Artikel: AM Challenge i Göteborg - Stigbuffé med blodsmak

Hej,
Grym tävling! Vilket jobb och vilket initiativ, en jätteeloge till arrangörerna och funktionärerna! I den här tråden tas en del viktiga och oviktiga saker upp värda att lyfta. Oviktigt för mig är tex anmälningsavgiftens storlek, om tävling är förbannat rolig eller inte, vem som ordnar tävlingen mm. Däremot är det betydligt mer intressant på ett mer generellt plan, som flera har varit inne på. Men, upplever jag, inte får gehör för eftersom sakfrågor blandas i hop med personfrågor. Det handlar inte om vad Leo Ranta gör. Det handlar om vad kollektivet gör. Struntar kollektivet i lerkörning kommer det påverka. Alla måste ta ansvar och inte gömma sig bakom sina egna mål. Typ, vafaan jag är i så jävla bra form idag så jag skiter i att jag river ner en hel mossmatta från en svahäll.

Det gäller att vara försiktiga med det vi har, hålla oss sams med markägare och andra utövare, slitage, nedskräpning och gudvetvad som kan begränsa vår framfart i framtiden. Det är ju trots allt ingen rättighet vi har att fara runt. Markägaren har all möjlighet att begränsa framfarten ytterligare, spelar ingen roll hur kul det är att cykla. Hur gör vi det smartast?

-Lägga ut Stravasegment flera månader innan så det ges rejäl möjlighet att öva in varje böj och lära känna varje rot. Med tidtagning.

-Spreja markeringar, pilar, vissa ställen så hysteriskt mycket så man undrar hur man hittade utan. Tagga "hopp", "bergspris" mm. Och inte bry sig om ta bort dessa. Gemene man, inkluderat cyklister tycker att neonfärger är härliga och smälter in bra i höstfärger. Säkert.

-Permanentera banor genom att ha kvar markeringar och Stravasegment. Argumentet att stigarna återhämtar sig blir ju ganska svagt om cyklisterna fortsätta röra runt i samma lera om och om igen, trots att tävlingen är över. Eller det är väl alltid tävling med Strava?

-Dyhål blir inte mindre grunda om vi kör i dem, oavsett hur gärna vi vill tro det.

-Låsa bakhjul. Det är inte bara ineffektivt, det ger löjligt lätt identifierbara spår i branter, såhär års kan det vara svamplockare.

-Gräva DH-spår i naturreservat. Ja, det finns de som gör det. Vi har inte förutsättningarna face it.

-Att säga att marken återhämtar sig. Det gör den men vi är sjuukt många mer idag och nu återhämtar sig marken generellt INTE. Ni som varit med de senaste decenniet eller gubbtjyvarna som varit med två vet vad som hänt om ni är ärliga. Och ni vet också vilka som har åsamkat det mesta slitaget. Slitaget accelerar dessutom. Fakta.

Det handlar inte om att behandla varje växt med silkeshanskar eller lämna noll spår. Jag vill cykla och det lämnar spår, och kommer lämna spår, men lämna inte mer spår så folk tänker djävla cyklister, det är dessutom trevligare att cykla på mindre eroderade stigar. Det handlar om att inte göra mer åverkan än nödvändigt.

Ja till slut, det är klart, den utlösande faktorn för min irritation var var AM-rejset och i synnerhet sprejfärgen. Ta bort den. Nu.
/Jonas

Jag kontaktade Länsstyrelsen VG om vilka regler det var som gällde för det här tillståndet och då visade det sig att de inte kunde hitta något tillstånd för någon tävling överhuvudtaget i Delsjöområdet den 23-24 augusti. De sökte bla på AM Challange, Hillside Cycling, Leo Ranta, Delsjön mm. Nada. Hursom så sa de att standardmallen inte tillät att några markeringar kvarlämnades, allt ska bort. En rimlig hållning kan tyckas.
/J

Mind.
Blown.

Är det sant enligt ovan så får jag verkligen gratulera alla som cyklar MTB i Göteborg för årets björntjänst.

Verkligen. Faktiskt.

overkligheten skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kontaktade Länsstyrelsen VG om vilka regler
> det var som gällde för det här tillståndet och
> då visade det sig att de inte kunde hitta något
> tillstånd för någon tävling överhuvudtaget i
> Delsjöområdet den 23-24 augusti. De sökte bla
> på AM Challange, Hillside Cycling, Leo Ranta,
> Delsjön mm. Nada. Hursom så sa de att
> standardmallen inte tillät att några markeringar
> kvarlämnades, allt ska bort. En rimlig hållning
> kan tyckas.
> /J

Det heter "svartrejs" av en anledning. För min del kan de gärna få ha kvar alla markeringar. Delsjöområdet är inte urskog, stadsnatur är en bättre beskrivning.
Vill du ha urskog, förflytta dig ytterligare 30min österut, där kan du säkert hitta helt orörd natur.
Visst sliter vi på naturen, visst kan MTB-communityn göra mer för att bygga/underhålla stigar etc. En alltid lika aktuell fråga.
Men i detta fall har arrangören förbättrat stig/spångar etc innan start, kompenserade det för extra slitaget? Inte en aning, men tanken var god i alla fall.

En markering på en berghäll eller märken från dubbdäck på den samma är petitesser tycker jag, eller om vi skall vara ärliga--> löjliga anmärkningar från människor som inte kan se helheten.

Senast ändrad:
Snyggt att först gratulera för en väl genomfört arrangemang och liknande, för att sedan börja kritisera i stort sett allt kring racet och sedan kontakta länsstyrelsen! Snabb i svängarna där ja.
Det har väl aldrig varit en hemlighet att det rörde sig om ett svartrejs?

Joggade delar av rundan igår och sprayen var sliten men synlig på några ställen. Men viktigare: Stigarna var det inget nämnvärt extra slitage på. Helt normalt för årstiden får man nog säga.

Under tävlingen passerade jag tre skäggiga muntergökar med hund i närheten av Bertilssons. På de få sekunder som jag passerade hörde jag farbröderna tala om vad som krävs för att få sätta upp förbudsskyltar, så visst finns det en del griniga gubbar som man kanske inte behöver reta upp i onödan. Å andra sidan finns det ju alltid någon som blir kränkt av att andra har roligt. Det är inte lätt att vara alla till lags.

overkligheten skrev:
> Hej,
> Grym tävling! Vilket jobb och vilket initiativ,

Instämmer helt

> -Gräva DH-spår i naturreservat. Ja, det finns de som gör det.

Var? Jag vill provköra:)

>
> -Att säga att marken återhämtar sig. Det gör
> den men vi är sjuukt många mer idag och nu
> återhämtar sig marken generellt INTE. Ni som
> varit med de senaste decenniet eller gubbtjyvarna som varit med två vet vad som hänt om ni är
> ärliga. Och ni vet också vilka som har åsamkat
> det mesta slitaget. Slitaget accelerar dessutom.
> Fakta.
>

Jag är en av gubbtjyvarna som cyklat MTB i delsjön sen -93 och jag skulle inte vilja påstå att cyklandet sliter mer än något annat.
De partiet som ändrat sig mest under den tidsperioden är getryggen och Lingonberry/Blueberry.
Getryggen är kraftigt eroderad, och det har väl ett direkt samband med att vildmarksleden går där så antalet brukare är väl "stort" (svårt att kvantifiera, kanske borde göras en trafikmätning) på den sträckningen. Det är även rätt brant så när det regnar, vilket det gör ibland i Gbg så rinner jord med vattnen. Här skall tilläggas att den mindre branta nedfarten på sidan mot stan som användes då, numera är igenvuxen. Dessutom var det en rätt rejäl brand på getryggen för ett antal år sedan som tog bort väldigt mycket undervegetation vilket gör att ytterligare toppjord påverkas av regn.

När det gäller Blueberry/Lingonberry så var det en mycket smal oanvänd stig under -90-talet och den innehöll då i princip samma surhål i samma omfattning som idag.
Dessa stigar har ändrats kraftigt under de sista två/tre åren och förändringen kom i samband med att den röd/vita leden skapades av kommunen/park&natur eller vem det nu var.

Svårt att uttala sig om mängden brukare på stigarna i Skatås utan mätningar. Min subjektiva uppfattning är dock att jag oftare möter cyklister än fotgängare/löpare.

Sen skall vi inte heller glömma att området är till för att användas av kommunens innevånare som rekreationsområde. Och som sådant fyller det sin funktion.

Om vi transporterat oss igenom skogen kommer vi alla att slita på den, det är oundvikligt. Och är det dessutom ett friluftsområde nära en stad så kan man ju inte klaga när det används till just friluftsliv.

Att sedan bli vidsynt som en taliban och prata om cykelförbud är ju i min värld trångsynt. Vad är problemet med att respektera andra människor, oavsett om de går, springer, cyklar och rider?

Astraboy skrev:
> Snyggt att först gratulera för en väl
> genomfört arrangemang och liknande, för att
> sedan börja kritisera i stort sett allt kring
> racet och sedan kontakta länsstyrelsen! Snabb i
> svängarna där ja.
> Det har väl aldrig varit en hemlighet att det
> rörde sig om ett svartrejs?

Det jag försökte visa på är att det är inte svart eller vitt. Allt har en baksida. Till skillnad från lavochmossnördar vill jag ha cyklingen kvar, det är skitkul trots att jag vet att det belastar/irriterar en del. Jag vill ha kakan OCH äta den, även framöver. Fler än jag har säkert dragit undan grenar och mindre stockar som händiga cykelhatare lägger ut över stigarna. Jag har försökt få igång en diskussion i en annan tråd häromdan men få verkar bry sig. Därför ringde jag Länstyrelsen och frågade vad som gällde eftersom det tydligen fanns ett tillstånd.

Svartrejs hade väl mer att göra med att det var utanför SCF. Det har ju inte direkt varit några hemligheter att det ska rejsas. Svartrejs innebär ju inte heller att det ska vara outlaw och gangstarap?

Delsjön är ett rekreations och träningsområde, det är min solklara uppfattning. Inte en urskog som inte ska röras. Men likväl kommer vi bara att tjäna på att vara försiktiga och tänka på de som inte tycker cykling är något av det ballaste som finns. Dom finns ju och är i majoritet. Helheten lixom.
/J

Konstig debatt.
Största problemet runt Stockholm är att stigarna växer igen pga att för få använder dom.
Tror inte det växer sämre i göteborg, så mycket som det regnar där.

Lingon skrev:
> Konstig debatt.
> Största problemet runt Stockholm är att stigarna
> växer igen pga att för få använder dom.
> Tror inte det växer sämre i göteborg, så
> mycket som det regnar där.

Mja, det är väl inte det största problemet?

lundatok skrev:
> Är det inte märkligt att arrangera lopp i sitt
> bolags namn på annans mark utan tillstånd?

Leo har ju sagt att det fanns tillstånd och jag förutsätter att det stämmer. Syftade mer på inläggen kring stigslitage av cykling stravasegment mm.
Kanske lika bra att förbjuda folk att vistas i skogen helt och hållet?

lundatok skrev:
> Är det inte märkligt att arrangera lopp i sitt
> bolags namn på annans mark utan tillstånd?

Vi som deltog fick just mail från arrangörerna i vilket det finns kopior på alla godkända tillstånd. End of story.

Lingon skrev:
> Konstig debatt.
> Största problemet runt Stockholm är att stigarna
> växer igen pga att för få använder dom.
> Tror inte det växer sämre i göteborg, så
> mycket som det regnar där.

Mycket märkligt ja, känns som en eller flera hänger upp sig på om det fanns tillstånd eller ej.
Fullständigt ointressant om man inte är en av de där "gubbtjuvarna" som vill förbjuda cykling i skog helt och hållet.

Så här såg tillstånden ut:

Bilagor

• Tillstand.JPG
    Tillstand.JPG
    62.8 KB · Besök: 76
  • tillstand2.JPG
    tillstand2.JPG
    101.6 KB · Besök: 80
Anledningen till samtalet till Länsstyrelsen var att reda ut vad som gällde avseende markeringar och hur lång tid de fick sitta kvar, men eftersom de inte hittade några tillstånd öht den helgen gällande Delsjöområdet fick jag svaret att i standardmallen står det att alla markeringar ska bort. Högst rimligt. Men det kanske inte stod så i de tillstånden som inte Länsstyrelsen inte hittade? Oavsett kanske det är läge att ta bort dem, något som man fick lära sig redan i Mulleskolan. Är det orimligt eller för mycket begärt?
/J

underscore skrev:
> Det var iof länsstyrelsen det gnabbades om.

R-P missade att det fanns 2 sidor i en av pdf:erna.
Jag har 3 tillstånd framförmig. Göteborgs Stad, Partille Komun samt Länsstyrelsen VG län!

Är det verkligen så hemskt om det är lite färg här och var, med tanke på alla markeringar för leder som sitter på träd i delsjön?

Ut och kör istället då så färgen slits bort!

Tillstånden fanns, allt väl. Stigarna är i gott skick, inte värre än vanligt. CAse closed.

Fixa dräneringen!
Getryggen slits i huvudsak av erosion på grund av att avrinningen är trasig. Om ni kollar på den nedre delen så är betongröret söndereroderat vilket har lett till att grus och annat spolats bort genom åren som gått. Nu ligger endast de stora stenarna kvar vilket gör att Getryggen får den härliga DH-karaktär den har. Även längre upp nerifrån sett så fyllde vi på med flera lass grus förra året inför Giro't. Detta grus har nu spolats bort, återigen av regnvatten, inte av cyklister.

Vill vi ha hållbara stigar så får pengar läggas av länsstyrelsen m fl intressenter och så gör man nya insatser för att fixa dränering, spänger, stenläggning och enligt mig andra fina grejer a'la nsmba i Kanada.

Senast ändrad:
Återstår den däringa sprayfärgen. Jag hade nog klarat mej utan den, men jag kör iofs dessa stigar rätt ofta så jag känner till de där vassa stenarna och droppen.
Så om det blir ett rejs nästa år (hoppas jag) kan man ju fundera på om sprayfärgen verkligen är så nödvändig. Tydligen verkar den reta upp vissa känsliga personer...

R-P skrev:
> Japp, det var en bilaga till ju...

+1 På den :O)

På ett lopp där jag var banchef satte vi upp skyltar med information om loppet inkl. utklipp med tillstånd samt kontaktinfo vid ingången till stigar som användes vid naturreservat.

Det kanske kan lugna vissa känsliga personer som per automatik tror att det är regelvidrigt.

Sprayfärgen var väl vattenlöslig och en del i att uppfylla kravet på att deltagarna höll sig på stigarna. Kalk är bättre annars som markör om det inte regnar för mycket inför och under loppet då det försvinner snabbt men vad jag vet finns inget förbud mot sprayfärg. Det används på massor av lopp.

Detta var första gången som tävlingen hölls, vad jag vet så var alla tävlande nöjda
samt alla tillstånd fanns. Visst finns det detaljer som kunde gjort på annat / bättre? sätt.

Jag antar att de som varit ute på stigarna som det tävlades inte reflekterade på
att det gjorts massor av jobb att fixa till en del av dem samt att det tillkommit
ett antal spänger samt lerhål / vattendrag har fixats till med stenar etc (där det gick)

Med tanke på att det är 2 personer som har stått för tävlingen och merparten av jobbet
att fixa till banan innan och efter loppet så är det förståligt att allt inte är återställt
till 100% (vilket inte heller har varit något krav).

Sedan finns det alltid någon enstaka som irriterar sig på andras framgång och måste göra
allt för att fördärva. Tyvärr inget man kan göra åt men inte heller ignorera utan bara
besvara med fakta.

Mvh
Anders Hanson

Detta är med stor sannolikhet det mest pinsamma jag läst på happy..
Vad fan är d för fel på dig egentligen människa?
Hade du verkligen velat komma i kontakt med arrangören till AMC för att ställa frågor kunde du hur enkelt som helst skickat ett mail med relevanta frågeställningar en i stället ställer du frågor i forum och bara idiotförklarar dig själv..
Det är ju helt uppenbart att du bara är en missunnsam grå-beige helidiot som försöker att misskreditera ett mycket uppskattat och lyckat evenemang..

Under eftermiddagen har jag talat med Eva-Marie (en bekant till mig sedan länge) som av en lycklig händelse arbetar i televäxeln just på länsstyrelsen i VG..
Hon har INTE haft någon inringare som hört sig för ang. några frågor rörandes tillstånd inför tävlingen..

Sluta ljuga och försöka förstöra för andra!
Och framförallt, försvinn från happymtb!

Overkligheten:

You_just_got_pwned.jpg

Jisses.

Arrangemanget var en riktigt hit, mycket folk som var flaggvakter, kul bana, bra uppmärkt. Utan tvekan värt 250 kr. Jag ser fram emot nästa år.

Och som synes ovan, alla tillstånd var i sin ordning.

Jisses^3! Nu satt det en man i växlen.... Det kan ju vara så att VG:s Länstyrelse har mer än en i växeln. Sedan pratade jag med två personer, en Maria som dessutom ringde upp mig eftersom diariesystemet låg nere. Hennes direktnummer är 010 224 54 72. Fråga henne istället.

Hade du läst ordentligt haze du sett att det inte handlar om tillståndet utan om att inte reta upp folk i onödan så att det resulterar i inskränkningar. Om du kallar det missunsam så får du gärna göra det.....

overkligheten skrev:
> Jisses^3! Nu satt det en man i växlen.... Det kan
> ju vara så att VG:s Länstyrelse har mer än en i
> växeln. Sedan pratade jag med två personer, en
> Maria som dessutom ringde upp mig eftersom
> diariesystemet låg nere. Hennes direktnummer är
> 010 224 54 72. Fråga henne istället.
>
> Hade du läst ordentligt haze du sett att det inte
> handlar om tillståndet utan om att inte reta upp
> folk i onödan så att det resulterar i
> inskränkningar. Om du kallar det missunsam så
> får du gärna göra det.....

Fast den enda som lyckats skapa badwill för oss cyklister i delsjön är du.

underscore skrev:
> overkligheten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jisses^3! Nu satt det en man i växlen.... Det
> kan
> > ju vara så att VG:s Länstyrelse har mer än en
> i
> > växeln. Sedan pratade jag med två personer,
> en
> > Maria som dessutom ringde upp mig eftersom
> > diariesystemet låg nere. Hennes direktnummer
> är
> > 010 224 54 72. Fråga henne istället.
> >
> > Hade du läst ordentligt haze du sett att det
> inte
> > handlar om tillståndet utan om att inte reta
> upp
> > folk i onödan så att det resulterar i
> > inskränkningar. Om du kallar det missunsam så
> > får du gärna göra det.....
>
> Fast den enda som lyckats skapa badwill för oss
> cyklister i delsjön är du.

+1

Klavinkel har minsann ringt Eva-Marie på länstyrelsen som inte minns samtalet och overkligheten kontrar med att hen minsann ringt Maria. Jösses vilken dramatik!!! Hur ska detta sluta?

MRobson skrev:
> På ett lopp där jag var banchef satte vi upp
> skyltar med information om loppet inkl. utklipp
> med tillstånd samt kontaktinfo vid ingången till
> stigar som användes vid naturreservat.
>
> Det kanske kan lugna vissa känsliga personer som
> per automatik tror att det är regelvidrigt.
>
> Sprayfärgen var väl vattenlöslig och en del i
> att uppfylla kravet på att deltagarna höll sig
> på stigarna. Kalk är bättre annars som markör
> om det inte regnar för mycket inför och under
> loppet då det försvinner snabbt men vad jag vet
> finns inget förbud mot sprayfärg. Det används
> på massor av lopp.

Vilken sprayfärg är det ni använt då?
Jag har bara funnit något som heter Maston H2O som lär vara vattenbasserad men slitstarkt:
[citat]
Maston H2O vattenbaserad sprayfärg, det senaste inom den vattenbaserade spraylacktekniken. Miljövänlig, nästan luktfri och snabbtorkande gör den mycket användbara både utomhus som inomhus.
Sprayfärgen kan användas på så skilda material som; metall, trä, plats, cellplast, sten betong och glas.
Efter att ytan har torkat i omkring två dygn är H2O-färgen fullständigt vatten- och väderbeständig. [slut citat]
Personligen skulle jag föredragit hårfärg som ju kan spolas bort med vatten (o i viss mån schampo).

// Larsa

larsaw skrev:
> MRobson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > På ett lopp där jag var banchef satte vi upp
> > skyltar med information om loppet inkl. utklipp
> > med tillstånd samt kontaktinfo vid ingången
> till
> > stigar som användes vid naturreservat.
> >
> > Det kanske kan lugna vissa känsliga personer
> som
> > per automatik tror att det är regelvidrigt.
> >
> > Sprayfärgen var väl vattenlöslig och en del
> i
> > att uppfylla kravet på att deltagarna höll
> sig
> > på stigarna. Kalk är bättre annars som
> markör
> > om det inte regnar för mycket inför och under
> > loppet då det försvinner snabbt men vad jag
> vet
> > finns inget förbud mot sprayfärg. Det
> används
> > på massor av lopp.
>
> Vilken sprayfärg är det ni använt då?
> Jag har bara funnit något som heter Maston H2O
> som lär vara vattenbasserad men slitstarkt:
>
> Maston H2O vattenbaserad sprayfärg, det senaste
> inom den vattenbaserade spraylacktekniken.
> Miljövänlig, nästan luktfri och snabbtorkande
> gör den mycket användbara både utomhus som
> inomhus.
> Sprayfärgen kan användas på så skilda material
> som; metall, trä, plats, cellplast, sten betong
> och glas.
> Efter att ytan har torkat i omkring två dygn är
> H2O-färgen fullständigt vatten- och
> väderbeständig.
> Personligen skulle jag föredragit hårfärg som
> ju kan spolas bort med vatten (o i viss mån
> schampo).
>
> // Larsa

I "vårt" lopp använde vi bara kalk för att markera på marken, lite krångligare och markeringarna måste göras tätt innan start om det är dåligt väder. Stora fördelen är att det försvinner snabbt utan spår.

Med hjälp av tratt hällde vi över kalken från säck till saftdunkar och PET-flaskor då är det hyfsat lätt att transportera och "rita" med.

Ring runt och kolla med övriga långlopp, de kanske har några tips? Nu har jag inte kört några lopp i år så har inget färskt tips.

Hårfärg innehåller väl en del otrevliga kemikalier men i så små mängder kanske det är ok, ser färgad mossa framför mig :-)

Tillbaka
Topp