ARRGHH min VD tog bort min cykelparkering!!

Johost77

Aktiv medlem
Pust... arrrggghh... fnys.
Jag har haft en premiumparkering för min cykel. Sitter i kontor och mitt emot mitt rum finns ett förråd för kontorsmaterial. Där står min pärla för att jag inte vill ha den ute då stölder hänt. Nu fick jag veta " kan inte göra ett undantag för dig längre"!
Va så grymt arg hela hemvägen igår!!
Är jag löjlig!? Eller ska jag häva min egna rätt?
Vad anser ni?

Ha den på kontoret?

Men ja, lite löjligt lyxproblem är det. Men det är skönt att se att vi har det så bra i Sverige.

Jag blev av med min när källaren skulle byggas om till konferensrum. Jag förstod ingenting. En hängare på väggen till min cykel så hade konferensrummet blivit väldigt mycket trevligare att sitta i...
Tar jag fincykeln så tar jag upp den på kontoret och har den bredvid skrivbordet.

Om du ska kunna hävda din rätt måste det väl vara s.a. arbetsgivaren gjort fel. Om du inte fått skriftligt på att du ska ha rätt att parkera cykeln inomhus undrar jag om du har någon rätt att hävda. I så fall finns det väl tre lägen:

1) Sätta hårt mot hårt, d.v.s. hota att säga upp dig om problemet inte löses
2) Försöka argumentera för att du ska få fortsätta ha cykeln i förrådet eller på något annat ställe inomhus,
3) Bita ihop och gilla läget antingen genom att ta stöldrisken, ev. i kombination med att skaffa en enklare pendlingscykel där det inte svider lika mycket om den skulle bli stulen, eller sluta cykla till jobbet.

Vad gäller 1 så bygger det förstås på att du verkligen tycker så illa om beslutet att du är villig att säga upp dig för det och att du kan skaffa ett nytt acceptabelt jobb. I fall 2 gäller det nog att hitta någon "selling point" som gör att arbetsgivaren känner att hen vinner något också.

Sen kan du ju förstås också helt kallt bara fortsätta parkera cykeln i förrådet. Känns dock som att det kan vara en väg till att skapa sig framtida problem på det jobbet.

Hehe...
Bra input!
Vet att det är på nått sett lite löjligt men på nått konstigt sätt så tog det oväntat hårt att få det sagt till mig!
Är själv lite förvånad att jag tog det så hårt. Å vad gör man då.. Ventilerar med likasinnade! Ni är min säkerhetsventil!

Visa på nyttan med cykelpendling och få VDn att ordna ett dedikerat cykelrum som inte bara är en förmån för dig. Det gör också ditt företag till en mer attraktiv arbetsplats.

1. Sakligt berätta om nödvändigheten av en säker förvaring av cykeln. Hur arbetsgivaren blir mer attraktiv om sådan finns.
2. Leta nytt jobb.

Jag fick låst förvaring till min cykel efter att jobbet fick betala självrisken för den som stals i trapphuset på jobbet trots två lås. Jag hade påpekat hur osäkert det var att ha dom stående där och föreslog åtminstone tre andra lösningar (varav en var på mitt kontor)

Byt VD! Funkar inte det så fråga din chef om det finns något annat ställe där du säkert kan ställa cykeln. Kanske finns något låst bilgarage där du kan ställa cykeln eller något förråd där du kan få använda.

Har ni inget källarförråd eller liknande där du kan parkera den?
Har VDn bilparkering? Betalar han i så fall förmånsskatt för den?

haha!!
Segern är ljuvlig..
Pratade med min närmaste chef nyss. (ekonomichefen)
Han sa att jag har rätt att parkera där eftersom vi kommit överens om det.
Att jag inte ska bry om det något mer. Så nu kan jag glatt fortsätta ett tag till.

Nu hade det väl löst sig för stunden, men annars beror det väl lite på hur många ni är som jobbar där och hur många av dom som cyklar...

Om andra får ha cyklarna ute samtidigt som dom snubblar över din cykel så fort dom ska hämta gem så kan man ju förstå att dom blir lite putt.

Så lite I-landsproblem är det ju, samtidigt som man inte vill hitta cykeln på en ukrainsk "blocketsida"...

Var glad att du slipper AKTIVITETSBASERAT kontor, 80-90 talets flexoffice tillbaks i ny skrud.

Om du hör någon nämna "en miljö där oanade möten uppstår", spring!!!!

Vi har ett stort förråd med diverse saker som jag förvarar min cykel i. Vissa ogillar de skarpt.. Speciellt när man tagit cykeln med sig i bilen så man kan cykla efter jobbet utan att åka hem innan träningen. Bil och cykelplats...

Får se hur jag gör i vår när man kan ta racern... den tänker jag inte ställa i allmänna cykelgaraget. Ev om man bara låser fast ramen där och tar med hjulen upp. Alt krånglar upp hela ekipaget via hiss och ställer det i förrådet uppe på kontoret.

Annahojt sa:
Jag fick låst förvaring till min cykel efter att jobbet fick betala självrisken för den som stals i trapphuset på jobbet trots två lås. Jag hade påpekat hur osäkert det var att ha dom stående där och föreslog åtminstone tre andra lösningar (varav en var på mitt kontor)

Hur fick du jobbet att betala självrisken? Är det någon generell regel om privata saker blir stulna på jobbet?

Vanliga människor har svårt att förstå att fincyklar ska bo inomhus. Jag brukar försöka jämföra cykeln med ett träningsredskap vilket som helst, se den som en hantel! Det funkar sällan.

Efter ett antal stölder av cyklar från jobbet, så fixade företaget ett inhägnat område med taggtråd överst, samt låst grind med tagg. Tak över cykelställen är det också. Väldigt trevligt.

Novisen sa:
Annahojt sa:

Hur fick du jobbet att betala självrisken? Är det någon generell regel om privata saker blir stulna på jobbet?

Jag hade tjatat om låst förråd flera gånger eller att ha cykeln på kontoret men de hänvisade till trapphuset hela tiden. Jag fogade mig med orden "då betalar ni självrisken när den blir stulen". Vi var två som blev av med cyklarna samtidigt så de skämdes nog en del

Får arbetsgivaren verkligen hänvisa till trapphuset? Hos oss får man absolut inte ställa nåt där pga att det är utrymningsväg. Vi får inte ha cykeln på rummet av samma anledning.
Vi har samma problem hos oss att vi inte har nån bra plats att ställa cyklarna och då är det ändå hyffsat många som cyklar. När man förklarar att cykeln kostar en del och inte gärna vill bli av med den så säger de bara att det inte är deras problem att jag väljer att ta en dyr cykel till jobbet. Trist...

Förutom stöldrisk så är det ju även lite trist att ha den stående i regnet.

AlfaAlfa sa:
Var glad att du slipper AKTIVITETSBASERAT kontor, 80-90 talets flexoffice tillbaks i ny skrud.

Om du hör någon nämna "en miljö där oanade möten uppstår", spring!!!!

+1 (miljon)
Med nyare begreppen "hemvist" och "aktivitetszoner"

Luthman Photography sa:
Henrik_E sa:
Varför jobba på företag som inte respekterar dig?

Jag tror inte att "cykelförvaring i förråd" är ett standardkrav för en normal anställning. Måhända väljer VD'n att respektera alla andra som behöver komma in i förrådet?
Att svara att den anställde har för dyr cykel och får skylla sig själv är uppenbar avsaknad av respekt.

Håller företaget med parkeringsplatser för anställdas bilar?
Då borde du få en bra förvaringsplats för cykeln. Varför diskriminera ett fordonsslag? :-)

Luzen sa:
Då borde du få en bra förvaringsplats för cykeln. Varför diskriminera ett fordonsslag? :-)
Precis, varför ska cykeln få stå inlåst i ett varmt inomhusförråd om bilarna får stå ute i regnet?

Luzen sa:

Precis, tänk på Sven som vill ta Cessnan eller Patrik som tar båten till jobbet.... Självklart behöver även de få en anpassad parkering tvärs över korridoren... :)

h.g.j sa:
Luzen sa:

Precis, tänk på Sven som vill ta Cessnan eller Patrik som tar båten till jobbet.... Självklart behöver även de få en anpassad parkering tvärs över korridoren... :)

Ja, eller spoink som vill ta sin rymdfärja DÅ! Var ska hen landa? Vavava???

Henrik_E sa:
Luthman Photography sa:
Henrik_E sa:
Varför jobba på företag som inte respekterar dig?

Jag tror inte att "cykelförvaring i förråd" är ett standardkrav för en normal anställning. Måhända väljer VD'n att respektera alla andra som behöver komma in i förrådet?
Att svara att den anställde har för dyr cykel och får skylla sig själv är uppenbar avsaknad av respekt.

Var står det att VD'n sa det?

Tillbaka
Topp