[Artikel] Bakdämpare i allmänhet och Fox Float RP23 i synnerhet
Bra kebarb, precis den tråden jag menade! Jag tror många frågetecken skulle rätas ut om tillverkarna var mer tydliga med exakt vad en viss inställning gör istället för att linda in det i marknadsföringsmumbojumbo. Ofra skriver de bara vad de själva tycker inställningen har för effekt, men det kan ju variera från cyklist till cyklist och från cykel till cykel. Det vore trevligt om de skrev exakt vad den gör, t.ex. ändrar förspänningen på en fjäder som öppnar en ventil, så man som slutanvändare får större förståelse för vad rattandet faktist gör.
ang lsc vs hsc så beror det väl på vad tillverkaren tycker är lämpligt, och i vissa fall kan man ju ställa själv var hsc-kretsen ska öppna, t.ex. på dhx5. Utan att ha räknat på det gissar jag att en landning från ett större hopp genererar betydligt högre kolvhastigheter än vanligt trampande. Nu beror det såklart på åkstil osv men jag skulle nog vilja att högfartskompen öppnades på min dämpare när jag landar, så jag kan justera det separat från bromsdyk och pedalgung.
Leo: Alla vettiga moderna fjäderdämpare (rc4, Bos, Elka, osv) har lågfartskompressionsjustering, och kan därmed göras trampeffektiva.
ang lsc vs hsc så beror det väl på vad tillverkaren tycker är lämpligt, och i vissa fall kan man ju ställa själv var hsc-kretsen ska öppna, t.ex. på dhx5. Utan att ha räknat på det gissar jag att en landning från ett större hopp genererar betydligt högre kolvhastigheter än vanligt trampande. Nu beror det såklart på åkstil osv men jag skulle nog vilja att högfartskompen öppnades på min dämpare när jag landar, så jag kan justera det separat från bromsdyk och pedalgung.
Leo: Alla vettiga moderna fjäderdämpare (rc4, Bos, Elka, osv) har lågfartskompressionsjustering, och kan därmed göras trampeffektiva.