idag att uppskatta en stor
> prestation på cykel, jag tycker mig veta att de
> är dopade och då uppskattar inte jag det på
> samma vis. tänker bara på om det mot all
> förmodan finns en ren snubbe i fältet så är
> det så fult mot honom. Alla jäkla timmar på
> hojjen, sen har han inte en chans för att han
> inte knaprat.
>
> Släppa doping fri? Tja, lika villkor, men då
> blir det verkligen uttalat att cyklisterna är
> levande testlabb och dit vill jag inte ha det.
>
> Hur löser cyklingen sitt problem? De har i många
> år pratat om att det inte accepteras och så
> vidare. Jag tror att ledarna måste rensas ut med,
> nytt tänk måste in, det är väl så
> "standarden" sätts för vad som är accepterat?

Hej igen! Vet inte riktigt vart du vill komma men jag anar en stor indignation över att folk fuskar och dopar sig. Den känslan delar jag och tycker det är riktigt lågt när man fuskar.

Har jag förstått dig rätt om jag tolkar det som att du skriver att vissa prestationer är för bra för att kunna uppnås utan doping och att man (allmänheten, pressen) då har rätt att konstatera att vederbörande säkerligen varit dopad även om upprepade prover inte kunnat påvisa det? Menar du att man då även skulle kunna ta medaljen ifrån en vinnare om tillräckligt många tycker att han nog måste ha varit dopad? Eller räcker det med att svärta ner personens rykte i offentliga fora som straff för förmodad doping men låta honom behålla medaljerna? Var drar man gränsen för hur bra man får vara innan man "måste" ha varit dopad?

Eller rent konkret: Var Carlos Sastre dopad när han speedade uppför l'Alpe d'Huez, tog ledningen och sedan höll undan i tempot trots experternas förhandstips? Det måste han väl ha varit? Hur ska vi straffa honom? Hur långt ner i resultatlistan måste vi gå för att hitta den verklige, odopade vinnaren av årets TdF?

NiklasL skrev:
> Eller rent konkret: Var Carlos Sastre dopad när
> han speedade uppför l'Alpe d'Huez, tog ledningen
> och sedan höll undan i tempot trots experternas
> förhandstips? Det måste han väl ha varit? Hur
> ska vi straffa honom? Hur långt ner i
> resultatlistan måste vi gå för att hitta den
> verklige, odopade vinnaren av årets TdF?

Jag föreslår att vi alltid går ner till förste svensk i resultatlistan. Det finns ju inga svenskar som dopar sig, eller?

Grymt, då fick Thomas Lövkvist äntligen sitt genombrott genom att vinna Tour de France. Grattis!

JT skrev:

> Jag föreslår att vi alltid går ner till förste
> svensk i resultatlistan. Det finns ju inga
> svenskar som dopar sig, eller?

Alla riktiga cyklister dopar sig. Av respekt för sporten.

JT skrev:
> Jag föreslår att vi alltid går ner till förste
> svensk i resultatlistan. Det finns ju inga
> svenskar som dopar sig, eller?

Det stämmer. Så har det alltid varit.

> Grymt, då fick Thomas Lövkvist äntligen sitt
> genombrott genom att vinna Tour de France.
> Grattis!

ÄNTLIGEN!!! Wohoooo!!!

Niklas L, jag menar inte det du skriver. Det var bara en reaktion på att det verkar menas att testar man rent så är man ren. Jag menar att nog tänker man lite mer än så. Bara det. Ta medaljer från dem baserat på det går ju inte. Det är bara en allmän dignation mot doping. Jag älskade att titta på TdF, nu slökollar jag en aning på det. Såg inte ens bergsetapperna vilka brukar vara höjdpunkten. Nu tänker jag bara att jaha, doping när jag ser en grym prestation och då är det inte kul längre.

Var det så att Saestre drog ifrån en dopad Ricco så tror jag att Saestre var dopad ja.

Jag har läst en artikel skriven av en kille som var klubbcyklist, han gick till läkaren och provade allt. HGH, EPO och så vidare. Den effekten har fick av EPO var helt sjuk. Han skrev att cyklister han i normala fall inte kunde hänga med uppför, de spöade han hur lätt som helst. han fick sitta och hålla igen för att det inte skulle bli övertydligt.

Stervelo skrev:
> Nu tänker jag bara att jaha, doping när jag ser en
> grym prestation och då är det inte kul längre.

Stackars dig.

Stervelo skrev:
> Var det så att Saestre drog ifrån en dopad Ricco
> så tror jag att Saestre var dopad ja.

Ricco hade redan torskat. Sastre och hans lag spelade ut Evans fullständigt. Först hade de plågat livet ur honom i de tidigare bergsetapperna, sen gör Sastre en stenhård attack. Evans såg visste inte vad han skulle göra. Han hade ju markerat Frank Schleck som körde i gult. Sastre låg mest i skuggorna och lurade. Stenhårt kört av Sastre och grymt smart spelat av CSC.
Det var synd att du slökollade. Årets tour var verkligen sevärd.

Bigmollo...Ah, där ser man, han var inte ens med då, skönt det i alla fall.

jag får erkänna att jag inte "vill" titta, men råkar jag se något då flämtar lågan till liv igen och jag glömmer dopingeländet för en stund.

I år satt jag ute i den finska bushen och prioriterade gösfiske framför sammandrag av TdF.

Jag dopade mig då, drack en bira eller två.

Sastre var en värdig vinnare. Jag har inte följt hans karriär sedan begynnelsen, men jag hann att uppfatta att det här var hans åttonde TdF och vad jag har förstått har det inte förekommit några dopingrykten kring honom, så jag förutsätter att han vann utan att fuska. CSC var ju dessutom outstanding som lag i år.

Stervelo skrev:
> Niklas L, jag menar inte det du skriver. Det var
> bara en reaktion på att det verkar menas att
> testar man rent så är man ren.

Förlåt om jag har missuppfattat dig.
De flesta anser nog att testerna tyvärr är bristfälliga och steget efter, även om epo-doparna i årets TdF nog blev lite överraskade av ny analysmetod. Men vilken måttstock ska man använda? Inför sig själv, på Happy, i media och när priserna delas ut? Eller ska vi t o m gå på Tännsjös linje och strunta i alltihop och låta vetenskapen ägna sig åt hur man bäst dopar en idrottsman?

> Det är bara en allmän dignation mot doping. Jag
> älskade att titta på TdF, nu slökollar jag en
> aning på det. Såg inte ens bergsetapperna vilka
> brukar vara höjdpunkten. Nu tänker jag bara att
> jaha, doping när jag ser en grym prestation och
> då är det inte kul längre.

Då tittar du inte på idrott alls längre?

Houston, we have a problem.

NiklasL..Tja, cykel är ju speciellt som sport att titta på, TdF ialla fall, du får ju mycket tid att tänk på plattsträckorna när inget särskilt händer på en timme eller två.

Os vill jag se, nyinflyttad och köpte stor tv precis, får hem den ikväll, där kollar jag gärna, även om det med all säkerhet är lite dopat där med, tempot är högre, hjärnan stimuleras kanske?

Fan vet, dubbelmoral kanske det är men men.

Senast redigerad av en moderator:
Om Sastre torskar tar jag till lipen.

Denne lille försynte farbror med allehanda engagemang i fattighjälp och stöd för andra mindre lyckligt lottade människor. Denne genomsympatiske familjefader.

Men han hör till en äldre generation cyklister, han har kört för Once och det gamla laget kan man ha sina dubier inför.

Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok, Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok, Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok, Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok, Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok, Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok, Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok, Hoppas allt är ok, hoppas allt är ok.

"Masturbation is making love to the person you love the most."

"I prefer masturbation. You meet a better class of people that way."

(Woody Allen)

sebbe skrev:
> Minns att Ricco sa själv att han blivit testat 9
> gånger men bara en av dom gångerna blev han
> ertappad för dopning på. 1 av 9, 11,11 %

ALFD påstår att fyra av testen var positiva.

s skrev:
> De andra kommer förutsätta att han är dopad och
> ge upp på förhand.

Eller så har tävlingsledningen läst på Happy och diskar de 10 första. Det mest troliga är att de skjuter de 100 första och ger guldet till nån som ser ren ut.

bigmollo skrev:
> Det mest troliga är att
> de skjuter de 100 första och ger guldet till nån
> som ser ren ut.

Om det är lerigt så behåller de alltså guldet?

Skogling skrev:
> Sastre är dopad med en R3.

Ja det är skönt att man i alla fall kan konstatera att rätt cykel vann tdf.
Och med tanke på tätens cykelarsenal uppför Alpe d'huez så ska väl R3:orna in på wadas svarta lista inför nästa år.

Nej, det var flera som hade en R3 på TdF men bara Sastre hade Q-Rings. Bäst att banna dem (och honom) genast!

Skogling skrev:
> Sastre är dopad med en R3. Det ser man på hans
> platta näsa. Alla spaniorer är dopade.

cerro skrev:
> sebbe: En ren cyklist är en ren cyklist, en dopad
> cyklist är en bevisat dopad cyklist. Är det inte
> bevisat så är den inte dopad. Annars kan man ju
> säga att alla är dopade. Tycker du är taskig
> att klaga på cyklister som lagt ner enormt mycket
> tid för att bli så snabba som de är/var som det
> sen snackas skit om. Jag gillar inte Lance
> Armstrong men jag är imponerad av honom och
> kommer fortsätta vara de. Jag hade Vinokurov som
> favorit men numera är han sämst.

Armstrong dopad eller ej är kanske inte själva kärnfrågan eller? Att Armstrong hade cancer och
genomgick medecinering mot det med vad jag förstått bla epo betyder det att han var dopad? Enligt min
mening-nej! Att det senare kanske gjorde att han blev bättre än innan hör det hit? Om en idrottsman
som får en sjukdom och blir behandlad mot det med substanser som är dopingklassade ska han då inte
få fortsätta idrotta efter behandlingen? Ta tex astmamedicin som många använder för att överhuvud-taget kunna idrotta och andas som en vanlig utan astma skulle den vara diskvalificerad per automatik då?
Medicinering mot sjukdom ej dopning. Medicinering till en fullt frisk person för att öka prestationsförmågan=dopning! Eller?? Posta gärna vad ni tycker om mitt resonemang.

Just med astma är det ju lite speciellt. Astmamedicin är dopingklassat om man inte är diagnosticerad som astmatiker. Hur många i det svenska friidrottslandslaget tror du det är som inte har en släng av astma?

Det är ju det som är det knepigaste med doping. Keratindieter är OK, men HGH är det inte. Är det någon som skulle gnälla på en idrottare som har stort keratinintag? Skulle samma idrottsman kunna upprätthålla sin muskelmassa utan keratin?

Jag blir inte så upprörd över att någon dopar sig som över att de fuskar.

Lite lustig kommentar av MZI:
<Skrivet av mzi igår 23:25 (Dölj användarens inlägg)

Just med astma är det ju lite speciellt. Astmamedicin är dopingklassat om man inte är diagnosticerad som astmatiker. Hur många i det svenska friidrottslandslaget tror du det är som inte har en släng av astma?

Det är ju det som är det knepigaste med doping. Keratindieter är OK, men HGH är det inte. Är det någon som skulle gnälla på en idrottare som har stort keratinintag? Skulle samma idrottsman kunna upprätthålla sin muskelmassa utan keratin?

Jag blir inte så upprörd över att någon dopar sig som över att de fuskar.>
.....................................................................................................
Kul att läsa din kommentar MZI, precis som många ickeastmatiker verkar du tro att astmamedecin är ett mirakelmedel... Astmamedecin gör att din luftrör vidgar sig till normal storlek, är du frisk händer det i princip ingenting oavsett mängd medecin, den enda nytta någon har av tex bricanyl/ventolin är den som lider av astma. Inte heller den kortisid man har som förebyggande medecin (som arbetar mot den kroniska luftrörsinflammation astma igentligen är, tex pulmicort) gör någon skillnad för den som inte har astma, skillnaden är igentligen att den aktiva delen i bägge sorterna av medecin är dopingklassad och eftersom den finns i annan medecin som går att missbruka (kortisid-kortison bla) så är det generellt förbud mot astmamedecin för att inga dopare ska kunna fuska och skylla på astmapreparaten.
Så krasst kan man konstatera att dom som ibland blir avstängda för astmamedecin (tex Petacchi) igentligen har tagit något med samma verksamma ingrediens och därför oftast har onormalt höga halter av ämnet i blod/urin...
Ja, jag har ansträngningsatma och därför insatt / Thomas

Jag har varit bortrest ett tag och inte hinner kommentera hela tråden, men i och med att jag har varit involverad i proffscykling och idrottsmedicin och har förskat för SÖKs räkning om testning och träning har jag bättre grund att bedöma situationen än trådskaparen sebbe.

Kort sagt, Armstrong kan ha varit dopad, men det har aldrig bevisats. Flera av de punkter som sebbe har tagit upp som bevis är fullständigt felaktigt, eller har tolkats på ett felaktigt sätt.

Det finns folk som vill att Armstrong ska ha varit dopad, kanske för att det skulle hjälpa dem att ordna sin egen världsbild. Det finns andra som vill att han var ren, troligtvis av samma anledning. Både grupper är ordentligt belastad av deras egen önsketänkande, och det vore bättre att erkänna det innan man tar ens egna åsikter som den enda möjlig sanning.

Oavsett om du tror att Armstrong var dopad eller inte är hans prestation imponerande. Om han var ren är det hans prestation på cykeln som är imponerande. Om han var dopad är det faktum att han höll sig minst ett steg framför alla tester för så många år i rad som är häpnadsväckande.

Fallet Ricco har bevisat att det finns en hel del falska negativa prover. Fallet Landis har bevisat att det finns flera stora problem med testningen som helhet. WADA borde vara under betydligt starkare kritik. Läs http://trustbut.blogspot.com/ och http://rant-your-head-off.com/WordPress/ och http://wadawatch.blogspot.com/ innan ni hävdar vi måste tro på allting som kommer från WADA och CAS.

Miss Lycka skrev:
> Landis förra året?

Ja, tävlingen ingår inte i de UCI klassade. Alla får delta även om du är avstängd.

Tillbaka
Topp