[Artikel] Ändrad sanktionsavgift upprör

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Mr C. Dep på tävlingar? (Jag var borta under nyår.) Jag hittar inte referensen?

Jag tror många har missförstått mig. I Norge har man ingen licens i motionslopp. Man har engångslicens i tävlingar. Problemet uppstådd efter VM i OSLO som Norska Cykelförbund lyckades göra en förlust på 67 miljoner (enligt uppgift). De var konkursmässig och då fanns det en acceptens bland deltagare i alla lopp att man skulle bidra till ett förbund som hade fixat hem ett VM mästerskap. Man införde detta men gav ett mervärde i och med att största delen av norska cyklister vill ha rättvisa placeringar i de lopp man kör. Det går inte att jämföra med Svenska motionslopp där man måste stanna för stoppljus och stoppplikt. I Norge är det frittfram för cyklister i varje korsning och polisen hjälper till. Ambulans helikopter följer loppen och mellanländer mitt på rondeller för att ha koll på deltagare. Norska arrangörer är inte helt bakom detta nu och nu finns en "movement" i Norge för att man ska göra om de stora loppen till vanliga motionslopp för att slipper avgiften till Norska CF och där titta man på Svenska och Danska modeller.

Klart att vi har många som tävla och som vill tävla och det är bra med det. Men övervägande del av Svenska deltagare i våra stora motionslopp (som inte syns eller hörs i cykelforum) är inte intresserade av klubbtillhorighet eller licens.

I december 2007 kom SCF (Mattsson och Rehn) med ett förslag att införa ett krav på licens och klubbtilhörigeht i alla motionslopp 2008. De största arrangörerna blev kontaktade och sade ifrån sig. Man förklarade att man skulle arrangera loppen ändå men då utanför SCF sanktion. SCF skulle alltså tappa många av de intäkterna man redan har.

Även om idén - 200kr x 32 000 - cyklister hade varit bra för ekonomin så är det omöjlgt att införa. Problemet för rekrytering har inte varit pengarbrist, det har varit inaktivitet från SCF där rekryteringskommittén har inte spenderat de pengarna man har haft under många av de senaste åren.

Men åter till frågan. Då man ansökt om motionslopp hos scf fram till 2012 så visste man på vilka villkor. Nu har SCF inget om detta på hemsidan. (Motionsreglerna hittar jag inte). Tidigare hade man motionsregler som förklarade vad som gäller på ett sanktionerat motionslopp. (Även för deltagare). Om du har åkt ett SCF sanktionerat motionslopp 2009-2011 och haft en privat bil som har kört runt banan för att titta på loppet så har du brutit mot SCF reglerna som förbjuder privata följa bilar på alla SCF sanktionerade motionslopp. Många arrangörer tröttnade på sådana "big brother" regler och lämnade förbundet.

CV och VR (om jag förstår det korrekt) vill veta vad man får för pengarna och man vill veta hur SCF jobbar med motionen. Då man har lagt ner motionskommittén och en tagit bort en lyckat satsning så är det fel klimat att öka på avgifterna. Man har alltså inget att komma med.

Jag tyckte att med min bakgrund att jag borde sitta med i kärngruppen för Projekt Svensk Cykel (för motionsfrågor). Men också för att jag har kontaktar i UK och där hade man precis gjort om hela British Cycling Federation till "British Cycling". Med en satsning på diverse områden har man gjort UK till en stor cykel nation. (25 Cykel Guld i Bejing 2008 och nu VM guld). Jag erbjöd en utredning "How British Cycling went from tragic till magic". Jag tyckte att det kanske hade varit en fördel att ha nära kontakt med de som har varit med och genomförde detta i UK.

SCF vill inte ha denna utredning. Och jag fick inte plats i kärngruppen som valdes av styrelsen. Jag kom dock med i så kallade 50 gruppen som träffades fyra gånger. Under PSC möten delades vi upp i grengrupperna. Under alla dessa möten var motion en egen grupp. Jag satt med och vi diskuterade frågorna. Vi fick gehör hos Anders Grönkvist (PSC ledare) som framtförallt tyckte att en motionsgren skulle kunna utveckla "Cykelns Dag" till något riktigt stort. Anders rekomenderade att motionen skulle vara en egen grupp. Styrelsen valde en annan väg och motionen är inte en egen gren.

Med facit i hand inser jag inser att det var bortkastad tid för all oss som vara med på dessa möten och pratade motionsfrågor. Ingen av oss är kvar på något sätt fäst vi har aktivt sökt att vara med. Man har inte tagit del av vad vi kom fram till och mycket kunskap, ideér och inspiration från 15-20 personer har gått till spillo. Jag har 10 obsevarade email om motionsfrågor till SCF styrelsen.

Till förslagslådan:

Det finns en part som aldrig syns i dessa diskussioner - SCF själva. Jag tycker det vore spännande om happyredaktionen gjorde ett reportage om hur SCF ser på svensk tävlingscyklings framtid, återväxt, motionsverksamhet etc. Det skadar ju inte att nyansera den, milt sagt, enahanda bilden som alltid målas upp i forumet.

Aron skrev:
-------------------------------------------------------
> Till förslagslådan:
>
> Det finns en part som aldrig syns i dessa
> diskussioner - SCF själva. Jag tycker det vore
> spännande om happyredaktionen gjorde ett
> reportage om hur SCF ser på svensk
> tävlingscyklings framtid, återväxt,
> motionsverksamhet etc. Det skadar ju inte att
> nyansera den, milt sagt, enahanda bilden som
> alltid målas upp i forumet.

Mycket bra förslag. En diskussion som denna blir sällan speciellt nyanserad, alldeles oavsett om den är korrekt eller ej.

Aron skrev:
> Till förslagslådan:
>
> Det finns en part som aldrig syns i dessa
> diskussioner - SCF själva. Jag tycker det vore
> spännande om happyredaktionen gjorde ett
> reportage om hur SCF ser på svensk
> tävlingscyklings framtid, återväxt,
> motionsverksamhet etc. Det skadar ju inte att
> nyansera den, milt sagt, enahanda bilden som
> alltid målas upp i forumet.

Nu har väl SCF inte varit kända för att intressera sig för att behöva beblanda sig med cyklister? (utom eliten då)

Sen kan man väl även förstå varför, att sitta på ett forum med ganska många negativt inställda är nog inte vare sig lätt eller optimalt ur deras perspektiv kanske, men visst är tanken god.

Men Yvonne blev intervjuad. Hon sade att det var pga budgetarbete. Men det är årsmöte som bestämmer budgeten INTE styrelsen. Då kunde de har lagt denna höjning som ett förslag till årsmöte och överlåtit frågan till årsmöte för att avgöra. Då hade CV och VR kunna ha varit där. Och då hade Cykel Sverige tagit beslutet och styrelsen hade inte skapat detta problem.

GarryJones skrev:
> Mr C. Dep på tävlingar? (Jag var borta under
> nyår.) Jag hittar inte referensen?
>
> Jag tror många har missförstått mig. I Norge
> har man ingen licens i motionslopp. Man har
> engångslicens i tävlingar. Problemet uppstådd
> efter VM i OSLO som Norska Cykelförbund lyckades
> göra en förlust på 67 miljoner (enligt
> uppgift). De var konkursmässig och då fanns det
> en acceptens bland deltagare i alla lopp att man
> skulle bidra till ett förbund som hade fixat hem
> ett VM mästerskap. Man införde detta men gav ett
> mervärde i och med att största delen av norska
> cyklister vill ha rättvisa placeringar i de lopp
> man kör. Det går inte att jämföra med Svenska
> motionslopp där man måste stanna för stoppljus
> och stoppplikt. I Norge är det frittfram för
> cyklister i varje korsning och polisen hjälper
> till. Ambulans helikopter följer loppen och
> mellanländer mitt på rondeller för att ha koll
> på deltagare. Norska arrangörer är inte helt
> bakom detta nu och nu finns en "movement" i Norge
> för att man ska göra om de stora loppen till
> vanliga motionslopp för att slipper avgiften till
> Norska CF och där titta man på Svenska och
> Danska modeller.

Där vet jag att du har fel, jag var med på Telemark Tours 2011 och jag var då tvungen att ha licens. Du skriver att man inte behöver ha licens på motionslopp i Norge, men Telemark Tours är ingen tävling utan ett motionslopp.

Kexpetter:

Jag körde telemark tours 1996-2004 (inte varje år).

Resultatlist från arrangören sorterat efter tid 2004

http://www.vasatrampet.se/extras/tt04.jpg

Det finns ingen historik på telemarktours.no

Men du kanske känner till Archive.org ?

Det är en tjänst där man "crawl" internet och ladder hem allt som finns. Där kan man hitta gamlaversioner av de flesta hemsidor. (Det är världens största internet site).

Här är grund sidan för december 16 2004.

http://web.archive.org/web/20041215013745/http://www.telemark-tours.no/telemark-tours/

Fram till ca 2002 behövde utlandska cyklister en försäkring eftersom den norska försäkring täckte inte utländska cyklister. Det som rekomenderades var att man hade "motionslicens" från Svenska Cykelförbundet. Hade man inte det kunde man visa upp ett försäkringsbrev. Det andra sättet var att köper en engångslicens från Norska Cykelförbundet.

Från och med ca 2003 var arrangören med på det nya i Norge där loppet har "tävlingsstatus" och alla skulle ha licens. Det var då man började presentera resultatlistor sorterat efter tid.

Vem fan är Miss Lycka och vad gör hon i tråden?!

Drygare människa får man ju leta efter, sitter hon med i styrelsen skulle det inte förvåna mig.

Knuppe skrev:
> Vem fan är Miss Lycka och vad gör hon i
> tråden?!

Hon brukar dyka upp i SCF-trådar och försvara SCFs agerande, oavsett vad det gäller.

Ungefär som jag brukar göra fast motsatsen. :)

Knuppe skrev:
> tråden?!
>
> Drygare människa får man ju leta efter, sitter
> hon med i styrelsen skulle det inte förvåna mig.

Du väckte liv i en tråd som varit inaktiv i 3 veckor för att skriva det? :-/

Känns bra att vara medlem i SCF. Då kan man göra sin röst hörd i demokratisk anda. Det är alla som är medlemmar i en SCF-ansluten klubb.

Knuppe skrev:
> tråden?!

Hon? Det är väl en han eller?

cerro skrev:
> Knuppe skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vem fan är Miss Lycka och vad gör hon i
> > tråden?!
>
> Hon? Det är väl en han eller?

En miss kan väl inte vara en han?

Jag var bara med för 1 av 4 PSC möten, men jag satt i motionsgrupp med Garry och Bosse mfl och fick samma intryck som Garry beskriver. Styrelsen i allmanhet och Yvonne i synnerhet verkar inte vara intresserad av motionscykling förutom som en möjlig inkomstkälla för elitesatsningar.

GarryJones skrev:
> Jag tyckte att med min bakgrund att jag borde
> sitta med i kärngruppen för Projekt Svensk Cykel
> (för motionsfrågor). Men också för att jag har
> kontaktar i UK och där hade man precis gjort om
> hela British Cycling Federation till "British
> Cycling". Med en satsning på diverse områden har
> man gjort UK till en stor cykel nation. (25 Cykel
> Guld i Bejing 2008 och nu VM guld). Jag erbjöd en
> utredning "How British Cycling went from tragic
> till magic". Jag tyckte att det kanske hade varit
> en fördel att ha nära kontakt med de som har
> varit med och genomförde detta i UK.
>
> SCF vill inte ha denna utredning. Och jag fick
> inte plats i kärngruppen som valdes av styrelsen.
> Jag kom dock med i så kallade 50 gruppen som
> träffades fyra gånger. Under PSC möten delades
> vi upp i grengrupperna. Under alla dessa möten
> var motion en egen grupp. Jag satt med och vi
> diskuterade frågorna. Vi fick gehör hos Anders
> Grönkvist (PSC ledare) som framtförallt tyckte
> att en motionsgren skulle kunna utveckla "Cykelns
> Dag" till något riktigt stort. Anders
> rekomenderade att motionen skulle vara en egen
> grupp. Styrelsen valde en annan väg och motionen
> är inte en egen gren.
>