[Artikel] Ändrad sanktionsavgift upprör

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Nav skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan dessutom inte förstå hur de stora
> drakarna resonerar kring deltagaravgift. De stora
> tävlingarna tex Göteborgsvarvet (om vi
> fortsätter snacka löpning) tar ut 500 kr i
> deltagaravgift. Lokala tävlingar tar ut 150 kr.
> Jag har aldrig varit med i en cykeltävling men
> jag misstänker att det är liknande typer av
> prissättning trots att förhållandena borde vara
> det omvända då de stora tävlingarna har
> samordningsvinster.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Utbud_och_efterfrågan

Det kostar så mycket därför att folk är villiga att betala så mycket.

Vilken engagemang denna fråga ger upphov till, mest fascinerande är att se hur viktigt detta är för de som berörs allra minst.

fredrikw skrev:
> Vilken engagemang denna fråga ger upphov till,
> mest fascinerande är att se hur viktigt detta är
> för de som berörs allra minst.

Japp, jag har som sagt inte hittills varit med på någon cykeltävling. Men jag känner igen mönstret från andra idrotter. De stora tävlingarna kommer undan lindrigare än de små lokala.

GarryJones skrev:
> Peppe: "Satsningar på motion leder inte till fler
> och bättre cyklister. "
>
> Det är ett påstående som går mot det jag tror
> på.
>
> Jag menar att en satsning på motionen leder till
> fler cyklister och att de cyklister vi har kan
> tävla mer och utvecklar sig.
>
> Hade Cykel City haft en elit satsning utan
> motionärer som kunder?

Ett VÄLDIGT vettigt argument. Jag håller fullt med att motionscyklisterna är minst lika viktiga som tävlingscyklisterna. Det ena föder det andra. En del av motionärerna blir tävlingscyklister, får barn som börjar cykla/tävla. Och tävlingscyklister går ofta tillbaks till att vara motionärer när "karriären" eller det extrema träningssuget är borta.

Däremot brinner du lite väl mycket för just motionsfrågorna garry och ser inte alltid vikten av balansen, att de andra delarna behöver få sitt andrum också, även om de inte är den största inkomstkällan.

Ditt glöd, även om vi inte alla håller med dig om allt och att du har lite svårt att få fram det betydelsefulla ibland, respekterar vi nog allihop. Jag ser gärna att du har en tjänst inom SCF, men med rekommendation att du försöker se helheten bättre och inte bara motionsdelen som du själv brinner för. Jag hoppas därmed också att du får tillbaks krafterna och lyckas "infiltrera" SCF än en gång.

Suck, vad många det är här som missuppfattar saken. Det handlar ju inte om avgiftens storlek, utan hur SCF sköter sin kommunikation och interna processer. Sjävlklart spelar inte 10-15 kr mer i startavgift för VR roll, när det ändå är skamligt dyrt, för folk är uppenbarligen villiga att betala det. Det är, som redan sagt många gånger här, att man inte upplever att man betalar till ett förbund som är till för den egna verksamheten. Tänk er själva att betala skatt och sen inte ha möjlighet att ta del av samhällets skattefinansierade verksamheter och tjänster. Om man från VR:s sida kan ordna den nödvändiga försäkringen billigare på annat håll (det anser jag att Garry har visat), så är det rimligt att den extra avgiftsdelen från SCF:s sida ger ett mervärde.

Jag förstår inte hur flera här kan ta SCF i försvar när det så uppenbart är en organisation med mycket stora problem när det gäller demokrati, insyn och kommunikation. Och ren inkompetens som drabbar det egna förbundet och den egna verksamheten (tokhöjningar som skrämmer bort potentiella "kunder" och ger en nettoförlust).

STIZZE skrev:
>
> Däremot brinner du lite väl mycket för just
> motionsfrågorna garry och ser inte alltid vikten
> av balansen, att de andra delarna behöver få
> sitt andrum också, även om de inte är den
> största inkomstkällan.
>
> Ditt glöd, även om vi inte alla håller med dig
> om allt och att du har lite svårt att få fram
> det betydelsefulla ibland, respekterar vi nog
> allihop. Jag ser gärna att du har en tjänst inom
> SCF, men med rekommendation att du försöker se
> helheten bättre och inte bara motionsdelen som du
> själv brinner för. Jag hoppas därmed också att
> du får tillbaks krafterna och lyckas "infiltrera"
> SCF än en gång.

Ja visst! En vettig lösning, få Garry att brinna mindre för motionsdelen. Han var väl orförande för motionsutskottet? Nu är han ju utsparkad och utan inflytande. Har det fått de andra utskotten att blomstra?

Peppe skrev:
> Satsa på de tävlingsaktiva, så kommer motionärerna.

Jag får faktiskt inte ihop logiken bakom detta. Det är väl snarare så att en satsning på motionärer leder till fler motionärer.

> Jag kan dessutom inte förstå hur de stora drakarna resonerar kring deltagaravgift.

Jämför VR och Cykelvasan motionsdel med alla familjer som åker till Sälen, Idre, Åre och alla skidanläggningar osv och hur mycket av liftkort/spår avgift går till skidförbundetet.

Små motionslopp är oftast skapat av föreningar som jobbar ideellt. Man jobbar hemmifrån på frittid från datorhörnan och köksbordet. De stora arrangemang behöver kompetent heltids anställda. Det kostar pengar.

Enligt uppgift från verksamhetsrevisorn har SCF GS en månadslön på 43 000kr, jag trodde det var bara 38 300. Fråm samma källa sägs det att SCF lägga 4,7 miljoner på elit. Därtill tillkommer en del av kostnader för kansli, och kansli löner. (Ennligt uppgift: SCF Omsätttning ca 7,2 miljoner). Enligt SCF (2008) dras in 1,6 miljoner från motionärer till förbundet. Budgetförslaget för motionen 2011 var 30 000 kronor. Styrelseledmot Sjöberg (motionskommittén) hoppade av.

Då CV och VR fråga vad man ska få för pengar så har förbundet inget att komma med. Det är det som är problemet. Om de väljer att arrangera sina lopp utanför förbundet tappar förbundet de intäkterna man redan har.

GarryJones skrev:
> Resultatet blev 25 Guld INOM CYKLING till UK
> vid senaste OS! (Och nu senast VM guld).

>> Antingen menar du något annat än vad du skriver eller oxå har du helt fel. UK tog inte ens 25 guld totalt (alla idrotter) under OS 2008.

UK tog 61 Guldmedaljer vid OS 2008.

Följande 25 är UK Cykel Guld

1: Nicole Cooke, Cycling, Women's road race
2: Chris Hoy, & Jason Kenny, & Jamie Staff, Cycling, Men's team sprint
3: Bradley Wiggins, Cycling, Men's individual pursuit
4: Chris Hoy, Cycling, Men's Keirin
5: Rebecca Romero, Cycling, Women's individual pursuit
6: Ed Clancy, & Paul Manning, & Geraint Thomas, & Bradley Wiggins, Cycling, Men's team pursuit
7: Victoria Pendleton, Cycling, Women's sprint
8: Chris Hoy, Cycling, Men's sprint
9: Darren Kenny, Cycling, Men's individual pursuit – CP3
10: Simon Richardson, Cycling, Men's individual 1 km time trial – LC3-4
11: Aileen McGlynn & Ellen Hunter, Cycling, Women's individual 1 km time trial – B &VI
12: Anthony Kappes & Barney Storey, Cycling, Men's 1 km time trial – B &VI
13: Jody Cundy, Cycling, Men's individual 1 km time trial – LC2
14: Darren Kenny, Cycling, Men's individual 1 km time trial – CP3
15: Simon Richardson, Cycling, Men's individual pursuit – LC3
16: Aileen McGlynn & Ellen Hunter, Cycling, Women's individual pursuit – B &VI
17: Mark Bristow, Cycling, Men's individual 1 km time trial – LC1
18: Sarah Storey, Cycling, Women's individual pursuit – LC1-2/CP 4
19: Anthony Kappes & Barney Storey, Cycling, Men's sprint – B &VI 1-3
20: Jody Cundy & Darren Kenny & Mark Bristow, Cycling, Men's team sprint – LC1-4\CP3/4
21: Rachel Morris, Cycling, Women's time trial – HCA/HCB/HCC
22: David Stone, Cycling, Mixed time trial – CP1/CP2
23: Sarah Storey, Cycling, Women's time trial – LC1-2/CP 4
24: Darren Kenny, Cycling, Men's road race – CP3
25: David Stone, Cycling, Mixed road race – CP1/CP2

OscarWilde skrev:

> Hjulklapp till alla licensierade.

Det är Björn Stenbergs idé.

Alla licenserade skulle få ett värdepaket. Också tyckte Björn att man skulle skapa en inloggning för webmedlemmar under www.scf.se

SCF Styrelserprotkoll 8:e april 2006

§27/06 Marknadsråd
Styrelsen beslutar
att uppdra till Anders Björklund och Niclas Axelsson att föreslå styrelsen kandidater till ett marknadsråd.

§36/06 Björn Stenberg, idé presentation
Björn Stenberg presenterar ett förslag på hur nya medlemmar skall kunna värvas, samt det senaste om velodromprojektet.
Styrelsen beslutar att diskutera värvningsförslaget med juridisk kompetens.

SCF Styrelserprotkoll 7:e maj 2006
§59/06 Beslut: .... att utse Yvonne Mattsson och Niclas Axelsson till ledamöter i marknadsgruppen. Yvonne Mattsson får uppdraget att skriva en uppdragsbeskrivning för gruppen, vilket skall skickas på remiss inom styrelsen.

OBS 1
Jag satt i SCF styrelsen då. Yvonne skulle återkomma. Då Björn inte hörde något rann idén ut i sanden. SCF kan ändå få beröm för detta, men ska det verkligen ta 6 år? (OM Yvonne skickade något till oss så minns jag inte det. Eftersom jag var en supporter av idén tror jag att jag hade lagt det på minnet).

OBS 2
Niclas Axelsson från Sollerön är inte fd proffscyklisten Niclas Axelsson, (också från Sollerön). Denna Niclas var GS i förbundet under en tid.

OBS 3
Björn Stenberg heter numera Björn Sidenhjärta.

GarryJones skrev:
> UK tog 61 Guldmedaljer vid OS 2008.

Paralympics är inte OS.

Aron skrev:
> Det är väl snarare så att en satsning på
> motionärer leder till fler motionärer.

Det har du rätt i Aron, när det gäller utvecklingsperspektivet.

Sammanhanget gällde att branschhandeln, arrangörer och kommersiella team får ett högre marknadsföringsvärde med hjälp av de tävlingsaktiva. Förekomsten av continental team (t ex Cykelcity som nämnts några gånger) förutsätter kvalificerade cyklister. Men vi kan ju prova med att sätta ihop ett continental team av motionärer – snart kanske det är det enda som står till buds;)

Det finns ju redan ett Continetalteam med motionärer. De cyklade jättesnabbt runt Vättern förra året. Men det är ju klart, de var ju inte riktiga cyklister.

Och ja, marknadsföringsvärdet (brand equity) de genererade för Continental är utan tvekan betydligt större än vad ett "elitteam" hade kunnat prestera på tävlingar som tyvärr(?) inte har något större allmänintresse.

Aron skrev:
> Det finns ju redan ett Continetalteam med
> motionärer. De cyklade jättesnabbt runt Vättern
> förra året. Men det är ju klart, de var ju inte
> riktiga cyklister.
>
> Och ja, marknadsföringsvärdet (brand equity) de
> genererade för Continental är utan tvekan
> betydligt större än vad ett "elitteam" hade
> kunnat prestera på tävlingar som tyvärr(?) inte
> har något större allmänintresse.

Är det någon som tycker att det är fel om jag säger att man skall satsa på barn och ungdomar för att att ha störst chans att få fram duktiga svenska cyklister?

Om jag var barn idag så skulle det vara en mycket större grej att få en CTT t-shirt och rulla en bit i mitten av en CTT-klunga med duktiga motionärer än om en svensk vann TdF. Fortsatte jag cykla efter upplevelsen så skulle jag antagligen dessutom vara trogen kund hos Continental ett bra tag framåt.

När jag var liten fick jag och mina kompisar vara med en stund på en AIK träning med dåvarande A-laget. Några passningar och en autograf från Dala och de andra är sånt som fick en att motiveras och fortsätta.

Påtagliga satsningar i verkligheten och bredd är bättre än att hoppas på ett under. Vi är helt enkelt för få och för oengagerade överlag för att vara världsbäst på cykel. Givetvis då med respekt för de historiska svenska undantag som ändå kämpat sig upp till världselit vilket inte kan ses som något annat än rena bragder.

Jag kan inte annat än häpna över den höga svansföringen i den lilla klick kommentarer som kommer från de som tycks insyltade i SCF. Kommunikation är en nyckelegenskap i er roll, men ni tycks inte ens ta det grundläggande steget att fundera på vilka ni vänder er till, hur ni i nuläget uppfattas och vad ni i slutändan vill uppnå.
Själv har jag haft licens i många år, men den här tråden får mig att inte vilja förnya och på köpet räknas till medlöparna.

Vem i den här tråden representerar SCF? De är väl de enda som inte har uttalat sig om det hela vid det här laget. Att de inte sitter på happy och skriver kan man ju tycka vad man vill om, men personligen är jag tillräckligt källkritisk för att inse att när ena parten inte finns med i en diskussion kan man aldrig riktigt avgöra vad som är sant eller inte.

fredrikw skrev:
> Vem i den här tråden representerar SCF? De är
> väl de enda som inte har uttalat sig om det hela
> vid det här laget. Att de inte sitter på happy
> och skriver kan man ju tycka vad man vill om, men
> personligen är jag tillräckligt källkritisk
> för att inse att när ena parten inte finns med i
> en diskussion kan man aldrig riktigt avgöra vad
> som är sant eller inte.

Och ironiskt nog verkar du inte inse att SCF:s frånvaro i debatten är en stor del av problemet!

Njae FredrikW, jag tror att Happy är ganska insyltat..

happyscf.jpg

GarryJones skrev:
....
> Yvonne Mattsson motiverar detta med
> budgetsvårigheter. Men SCF kastar pengar i sjön
> under inledning av 2012 och lägger pengar på
> något som det finns tre årsmötesförbjud över.
....

Ursäkta men vad har jag missat här? Vad är det som det ligger treårsmötesförbjud på som SCF ändå lägger pengar på?

Hasse#7 skrev:
> Om jag var barn idag så skulle det vara en mycket
> större grej att få en CTT t-shirt och rulla en
> bit i mitten av en CTT-klunga med duktiga
> motionärer än om en svensk vann TdF.

[snip]

> När jag var liten fick jag och mina kompisar vara
> med en stund på en AIK träning med dåvarande
> A-laget.

Jag tycker inte man kan jämföra "cykla med duktiga motionärer" med "träna med AIKs A-lag". Cykla med Fredrik Kessiakoff är väl en rimligare jämförelse (Fredrik är säkert större i cykelvärlden än AIK i fotbollsvärlden, å andra sidan är cykel lite mindre i Sverige).

Men jag håller med om att barn- och ungdomar är en bättre målgrupp än "motionärer" om man vill göra cykelsporten större. Å andra sidan är det väl med cykel precis som i fotboll att om pappa lirar boll med Ivar Lo Park Rangers i division sex är det sannolikt att junior i alla fall provar att spela fotboll med Högalids IF, så motionärerna är förstås inte en oviktig målgrupp.

Rising: Tror du barn fattar att Vätternrundan inte är en tävling? Det verkar oklart huruvida alla vuxna ens fattar det..

geologen skrev:
> Och ironiskt nog verkar du inte inse att SCF:s
> frånvaro i debatten är en stor del av problemet!

Vilken debatt pratar du om? Är alla som har med cykel att göra skyldiga att föra sina interna debatter här på happy? Tar exempelvis Hisingen CK upp sina interna problem här? SCF har säkert en massa interna problem, men en debatt mellan dårar på happy är knappast rätt ställe att avgöra dessa.

@rising
Jag har inga invändningar mot dina kommentarer. Hela den här tråden är ju för komplex för att det skall finnas rätt och fel, sant och falskt. Svaret är istället att mötas, fundera, kompromissa och lösa.

Jag satt och funderade över Kessiakoff innan jag skrev faktiskt. Men han är för bra och för ensam för den här approachen med förebilder som barn kan träffa. CTT och AIK är nåbart om man vill. Zlatan och Kessiakoff mfl är sånt barn hör om på nyheterna och ser på TV (Zlatan överallt hela tiden och Kessiakoff om föräldrarna låter Eurosport stå på). Fast nog tror jag att Kessiakoff skulle ställa upp för cykelsveriges barn om det behövdes och efterfrågades.

Hasse#7, jag är inte oense med dig alls, utan snarare med dem som anser att det finns ett "drag" i (landsvägs-) cykelsporten från eliten i Sverige utanför den närmaste familjen. Jag tog upp Kessiakoff för att jag har för mig att han var med på en tur i Hellas som SCS ordnade?

Byt ut CTT mot ett Continental-team så är vi kanske närmare.

Westman, kanske inte, men de märker att den som vinner Vätternrundan inte är med i Sportspegeln?

-Vad händer med svensk cykelsport?
Jämförande antal anmälda (Sverige)/startande (Norge) vid nationsmästerskapen 2010. (Har tyvärr inte årets siffror)

SM-NM 2010 Sverige /Norge
K junior Tempo 14/ 19
M junior Tempo 29/ 112
K senior Tempo 33/ 35
M senior Tempo 69/ 123
K junior Linje 14/ 23
M junior Linje 38/ 129
K senior Linje 37/ 45
M senior Linje 134/ 178

Återväxten är skrämmande låg. Ta tempot: 29 svenskar mot 112 norrmän, eller linjeloppet 38 svenskar mot 129 norrmän. Cykelsporten ser ut att tyna bort samtidigt som motionsloppen växer så det knakar.
Norges invånarnatal är exakt hälften av Sveriges. Omräknat innebär detta att i Sverige skulle inte 29 utan 224 juniorer ställa upp på tempoloppet och inte 38 utan 258 juniorer på linjeloppet om intresset vore lika i båda länderna. -Vad skall göras?

Hasse#7 skrev:
> Fast nog
> tror jag att Kessiakoff skulle ställa upp för
> cykelsveriges barn om det behövdes och
> efterfrågades.

Fredrik Kessiakoff är ett mkt bra exempel på en bra förebild, både personlighet och cyklist. Däremot måste någon annan arrangera det, och han befinner sig inte i sverige så ofta.

Fredrik Edin i CRT är dock också en härlig människa som förebild, och duktig cyklist som befinner sig på svensk mark. Honom borde man isåfall satsa på att skicka runt och träffa ungdomar. Detta gör dock CRT generellt då de annordnar kundkvällar där dom cyklar ihop varje vecka, då är 1-2 representanter från CRT på plats och leder en 2h skogsrunda i hellas skogar i sthlm.

Men jag kan hålla med om att CTT har lite idol-status då de är välkända, men kanske mer hos oss vuxna än hos barn. Däremot skulle jag inte kalla dom motionärer. De har flera tävlingscyklister och är även numera registrerad som sanktionerad klubb och kör även tävlingar som rapporteras på hemsidan. Medlemmarna är även handplockade efter prestation och pålitlighet med träning, knappast något som rimmar med ett motionär-gäng :)

STIZZE skrev:
> Men jag kan hålla med om att CTT har lite
> idol-status då de är välkända, men kanske mer
> hos oss vuxna än hos barn.

+1

Ett barn som tycker att ett gäng gubbar som kör runt Vättern är fränt borde tvångskommenderas till närmaste dirt, det finns gott om ålderskriser i senare skeden i livet för att fokusera på VR =)

fredrikw skrev:
> STIZZE skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men jag kan hålla med om att CTT har lite
> > idol-status då de är välkända, men kanske
> mer
> > hos oss vuxna än hos barn.
>
> +1
>
> Ett barn som tycker att ett gäng gubbar som kör
> runt Vättern är fränt borde tvångskommenderas
> till närmaste dirt, det finns gott om
> ålderskriser i senare skeden i livet för att
> fokusera på VR =)

Emil Lindgren som hsr tävlst för Ikhp och Anders Ljungberg fd proffs och tävlandes gör Ikhp har varit så viktiga för Ikhp. De har deltagit med barnen och bjudit på sig själva och barnen har sett upp till dem. Detta är en del varför Ikhp är en framgångsrik cykelklubb. Jag menar bröderna Ludvigsson har ju blivit rätt ok.

IKHP hade tur att de inte hamnade i någon av de andra tre-fyra klubbarna i Jönköping-Huskvarna.
Varför har ni så många klubbar i den trakten?

Peppe skrev:
> -Vad händer med svensk cykelsport?
> Jämförande antal anmälda (Sverige)/startande
> (Norge) vid nationsmästerskapen 2010. (Har
> tyvärr inte årets siffror)
>
> SM-NM 2010 Sverige /Norge
> K junior Tempo 14/ 19
> M junior Tempo 29/ 112
> K senior Tempo 33/ 35
> M senior Tempo 69/ 123
> K junior Linje 14/ 23
> M junior Linje 38/ 129
> K senior Linje 37/ 45
> M senior Linje 134/ 178
>
> Återväxten är skrämmande låg. Ta tempot: 29
> svenskar mot 112 norrmän, eller linjeloppet 38
> svenskar mot 129 norrmän. Cykelsporten ser ut att
> tyna bort samtidigt som motionsloppen växer så
> det knakar.
> Norges invånarnatal är exakt hälften av
> Sveriges. Omräknat innebär detta att i Sverige
> skulle inte 29 utan 224 juniorer ställa upp på
> tempoloppet och inte 38 utan 258 juniorer på
> linjeloppet om intresset vore lika i båda
> länderna. -Vad skall göras?

Först kollar man hur många av dessa svenska ungdomar det är som har föräldrar som är eller har varit med och tävlat. Sen frågar man ungdomarna och deras eventuella föräldrar om hur det gick till när de började med cykel och vad som är det största hindret samt vad som skulle gjort att de kunnat få med kompisar som inte började med cykel. De eventuella föräldrarna kan säkert redogöra för sin kamp mot dataspel och annan slöhet och vilka morötter och piskor som behövs. Gör man därefter en liknande jämförelse med Norge så borde man hitta skillnaderna som påverkar mest.

Det krävs massor med ungar som cyklar för att man skall hitta en enstaka som har kapaciteten fysiskt och psykiskt att bli elit. De ungdomar som tävlar i cykel har förmodligen ofta föräldrar som är/varit bra på cykel och man är beredd att satsa tid och pengar på dem. Tyvärr går ju inte egenskaper och intresse alltid i arv så det är och kommer att vara viktigt att få in nya förmågor från helt andra håll. Mina barn är tex helt ointresserade av att cykla fort trots att jag gett dem chansen med bra cyklar osv, fast genuppsättningen de fått var väl heller ingen femetta för elit :-).

Om det var jag som ledde CTT till att vara motionärer så ber jag om ursäkt. Som jag sagt tidigare tycker jag att det finns motionärer med mål och motionärer. CTT hamnar i en gråzon med "elit" som inte har det som levebröd. Stenhårda cyklister med fokus på resultat och samarbete i teamet.

Miss Lycka skrev:
> IKHP hade tur att de inte hamnade i någon av de
> andra tre-fyra klubbarna i Jönköping-Huskvarna.
> Varför har ni så många klubbar i den trakten?

Tur och tur. IKHP var ju första klubben som satsade på MTB och den mest framgångsrika i stan. Jag tävlade själv för dem under 3 säsonger. Tror att det finns en stor cykelkultur i lilla Jönköping/Huskvarna. Många som tränar och är seriösa svetto cyklister samt väldigt många som tävlar. Sveriges äldsta MTB tävling (21år) Vista Mountain ar gjort en stor del.

Många klubbar är det nog för att det är ett stort föreningsliv och väldigt många aktiva i staden där man cyklar svettstyle.

Ponera att du bor i Stockholm och har aldrig haft kontakt med SCF.

Din 12 åriga son kommer hem och vill gärna börja med cykling. Du googla och hittar SCF.se. Du klickar och hittar en lista med 33 föreningar i Stockholm. Hur många måste du ringa innan du hittar rätt?.

Vid SCF Sollentuna möte i oktober tog jag upp detta. Jag föreslog att man skulle göra det enklare att hitta en förening som har vad du letar efter.

T ex en bokstav efter klubbens namn.
L, LVG. T, Mtb. U (11-16), Ungdom. J, Junior(16-18). B, BMX. X,CX. D, Downhill. V, Velodrom. M, Motion. Med mera.

Idén tyckte alla var bra. Jag hoppas att det inte ramlar mellan stolarna för det kan inte vara svårt att införa.

För att underlätta rekrytering har vi motionerat från Dalarna att man ska få tävla 2 ggr per säsong utan licens eller förening. (För att sänka trösklen till cykling. Årsmötet ska avgöra frågan 10 mars).

Tillbaka
Topp